Spring naar bijdragen
Laurence

Wie herkent dit? Ik wil altijd iets in de mond hebben

Aanbevolen berichten

Laurence

Hallo! 

Een aantal jaren geleden heb ik een maagband gekregen en hoewel ik ermee mooi afgevallen ben (toch zo'n 30 kilo) en ook therapie tegen mijn BED eetstoornis heb gehad ben ik nooit helemaal eetbuien-vrij geweest. 

Nu begin ik te beseffen dat ik vaak snoep of snack omdat ik graag iets in de mond wil hebben. Ik bijt ook mijn nagels en de binnenkant van mijn wangen. Het bezighouden van de mond werkt kennelijk stress-reducerend bij mij.

Ik ben dit aan het onderzoeken want ik zou graag alternatieven hiervoor willen vinden/bedenken (ja, ik weet het, het helemaal niet doen zou beter zijn maar tja, dat probeer ik al jaren). 

Wat ik mij alleen afvraag is: ben ik de enige die zoiets ervaart of herkennen meer mensen wat ik nu beschrijf? 

Graag geen misplaatste associaties/reacties.

Bedankt alvast, 
LaurenceB

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik herken het zelf niet echt met eten, maar met roken (heel lang geleden) had ik ook soms het gevoel dat het erom ging iets met mijn handen te doen te hebben.

Misschien is er inderdaad wel iets oneetbaars te bedenken wat je in je mond zou kunnen doen. Een soort stressballetje voor je mond. Maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat het iets is wat geen schadelijke stoffen afgeeft of waar stukjes vanaf kunnen. Ik zie wel eens mensen met een tandenstoker in hun mond, bijvoorbeeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

Dank je voor je reactie, Jessie. Ja inderdaad, het is waarschijnlijk hetzelfde gevoel als mensen die proberen te stoppen met roken - en dus ook mond en handen willen bezighouden. Precies wat jij beschrijft. Alleen bij mij is het vaak eten, met als consequentie dat ik blijf stribbelen met mijn gewicht. Hoe heb je zelf dat opgelost destijds? Ik ben er benieuwd naar.

Stressballetje voor de mond, da's een leuk idee! Die ga ik onthouden 😄 Tandenstokers, ik moet er niet aandenken. Straks verslik je je per ongeluk en dan? Vreselijk. Ik hoop dat ik vele reacties krijgt, dan kunnen we een leuke discussie voeren. Dank je voor je inzichten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Phebe

Hoi @Laurence ,

Kun je bijvoorbeeld een lolly nemen, dat duurt wat langer. Of eetwortelen,  dat kraakt in je mond, dat kan minder kwaad dan. Of andere rauwkost kan ook. Heb je al wel eens uitgeprobeerd of kauwgom kauwen werkte? Let er dan wel op dat je goede kauwgom neemt zodat je je tanden niet kapot maakt. 

Verder interessant waar je behoefte vandaan komt om iets in je mond te hebben. Hoe lang speelt dit al? En ken je zelf de oorzaak? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Laurence:

Hoe heb je zelf dat opgelost destijds? Ik ben er benieuwd naar.

Ik ben wel cold turkey gestopt. Eigenlijk heb ik bij het stoppen uiteindelijk minder last van onrust gehad dan ik verwacht had.

Een tandenstoker lijkt mij persoonlijk ook niet echt fijn, maar ik zie dat toch best vaak bij mensen. Maar er moet ook wel iets anders te bedenken zijn wat voor jou werkt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Enigszins herkenbaar wat je beschrijft, het iets in de mond hebben en een soort van rust kan geven. Om de eetbuien hierin wat tegen te gaan, kauw ik op kauwgom. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 minuten geleden zei Mary:

Enigszins herkenbaar wat je beschrijft, het iets in de mond hebben en een soort van rust kan geven. Om de eetbuien hierin wat tegen te gaan, kauw ik op kauwgom. 

Werkt dat bij jou? Ik kreeg van kauwgom eigenlijk altijd alleen maar de neiging om tig pakjes achter elkaar op te kauwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary
9 uur geleden zei Jessie:

Werkt dat bij jou? Ik kreeg van kauwgom eigenlijk altijd alleen maar de neiging om tig pakjes achter elkaar op te kauwen.

