Spring naar bijdragen
Elsara74

Tips bij niet ingaan op urge voor eetbui

Aanbevolen berichten

Elsara74

Hoi, momenteel heb ik erg veel

moeite (lees nul weerstand) wanneer er een urge voor een eetbui opkomt hetgeen betekent dat ik momenteel met veel

moeite de eetbuien kan beperken tot 4 per week. Het voelt alsof ik geen doorzettingsvermogen meer heb om ze te weerstaan. Afleiding, meditatie, yoga, zelfcompassie, het werkt niet meer, doet me niets meer, negeer het. 

Spoiler

Wat resulteert in gedachten aan braken om het eruit te krijgen  vandaag kwam mijn man vroeger thuis dan verwacht..just in time.. saved by the bell  want ik was t van plan om te proberen maar dan ben ik straks nog verder van huis. Heb t vorige week 1x geprobeerd en heb er gelukkig erg veel

moeite mee maar spookt nu wel vaker door mijn hoofd omdat de eetbuien meer worden en ik blijf aankomen en dat echt niet wil  

Ik sport ook steeds meer

Spoiler

Kan dit bijhouden via horloge en zie duidelijke stijging van januari naar juni. Nu snel 2-3 uur per dag. Zondag had ik als rustdag maar laatste 4 weken ga ik dan fietsen. 

Ik merk dat ik me terug trek, of baal

als mijn gezin thuis is als ik een urge krijg. 

Wie heeft er nog andere tips behalve wat ik net al heb genoemd en sporten? 

Ik heb overigens nog niet zo heel

lang last van eetbuien, relatief gezien, vanaf oktober ongeveer.  Maar wel ook op mn 18-19-20e last van gehad. Dat is toen wel weer over gegaan. 

Bedankt alvast!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
AnnaW

Hoi Elsara, wat vervelend dat je er zo'n last van hebt! Ik herken me heel erg in je verhaal, ben daarom ook erg benieuwd naar reacties van anderen. 

Heb je enig idee waardoor in het verleden de eetbuien minder zijn geworden/weg zijn gegaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Hoi Elsara, erg vervelend voor je.

Goed dat je ziet dat de neiging tot braken problematisch is, in de praktijk lokt compenseren vaak een nieuwe eetbui uit. Het brengt je verder weg van het voelen wat je echt nodig hebt en daar op een gezonde manier gevolg aan geven.

Weet je wat bij jou maakt dat je nu vaker die urge voelt? Heb je het erg druk, ben je vermoeid, is er iets gebeurd...

Sport je zoveel uit angst om aan te komen of zoek je afleiding?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi AnnaW,

dank je voor je reactie en wat vervelend voor je dat je je hierin herkent. 

In het verleden was ik milder voor mezelf denk ik en toen ik merkte dat ik niet afviel maar juist aankwam heb ik het doel afvallen opgegeven....🤔  maar ik

bleef wel veel snoepen en werd nooit zoals ik graag wilde. 

Nu was ik wel afgevallen en voelde me toen fysiek veel zelfverzekerder en heb ik daardoor veel meer moeite om het doel afvallen los te laten omdat ik

weet hoe ik me kan voelen.  Wil weer terug zoals ik was. Daarbij wil(de) ik stoppen met suiker eten vanuit gezondheidsoverwegingen, hoe tegenstrijdig klinkt dit nu... want ben nu juist nog ongezonder met voeding bezig. Rationeel weet ik t wel, maar mentaal lukt het me niet die switch te maken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi Nikki208

bedankt voor je reactie, ik merk idd dat het idee van braken maakte dat ik gisteren eerder toegaf aan de eetbui... en toen kwam mijn man dus vroeger thuis. Hij is nooit om 18.00 uur thuis en de kinderen waren er ook niet. Ik

merkte dat ik super chagrijnig was daarna want kom t niet kwijt.

Spoiler

En vandaag staat krachttraining gepland maar voel

dat ik extra spinning wil

gaan doen van 1,5 uur ter compensatie. Maar ik

merk dat ik zo moe begin te worden, vandaar dat de gedachte van braken is opgekomen. Dat heb ik hiervoor echt nooit gehad. Had ook nooit gedacht dat ik daartoe in staat zou zijn. 

