Spring naar bijdragen
Catharina1915

Terug van vakantie en dan...?

Aanbevolen berichten

Catharina1915

Sinds ruim een week ben ik weer terug van mijn vakantie (ruim 2 weken). Ik merk dat ik tijdens de vakantie de eetstoornis even heb kunnen “parkeren”. Nu weer terug in het normale leven begint het weer van voor af aan 😟 Hóe dan vraag ik me af? Waarom lukt het niet dat meer ontspannen gevoel vast te houden? Het eerste beste moment na de vakantie dat ik alleen thuis was direct al een enorme eetbuien gehad, alsof ik het “opgespaard” had 😢 Word er wel wat moedeloos van.. Hoe doen jullie dat? Is er verschil met vakantie of niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Soms kan de andere omgeving en het andere ritme er inderdaad voor zorgen dat je de boel even parkeert. Maar als je bij terugkomst zodra het kon een heel grote eetbui gehad hebt, klinkt het voor mij alsof je vakantie alleen aan de oppervlakte ontspannen was en je toch heel wat spanning opgekropt hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

Op vakantie heb je meestal best veel afleiding. Ik in ieder geval wel: stadjes bezoeken, naar het prachtige uitzicht kijken, wandelingen maken, het openbaar vervoer ontcijferen en genieten van al die gezellige mensen. 

Thuis is er niet zoveel bijzonders meer aan, en dan vervalt de afleiding min of meer en keer je terug in je oude patroon. 

Zo werkte dat bij mij soms in ieder geval. 

Ben je ook meer alleen nu je weer thuis bent? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lucy

@Catharina1915

Thuis is de plek waar je eetstoornis woont. Die neem je wel een beetje mee op reis, maar de meeste triggers en prikkels vind jij kennelijk thuis.

Misschien de moeite waard om eens dieper in je gedachten te duiken. Hoe voelde je je toen je terug naar huis ging? Wat was er anders op vakantie? Welke dingen van vakantie zou je thuis kunnen toepassen om ook hier wat meer ontspannen te kunnen zijn?

Bv: "op vakantie had ik meer vrije tijd". Dan zou een oplossing kunnen zijn: minder plannen in je agenda en een dagdeel per week vrijmaken voor iets leuks.

Is het de druk van presteren / werken /studeren die je thuis wel hebt en op vakantie niet? Dan is het zaak om je lat wat lager te leggen, af en toe een uurtje eerder weg te gaan / vrij te nemen of studeervrije uren in te plannen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Geen tips oid, maar wel herkenning. Toen ik een paar weken geleden op vakantie was, ging het veel beter met eten. Wat bij mij meespeelde: 1: ik was continue met anderen (gezin,familie) samen en wil niet dat het opvalt. 2: geen weegschaal. 3: voorgenomen om op vakantie echt te genieten van eten 4: ik had vooraf gecompenseerd,  zodat er wat ruimte was om evt aan te komen (heeel fout, ik weet het :(

Terug thuis stond ik gelijk weer op de weegschaal en ging verder waar ik gebleven was. Heel gek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
7 uur geleden zei Jessie:

Soms kan de andere omgeving en het andere ritme er inderdaad voor zorgen dat je de boel even parkeert. Maar als je bij terugkomst zodra het kon een heel grote eetbui gehad hebt, klinkt het voor mij alsof je vakantie alleen aan de oppervlakte ontspannen was en je toch heel wat spanning opgekropt hebt.

Daar zou je weleens gelijk in kunnen hebben 😐

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
7 uur geleden zei maartje1:

Op vakantie heb je meestal best veel afleiding. Ik in ieder geval wel: stadjes bezoeken, naar het prachtige uitzicht kijken, wandelingen maken, het openbaar vervoer ontcijferen en genieten van al die gezellige mensen. 

Thuis is er niet zoveel bijzonders meer aan, en dan vervalt de afleiding min of meer en keer je terug in je oude patroon. 

Zo werkte dat bij mij soms in ieder geval. 

Ben je ook meer alleen nu je weer thuis bent? 

Ja, wel weer meer alleen. In ieder geval de mógelijkheid om alleen te zijn..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915
7 uur geleden zei Lucy:

@Catharina1915

Thuis is de plek waar je eetstoornis woont. Die neem je wel een beetje mee op reis, maar de meeste triggers en prikkels vind jij kennelijk thuis.

Misschien de moeite waard om eens dieper in je gedachten te duiken. Hoe voelde je je toen je terug naar huis ging? Wat was er anders op vakantie? Welke dingen van vakantie zou je thuis kunnen toepassen om ook hier wat meer ontspannen te kunnen zijn?

Bv: "op vakantie had ik meer vrije tijd". Dan zou een oplossing kunnen zijn: minder plannen in je agenda en een dagdeel per week vrijmaken voor iets leuks.

Is het de druk van presteren / werken /studeren die je thuis wel hebt en op vakantie niet? Dan is het zaak om je lat wat lager te leggen, af en toe een uurtje eerder weg te gaan / vrij te nemen of studeervrije uren in te plannen.

Je eerste zin raakt me.. 😪 Ik wil dat helemaal niet...!Maar blijkbaar is het zo. De druk van werk en “gewoon leven” ernaar ik inderdaad. Ik vond het fijn om weer naar huis te gaan, mijn eigen omgeving en huisdieren, dat wel...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Catharina,

O wat frustrerend hè!? 
Heb je een fijne vakantie gehad? Wat fijn dat de es óók even 'op vakantie' was;-). 

Héél herkenbaar. Ben twee jaar weg geweest, kom terug en BAM...! 

Dus wat kun je nu doen, heb je ideeën (misschien wel gekregen door de reacties?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites