Spring naar bijdragen
Isasoev

Gedachtes over de invloed van social media.

Aanbevolen berichten

Isasoev

Hoii,

Langzaam word ik steeds meer¬†onzeker¬†naar mate ik meer op social media zit. Ik denk dat ik me super ge√Įntimideerd voel door de de beelden van (in mijn ogen slanke/mooigevormde) dames.ūüė߬†

Ben ik hierin de enige of hebben jullie hier ook ervaring mee?

kus,¬†Isaūüíč

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Hi @Isasoev, 

Ik vind het super knap dat je dit durft te delen! De afgelopen tijd heb ik hier heel veel over nagedacht en ik zit er ook over te denken om hier binnenkort een artikel over te laten schrijven voor onze website. Ik ben dus heel blij dat je dit deelt en ben erg benieuwd naar de meningen van jou en andere gebruikers. Vragen die in mijn hoofd opkomen zijn: 

- Welke social media intimideren jou het meest? Wat haal je hier uit voor jezelf, brengt je het ook iets positiefs of word je er voornamelijk onzeker van? Of voelt het meer als een verslaving? 

- Wat voor types/profielen volg jij op social media, wat is hier te zien en waarom kies je hiervoor? 

- Wat zou jij helpen om je minder ge√Įntimideerd te voelen? Kun je iets bedenken waar je minder onzeker van zou worden?

- Zou je het fijn vinden als wij af en toe artikelen delen over de negatieve invloed van social media? Mogelijk kan dit helpen om hier mee om te gaan? Of heb je andere tips? 

Nogmaals super stoer dat jij dit onderwerp aankaart, en vergeet niet: HET IS ABSOLUUT NIET GEK DAT JIJ ONZEKER WORDT VAN SOCIAL MEDIA! Hier heeft  iedereen mee te maken (ik ook!), en vergeet niet dat wat je ziet alleen de mooie kant is van het leven, en dat de 'echte wereld' buiten beschouwing wordt gelaten. Toevallig heb ik hier afgelopen week een mooi artikel gelezen over gelezen in de Flow van deze maand, het gaat erover dat iedereen alleen de mooie foto's post op social media waardoor we elkaar voor de gek houden. Een meisje vertelt hier dat zij erachter komt dat men een beeld van haar heeft wat totaal niet klopt door social media. Zij had toen de behoefte haar 'echte kant' te laten zien, zij heeft namelijk een afwijking in haar gezicht en dit wist niemand omdat ze alleen perfecte foto's plaatste. Dit waardeerde iedereen heel erg, ze kreeg meer likes dan ooit! 

Ik ben benieuwd naar alle meningen en ik zal hier zeker iets mee doen!!¬†ūüėćūüėėūü§ó¬†Ik heb jullie stem hard nodig om content voor jullie te cre√ęren!¬†

Liefs Inge

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik herken het ook hoor! Ik werd het meeste be√Įnvloedt door instagram. Volgde ook veel fitgirls accounts, met name door meiden die ik kende van eerdere opnames voor mijn eetstoornis. Ik heb er bewust voor gekozen deze meiden te ontvolgen omdat het gewoon geen goed en realistisch beeld weergaf van de maatschappij.¬†
Daarnaast krijg je ook automatisch meer reclame's te zien als je mensen volgt die #fitgirls etc. gebruiken die zich hierop focussen en dit wil ik gewoon niet. Ik vind termen als happiness etc. veel belangrijker. 

Wat me ook heel nadelig heeft be√Įnvloedt is teveel tijd doorbrengen in instellingen omdat je daar toch veel meiden rondlopen die te dun zijn. Hierdoor heb ik momenteel echt geen realistisch beeld meer van wat normaal is. Het kost zoveel tijd voordat dit teruggroeit.¬†

Maargoed beste is denk ik dus wel iedereen ontvolgen op social media met wie je geen goed contact hebt of wie je slecht stimuleert. En ook zo min mogelijk recovery accounts volgen tenzij ze echt positief zijn zoals Bodyespinoda. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

@Isasoev hoi Isa! 

Knap dat je het deelt. Ik denk zeker niet dat je hier de enige in bent. Ik merk het ook bij mezelf maar dan op een andere manier. 

Ik ben best slank, alleen op sommige foto's zie ik er wat mooier 'gevormd' uit. Dit heeft vooral te maken met lichtinval en de hoek waar de foto gemaakt wordt. Ik merk dat daar veel meer waardering voor is, dan foto's waar dit minder is. 

