Spring naar bijdragen
Minke

angst voor terugval

Aanbevolen berichten

Minke

hoi

ik ben nog niet zo lang op de site maar ik probeer een stukje te schrijven.

Eigenlijk loopt het eten al sinds januari niet zo goed. Ik was tot ruim boven mijn streefgewicht aangekomen-wat eigenlijk nog steeds een goed gewicht was- waar ik me niet goed bij voelde. Ik mocht van mijn diëtiste afvallen tot mijn streefgewicht en daar ben ik nu de controle over aan het verliezen en dat maakt me bang.

Ik ben onder behandeling bij een trauma centrum waar ze wel weet hebben van mijn geschiedenis en waar ik sinds kort wel heb verteld dat eten niet zo goed gaat. Ze reageerden rustig. Ik was bang dat ze in de stress zouden schieten. Wel heb ik het gevoel dat er zorg is en dat is ook moeilijk om te verdragen.

In 2016 heb ik voor het laatst ondergewicht gehad en sindsdien 

het kunnen redden. Ik wil niet meer daar naar terug!

bedankt voor het lezen!

Groetjes Minke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hoi Minke,

Wat dapper dat je je verhaal hier deelt. 

Als ik het zo lees mag je in ieder geval al heel erg trots op jezelf zijn! Onbewust heb je al enorme stappen gemaakt. Kun je misschien letterlijk bij je behandelaren aangeven dat je hulp nodig hebt bij het eten en uitleggen wat je precies dwarszit? Ik heb zelf geleerd dat openheid in behandeling heel belangrijk en vooral waardevol is. Pas dan weet je omgeving wat er in je omgaat en hoe ze je daarbij kunnen helpen. 

Daarnaast helpt het mij heel erg om Youtube-video’s te kijken die op een positieve manier gaan over eetstoornissen (-problemen) en herstel. Als ik een terugval voel aankomen kijk ik bewust meer naar zulke video’s en dat motiveert me dan weer enorm. Als je dit iets zou vinden dan kan ik de kanalen happyandhealthy96, Ladle by Ladle en Daphne Fisher heel erg aanraden! 

Natuurlijk herstel je voor jezelf en doe je dat waarschijnlijk voor bepaalde doelen in je leven. Zet korte en lange termijn doelen op papier zodat ze visueel worden en kijk daar telkens op terug als je je even niet zo goed voelt. En misschien is het niet terug willen naar je ondergewicht ook al een hele grote motivatie?

Heel veel succes en sterkte 🌸

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Hey Minke

Wat goed dat je dit deelt!!

Ik zie heel duidelijk dat je neit terug wilt naar ondergewicht, dat kan inderdaad een mooie motivatie zijn maar weet je ook hoe het komt dat je nu afvalt/ de grip verliest? Heeft dit ook te maken met je huidige behandeling bijvoorbeeld?

Goed dat je het aangekaart hebt bij je behandelaars, zouden zij willen/kunnen meedenken hoe nu verder?

Sterkte!

ps zou het je nog kunnen helpen om bijv hier eetlijstjes enz te posten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ik sluit me aan bij de anderen, zo goed dat je het bespreekbaar maakt.

Dat is een grote stap. Fijn dat er rustig op gereageerd werd. Ik herken wel een beetje dat de zorg ervoor van je behandelaren uit ook lastig is. Weet jij ook welke ingewikkeldheid er voor jou in zit?

Weet je ook wat maakt dat grip verliest, wat dit je brengt? Er zal een reden voor zijn.

Het zal niet eenvoudig zijn om weer bij te sturen. Maak vooral gebruik van het forum als het je steunt en helpt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Minke
20 uur geleden zei PeggyV:

Hoi Minke,

Wat dapper dat je je verhaal hier deelt. 

Als ik het zo lees mag je in ieder geval al heel erg trots op jezelf zijn! Onbewust heb je al enorme stappen gemaakt. Kun je misschien letterlijk bij je behandelaren aangeven dat je hulp nodig hebt bij het eten en uitleggen wat je precies dwarszit? Ik heb zelf geleerd dat openheid in behandeling heel belangrijk en vooral waardevol is. Pas dan weet je omgeving wat er in je omgaat en hoe ze je daarbij kunnen helpen. 