Ik heb het idd druk en ben vermoeid, idee dat ik niet toe kom aan de dingen voor mezelf. Ik sport deels uit afleiding/ontstressen en voor mn gezondheid 🙈. Maar is ondertussen compensatiegedrag geworden. 

Spoiler

Voorheen sportte ik 4 x per week 1-1,5 uur nu 6-7x per week en dan ook 2-3 uur per dag. 

Idd uit angst om aan te komen. 

Maar ik merk dat er niet tegen de eetbuien op te sporten is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Yanna

Ik heb ook moeite om een eetbui te voorkomen.

Soms 'mag' ik van mezelf 1 'slecht' ding eten maar uiteindelijk als ik dan door de winkel loop koop ik van alles.

Als de gedachte aan 'slecht eten' eenmaal in m'n hoofd zit kan ik aan niets anders meer denken.

De drang om het eruit te gooien naderhand is dan ook weer groot.

Ik probeer als ik de neiging tot eetbui op voel komen te gaan wandelen, maar het blijft dan door m'n hoofd spoken en kan er alleen maar aan toegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Yanna dat heb ik ook zodra “het” wil loslaten en iets eet waarvan ik denk dat kan ik beter niet doen gaan alle remmen los. Advies wat ik overal lees is loslaten, maar hoe dan? 

Spoiler

Zo frustrerend. En idd spookt het hele dag door mijn hoofd. En dan zit ik zo vol dat ik bijv geen avondeten meer wil, tot nu toe kon ik nog wel excuses bedenken maar  mijn man en kinderen beginnen me nu ook raar aan te kijken

en in de gaten te houden.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Elsara74 Je zoekt de oplossing als ik het goed begrijp vooral in afleiding, bv met yoga, mindfulness, etc. Het verbaast me eigenlijk niet dat het je daarmee vaak toch niet lukt om de drang te weerstaan. Dat wil niet zeggen dat je ongedisciplineerd o.i.d. bent. Het betekent dat je problemen met eten hebt. Er zit altijd iets achter een eetprobleem/eetstoornis. Heb je enig idee wat dat kan zijn bij jou? Kun je bv, als je terugkijkt naar hoe en wanneer dit allemaal begonnen is, of mss zelfs verder terug in het verleden, gebeurtenissen of omstandigheden in je leven aanwijzen die ingrijpend voor jou zijn geweest?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

@Jessie dank je weer voor je reactie! Ik ben idd sinds juli met een (online) coach bezig om meer open te staan voor voelen, accepteren wie en hoe ik ben, zelfcompassie etc. Ben erachter dat ik gevoelens zo min mogelijk toelaat als van kinds af aan na een verlies van mijn broer toen ik 8 was en scheiding ouders toen ik 2 was. Ik heb toen tegen mijzelf gezegd dit nooit meer! En dat heb ik blijkbaar erg “goed” gedaan waardoor mijn emoties vrij vlak waren en ik niemand daadwerkelijk tot mijn hart toeliet behalve mijn moeder en mijn gezin. Dit probeer ik te veranderen maar alles in mij vecht hiertegen denk ik. Ik wil dit veranderen want ik kan niet zijn wie ik ben, heb faalangst, voel me  vaak minder goed dan anderen en ben daardoor perfectionist in mijn werk. Etc. Er is nog veel meer gebeurd niets maar dan weid ik teveel uit denk ik. Dus je hebt wel

gelijk dat er veel meer speelt. Maar ik word nu echt gek van die eetbuien, net weer 1 gehad en dan lieg ik nu ik thuis ben dat ik op werk al heb gegeten. Zo zit ik helemaal niet in elkaar. Weet gewoon even niet meer waar ik het zoeken moet. Vandaar ook dat ik me heb aangemeld op deze site. 

Was ervan overtuigd dat ik het zelf wel weer op de rit zou krijgen.. maar lijkt erger te worden. Misschien moet het eerst erger worden voordat t beter gaat? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Elsara74 poeh, je hebt veel meegemaakt. Goed om te horen dat je al met een coach bezig bent! Heb je het idee dat je daarmee voldoende vorderingen maakt?

