Spring naar bijdragen

Wie herkent dit? Ik wil altijd iets in de mond hebben

Laurence
 Share

Aanbevolen berichten

15 uur geleden zei Laurence:

Interessante standpunt, @Maritte, het kauwen als 'vervanging van echt eten'. En vooral het mijden van teveel kcaloriëen binnen krijgen. Ik denk dat veel mensen zich daarin zullen herkennen. Maar je hebt er nu helemaal geen behoefte meer aan, begrijp ik. Toch? 

@Laurence nee ik heb hier tegenwoordig geen behoefte meer aan. Het was voornamelijk voor en tijdens mijn klinische opname een thema bij mij. Daarna ben ik er bewust mee gestopt, ook omdat het negatief effect had op mijn darmen dat vele kauwgom kauwen|: De zin in kauwgom ebde daarna redelijk snel af. Ik wil je kauwdrang niet bagatelliseren, maar zou het misschien ook een soort van 'tic' kunnen zijn die je overgehouden hebt aan je eetbuien? Of is dat te simpel gedacht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎1‎-‎9‎-‎2018 om 08:47 zei Linsey:

Ja dat is bij mij soms denk ik ook wel het geval. Als ik trek heb dan kauwgom eten. Als ik niks anders durf.

Ja ik snap je, dan voelt kauwgom nog het meest veilig eh. En helpt je dat uiteindelijk dan ook, neemt het echt je hongergevoel weg? Ik kan me herinneren dat m'n maag er soms juist nog harder van ging knorren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Miryanna:

Dit is heel herkenbaar. Ik gebruik/gebruikte het ook zodat ik minder ‘zin’ kreeg in ander eten door de pepermuntsmaak. Even als heel veel mijn tanden poetsen.

Pepermuntsmaak om zin in ander eten weg te nemen, dat klinkt wel als een goeie verklaring voor de functie van gebruik van kauwgom/tandenpoetsen. Voor mensen die last hebben van eetbuien wellicht wel een goeie tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is inmiddels al veel op gereageerd, sorry heb niet alles meer meegelezen. Misschien dat onderstaande dan ook niet iets nieuws toevoegt, maar hier kwam ik zelf nog even op.

Ook herkenbaar voor mij, het kauwgom kauwen ter vervanging van "echt" eten. Zeker in de periode dat ik anorexia had en nu ter vervanging of ter voorkoming van een eetbui. Soms helpt het en soms niet. 

Ik blijf dan wel denken dat het een functie heeft om je "goed" te voelen om iets in je mond te hebben, daar zit iets achter, anders doe je dit niet. Wanneer je hiervan af wilt, vraag ik me toch af, dat wanneer je iets zoekt ter vervanging, blijft de behoefte maar wordt er aan de behoefte voldaan op een andere manier. Niet verkeerd natuurlijk, maar misschien is er ook iets wat als "hulpmiddel" niet nodig is om aan je behoefte te voldoen.

Zit mij net te bedenken dat met een behandeling van hypnose dit zou kunnen veranderen. Er hangt soms een wat schimmig idee over hypnose, terwijl in hypnose vaak geprobeerd wordt om de huidige associatie bijv. een andere betekenis te geven met iets wat uit jouzelf komt. Maar goed dit moet bij je passen en zal niet voor iedereen weggelegd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-9-2018 om 09:05 zei Maritte:

@Laurence Ik wil je kauwdrang niet bagatelliseren, maar zou het misschien ook een soort van 'tic' kunnen zijn die je overgehouden hebt aan je eetbuien? Of is dat te simpel gedacht?

Het zou kunnen, @Maritte. Ik ben er nog niet helemaal uit daarover en het blijft een fascinerend onderwerp dat ik ook bespreek met mijn therapeut.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-9-2018 om 11:34 zei Mary:

Ik blijf dan wel denken dat het een functie heeft om je "goed" te voelen om iets in je mond te hebben, daar zit iets achter, anders doe je dit niet. Wanneer je hiervan af wilt, vraag ik me toch af, dat wanneer je iets zoekt ter vervanging, blijft de behoefte maar wordt er aan de behoefte voldaan op een andere manier. Niet verkeerd natuurlijk, maar misschien is er ook iets wat als "hulpmiddel" niet nodig is om aan je behoefte te voldoen. Zit mij net te bedenken dat met een behandeling van hypnose dit zou kunnen veranderen. 

Volgens mij is het bekend dat hypnose mensen kan helpen die willen stoppen met roken. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar dit kan een goede tip zijn, @Mary. Misschien hebben andere mensen het geprobeerd om af te komen van hun eetstoornis en kunnen ze ons hun feedback geven?

We dwalen een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp (een hulpmiddel voor mensen die mond-sensitief zijn) maar dat vind ik niet erg. In the end gaat het om welzijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Een kleine update vanuit mijn kant. Voor iedereen die last heeft van eetbuien en mij wilt helpen met mijn onderzoek naar een mogelijk hulpmiddel (mocht ik je nog niet persoonlijk benaderd hebben 😉), ik heb een vragenlijst opgesteld. Niets ingewikkelds, en anoniem. Ik zou het enorm waarderen indien zoveel mogelijk lotgenoten antwoord op zouden willen geven. Je mag onderstaande link ook met anderen delen. Bij voorbaat dank!

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdhlSBtBp4vwgAv65d_fSAztlnFyKAAtIZ9__HBa4ACcxzeog/viewform?usp=sf_link

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard kunnen mensen die de vragenlijst invullen de antwoorden van andere mensen niet lezen. Wel hou ik geïnteresseerden graag op de hoogte van de resultaten. Besef dat dit alleen maar een onderzoek is. Ik sta nog in het prille begin van het proces!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-8-2018 om 16:45 zei Laurence:

Hallo! 

Een aantal jaren geleden heb ik een maagband gekregen en hoewel ik ermee mooi afgevallen ben (toch zo'n 30 kilo) en ook therapie tegen mijn BED eetstoornis heb gehad ben ik nooit helemaal eetbuien-vrij geweest. 

Nu begin ik te beseffen dat ik vaak snoep of snack omdat ik graag iets in de mond wil hebben. Ik bijt ook mijn nagels en de binnenkant van mijn wangen. Het bezighouden van de mond werkt kennelijk stress-reducerend bij mij.

Ik ben dit aan het onderzoeken want ik zou graag alternatieven hiervoor willen vinden/bedenken (ja, ik weet het, het helemaal niet doen zou beter zijn maar tja, dat probeer ik al jaren). 

Wat ik mij alleen afvraag is: ben ik de enige die zoiets ervaart of herkennen meer mensen wat ik nu beschrijf? 

Graag geen misplaatste associaties/reacties.

Bedankt alvast, 
LaurenceB

He! Het schiet me nu pas binnen, maar kauwen in het algemeen zorgt toch ook in de hersenen dat iemand zich meer kan ontspannen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Jetje1994:

He! Het schiet me nu pas binnen, maar kauwen in het algemeen zorgt toch ook in de hersenen dat iemand zich meer kan ontspannen? 

Zo schijnt het inderdaad, @Jetje1994. Sabbelen ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.