Spring naar bijdragen
zodi

Bewegingsdrang en griep

Aanbevolen berichten

zodi

Hoihoi,

Momenteel heb ik last van griep en dergelijke, maar ik heb ineens een ontzettende bewegingsdrang gekregen. Over het algemeen heb ik dat soms maar het was dan niet zo heel erg. Nu ik ziek ben moet ik eigenlijk uitrusten maar in plaats daarvan ben ik gaan fietsen en hardlopen met koorts en deed ik s’nachts weer buikspieroefeningen. Ik word er zo gespannen van als ik niet beweeg. Ik wil het liefste weer naar buiten en gaan hardlopen. 

Wat kan ik het beste doen nu? Ik weet even niet hoe ik hiermee moet omgaan. Is sporten misschien wel helpend of juist weer niet? Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om rust te kunnen pakken? Ik probeer mezelf wel af te leiden maar het blijft lastig. Misschien dat jullie iets weten? 

Groetjes, 

zodi

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Nee, 's nachts (of overdag) sporten terwijl je koorts hebt is zeker niet helpend. Je lichaam moet al hard genoeg werken om weer beter te worden. Dat is een ander soort inspanning dan sporten, maar evengoed hard werken voor je lijf. Gun jezelf die rust. Anders duurt het alleen maar langer voordat je weer beter bent.

Afleiding zoeken is een goede. Een leuke film of serie kijken, of iets creatiefs doen, bv. Iemand vragen om op ziekenbezoek te komen is mss ook wel fijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zodi
49 minuten geleden zei Jessie:

Nee, 's nachts (of overdag) sporten terwijl je koorts hebt is zeker niet helpend. Je lichaam moet al hard genoeg werken om weer beter te worden. Dat is een ander soort inspanning dan sporten, maar evengoed hard werken voor je lijf. Gun jezelf die rust. Anders duurt het alleen maar langer voordat je weer beter bent.

Afleiding zoeken is een goede. Een leuke film of serie kijken, of iets creatiefs doen, bv. Iemand vragen om op ziekenbezoek te komen is mss ook wel fijn.

Bedankt voor je reactie! 

Het probleem is vooral dat het mij niet lukt om rust te pakken. In mijn hoofd gaat het zo obsessief over bewegen dat ik er maar aan toe geef. Ik probeer mijzelf rust te gunnen maar dat blijft wel moeilijk... 

Ik denk dat ik vandaag weer een hoop films en series aan ga zetten.. hopen dat het werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
12 minuten geleden zei zodi:

In mijn hoofd gaat het zo obsessief over bewegen dat ik er maar aan toe geef.

Dat maakt het niet makkelijker idd! Erg herkenbaar dat je dan maar toegeeft, om van even van die gedachten af te zijn. Maar je hoeft jezelf niet te laten gijzelen door je gedachten. Het zijn uiteindelijk niet meer en niet minder dan dat: gedachten. Ze kunnen je niets maken, behalve dat ze irritant zijn.

Kun je helpende gedachten bedenken die je tegenover de bewegingsdrang kan zetten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zodi
21 minuten geleden zei Jessie:

Maar je hoeft jezelf niet te laten gijzelen door je gedachten. Het zijn uiteindelijk niet meer en niet minder dan dat: gedachten. Ze kunnen je niets maken, behalve dat ze irritant zijn.

Dat is natuurlijk ook waar.. af en toe word ik er gewoon heel moe van. Maar het zijn maar gedachten indd.

Qua helpende gedachtes weet ik het niet zo goed. Ik heb vaak als ik iets positiefs in mijn hoofd probeer te krijgen dat het gelijk als nep word beschouwd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Heel erg herkenbaar dat de helpende gedachten voor je gevoel meteen onderuitgehaald worden. Toch is het nuttig om dat ombuigen wel te blijven proberen. Je moet ergens beginnen ;) In het begin is het vooral je gedachten trainen om weer richting het realistische/rationele te gaan. Het duurt helaas langer voordat je het ook echt gaat geloven.

Als ik het beeld voor me zie van zieke jij die zich heel de dag dwingt om toch te bewegen, vind ik dat heel verdrietig. Heb je dat zelf ook ergens, al is het maar klein en diep van binnen? Of ervaar je het als volledig positief?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zodi

Ik zal het gaan proberen om mijn gedachtes te trainen! :) 

ik ervaar het meer als een soort verdiende loon? Dat ik het verdien om ziek te zijn of zoiets. Vanwege het willen afvallen moet ik juist blijven bewegen van mezelf, dat ik nu niet ineens moet stoppen. Dus ik ervaar het eerder als iets goeds dat ik door blijf gaan. Nu weet ik met verstand dat dit alles behalve oké is. Maar ik voel eigenlijk niks meer bij mijn verstand. Het is meer van dat ik weet dat het zo is maar mijn gevoel ervaart dit heel anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Heb je een behandelaar waarmee je dit thema zou kunnen bespreken? Ik heb er zelf destijds veel aan gehad om het ombuigen niet alleen in gedachten te doen, maar het ook echt op te schrijven en het dan te zien staan. Mijn therapeute had zo'n flipover met grote vellen papier waar we héél veel gebruik van gemaakt hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zodi