Je mag gerust meer over je verleden schrijven hoor. Als je dat zelf wil, natuurlijk.

Ik snap heel goed dat je iets concreets zou willen waarmee je iets in kan brengen tegen de eetdrang. Heb je wel eens geëxperimenteerd met uitstellen? Dat bouw je klein op. Je begint bv met 10 minuten. 10 minuten is meestal wel te doen. Je zet letterlijk een timer op je telefoon of een kookwekkertje o.i.d. en probeert je zinnen te verzetten. Dan kijk je na 10 minuten hoe je je voelt en probeer je het nog eens 10 minuten. In het begin zal dat er wrs niet direct toe leiden dat de drang voorbijgaat, maar je kan dit wel oefenen.

De eetdrang is niet meer en niet minder dan een gedachte. Je bent niet verplicht om te handelen naar gedachtes die je hebt. Mij kon het wel eens helpen om zulke gedachtes te zien als een jengelende peuter die zijn zin niet krijgt. Ontzettend irritant, maar ík bepaal of ik erin meega of niet. (Niet om te bagatelliseren hoe hevig die gedachten soms kunnen zijn. Maar dan nog geldt dat een gedachte niet meer macht heeft dan je hem zelf geeft.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

@Jessie op dit moment heb ik even noet zo veel contact met mijn coach ook omdat zij me enorm aan het denken zet en ik daar zelf even niet voor open stond/sta. Wilde me afsluiten, wilde even helemaal geen zelfonderzoek, wilde niets. ben boos op

mezelf dat ik dit niet onder controle krijg en wil meer compenseren. Wilde even niets behalve afvallen, minder eten en compenseren met het idee dan kom ik er wel. Mijn coach is heel erg gericht op de mind en gedrag en ik kon me daar niet voor open zetten. Dan moet ik namelijk zelfcompassie toe laten, zachter worden en telkens wanneer ik dat probeer mondt dat uit in een eetbui. Dus wilde ik het anders doen (lekker eigenwijs). Dat doe ik nu een tijdje en het wordt alleen maar erger. Mijn coach vindt de eetbuien niet relevant, wil focussen op mind en gedrag. En ik vermoed dat ze daar wel een punt heeft. Maar ik merk dat nu ik mijn eetgedrag/strijd niet meer met haar kan delen, het niet kwijt kan, de frustratie alleen maar groter wordt en de eetbuien daarmee toenemen in frequentie en grootte evenals het compenseren. 

Super bedankt voor de tip met timer. Ik vind het wel een hele goede, geen idee of t werkt maar ga het zeker proberen. En de vergelijking met een jengelend kind vind ik briljant want zo voelt t ook. Blijft maar sarren, jengelen......houdt niet op totdat t zijn zin krijgt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Hoi @Elsara74,

Als ik het goed lees vermijd je nu met eetbuien en compenseren het aangaan van je gevoelens?

Nog een bonus van de uitstel-oefening van @Jessie is dat je in die korte tijd stil staat bij je gevoelens. Want wat wil dat jengelende kind nou precies, wat heeft het echt nodig? 

Een andere concrete tip is om op vaste tijden, gezond, voldoende en regelmatig te eten. Ook als je een eetbui hebt gehad. Klinkt je nu waarschijnlijk als een ontzettend slecht plan in de oren, maar: je oefent zo gezond eetgedrag, voorkomt een hongergevoel (die een eetbui kan uitlokken) en de regelmaat geeft je op den duur rust.

Je sport megaveel! Daar krijg je ook meer honger door. Je lichaam heeft gewoon meer voedingsstoffen nodig. En meer rust, waarschijnlijk. Je lichaam komt niet voor niets met de ‘oplossing’ om in plaats van te sporten te braken.