Dit heeft mij ook onzeker gemaakt. Ik wilde de foto's waar ik er haast 'perfect' op uitzag nastreven, zodat dit altijd het beeld was van mij, en niet alleen bij een 'gelukkige' foto. 

Totdat ik filmpjes ging kijken en columns ging lezen. Ik kwam erachter dat heel veel meisjes een app hebben waarbij je net dat vetrolletje weg kon photoshoppen en honderd keer deden voor de perfecte foto. 

Ik doe dat niet; ik ben daar te lui voor en bovendien voel ik mezelf daar ongemakkelijk bij. Vijf foto's bij een heel mooi kunstwerk (bijvoorbeeld) zijn echt de max, en dan moet je nog beseffen dat er ook foto's zijn gemaakt die minder fotogeniek waren (haast bij elke foto op insta). 

Daaruit kon ik concluderen dat ik best trots op mijn lijf kon zijn. Ik persoonlijk vind namelijk dat ik best leuke foto's heb, zonder deze te bewerken (hooguit een filter) of er 100 foto's voor moet (laten) schieten. 

Al is het een nog betere manier om helemaal geen waarde aan het perfecte plaatje te hechten, maar daar ben ik ook nog mee bezig. 

Ik kan wel stiekem een beetje jaloers zijn op meisjes die alles kunnen eten en slank blijven. Maar dat zijn we allemaal wel een beetje denk ik. 

Bij de zogenaamde 'fitgirls' zie ik vaak alleen de pijn van het ontevreden zijn met zijn of haar lichaam, en er alles aan willen doen om dat te veranderen. 

Zo had ik een middelbare schoolgenoot op insta. Zij is binnen een halfjaar ontzettend veel afgevallen, en sportte vreselijk veel. Ik vond het pijnlijk om dat te zien, want op iedere foto zag ik hoe ongelukkig ze was. 

Nu is ze weer iets aangekomen door eetbuien, en schaamt ze zich daar zo erg voor dat ze heel de zomer met 30+ graden met lange shirts en broeken heeft rondgelopen. Nu word ze gelukkig geholpen bij een psycholoog. 

Eigenlijk zit zij, en daarbij heel veel andere 'fit girls' (denk ik) in hetzelfde schuitje als forumleden hier.

We zouden het begrip fit girl wat minder toe moeten juichen zodat zij er in eerste instantie geen 'boost' van zelfverzekerdheid van krijgen, en er in een later stadium waarschijnlijk toch de 'mist' in gaan (in hun ogen). Tenzij de 'boost' die ik net benoemde aanwezig blijft. 

Het is denk ik toch een soort roem wat je op een bepaalde manier staande houdt. Maar het komt voort uit een hoop ontevredenheid en onzekerheid. Terwijl de oorzaak vaak veel dieper zit dan je uiterlijk. 

Toelichting: dit is mijn kijk op dit onderwerp. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Met de juiste makeup, belichting en camera angle kan iedereen er stukken slanker/strakker/gespierder uitzien dan hij/zij in werkelijkheid is. En zo niet, dan is er altijd nog wel een filter of gewoon photoshop ;) Ik zag laatst zelfs een filmpje dat liet zien hoe je op een normale buik met makeup een sixpack kon contouren.

Wat voor accounts volg je, @Isasoev? Vooral fitgirls en influencers of bv ook bodypositive accounts?

Hoe zou het zijn als je de accounts waar je onzeker van wordt zou ontvolgen? Wat mis je dan?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Catharina1915

Hoi! Ik herken het ook! Vind vooral de voor-na foto's altijd nogal confronterend... Ikzelf heb ook zo'n setje foto's, maar vind het lastig om naar anderen te kijken als ik niet zo goed in m'n vel zit (zoals nu). Ik krijg dan een faal-gevoel, "zij kunnen het wel en jij niet". 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Fijn dat jullie allemaal reageren!! Heel positief om dit zo open met elkaar te bespreken. @IV93 ik kan me voorstellen dat Instagram het meest confronterend is, er worden zo ontzettend veel 'perfecte foto's' geplaatst. Ik hoor inderdaad steeds over de zogenaamde 'recovery accounts', ik denk dat die accounts enorm schadelijk kunnen zijn als je al in een kwetsbare periode zit van je leven, het is super sterk als je ervoor kan kiezen om deze accounts niet te volgen/te ontvolgen. Ik ben bang dat er ook meiden zijn die niet inzien hoe schadelijk deze accounts kunnen zijn. Terwijl je er geen geluk uit haalt? 