Daarnaast helpt het mij heel erg om Youtube-video’s te kijken die op een positieve manier gaan over eetstoornissen (-problemen) en herstel. Als ik een terugval voel aankomen kijk ik bewust meer naar zulke video’s en dat motiveert me dan weer enorm. Als je dit iets zou vinden dan kan ik de kanalen happyandhealthy96, Ladle by Ladle en Daphne Fisher heel erg aanraden! 

Natuurlijk herstel je voor jezelf en doe je dat waarschijnlijk voor bepaalde doelen in je leven. Zet korte en lange termijn doelen op papier zodat ze visueel worden en kijk daar telkens op terug als je je even niet zo goed voelt. En misschien is het niet terug willen naar je ondergewicht ook al een hele grote motivatie?

Heel veel succes en sterkte 🌸

Hoi Peggy

bedankt voor je steunende berichtje

Vandaag heb ik mijn laatste therapiedag voor de vakantie. Vanmorgen mijn laatste individuele gesprek met mijn individuele therapeute al mag ik in de vakantie wel met een andere creatieve therapeute praten en beeldend werken als overbrugging. Ik zal het eten - figuurlijk - op tafel leggen. Aangeven dat ik hier hulp bij nodig heb. Het lastige is dat ze me waarschijnlijk gaat vragen Wat voor hulp ik nodig heb en dan wordt het wel ingewikkeld. Want in woorden uitleggen wat er precies dwars ligt vind ik moeilijk.

Afgelopen dinsdag werd ik tijdens de creatieve therapie heel verdrietig. Je moest je werk van de afgelopen periode tentoonstellen en ik had een oordeel op elk werkstuk. Niets vond ik goed genoeg om tentoon te stellen. Ik stelde zulke hoge eisen. Dat past volgens mij ook heel erg bij mijn eetprobleem? Ik kon er geen woorden aan geven. De therapeute zag wel dat er iets in me gebeurde en stelde voor dat ik even een rondje ging lopen om even tot mezelf te komen. De co-therapeute - die nieuw is en nog wat onzeker(te merken)is liep mee. Daarna ging het wel weer. Lees: ik was weg bij mijn gevoel.

Maar de vakantie komt er dus bijna aan en ik heb vanmorgen gezien dat ik in vergelijking met vorige week weer veel kwijt ben. Dat jaagt me angst aan,

Ik ga naar de filmpjes kijken! Bedankt voor de tip!

Groetjes Minke

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Minke
20 uur geleden zei Maartje:

Hey Minke

Wat goed dat je dit deelt!!

Ik zie heel duidelijk dat je neit terug wilt naar ondergewicht, dat kan inderdaad een mooie motivatie zijn maar weet je ook hoe het komt dat je nu afvalt/ de grip verliest? Heeft dit ook te maken met je huidige behandeling bijvoorbeeld?

Goed dat je het aangekaart hebt bij je behandelaars, zouden zij willen/kunnen meedenken hoe nu verder?

Sterkte!

ps zou het je nog kunnen helpen om bijv hier eetlijstjes enz te posten?

Hoi Maartje

Ik denk dat het wel te maken heeft met het proces waar ik nu in dit. Met het thema waarmee ik nu bezig ben met EMDR behandeling. We hebben het over de periode in 2010 toen ik opgenomen was in een kliniek waar heftige dingen zijn voorgevallen. Ook een periode waar de eetstoornis een rol speelde. In ieder geval zelfdestructief gedrag. In die tijd was ik heel erg boos. Met name op mezelf. Het kan een link zijn. Ik ben binnen de EMDR daar nog maar net mee begonnen. Mijn EMDR therapeut heeft nu vakantie. Mijn behandelaar is vorige week met ontslag gegaan. Dat sloeg er bij mij wel in. Ook is de groepsverpleegkundige met ontslag gegaan. Over drie weken begint een nieuw blok. Dan krijgen we een nieuwe behandelaar. Het moeilijke daarvan vind ik dat het een man wordt. Maar goed. Ik geef het een kans. Mijn individuele therapeute(mentor) dat is wel iemand met wie ik het kan bespreken. De een na laatste keer heeft ze me ook naar mijn gewicht gevraagd. De behandelaren en verpleegkundigen zijn verder vrij laagdrempelig. Ben best wel tevreden over de behandeling.

Bedankt voor je reactie!

Groetjes Minke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Minke
13 uur geleden zei Linsey:

Dat is een grote stap. Fijn dat er rustig op gereageerd werd. Ik herken wel een beetje dat de zorg ervoor van je behandelaren uit ook lastig is. Weet jij ook welke ingewikkeldheid er voor jou in zit?