Ik heb ook erg veel gesport tijdens mijn eetstoornis. Op het ‘hoogte’punt kwa hoeveelheid vergelijkbaar met jou. Bij mij ging dat minder om compensatie en meer om het vermijden van waar ik in het dagelijks leven tegenaan liep, vluchtgedrag. Op een gegeven moment kon ik niet meer voelen wanneer ik honger had, wanneer trek, en wanneer ik gewoon doodmoe was en even een dag niets doen nodig had. Of heel simpel even op de bank liggen met m’n ogen dicht.

Kan me voorstellen dat zo’n eyeopener-moment bij je coach enorm heftig is, en je daarvan in de verdediging schiet. Verbaast me dat je coach je eetbuien als niet relevant ziet. Ik denk ook dat ze een uiting zijn van een dieper probleem, maar daarmee zijn ze nog niet minder confronterend of pijnlijk!

Wil je verder met je coach, haar nog een keer duidelijk proberen te maken hoe intens alles bij je is binnengekomen en wat die eetbuien met je doen? Of zit je nu meer te denken aan een hulpverlener die ervaring heeft met eetproblemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi @Nikki208

dank je wel voor je reactie. Zo fijn en herkenbaar! 

Het klopt idd ik ga mijn gevoelens uit de weg, vanuit het verleden veel verdriet gehad en gezien bij mijn ouders na het verlies van mijn broer, naast nog wat andere dingen die niet heel dramatisch zijn maar toch een behoorlijke impact hebben gehad op mij als kind, zal er niet verder over uitwijden want dan wordt het zo’n lang verhaal. Maar ik kom er nu achter dat het meer met me heeft gedaan dan ik altijd dacht. Wil mijn gevoelens nu toelaten maar durf het blijkbaar niet en zoek -me goed voelen- in slank zijn, want heb gemerkt dat ik me dan lekker en zelfverzekerder voel. 

Ik schakel idd mijn gevoel uit door eetbuien en compenseren. Kom in negatieve emotie wat vertrouwd voelt en in deze emotie denk ik dat ik minder snel gekwetst word, echter rationeel weet ik dat  het niet zo is. 

Je tip om op vaste tijden te eten is icm mijn werk erg lastig. Ik geef training en mijn werktijden/trainingen/pauzes wisselen nogal qua tijden. Waardoor regelmatig eten er niet in zit. 

Spoiler

Op dit moment sla ik regelmatig maaltijden over, doordat er geen regelmaat in zit maar ook omdat ik vind dat ik al meer dan genoeg kcals binnen krijg met een eetbui. Hoewel ik weet dat dat uit ongezonde voeding komt 🙁 Heb bijv in ochtend helemaal nog geen trek door de eetbui van de avond ervoor, of stel het bewust zo lang mogelijk uit. Of na middag eetbui heb ik echt geen ruimte voor avondeten. Maar het kan dan zo maar zijn dat ik om 21.30 weer ga lopen zoeken... en dan ook geen gezonde dingen. En dan in de ochtend geen trek.. vicieuze cirkel. 

Ik sport al vrij lang regelmatig,  is deels ook mijn werk waardoor het vrij normaal voelde. Maar nu wordt het dwangmatig en is het ook echt veel meer dan voorheen. Deels vind ik het heerlijk kan er mijn ei in kwijt, maar er is een nieuwe motivatie bijgekomen wat niet oké is maar moeilijk te onderdrukken is. Begin ook opmerkingen vanuit omgeving te krijgen. 

Over mijn coach ben ik wel heel tevreden, ze houdt me erg een spiegel voor, ben al achter veel zaken gekomen. Zij wil focus juist niet op de eetbuien leggen want zij geeft aan, wat je aandacht geeft dat groeit en ze wil juist aandacht geven aan mijn mind en gedrag en geeft aan als dat verandert verandert ook de relatie met voeding. Het is online coaching maar volgende week ga ik langs voor een live sessie. Vind dit super spannend want ze weet nu zo veel van me, dingen die ik erg moeilijk vind om te vertellen, online gaat dit makkelijker heb ik ondervonden. Dus straks live vind ik doodeng. Ben ook wel benieuwd wat dat brengt.