@maartje1 interessant dat jij het weer op een andere manier confronterend vindt. Het feit dat mensen hun foto's zo extreem bewerken zorgt er ook nog eens voor dat als je iemand in het echt ziet, deze persoon er heel anders kan uitzien dan je op Instagram ziet. Ik heb het zelf meerdere keren ervaren. Super sterk en goed dat jij je realiseert dat je trots op je lijf mag zijn zoals het is! Het is echt niet nodig om daarvoor te gaan fotoshoppen. 

@Jessie goed tip van je om accounts te ontvolgen waar je onzeker van wordt, ik ben het hier helemaal mee eens!

@Catharina1915 ja dat soort foto's zijn heel confronterend! En zo moet je nooit denken, je weet nooit wat er achter deze foto's schuilt! Is het niet veel belangrijker dat je van binnenuit werkt en in stapjes zorgt dat je lekkerder in je vel komt te zitten en je lichaam gaat accepteren? Dan dat je aan de hele wereld met foto's moet bewijzen hoe je uiterlijk erop vooruit is gegaan? Als zelf niets uit dit setje foto's haalt moet je er misschien niet eens naar kijken! Misschien is het veel fijner om op een andere manier geluk uit je dag proberen te halen? 

Misschien is het een idee om hier ook tips te geven voor 'positieve Instagramaccounts' zodat we elkaar hier in kunnen ondersteunen! :) Ik vind het bijvoorbeeld leuk om accounts te volgen die niet perse alleen maar over personen gaan maar meer over 'klein geluk'. Zoals de Flow of Dille en Kamille, of leuke woonmerken. Ik noem maar iets! Ook merk ik dat ik er meer geluk uit haal om mijn telefoon soms een tijdje weg te leggen en een positief tijdschrift/boek te lezen om ervoor te zorgen dat ik niet weer uren op Instagram zit. Op vakantie gebruik ik mijn telefoon bijna niet en ook op zondag probeer ik maar weinig op mijn telefoon te kijken. Ik krijg wel eens vragen van vriendinnen 'waarom plaats jij nooit foto's als je op vakantie bent?'. Ik doe dit omdat ik graag van het moment wil genieten, als ik iets post op Instagram moet ik vervolgens weer bezig zijn met hoeveel likes iedereen geeft. Dit levert alleen maar stress op en ik word er niet gelukkiger van! ;) 

¬†ūüėė

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik volg (naast vrienden en collega's) eigenlijk bijna alleen maar drag queens op Insta¬†ūüėĀ¬†Zitten ook enkele plus-size queens¬†tussen. Mooie makeup en outfits en ze gebruiken hun accounts voor een positieve boodschap (tegen discriminatie).

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
2 uur geleden zei IngeRvT:

Ik ben bang dat er ook meiden zijn die niet inzien hoe schadelijk deze accounts kunnen zijn. Terwijl je er geen geluk uit haalt? 

Absoluut! Maar denk dat het ook belangrijk is om te beseffen dat er geen eetstoornissen door ontstaan Want sommige mensen geven ook insta de schuld van het ontstaan van hun eetstoornis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

@IV93 ik persoonlijk zie het niet als een oorzaak, maar als je door bepaalde gebeurtenissen in je leven het gevoel hebt dat mensen je niet meer waarderen of je bent door wat dan ook heel onzeker geworden, dan kan ik mezelf voorstellen dat je je dan op dat fitgirl gebeuren stort. Mensen waarderen het, en door die grote stroom fans wordt het ook in stand gehouden.

Verder kan het ook een soort toevlucht zijn, net zoals de eetstoornis voor mij is geweest. De eetstoornis voor mij was een lelijke pleister op een vreselijke wond. 

Ik maak me wel zorgen over dat gebeuren op insta. Het beeld van wat normaal is wordt wel heel erg vertekend vind ik. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nikki208

Ik kan van harte aanraden om eens te googelen op 'photoshop disasters'. :)

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei maartje1:

Ik maak me wel zorgen over dat gebeuren op insta. Het beeld van wat normaal is wordt wel heel erg vertekend vind ik. 

Hier ben ik het wel mee eens hoor ! 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jetje1994

aah snap dit helemaal! Bij mij therapie werd ook gezegd dat je hier bewust van moet zijn. Uiteindelijk ben je toch geneigd om jezelf te vergelijken en is de kans groot dat er altijd iemand mooier is. Een tip is om andere mensen te volgen met inspirerende teksten, mooie kunst of plussize modellen. :) 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Dank je wel voor het starten van dit topic, ik denk namelijk dat het echt een heel belangrijke invloed heeft op ons dagelijks leven, ons gevoelsleven en invloed die het heeft op onze onzekerheid. 