Haha, ja dat had ik ook, ik probeer nu dat ik een bepaalde tijd in elk geval met de kauwgom moet doen. Lukt niet altijd hoor, maar als het wel werkt prima. Alles om een eetbui te voorkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maritte

Hoi @Laurence 
Ik herken het ook wel een beetje, maar heb er nu al heel lang geen last meer van. Ik kauwde altijd op kauwgom, ook wel iets wat ik in mijn eetstoornisperiode onderzocht heb. Therapeuten dachten aan smaak van eten wegmaken, maar ik heb niet het idee dat dat het echt was. Uiteindelijk ben ik er 'gewoon' mee gestopt. Het had wel even tijd nodig om eraan te wennen, maar uiteindelijk verdween de zin naar kauwgom wel.

15 uur geleden zei Laurence:

Ik ben dit aan het onderzoeken want ik zou graag alternatieven hiervoor willen vinden/bedenken (ja, ik weet het, het helemaal niet doen zou beter zijn maar tja, dat probeer ik al jaren). 

Je zegt dat je ook geprobeerd hebt het helemaal niet te doen. Wat gebeurt er met jou of waar ben je misschien bang voor op het moment dat je het niet doet, wat denk je dan en hoe voel je je dan?

Verder heb ik heel lang gerookt, stoppen viel me super zwaar. Wat mij heel erg hielp als ik zin kreeg in een sigaret was afleiding zoeken, iets actiefs doen. Stofzuigen, schoonmaken, zo leverde het huishoudelijk gezien ook nog eens voordeel op :p Misschien helpt afleiding zoeken bij jou ook. Heb je dat al wel eens geprobeerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

Hai @Phebe en dank je voor je ideeën. Een aantal zaken (lollies, kauwgom en rauwkost) heb ik inderdaad al geprobeerd. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, zijn mensen die het gevoel herkennen en met mij het gesprek willen aangaan. Want ik ben dus onderzoek aan het doen.

Het waarom is, denk ik, heel verschillend afhankelijk van de persoon. Ikzelf heb er geen uitleg voor, al heb ik in therapieën het één en ander geprobeerd te begrijpen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

@Jessie, het zou mij benieuwen of er nog meer mensen hier zijn die tandenstokers gebruiken om de mond bezig te houden zonder dat er eten in gaat...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 minuut geleden zei Laurence:

@Jessie, het zou mij benieuwen of er nog meer mensen hier zijn die tandenstokers gebruiken om de mond bezig te houden zonder dat er eten in gaat...

Oh voor de duidelijkheid: de mensen waarbij ik dat gezien heb komen niet uit het ES-wereldje. Ik kijk wel eens Ink Master en een van de juryleden heeft altijd een tandenstoker (denk ik.. of gewoon een klein stokje) in zn mond, bijvoorbeeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna
5 minuten geleden zei Laurence:

Ik kauw heel veel kauwgom. Maar ook bijt ik veel op mijn vingers/handen. Misschien hier ook wel om! Ik weet het niet precies 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ik moet denken aan baby's die huilen. En moeder probeert het kind de borst  of fles te geven om te kijken of het dan kalmeert. Of baby's/peuters een speen in de mond te doen. 

Schijnbaar heeft zoals een speen het sabbelen toch vaak een kalmerend effect. Als het eruit valt huilt het kind weer en dan stop je de speen er weer in wieg je het misschien nog even en is het soms weer rustig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
22 minuten geleden zei Miryanna:

Ik kauw heel veel kauwgom. Maar ook bijt ik veel op mijn vingers/handen. Misschien hier ook wel om! Ik weet het niet precies 

Ik eet ook veel kauwgom.

Voor een frisse smaak in mijn mond en misschien om oom wel een stukje onrust weg te kauwen ?

Grappig dat het roken ook wordt aangehaald in dit topic want daar moet ik ook wel aan denken. Het inhaleren uitblazen, met je handen bezig zijn.. gaf voor mij ook wel kalmering.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

(Ik ben overigens al een paar jaar gestopt met roken :))

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

Begrijp ik, @Jessie. Je hoeft niet per sé een eetstoornis te hebben om zo'n hulpmiddel te gebruiken. Ik zou alleen graag willen weten of dit onderwerp leeft bij mensen met een eetstoornis...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

Bedankt voor jullie reacties, @Mary@Miryanna en @Linsey. Ja, misschien is er iets Freudiaans aan het kauwen, roken, nagelbijten... 

