Spring naar bijdragen
Cecilia_

Eetbuineigingen

Aanbevolen berichten

Cecilia_

Ik heb sinds afgelopen december last gehad van dagelijkse eetbuien. Hierdoor ben ik flink aangekomen. Het lukt me sinds anderhalve week om mijn eetpatroon te herstellen en heb sindsdien ook geen eetbuien meer gehad. Wel heb ik op veel momenten last van eetbuineigingen. Ik sta steeds op het punt om naar de keuken te rennen en alles op te eten wat los en vast zit. Ik wil het vanbinnen echt niet, maar ik ben bang dat het een keer misgaat. En als het misgaat bij mij dan 'is het toch al verpest' en lukt het me bijna niet om daarna de draad weer op te pakken.

Ik zit nu dus steeds constant in mijn hoofd met een eetbui die ik niet wil maar waar ik aan de andere kant ook heel erg naar verlang.

Heeft iemand tips hoe ik het rustiger in mijn hoofd kan krijgen?

liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

De vraag is denk ik vooral waar die eetdrang vandaan komt. Meestal wijst het erop dat iets (niet per se één ding) jou heel erg dwars zit in je leven en/of dat je het lastig vindt om met je emoties om te gaan.

Kwam het in december 'uit het niets' of kun je een (of meerdere) aanleiding(en) aanwijzen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb net je voorstelberichtje gelezen, nu weet ik iets meer over je voorgeschiedenis. Maar je beschrijft daar vooral hoe het met eten/gewicht gaat en ik ben juist benieuwd naar alles daaromheen. Het is veelzeggend dat je toen je verliefd was beter met eten om wist te gaan. Dat geeft in mijn optiek aan dat de eetbuien best wel eens als functie zouden kunnen hebben om met negatieve gevoelens te dealen. Herken je je daarin?

Heb je wel eens overwogen om hulp te zoeken voor je problemen met eten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cecilia_
Citaat

In mijn gezinssituatie zijn een aantal jaar geleden een paar nare dingen voorgevallen. Ik dacht dat dit hoorde bij de puberteit maar ik denk achteraf dat het wel iets met me gedaan heeft. In die tijd heeft de eetstoornis zich namelijk ontwikkeld.

Voor mij dienen de eetbuien als opvulling van een soort innerlijke leegte. Dit voelde ook in december zo voor mij. Ik weet nog steeds niet precies waar die leegte vandaan komt. In het najaar word ik eigenlijk altijd wel somberder, maar volgens mij moet er nog iets anders zijn waardoor het komt. Ik voelde me gestrest over mijn studie en werd ook steeds meer gesloten naar andere mensen. Het zou dus wel iets met die geslotenheid te maken kunnen hebben. En verder denk ik ook dat het eten een op zichzelf staand probleem geworden is in de loop der tijd.

Ik heb in het verleden wel verschillende vormen van hulp gehad bij mijn eetstoornis en sombere gevoelens, maar ik heb niet het gevoel dat ik daar echt handvatten heb ontwikkeld. Ik heb me nu wel aangemeld bij Human Concern.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Goed dat je dat gedaan hebt! Hopelijk zit je daar echt op je plek.

Frappant he, dat sommige dingen op het moment dat je ze meemaakt kunnen voelen als normaal, maar dat je dan later merkt dat het toch heel veel met je gedaan heeft.

Wat houdt die leegte voor jou in? Is het de afwezigheid van emoties of bedoel je iets anders?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cecilia_

Ik denk dat die leegte komt doordat het me niet altijd lukt om me daadwerkelijk te openen voor anderen. Dus als ik soms met vriendinnen afspreek kan ik me alsnog heel eenzaam voelen, terwijl ik juist in gezelschap ben. Ik weet niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Weten je vriendinnen al een beetje over je verleden of van je huidige struggles? Het klinkt alsof je het (iig grotendeels) voor jezelf houdt. Hoe zou het zijn om meer met hen te delen? Je kan daar heel klein mee beginnen als het nog onwennig voor je is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cecilia_

Mijn beste vriendin weet wel het een en ander over mijn verleden en de eetbuien. We hebben er een jaar geleden heel goed over kunnen praten. Echter lukt het me nu niet meer goed om erover te praten. Ik begrijp zelf niet goed hoe de eetbuien gekomen zijn en waar de somberheid vandaan komt en heb dan het gevoel dat ik een negatieve vibe uitstraal als ik er veel over praat.

Ik wil er wel over praten maar weet niet echt hoe ik erover moet beginnen en wat ik dan allemaal kan vertellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Hoe deed je dat voorheen? Klinkt alsof dat toen heel prettig was.

Minder leuke dingen horen ook bij het leven, toch? Waarom zou je daar niks over mogen zeggen? Je hoeft niet meteen alles perfect uit te kunnen leggen of de oplossing al bedacht te hebben. Als je vriendin het niet over zulke dingen wilde hebben, had ze dat wel aangegeven.

Je zou misschien ermee kunnen beginnen dat je een keer zegt dat je eetpatroon een beetje overhoop ligt of dat je niet zo lekker in je vel zit de laatste tijd. Ik herken wel heel erg dat erover beginnen lastig is! Ik weet nog goed hoe moeilijk ik het vond om te zeggen: "ik heb anorexia".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cecilia_

Ja ik merk inderdaad dat het helpt om er open over te zijn. En op een kleine manier een beginnetje maken om het onderwerp aan te snijden.

Ik heb er vandaag voor het eerst sinds lange tijd met iemand over gepraat en merk dat het erg oplucht.

Bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Dappere stap! Fijn om te horen dat je er wat aan gehad hebt. Hoe reageerde die ander?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.