Top @IngeRvT , jouw vragen. Hieronder beantwoord ik ze:

Op 11-9-2018 om 09:52 zei IngeRvT:

- Welke social media intimideren jou het meest? Wat haal je hier uit voor jezelf, brengt je het ook iets positiefs of word je er voornamelijk onzeker van? Of voelt het meer als een verslaving? 

ÔĽŅ - Wat voor types/profielen volg jij op social media, wat is hier te zien en waarom kies je hiervoor?¬†

- Wat zou jij helpen om je minder ge√Įntimideerd te voelen? Kun je iets bedenken waar je minder onzeker van zou worden?

ÔĽŅ - Zou je het fijn vinden als wij af en toe artikelen delen over de negatieve invloed van social media? Mogelijk kan dit helpen om hier mee om te gaan? Of heb je andere tips?

- Ik zit eigenlijk - bewust ook - alleen op Facebook en zelfs daarover twijfel ik soms om mijn account te verwijderen. Ik zit op Facebook voornamelijk om contacten die ik tijdens het reizen op doe, te onderhouden. Veel mensen maken namelijk gebruik van Facebook voor het onderhouden van contact. Het voelt soms wel een beetje als een verslaving. Soms kijk ik er iedere dag op, en dat is dus NIET voor mijn contacten maar gewoon om te kijken. Ik zie dan bijna alleen maar blije foto's, posts, etc. van mensen en denk dan "wauw iedereen lijkt zo'n fantastisch leven te hebben, en kijk mij hier depressief etend en alleen zitten...". Verstandelijk: ik wéét dat het beeld vertekend is maar het gevoel is dan al in mijn lijf. Het bizarre trouwens met fotoshop en dat soort dingen: ergens geloof ik soms gewoon nog steeds NIET dat mensen dat doen, gek hè? 

- Mensen die siritueel aangelegd zijn, doen aan yoga, vrienden van op reis die de mooiste dingen zien in de wereld. Ik kies ervoor omdat ook ik ge√Įnteresseerd ben in die dingen en hoop te kunnen leren. Ook zit er een stukje in mijn die niets wil missen van anderen en de wereld, terwijl dat niet kan. Toch, doet het me eigenlijk voornamelijk pijn. Het lijkt wel zelfkastijding eigenlijk, nu ik er over nadenk.

- Om me minder ge√Įntimideerd te voelen zal mijn gezonde kant sterker mogen zijn: mezelf minder / niet vergelijken met anderen want dat vind ik eigenlijk¬†gewoon niet belangrijk en toch doe ik het, dus ik zal mezelf meer bewust mogen zijn van dat ik mezelf vergelijk met anderen. Facebook pagina verwijderen of er in ieder geval bijvoorbeeld komende twee weken niet op kijken en eens zien wat dat met mij doet (of is dat misschien vermijden??) want eigenlijk wil ik liever contact met mensen waarmee ik √©cht contact wil hebben en andersom ook en die mensen geef ik dan mijn telefoonnummer en/of e-mail. Facebook voelt toch een soort van 'nep' voor me. Meer lezen over de invloed van social media, hoe het echt is, de achtergronden.

- Ja dat zou ik fijn vinden, dat soort artikelen. Inderdaad wat je schrijft, veel mensen worden onzeker van wat er gepost wordt op social media...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna
1 uur geleden zei Seolenna:

Het bizarre trouwens met fotoshop en dat soort dingen: ergens geloof ik soms gewoon nog steeds NIET dat mensen dat doen, gek hè? 

Heel herkenbaar! Als ik foto s zie op, bij mij is dat dan vooral, instagram is dat voor mij allemaal echt. Ik kan me bedenken dat dat niet zo hoeft te zijn maar tóch blijft het in mijn hoofd op 1 of andere manier wel een echte wereld. 