Fijn in ieder geval dat kauwgom voor jullie (relatief goed) werkt. Ik heb altijd gehoord dat als je te veel of te vaak kauwt, je dan de kans loopt op overbelasting van je kaakgewrichten. Hebben jullie andere 'hulpmiddelen' geprobeerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

@Maritte, interessante gedachte... kauwgom om de smaak van eten weg te maken. Zo heb ik er nooit naar gekeken. Maar goed, het was niet van toepassing voor jou, begrijp ik.

Knap dat je zowel je eetstoornis als je rookgewoonte hebt overwonnen! Bravo! En dit door 'gewoon' te stoppen of afleiding te zoeken. Mijn afleiding is werken (want ik hou van mijn vak), maar helaas levert het ook veel stress op... En zo blijf ik in een cirkel draaien.

Gelukkig is het probleem niet zo ernstig meer als voorheen. Ik ben altijd nog wel geïnteresseerd naar de oorzaak en naar mogelijke hulpmiddelen. Vandaar dat ik graag lees over hoe anderen hiermee omgaan. Dank voor je reactie in ieder geval.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Laurence herkenbaar, dat je werk veel afleiding biedt maar óók de nodige stress geeft. Heb je ook bezigheden waarbij dat minder is, waarin je echt even jezelf kan ontladen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence
45 minuten geleden zei Jessie:

@Laurence herkenbaar, dat je werk veel afleiding biedt maar óók de nodige stress geeft. Heb je ook bezigheden waarbij dat minder is, waarin je echt even jezelf kan ontladen?

@JessieThrillers lezen en schilderen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maritte

@Laurence 

8 uur geleden zei Laurence:

Mijn afleiding is werken (want ik hou van mijn vak), maar helaas levert het ook veel stress op... En zo blijf ik in een cirkel draaien.

Dat lijkt me lastig zeg. Werk levert je dus iets positiefs op, maar ook veel stress. En die stress zorgt nog wel voor een grotere neiging tot eten/kauwen? En voel je dan bijvoorbeeld ook extra trek of wil je echt alleen puur kauwen op iets?

Je probleem is tegenwoordig niet meer zo ernstig als voorheen zeg je. Wat fijn, goed om te horen! Wanneer is je probleem minder ernstig geworden is en heb je een idee hoe je dit gelukt is?

8 uur geleden zei Laurence:

kauwgom om de smaak van eten weg te maken. Zo heb ik er nooit naar gekeken. Maar goed, het was niet van toepassing voor jou, begrijp ik.

Klopt, ik heb het idee dat het bij mij meer gewenning was om op kauwgom te kauwen, wat ik dus redelijk makkelijk weer heb kunnen afwennen. Maar ik kan me goed voorstellen dat dit een stuk lastiger kan zijn als er iets anders achter zit dan puur gewenning. Wel interessant inderdaad om te onderzoeken. Ik hoop voor je dat je dichterbij de oorzaak en mogelijke hulpmiddelen komt:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maritte

@Laurence ik bedenk me ineens.. even pauze inlassen, iets drinken op het moment dat je spanning/stress ervaart en neiging tot kauwen voelt? Om Jezelf even tijd te geven erbij stil te staan wat op dat moment oorzaak kan zijn vd stress(reactie). Of koppel ik nu teveel stress en kauwneiging aan elkaar?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Laurence

Je vragen zijn to the point, @Maritte. Want volgens mij is het niet extra trek die ik krijg als ik stress voel (of een ander gevoel van onbehagen heb), maar alleen de drang om iets in de mond te stoppen om weer tot rust te komen. Dat die drang bij mij zich voornamelijk vertaald heeft in eetbuien is volgens mij toeval. Het had net zo goed iets anders kunnen zijn, een andere verslaving. Roken bij voorbeeld, hetgeen ik nooit gedaan heb (ik bijt wel nagels en binnenwangen, maar het blijft beperkt). Dit alles om te zeggen: ik ontspan niet van het doorslikken van eten of het verzadigd gevoel dat eten brengt. De ontspanning gebeurt in de mond. En dat intrigeert mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Laurence 

Spoiler

zou het dan dezelfde opluchting/ontlading geven als je het eten alleen kauwde en uitspuugde ipv het door te slikken?

In spoiler omdat dit eigenlijk ook iets eetgestoords is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.