Tevens overweeg ik idd of het nodig is om meer hulp in te schakelen. Het voelt alsof ik nog niet serieus genoeg last heb van de verstoorde relatie met voeding ook omdat het nog relatief van korte duur is en dat ik het (naïeve?) idee heb dat ik er zelf wel uit moet kunnen/kan komen. Vraag me af is dit al een eetstoornis of gewoon een verstoorde relatie? Voelt nog niet als een stoornis ook omdat het nu ongeveer pas 8 maanden duurt (lang zat trouwens )  Hoewel ik wel merk dat ik steeds meer in de knoop kom. Het begint nu ook mijn werk en relaties binnen. (En buiten) mn gezin te beïnvloeden. Wil bijvoorbeeld niet naar huis omdat daar bepaalde voedingsmiddelen zijn of omdat ze verwachten dat ik mee eet, terwijl ik net stiekem in de auto een eetbui heb gehad en er niet aan moet denken om mee te eten. Of wil niet naar etentjes/uitjes  etc en heb minder ruimte voor contact met mijn moeder of vrienden. Maar tegelijk denk ik dit is even een fase en gaat wel weer over. Daarbij ben ik ook bang dat ik de ernst ervan ontken en het misschien toch niet zo makkelijk over gaat. Ik voel namelijk al paniek wanneer iemand aangeeft dat het misschien verstandig is om niet te sporten of mijn eten niet zo te plannen maar los te laten. 

Spoiler

En voor de zomervakantie ben ik al aan het bekijken hoe ik toch mijn work-outs kan doen. welk materiaal ik meeneem, heb thuis kettlebells en gewichten en ben aan t uitzoeken of we de racefietsen meenemen of daar wat gaan huren. Klinkt leuk, maar de motivatie erachter klopt niet, daarvan ben ik me bewust. Daarbij is dit van invloed op de vakantie van het hele gezin 🙈

Al met al toch wel een heel

lang verhaal. zit er momenteel erg mee en weet even niet zo goed wat te doen. Heb een slechte dag vandaag. 

Dank je wel voor het lezen ☺️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Elsara74 Wat je beschrijft qua ontbijt zo lang mogelijk uitstellen of niet avondeten na een middageetbui is eigenlijk precies die vicieuze cirkel waar Nikki op doelt. Die moet doorbroken worden en het doorbreken zal ongemakkelijk voelen.

Gezien je werk is eten op vaste tijden misschien niet mogelijk, maar in wat je beschrijft zie ik vooral keuzes die je zelf maakt (niet zonder reden natuurlijk; zoals ik zei: het doorbreken zal met weerstand gepaard gaan). Elke dag drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes eten is wel degelijk mogelijk. Gebruik die planningskills waar je nu je vakantieworkouts al mee aan het plannen bent ook eens voor je maaltijden;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi @Jessie het klopt idd, je ziet het wel goed 😬 het zijn keuzes die ik maak. Mijn ratio gaat er tegen in, en ik kies ervoor om er niet naar te luisteren. Ik weet het en doe het toch, kan mijzelf op dit moment niet motiveren om de juiste/verstandige keuze te maken vanuit de frustratie die ik ervaar en omdat ik bang ben dan weer een eetbui te krijgen en aan te komen. en ik merk dat ik de puf niet meer heb om het met sporten te compenseren. Ik

ben moe. Daarbij merk ik ook dat die eetbui toch wel komt en ook

het aankomen gebeurt. En toch durf ik niet te kiezen voor het juiste. Ik denk omdat ik het voor mijn gevoel al 100 x heb geprobeerd en het toch steeds uitmondde in een eetbui. 

Ik hoop dat het live gesprek met mijn coach me helpt de knop om te zetten. 

Zie wel steeds meer in dat ik het zelf doe, maar accepteer ook dat ik het doe. 

Zit in continue tweestrijd waarbij ik steeds kies voor het niet verstandige.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Hoi @Elsara74,

Hoe ging het vandaag?

Lange verhalen zijn prima :) (ben ik ook van)

Ja, in zo'n negatieve cirkel zitten kan moedeloos voelen. Het kan helpen om terug te denken aan eerdere overwinningen, prestaties. Het is je al eerder gelukt om te stoppen met eetbuien, bijvoorbeeld. Of een diploma waar je hard voor hebt moeten werken. Een sportieve prestatie die je hebt geleverd...