Misschien ook wel omdat ik zelf niet helemaal thuis ben ik de wereld van fotoshop en ik niet eens weet hoe je dat voor elkaar krijgt? ūüėÖ.¬†

Lastig hoor, sociaal media. Ik ben allang blij dat ik mijn ‚Äėrecovery‚Äô account eraf heb gemieterd want dat was alles behalve helpend. Maar toch kijk ik wel regelmatig op instagram nog met mijn normale account omdat ik bang ben dat ik anders veel mis van wat er om mij heen gebeurd. En ook dan is de vraag ‚Äėwat is daar werkelijk erg aan‚Äô¬†

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
14 uur geleden zei Miryanna:

Misschien ook wel omdat ik zelf niet helemaal thuis ben ik de wereld van fotoshop en ik niet eens weet hoe je dat voor elkaar krijgt? ūüėÖ.¬†

Precies dit! Ik gooi d'r vaak alleen een filter over heen op insta haha

• Like 1
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Isasoev

Wauw ik had niet gedacht dat zoveel van jullie het zelfde als mij hierover denken. Ik herken mijzelf in ongeveer ieder antwoord van jullie. ik volgde vooral de accounts van de bekende influencers en modellen die een perfect leven ''lijken'' te lijden. Ik heb na het lezen van de verhalen van jullie besloten dat ik nu veel van deze accounts ga ontvolgen. Puur om mijzelf niet meer zo onzeker te voelen. Ik ga opzoek naar dingen waardoor ik ge√Įnspireerd door word zoals lifestyle accounts. Echt super bedankt voor deze reacties!¬†¬† @IngeRvT het idee voor af en toe een artikel hier over zou echt wel helpen denk ik, fijn!

x

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@Isasoev¬†wat fijn om te horen! Echt heel goed om te lezen dat mensen hier zo eerlijk over durven te zijn, dit is zo belangrijk! Het vergt behoorlijk wat doorzettingsvermogen om bepaalde accounts ook echt te ontvolgen, des te sterker als je dit ook echt doet.¬†Compliment voor jou!¬†ūü§ó¬†Ik ben het met je eens dat de profielen van bekende influencers en modellen die een perfect leven lijken te hebben echt funest kunnen zijn. Ook voor mensen zonder eetstoornis. Eigenlijk voor iedereen..¬†

Ik ben bezig met een plan om hier artikelen voor online te krijgen, dit gaat dus zeker gebeuren. Het kan niet de bedoeling zijn dat men onzeker wordt van social media accounts, dit is zo zonde. Daarnaast doet 'echt contact' zoveel goeds. Interessant hoor om alle reacties te lezen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@Seolenna dankjewel voor je waardevolle antwoorden! Dat je soms niet eens gelooft in de gevolgen van photoshop kan ik begrijpen, het is namelijk zo manipulerend dat je eigenlijk niet gelooft dat dit echt gebeurt. Helaas is niets minder waar, bijna iedereen maakt hier gebruik van. Als iedereen zijn natuurlijke kant zou laten zien zouden we hier allemaal toch veel meer mee geholpen zijn?

Helaas zit het vergelijken met anderen heel erg in de mens, weet dus dat iedereen dit doet. Echt moet je het voor jezelf zo makkelijk mogelijk maken en alleen accounts volgen/gebruik maken van social media als jij hier zelf gelukkiger van wordt. Als je over straat loopt dan ziet de wereld er helemaal niet uit zoals we op social media verkopen toch? 

Dankjewel voor al je input, ik ga met jullie tips en antwoorden aan de slag!¬†ūüėĄ¬†Als jullie tip hebben voor positieve berichten op ons FB account of Instagram account dan hoor ik het ook heeel graag!¬†

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Lieve allemaal, ik heb een verzoek: lees en deel met al jullie geliefden: https://www.brainwash.nl/bijdrage/we-zijn-verleerd-naar-ons-lichaam-te-luisteren?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter

O en ik ben van de week gestopt met Facebook bekijken voor de komende twee weken, eens zien hoe me dat bevalt! Voor nu bevalt het me heerlijk! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Wat goed dat je dit deelt @Seolenna! :) En wat dapper dat je gestopt bent met Facebook bekijken. Hoe bevalt het tot nu toe? 

Ik kom net van vakantie en heb ook geen social media gebruikt, wat voelt dat goed! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Welkom terug van vakantie IngeRvT,

Wat merk jij dat het met je doet, het niet gebruiken van social media? Je noemt dat het goed voelt: wat houdt dat in voor je? 

Ik merk dat ik wat meer bij mezelf ben, minder in die andere realiteit van 'pracht en praal', 'stoere' verhalen, etc. Het kost me geen enkele moeite. W.b.t. onderhouden van contacten als je veel reist is FB wel erg handig, maar ik heb besloten dat ik FB ga verwijderen over een tijdje, in de tussentijd kunnen mensen mij hen hun e-mailadres sturen en op die manier contact opnemen met me. Op die manier denk ik dat ik de contacten behoud waarvan de wens voor het behoud van contact wederzijds is.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@Seolenna dankjewel!

