Spring naar bijdragen
Tasha

Reden terugval

Aanbevolen berichten

Tasha

De laatste weken heb ik er veel over nagedacht waarom ik nu een terugval heb, of ik wel een terugval heb en of ik hulp nodig heb. Ik twijfel overal over, maar ik denk dat de ES voor mij vooral functie heeft dat het een vorm van aandacht schenken aan mezelf is, zou dat kunnen? Ik heb een druk gezin, met jonge kinderen thuis en 1 die veel aandacht vraagt en nodig heeft. Onderling zijn er heel veel conflicten en ik heb zelden tijd voor mezelf. Er zijn zat moeders in dezelfde situatie die dit alles met veel liefde en geduld op zich nemen, maar ik kan het niet. Nou ja, voor het oog misschien wel, maar ik mis mezelf... De ES is nu even zo' n fijn houvast dat ik het moeilijk vind om ertegen te vechten.

Wilde deze gedachten even ergens kwijt, sorry.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Geen sorry @Tasha ! Wat vraagt dat veel van je zeg. Ik kan mij indenken dat het moeilijk is om tijd voor jezelf te nemen. Een eetstoornis kan zóveel verschillende functies hebben. Zo ook dit. Op wat voor manieren uitt jouw eetstoornis dit? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Kan me goed voorstellen dat je stressvolle thuissituatie een grote rol speelt in je eetstoornis! Nooit tijd voor jezelf hebben kan je echt opbreken. Misschien helpt je ES de gevoelens die dat oproept te verdoven/verzachten.

Dit doet overigens helemaal niets af aan jouw liefde en geduld! Bij andere mensen zie je de moeilijke momenten misschien niet zo makkelijk, want die komen natuurlijk niet op Instagram. Maar dat wil echt niet zeggen dat het hen allemaal zo gemakkelijk afgaat. De mensen om jou heen denken misschien ook wel dat jij het nooit moeilijk hebt.

Rust de zorg voor je kinderen volledig op jouw schouders? Zijn er mensen in je omgeving die zouden kunnen helpen om jou zo nu en dan te ontlasten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha
44 minuten geleden zei Miryanna:

Geen sorry @Tasha ! Wat vraagt dat veel van je zeg. Ik kan mij indenken dat het moeilijk is om tijd voor jezelf te nemen. Een eetstoornis kan zóveel verschillende functies hebben. Zo ook dit. Op wat voor manieren uitt jouw eetstoornis dit? 

Ik heb vroeger anorexia gehad. Nu weer focus op gewicht en te weinig eten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha
42 minuten geleden zei Jessie:

Kan me goed voorstellen dat je stressvolle thuissituatie een grote rol speelt in je eetstoornis! Nooit tijd voor jezelf hebben kan je echt opbreken. Misschien helpt je ES de gevoelens die dat oproept te verdoven/verzachten.

Dit doet overigens helemaal niets af aan jouw liefde en geduld! Bij andere mensen zie je de moeilijke momenten misschien niet zo makkelijk, want die komen natuurlijk niet op Instagram. Maar dat wil echt niet zeggen dat het hen allemaal zo gemakkelijk afgaat. De mensen om jou heen denken misschien ook wel dat jij het nooit moeilijk hebt.

Rust de zorg voor je kinderen volledig op jouw schouders? Zijn er mensen in je omgeving die zouden kunnen helpen om jou zo nu en dan te ontlasten?

Ja, dat weet ik, maar een ES vind ik zelf eigenlijk een overdreven reactie.

De zorg voor de kinderen ligt idd grotendeels bij mij. Nu is het ook vakantie en iedereen de hele dag thuis.  Na de vakantie weer school en kdv, misschien valt het me dan wat minder zwaar 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
7 minuten geleden zei Tasha:

Ja, dat weet ik, maar een ES vind ik zelf eigenlijk een overdreven reactie.

De zorg voor de kinderen ligt idd grotendeels bij mij. Nu is het ook vakantie en iedereen de hele dag thuis.  Na de vakantie weer school en kdv, misschien valt het me dan wat minder zwaar 

Ik weet niet of het overdreven is hoor. Ik denk altijd dat als iemand een ES heeft, er ook voldoende redenen voor zijn. Misschien bagatelliseer je je gevoel een beetje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Tja, misschien wel... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 6-8-2018 om 16:35 zei Tasha:

ik denk dat de ES voor mij vooral functie heeft dat het een vorm van aandacht schenken aan mezelf is, zou dat kunnen?

Zeker kan dat!!! 

Op 6-8-2018 om 17:39 zei Tasha:

een ES vind ik zelf eigenlijk een overdreven reactie

Dat kun je vinden. Maar is het ook zo? Misschien geef je wel overdreven te weinig aandacht aan jouw eigen gevoelens? 
Hoe kun je hier mee omgaan, hoe kun je je bewust zijn/worden van de gevoelens die in jou omgaan en hoe kun je vervolgens voldoende aandacht geven aan jouw gevoelens?