Ik heb wel een behandelaar maar merk bij mezelf dat ik weer terugval in het niet willen praten over moeilijkheden met eten. Ik vind het heel snel niet echt een probleem meer (het eten) en ben het niet helemaal eens met de diagnose. Toch is het wel tegenstrijdig want ik plaats wel dingen hier haha. Verder leg ik tijdens therapie de focus op andere problemen. 

Ik moet maar even kijken of het gaat lukken om het aan te geven. Misschien dat ik er zelf wel wat mee kan doen. Ik schrijf best graag dus kan ik eventueel een soort schema maken met gedachten en hoe ik deze kan ombuigen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Hahaha ja, de meeste mensen zonder eetstoornis zoeken geen eetstoornisforum op ;)

Ik denk dat het op zich heel nuttig is om het bij therapie over andere dingen dan eten te hebben. Je eetgedrag en de bewegingsdrang zijn immers wel de symptomen, maar de onderliggende problematiek heeft niets met eten te maken. Dus je daarmee bezighouden is ontzettend waardevol op je weg naar herstel. Maar soms zijn de symptomen zo overheersend aanwezig dat het toch nuttig is om er wat mee te doen. Hoewel de echte sleutel tot genezing elders lag, heb ik er in mijn proces enorm veel aan gehad om de leugens van de eetstoornis te gaan doorzien en echt te gaan beseffen dat ik soms misschien wel iets dacht of ervaarde (bv het gevoel dat je na iets te eten min of meer direct aangekomen bent of het idee dat je toch dik bent hoewel je eigenlijk ondergewicht hebt), maar dat dat gewoon echt níet de realiteit was.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
zodi

De leugens van een eetstoornis doorzien kan zeker helpen lijkt mij! 

Verder ga ik het wel even aankijken qua therapie en wat er gaat gebeuren. Ik ga vooral ook kijken naar de onderliggende problematiek en waarom ik doe wat ik doe. Wel heel erg bedankt voor je reacties! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia
Op ‎31‎-‎8‎-‎2018 om 00:02 zei zodi:

Is sporten misschien wel helpend of juist weer niet?

Eigenlijk is het zelfs zo dat je spierafbraak versnelt zodra je gaat sporten wanneer je ziek bent en wanneer je te weinig voedingsstoffen in je lichaam hebt. Dus het is zeer zeker niet helpend. Ook wanneer je te weinig eet en veel beweegt, krijg je juist sneller spierafbraak. Je spieren kunnen dan onvoldoende herstellen en gaan zichzelf 'opeten'. Spieren wegen twee keer zo zwaar als vet, dus afvallen in gewicht betekent niet per definitie dat je dan ook daadwerkelijk afvalt in vetmassa. Wanneer je dat niet weet, kun je jezelf daar heel makkelijk mee voor de gek houden. Het heeft mij destijds erg geholpen om dit soort informatie uit te zoeken, zodat ik juist een motivatie kreeg om goed voor mijn lichaam te gaan zorgen. Het is ook een vorm van die overtuigingen aangaan. Ook kan je natuurlijk verslaafd raken aan bewegen, omdat je lichaam dan endorfines aanmaakt. Misschien is het ook goed eens stil te staan bij die gespannenheid als je niet beweegt. Laat dat gewoon eens gebeuren. Ga niet bewegen. En dan? Wat is er zo erg aan als die spanning toeneemt? En kijk eens of je dat op een andere manier zou kunnen beinvloeden, bijvoorbeeld door ademhalingsoefeningen te gaan doen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 31-8-2018 om 11:51 zei Jessie:

Als ik het beeld voor me zie van zieke jij die zich heel de dag dwingt om toch te bewegen, vind ik dat heel verdrietig.

Ik ook, vind het heel verdrietig. Jouw ziekte lijf heeft rust nodig om te kunnen herstellen.

Op 31-8-2018 om 16:08 zei zodi:

Ik ga vooral ook kijken naar de onderliggende problematiek en waarom ik doe wat ik doe.

Super belangrijk, dan leer je te verklaren waarom je denkt wat je denkt, voelt wat je voelt en doet wat je doet. De volgende stap is anders denken, voelen en doen. Maar dat komt dan! Eerst jezelf serieus nemen. Weet je welke leugens jij jezelf vertelt of anders gezegd: weet je welke leugens jouw eetstoornis jou vertelt? 

Succes Zodi!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.