Spring naar bijdragen
Anoniem90

angst om niet meer af te 'mogen' vallen.

Aanbevolen berichten

Anoniem90

Hoi allemaal,

Ik heb heel erg getwijfeld of ik deze vraag wel kan /mag stellen, maar het houdt me zo bezig dat ik het toch doe.

Ik sta op de wachtlijst voor een behandeling voor boulimia. Ik weet dat een eetstoornis uiteindelijk niet echt over  eten gaat, maar dat er vaak een onderliggende reden is. Die heb ik al in een eerdere topic geplaatst, ik wil hier graag aan werken! Nu merk ik wel dat mijn gewicht mij ondanks dat erg bezig houdt. Ik wil graag behandeling om tevreden te kunnen zijn met wie ik ben en hoe ik eruit zie. Tegelijkertijd merk ik dat ik het heel erg beangstigend vind dat ik straks tevreden moet gaan zijn met mijn gewicht. Ik heb een BMI van rond de 23. Zijn er mensen die ervaring hebben met ongeveer dezelfe BMI, kon je echt tevreden zijn met dit gewicht en jezelf mooi vinden? Of viel je toch wat af met de eetlijst?? Ik weet dat het de eetstoornis is die deze vragen stelt, maar het houdt mij ontzettend bezig... Merk dat ik ergens ook een soort van hoop dat de behandeling mij uiteindelijk slanker zal maken als ik gezonder met eten om kan gaan.. Maar daar is behandeling natuurlijk helemaal niet voor bedoeld.   

Het is misschien een wat warrig bericht.. nIk heel ambivalent, maar het houdt mij ontzettend bezig.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hoi Anoniem90,

Knap dat je hulp hebt gezocht. Ik denk dat het uiteindelijk niet meer uitmaakt wat je precieze BMI is, maar dat je weer kunt dromen over doelen in je leven, dat al je functies herstellen en dat je weer open kunt staan voor allemaal andere dingen in je leven. Heel veel geluk & suc6.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
52 minuten geleden zei spike:

Hoi Anoniem90,

Knap dat je hulp hebt gezocht. Ik denk dat het uiteindelijk niet meer uitmaakt wat je precieze BMI is, maar dat je weer kunt dromen over doelen in je leven, dat al je functies herstellen en dat je weer open kunt staan voor allemaal andere dingen in je leven. Heel veel geluk & suc6.

Ja ik denk idd dat dat het doel zal zijn... nu laat ik mijn leven denk ik niet geheel leiden door mijn eetstoornis. Mijn gedachten wel, maar ik functioneer nog prima, die mijn werk met plezier, geniet van mijn gezin en uitjes die we doen... dus op dat vlak volg ik gelukkig wel al veel meer mijn wensen en dromen. 

Ik merk hierdoor dat mijn leven er een stuk plezieriger is en er veel minder somber uit ziet dan jaren geleden..  Maar de gedachten rondom eten, gewicht en uiterlijk zijn zo goed als onveranderd. Ik ben daarom benieuwd naar de ervaringen van anderen op dit vlak? Heeft behandeling geholpen om je zelfbeeld te veranderen? Zijn er mensen met een vergelijkbare BMI die daar echt tevreden mee kunnen zijn? Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik ook niet tevreden was toen mijn BMI lager was, rond de 20 /21.. dus weet wel dat alleen het verliezen van gewicht mijn zelfbeeld niet gaat veranderen.. Maar ik kan me niet voorstellen ooit tevreden te kunnen zijn met het lijf dat ik nu heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Je vraag is in mijn optiek eigenlijk: mag ik straks nog wel afvallen als ik geleerd heb mijzelf te accepteren en mijn waarde los te koppelen van mijn gewicht?

Het antwoord: Natuurlijk mag dat! Het staat elk mens vrij om af te vallen, ook als je een ES hebt en/of daarvan herstellende bent. De vraag is alleen of je ermee bereikt wat je hoopt te bereiken--namelijk gelukkiger worden--en of je het, als je jezelf accepteert en je waarde los ziet van je gewicht, nog steeds nodig hebt om af te vallen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Jessie,je hebt helemaal gelijk, een mooie eye opener. Ik koppel mijn eigenwaarde inderdaad aan mijn gewicht.. en ik kan mij nu nog niet voorstellen hoe het is om dat los van elkaar te zien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hoi Anoniem90,

Bedankt voor het stellen van deze vraag, hier zat ik zelf ook tegenaan te hikken de afgelopen tijd. De antwoorden zijn goed om te lezen en daar nog eens bewust van te zijn dat gewicht gekoppeld wordt aan eigenwaarde, zo ook bij mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
17 uur geleden zei Mary:

Hoi Anoniem90,

Bedankt voor het stellen van deze vraag, hier zat ik zelf ook tegenaan te hikken de afgelopen tijd. De antwoorden zijn goed om te lezen en daar nog eens bewust van te zijn dat gewicht gekoppeld wordt aan eigenwaarde, zo ook bij mij.

Ja, herkenbaar. Ik vind het ook heel fijn om alle topics te lezen en zo te leren van de vragen en antwoorden van anderen. Het blijft zo'n ingewikkelde strijd. Maar op deze manier komen we steeds een stapje verder :)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.