Een arts of psycholoog kan een diagnose stellen, wij niet over het internet :) 

Je hebt er erg veel last van en het belemmert je dagelijkse functioneren. Wat je zegt, het is lang zat!

En ongeacht of je er zelf uit kan komen, je bent trainer dus je weet: een proces doorlopen met iemand die je ondersteunt, meekijkt en denkt gaat zoveel sneller en beter.

Kortom: echt goed dat je een coach hebt gevonden! Ik ben hier als ervaringsdeskundige en geen professional, maar in mijn ogen is het wel degelijk zinvol om te kijken naar je eetbuien. Wat gaat er aan vooraf, wat voor gedachten heb je, wat voor gevoelens? Wat levert het je op? Dit kan je belangrijke aanwijzingen geven die je op weg helpen naar wat je echt nodig hebt.

Voorbeeld: stel nou dat je voorafgaand aan een eetbui heel negatief over jezelf denkt, tot je het niet meer trekt en je die negatieve gedachtenstroom stopt met een eetbui. Dan zou je op zo'n moment bewust tegen jezelf kunnen zeggen dat je milder voor jezelf mag zijn. Waarschijnlijk lukt het de eerste keren nog niet om ook echt vriendelijker tegen jezelf te zijn, een manier van denken veranderen kost veel tijd en energie.

Als je deze oefening wilt proberen kan je hem vinden door te googelen op ggg schema (gedachten gevoelens gedrag).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi @Nikki208

gisteren ging niet zo lekker 

Spoiler

Zelfs 2x een eetbui gehad, dat was ook nog niet eerder voorgekomen

En vandaag ging ook niet zo oké . Lijkt of ik helemaal leeg been en zodra ik thuis kom gaat t mis. 

Nul power meer om weerstand te bieden. Vandaag dacht ik echt he het gaat wat beter totdat ik thuis kwam uit mn werk. 

Ik begin zelfs echt uit te kijken naar een live gesprek met mijn coach. 

Spoiler

Zodra ik iets van waar ik trek in heb wil toestaan qua eten vlieg ik volledig uit de bocht. Is er geen houden meer aan  

Ik snap t gewoon niet meer. 

Juist als ik milder voor mezelf wil/probeer te zijn gaat t mis waardoor ik snel weer terug grijp naar streng zijn. Dan ben ik weer boos/teleurgesteld op/in mezelf. 

Bedankt voor alle tips, ik sla

ze op, lees ze terug. Hoop dat ik snel een ommekeer kan maken. 

💖

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Hoi @Elsara74 

Wat ik bij je lees is dat je iets probeert, het lukt (nog) niet, je hebt toch een eetbui en bent dan boos op jezelf.

Ga ervan uit dat je technieken meerdere keren zal moeten proberen om een idee te hebben of ze werken voor jou. Mocht het nou niet werken, heb jij niet gefaald, maar is die techniek misschien niet geschikt voor jou op het punt waar je nu bent.

Het kan een lange zoektocht zijn. 

Mild zijn voor jezelf, compassie tonen met jezelf, ook als het mis gaat. Juist als het mis gaat!

Rustig aan :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wendy91

Ik heb geen helaas geen tips voor je, zit er zelf ook weer middenin.. Maar ik wil je wel even een hele dikke virtuele knuffel geven! Want die verdien je😊

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

@Wendy91 wat lief!! Dank je 😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Even update gisteren eindelijk weer eens een dag zonder eetbui, dat voelt zo super. Had een goed gesprek met lieve collega, niet alles verteld maar wel even hart kunnen luchten. En koupe ijs gegeten (best veel maar geen eetbui) en dat is beter dan pindakaas Nutella etc. Dus oké!

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
5 uur geleden zei Elsara74:

Even update gisteren eindelijk weer eens een dag zonder eetbui, dat voelt zo super. Had een goed gesprek met lieve collega, niet alles verteld maar wel even hart kunnen luchten. En koupe ijs gegeten (best veel maar geen eetbui) en dat is beter dan pindakaas Nutella etc. Dus oké!

wat fijn! En weet je ook wat maakte dat het lukte?