Weet je ook wat maakt dat grip verliest, wat dit je brengt? Er zal een reden voor zijn.

Het zal niet eenvoudig zijn om weer bij te sturen. Maak vooral gebruik van het forum als het je steunt en helpt!

13 uur geleden zei Linsey:

Hoi Linsey

ik ben ooit opgenomen geweest zowel klinisch als in deeltijd, maar daar ging het er nogal streng aan toe. Als je afviel waren er gedragsmatige consqenties. Waar ik bang van werd. Zorg hield straf in. Goede zorg in goede zin is ook confronterend. Ik denk dat die zorg met name bedoeld wordt in mijn huidige behandeling. Die zorg is er nu niet. Nu zit ik gelukkig nog boven mijn ondergrens. Ik schrijf nog omdat ik er 4 ons vandaan zit. Wat me dus echt bang maakt.

Wat maakt dat ik grip verlies? Het is er de laatste maanden ingeslopen doordat ik op dieet mocht van de dietist. Ik vond het moeilijk te accepteren dat ik zo ver boven mijn streefgewicht zat. Er was zoveel Minke. Ik paste niet meer in mijn kleding en wanneer ik in de spiegel keek zag ik dat ik op mijn moeder leek. En dat wilde en wil ik niet. Ik denk dat dat de trigger was. Vervolgens ben ik in de eetstoornisval gevallen. Ook speelt mee dat ik last heb van depressies. Ik merk dat gedachten en gedrag rondom eten mijn depressieve gedachten en gevoelens afleiden. Verder stel ik hoge eisen aan mezelf. En net als vroeger eis ik van mezelf dat ik kan en moet leven met zo weinig mogelijk eten. Vroeger mocht ik ook niet drinken. Ik weet niet goed of het een antwoord is. Ik ben er zelf niet goed uit. Maar dank je wel voor je vraag. 

Ik weet nog niet goed hoe ik bij jullie berichten kan komen. Ik ben dankzij een link van een van jullie bij deze topic gekomen, maar ik ben de link kwijt en de naam van degene die me hielp! Dus ik weet niet goed waar ik opnieuw een topic kan schrijven of waar ik kan reageren op anderen. Ik voel me nog een beetje dom, maar goed ik ga het proberen uit te zoeken.

Groetjes Minke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

@Minke Perfectionisme gaat inderdaad vaak hand in hand met eetproblemen, hier loop ik zelf ook enorm tegenaan. Maar wat maakt dat je zo streng bent voor jezelf en de lat zo hoog legt? Heb je het ook met je therapeut(en) hierover? Zij kunnen je daar mooi in begeleiden tijdens de beeldende therapie. Wat fijn dat ze wel hebben gezorgd voor een overbrugging in de vakantie!

En wat dapper dat je het over je eetproblemen gaat hebben. De eerste vraag die een therapeut meestal stelt is inderdaad ‘Wat heb je nodig?’ en ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om daarop te antwoorden omdat je terug moet gaan naar je gevoel. Het gevoel dat je juist zo graag weg wilt hebben en waar je je zelfdestructieve gedachten en gedrag voor inzet. Misschien kun je hier het een en ander over opschrijven? Al zijn het maar steekwoorden. Het is belangrijk om te onderzoeken welke gevoelens je dwarszitten, wat de oorzaak daarvan is en dan wat je nodig hebt om daar op een gezonde manier mee om te gaan. Als je het toch te moeilijk vind om erover te praten, wellicht kun je er op een creatieve manier vorm aan geven? Zo te lezen ben je daar ontzettend goed in 😉 

Vertrouw op jezelf (makkelijker gezegd dan gedaan helaas), dan komt alles uiteindelijk wel goed. En vergeet niet: Everything will be okay in the end, if it’s not okay it’s not the end. Er is hoop, altijd 🌷

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi  Minke,  ik lees dat je veel zelf inzicht hebt,.. veel punten kan aanwijzen die waarschijnlijk een rol spelen bij de dingen die je tegenaanloopt.

Ik herken het stukje over goede zorg dat angst oproept door eerdere ervaringen (goede zorg is straf). Ik denk dat op deze plek er anders mee om wordt gegaan, maar hele dan ook lijkt het me goed om je angst te bespreken. Ook herkenbaar is het afleiden van depressieve gedachten en gevoelens door je eetgedrag en het afvallen. En perfectionisme..!