Hoe gaat het de laatste dagen met je Tasha? 

Groetjes,

Seolenna

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Ik denk dat je daar wel een punt hebt, Seolenna! Ik vind het vaak moeilijk om dingen echt te voelen, dichtbij mijn gevoel te staan. Ik zou niet weten hoe ik hier verandering in moet aanbrengen.

Wat eten betreft gaat het wisselend. Verder voel ik me goed.

Spoiler

Ik ben een aantal kilo afgevallen en heb nu ondergewicht. Sommige dagen probeer ik echt de knop om te zetten en weer voldoende te eten, maar sommige dagen lukt dat weer helemaal niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
9 minuten geleden zei Tasha:

Ik zou niet weten hoe ik hier verandering in moet aanbrengen.

Wow ik snap het... En toch wat jou betreft ook: je bent volgens mij al begonnen met het brengen van verandering door het delen op het forum. 

Een aantal tips?

Een moment op de dag kiezen dat je even gaat zitten en schrijven over de dag en de emoties die je hebt gevoeld? Kun je daar 10 minuten voor nemen?

Of je schrijft het op hier op het forum: anoniem en je kunt er reacties op krijgen?

Of je belt een vriendin om het door te spreken? 

Of een combinatie van deze dingen? 

Als je er niet over de wilt uitwijden: wat betreft eten gaat het wisselend, wat bedoel je dan? 

Groetjes, 

Seolenna 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Bedankt vr de tips! Ik kan misschien eens proberen om dagelijks wat op te schrijven ja. 

Daarnaast twijfel ik nog of ik hulp ga vragen.  Huisarts, psycholoog, diëtiste? Ik weet het nog niet. 

Over eten: dat heb ik in mijn vorige bericht in de spoiler gezet. Ik blijf nu wel stabiel, aankomen lukt nog niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi Tasha, 

Dat hoef je ook nog niet te weten. Waar gaat jouw twijfel over wbt wel of niet Inschakelen van hulp? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Ik twijfel of ik hulp nodig heb, of dat ik het misschien zelfstandig kan overwinnen. Twijfel of het wel ernstig genoeg is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Misschien moet je jezelf de vraag anders stellen. ‘Zou je hulp wíllen?’

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
3 uur geleden zei Tasha:

Ik twijfel of ik hulp nodig heb, of dat ik het misschien zelfstandig kan overwinnen. Twijfel of het wel ernstig genoeg is.

Jouw twijfel ligt daar, in of het wel ernstig genoeg is voor hulp?
Zoals ik het denk, zitten wij vol blinde vlekken en als we twijfelen bij iets dergelijks als dit, is het áltijd wijs om de ideeën van een professional te horen en in dit geval zou dit de huisarts zijn. 
En inderdaad de vraag van Miryanna, zou je hulp willen (als het 'ernstig genoeg' is)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

Lieve @Tasha, het is ernstig genoeg als jij er last van hebt. Dat kan alleen jij zelf beslissen. Wat voor de een leefbaar is, is voor de ander een hel en andersom.

Jij hebt er last van, dús heb jij recht op hulp. Zo simpel is het. En ja, er zijn altijd mensen erger ziek. Maar met een verkoudheid mag je ook naar de huisarts, je hoeft niet meteen een dubbele longontsteking te hebben. Net als dat je bij een eetstoornis geen BMI van 13 hoeft te hebben om hulp te krijgen (grappig genoeg zeggen die mensen ook nog dat ze "te goed" zijn voor hulp). En met een BMI van 22 kan je net zo veel last hebben van eetgestoorde gedachten als met een BMI van 18, 30 of wat dan ook. Het zegt allemaal niet zo veel; jouw ervaring zegt daarentegen alles.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Ik zou hulp willen, omdat ik weet dat het gestoord is als je af wilt vallen terwijl je ondergewicht hebt. En omdat ik regelmatig probeer om beter te eten,  maar het uiteindelijk toch niet goed lukt. Maar om nou te zeggen dat ik er zelf zoveel last van heb...dat valt best mee nog. Maar ik weet ook wat er gebeurt als ik verder ga met afvallen..dat liever niet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
35 minuten geleden zei Tasha:

Maar om nou te zeggen dat ik er zelf zoveel last van heb...dat valt best mee nog.

Dit is precies één van de dingen die een eetstoornis doet: jou het gevoel geven controle te kunnen hebben op jouw bericht en dan voelen dat alles oké is.

Als alles zo goed gaat met je, waarom kun je dan niet normaal eten en - vooral - op een normale manier denken aan eten en gewicht? 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.