Zo ja, dan kan je dat meenemen als de drang weer oploopt.

Hou vol!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hoi @Maartje

het gesprek met mijn collega heeft denk ik zeker geholpen, ook wat druk van de ketel. Vandaag voelde ik me de hele dag vrij goed, kon het eigenlijk niet geloven. Had alle vertrouwen in dat het wel weer goed zou komen, zonder al te veel hulp nodig te hebben. Helaas begon de spanning weer toe te nemen zodra ik onderweg naar huis was. Weer koupe ijs gehaald echter deze keer kon ik de urge niet weerstaan. Toch weer een eetbui vanavond. Lijkt ook wel alsof ik mezelf straf of iets dergelijks, ik mezelf niet goed mag voelen. Zo raar. Wist me ook niet zo goed raad met mijn gevoel van vandaag. Voelde me ook leeg, een gemis. Niet vertrouwd denk ik. Misschien ben ik wel naïef in het denken dat ik het zelf wel red. 

Morgen weer nieuwe kans, nieuwe uitdaging.. 🙄 en donderdag een coachingsgespek. Dat vind ik wel echt super spannend. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Hoi @Elsara74,

Het zou goed kunnen wat je zegt over jezelf straffen, dat je jezelf als het ware saboteert.

Dat heb ik zelf erg lang gehad: ik wist alles naar de overtuiging 'ik faal met alles' te buigen.

Als het niet lukte: zie je wel, ik heb gefaald.

Als het gedeeltelijk lukte: dat lijkt nergens naar.

Of ik probeerde het niet eens (want ik kan het toch niet).

Als het wel lukte: het stelde niets voor. (Of: anderen doen dat met gemak, ik moet me schamen dat ik er zo'n moeite mee heb.)

Dat jij nu een eetbui hebt gehad, doet niets af aan de anderhalve dag dat het je is gelukt om geen eetbui te hebben. En dat je naar jezelf hebt geluisterd.

Misschien heb je overmorgen, of over 4 dagen, of 4 weken, wel opnieuw dat gevoel van leegte en gemis. Hoe zou je die behoefte dan op een gezonde manier kunnen vervullen? Telefoontje naar een vriendin, mooie muziek luisteren...

Wat je zegt: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Veel succes met je coachingsgesprek morgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elsara74

Hee @Nikki208

Is begrijp die zelf sabotage niet, wil toch juist stoppen met die eetbuien en weer normaal gewicht krijgen waarbij ik me lekker voel. Nu neemt het alleen maar toe, dat is niet wat ik wil. Gisteren voor de spiegel tijdens sporten was zo f****** confronterend. En kreeg daarbij nog een niet zo’n leuk opmerking ook. Not the best day. Maar geen eetbui, ben bewust heel vroeg mn bed ingedoken dat lijkt ook te helpen. 

Hoe kwam jij erachter dat je jezelf saboteerde en hoe heb je dat opgelost?

precies wat je ook schrijft over het falen, wat ik ook doe het kan altijd beter, anders, strenger. Niet alleen mbt voeding maar ook in veel andere aspecten van mijn leven. Ik stel mezelf daarin zo vaak teleur, ook het gevoel daarbij dat ik anderen teleurstel in bijv onvoldoende aandacht geven aan hen, onvoldoende voor hen klaarstaan etc. Dit ervaar ik ook heel erg in mijn werk. 

Op dit moment voel ik veel leegte, te kort doen aan anderen, onmacht. 

Ik ben heel erg aan het uitzoeken wat mij zou helpen om die leegte te vervullen maar er komt niets bij mij naar boven wat mij de rust geeft als wanneer ik gewoon alles kan eten wat ik voor handen heb en dan vooral zoete s***. Op dat moment is er namelijk niets anders, alles valt van me af.... totdat .... you know😔

vanmiddag mijn coachingsgesprek. Ik kijk er enorm naar uit en zie er meteen ook als een berg tegenop. Doodeng, maar goed! 

Dank je wel! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.