Voor mij houdt het voornamelijk in dat ik me minder opgejaagd voel. Door het bekijken van social media word je geconfronteerd met zoals jij het noemt 'pracht en praal', daardoor krijg je het gevoel dat je van alles mist, en dat de levens van anderen er mooier uitzien. Het opgejaagde gevoel komt er vandaan dat ik het gevoel heb dat ik op mensen moet reageren. Ik heb bijvoorbeeld in de vakantie ook mijn whatsapp uitgezet, dit voelde bevrijdend. Je hebt meer tijd om er voor jezelf achter te komen wat je écht belangrijk vindt in het leven. Ik vind het altijd heel gezellig om vrienden en familie te spreken, maar de deelname aan veel whatsapp groepen bijvoorbeeld en het bekijken van Facebook en Instagram kunnen ook voor een bedrukkend gevoel zorgen. Op die manier word je een soort slaaf van je eigen kanalen. 

En wat je zegt over dichter bij jezelf zijn, daar ben ik het helemaal mee eens! Soms is het lastig om dicht bij jezelf te blijven als je zoveel prikkels om je heen hebt, de hele dag door. Heel goed dat jij je profiel op FB gaat verwijderen. De contacten die écht belangrijk zijn blijven dan vanzelf over! :) Ik ben benieuwd of jij andere personen hiermee kunt inspireren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hey IngeRvT,

Wat mooi om te lezen. Ja, zo werkt het wel voor de meesten denk ik. 

Weet niet of je South Park keek / kijkt: zij hebben een aantal mooie afleveringen over Social Media! 

Heel mooi dat je ook WhatsApp gestopt hebt tijdens jouw vakantie. Bijzonder hoe de dingen in het leven w.b.t. sociale zaken en jezelf dan in perspectief worden gezet. Ik herken het gevoel van opgejaagdheid, etc. 

Ik zal hier mijn verloop van FB stop / pauze wel noemen. Vanmorgen onderstaand berichtje gepost op FB:
"Dear all,

My Facebook account will be in a non-active stage in a little while.

Do you wish to stay in touch: please leave me a personal message mentioning your emailaddress / telephonenumber.

With love,

Seolenna"

Heb er wat berichtjes op gekregen vandaag en ik wacht het een paar dagen / weken af. Vooral voelen wat het met me doet. 

Wie doet er mee?!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maritte

wat een goed topic zeg! Ik vind de invloed van social media op mensen heel interessant. Stiekem stoor ik me er al een poosje echt mega erg aan hoeveel mensen tegenwoordig bezig zijn met hun telefoon en met hoeveel likes ze bijvoorbeeld krijgen op fb/Instagram. Social media heeft ook positieve kanten, zoals makkelijker in contact kunnen blijven met vrienden/kennissen die verder van je vandaan wonen of kunnen lachen om leuke kattenfilmpjes;). Toch lees ik vanuit onderzoek ook veel negatieve dingen. Mensen durven steeds minder goed contact te maken in 'de echte wereld' en verleren een beetje hun sociale vaardigheden, mensen die al wat onzeker zijn worden vaak nog onzekerder en de 'fear of missing out' groeit. Want als jij een avondje thuis op de bank doorbrengt, herinnert social media je er aan hoe een geweldig en niet saai leven vol met leuke activiteiten andere mensen (zogenaamd) hebben. Je ziet voornamelijk de leuke dingen die mensen doen en mooie bewerkte foto's die een vertekend beeld geven van de werkelijkheid.

Social media helemaal verwijderen wil ik (nog) niet, omdat ik het soms wel leuk vind om erop te kijken en het soms handig is om mensen te bereiken die ik doorgaans niet veel spreek. Daarom heb ik als tussenoplossing een poosje geleden de social media apps van m'n telefoon verwijdert. Hierdoor is social media een stuk minder een stoorzender geworden. Ik krijg niet constant meer meldingen binnen, die me uit mijn concentratie halen en afleiden van waar ik mee bezig ben. Ook merk ik dat ik hierdoor veel minder vaak op social media kijk en dat ik er eigenlijk niks aan mis. Dus wie er nog niet klaar voor is om hun account helemaal uit de lucht te halen... apps van de telefoon verwijderen en alleen de mogelijkheid hebben om via Internet/laptop je account te bekijken kan wellicht helpen om afstand van social media te nemen:)

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

√ó

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.