Je kan een topic terug vinden door de zoekmachine te gebruiken, maar misschien is het nog handiger om op het icoontje naast je naam te drukken. De M in jouw geval. Dan kom je op je eigen (activiteiten) pagina.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Minke als je op de startpagina van het forum bent, dus gewoon www.ikookvanmij.nl, zie je een rijtje:

Website / Forum nieuws

Vragen over een eetstoornis

Stel jezelf voor

(etc)

Jouw topic staat onder Vragen over een eetstoornis.

Gebruik je het forum op je mobiel of op de laptop? Op je mobiel staan helemaal rechts bovenin drie icoontjes, met de linker daarvan ga je naar alle ongelezen inhoud. Daar kun je makkelijk actieve topics terugvinden. De middelste is de zoekfunctie. En bij het rechtse icoontje (drie streepjes) komt een rode notificatie te staan als iemand jou tagt of citeert. Door daarop door te klikken kom je bij het betreffende bericht.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Minke

bedankt!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Minke
Op ‎26‎-‎7‎-‎2018 om 07:24 zei PeggyV:

@Minke Perfectionisme gaat inderdaad vaak hand in hand met eetproblemen, hier loop ik zelf ook enorm tegenaan. Maar wat maakt dat je zo streng bent voor jezelf en de lat zo hoog legt? Heb je het ook met je therapeut(en) hierover? Zij kunnen je daar mooi in begeleiden tijdens de beeldende therapie. Wat fijn dat ze wel hebben gezorgd voor een overbrugging in de vakantie!

En wat dapper dat je het over je eetproblemen gaat hebben. De eerste vraag die een therapeut meestal stelt is inderdaad ‘Wat heb je nodig?’ en ik weet uit ervaring dat het heel moeilijk is om daarop te antwoorden omdat je terug moet gaan naar je gevoel. Het gevoel dat je juist zo graag weg wilt hebben en waar je je zelfdestructieve gedachten en gedrag voor inzet. Misschien kun je hier het een en ander over opschrijven? Al zijn het maar steekwoorden. Het is belangrijk om te onderzoeken welke gevoelens je dwarszitten, wat de oorzaak daarvan is en dan wat je nodig hebt om daar op een gezonde manier mee om te gaan. Als je het toch te moeilijk vind om erover te praten, wellicht kun je er op een creatieve manier vorm aan geven? Zo te lezen ben je daar ontzettend goed in 😉 

Vertrouw op jezelf (makkelijker gezegd dan gedaan helaas), dan komt alles uiteindelijk wel goed. En vergeet niet: Everything will be okay in the end, if it’s not okay it’s not the end. Er is hoop, altijd 🌷

Hoi Peggy

bedankt voor je reactie

Ik ben niet opeens zo perfectionistisch, maar ik had het in eten toch wat meer losgelaten. In therapie gaat het de laatste tijd wel meer over mijn innerlijke criticus. Ook tijdens de beeldende therapie. Bij mij moet alles mooi zijn. Ik kan niet los laten. Ik ben een creatief persoon en als een werkje er als los zand uitziet kan ik dat erg veroordelen. Dus daar gaat het wel over en ik had/heb daar ook een leerdoel over gemaakt. We hebben als groep open atelier ter overbrugging gekregen. 2 uur per week. En ik zelf krijg nog 2 keer een uur beeldende therapie. Dus dat hebben ze netjes gedaan.

Groetjes Minke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Minke
Op ‎25‎-‎7‎-‎2018 om 16:38 zei Linsey:

Hoi Linsey

In de behandeling zijn veel veranderingen gekomen. En daarnaast vind ik het moeilijk vertrouwen te hebben in de toekomst. In mezelf. In de behandeling word ik erg geconfronteerd met mezelf, met dat ik er vooral nog lang niet ben. Misschien dat dat een reden is.

Groetjes Minke

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ik lees veel emotie en vooral angst.

Angst om te vertrouwen, angst voor het onbekende, angst voor de toekomst.

Ja, zou heel goed kunnen dat de eetstoornis daardoor iets is om je weer stevig aan vast te klampen. Alszijnde je "veilig haven" en reisgenoot..."een vriend".

Dat wijst wellicht wel een richting op wat je erg nodig hebt nu. Het kan wel tijd kosten om datgene te vinden, en wat je vertrouwd bent los te laten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.