Spring naar bijdragen

Gedachtes over de invloed van social media.

Isasoev
 Share

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Seolenna:

Heb er wat berichtjes op gekregen vandaag en ik wacht het een paar dagen / weken af. Vooral voelen wat het met me doet. 

Wie doet er mee?!

Ik vraag me dan toch af of er mensen gereageerd hebben van wie je het niet had verwacht? Ik bedoel met mijn goede vrienden heb ik toch wel contact.... al woon ik nu aan de andere kant van de wereld. We appen en video bellen regelmatig! Dan heb ik natuurlijk ook een berg mensen die ik gewoon leuk vind om te volgen omdat ze echt inspirerende dingen zijn gaan doen of omdat ik simpelweg warme herinneringen aan ze koester maar mocht dit contact wegvallen doordat Facebook of Instagram opgeheven word is dat mij prima. Mijn echte vrienden blijven, al is het via briefpost :).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei IV93:

Ik vraag me dan toch af of er mensen gereageerd hebben van wie je het niet had verwacht

Had geen verwachting eigenlijk. Ik al wel mensen gereageerd. Zelf ga ik mensen benaderen met wie ik contact wil zodat het niet eenrichting is, bedacht ik me later nog:-). 

Idd goede en close vrienden duidelijk, gaat meer om de anderen. Dan alsnog kijken of we mailen / bellen / appen in de toekomst. Vind het een interessante oefening. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator

@Seolenna heel goed dat je dit doet! Ik heb al vaker mensen in mijn vriendenlijst gezien die hun account een tijdje niet gebruikten om dezelfde reden of om een andere reden. Ik kan niet met je mee doen omdat ik Facebook ook voor werk gebruik. Maar anders had ik zeker meegedaan! 

@Maritte apps van mijn telefoon verwijderen heb ik toevallig ook gedaan! En dit bevalt goed. :) Ik heb zelfs mijn mailapp van mijn telefoon verwijderd. Ik betrap mezelf er wel op dat ik regelmatig in mijn browser de apps open, maar ik probeer streng voor mezelf te zijn. Wat ik nog steeds het moeilijkste vind is om niet steeds op whatsapp te gaan. Ik heb een tijd geleden wel alle meldingen uitgezet zodat ik alleen zie dat ik berichten heb als ik de app open. 

"Stiekem stoor ik me er al een poosje echt mega erg aan hoeveel mensen tegenwoordig bezig zijn met hun telefoon en met hoeveel likes ze bijvoorbeeld krijgen op fb/Instagram." Dit herken ik heel erg, het is eigenlijk een heel kunstmatig leven hè op die manier? Je hebt gelijk dat social media ook positieve kanten heeft, de kunst is denk ik om er een goede middenweg in te vinden. 

Goede tips en heel fijn om onze meningen hier te delen!!! 💪

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei IngeRvT:

apps van mijn telefoon verwijderen heb ik toevallig ook gedaan! En dit bevalt goed. :) Ik heb zelfs mijn mailapp van mijn telefoon verwijderd. Ik betrap mezelf er wel op dat ik regelmatig in mijn browser de apps open, maar ik probeer streng voor mezelf te zijn

Toevallig haha en goed bezig! zelfs je mail app verwijdert, is ook nog wel een idee om te doen inderdaad. Minder meldingen zorgt echt voor meer rust. Ik kijk stiekem ook wel een via mijn browser op bijv. fb, maar probeer er ook echt om te denken dit niet te vaak te doen. Een gulden middenweg vinden is inderdaad de kunst. Je er helemaal tegen afzetten vind ik ook geen goed idee, aangezien het ook wel handig is om een beetje bij te blijven met alle ontwikkelingen. Het wordt nou eenmaal steeds meer een digitale wereld, waar we ook mee om moeten leren gaan denk ik.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator

@Maritte ik kijk inderdaad ook stiekem via mijn browser maar je bent je daar wel sneller bewust van omdat het niet via de app is. Erg he dat we onszelf zo moeten controleren? Haha. En ik sluit me daar helemaal bij aan, helemaal tegen afzetten is niet de bedoeling. Maar het is fijn als je zelf de regie hebt en niet het gevoel hebt dan je telefoon/computer een verplichting is, en je perse op anderen moet reageren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@IngeRvT ja best wel erg inderdaad haha. Maar het zorgt er zeker voor dat je meer bewust even op social media kijkt i.p.v. uit automatisme. Ik vind het inderdaad ook fijner om meer gevoel van regie te hebben over het gebruik ervan.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • Administrator

Hi allemaal, 

Misschien leuk voor jullie om te weten dat vanavond de eerste aflevering van het programma 'Het Voedselgevecht' te zien zal zijn om 20.55 uur op NPO3. Dit is een programma waarin jongeren met verschillende eetstoornissen worden gevolgd, álle soorten eetstoornissen komen in beeld. Hierin wordt onder andere ook de invloed van social media besproken. 

Misschien leuk om te kijken en te bespreken wat we ervan vinden. :)

Liefs Inge 

• Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei IngeRvT:

Misschien leuk om te kijken en te bespreken wat we ervan vinden. :)

Goedemorgen, dank je wel voor jouw heads up! Ik ga het terug kijken, wel rustig aan. Wat ik al merk is dat het gaat ook over een meisje met AN en dat vind ik dan direct al lastig of zo. Ik heb even snel gescrolled en zie direct foto´s van ook een mager meisje en dit triggert. Ik heb BN (AN) gehad en merk dat veel aandacht gaat naar AN. Ik heb soms moeite om te kijken naar afleveringen over AN omdat dit mij dus triggert, mij een zwak gevoel geeft. Hoef ik nu verder niet op in te gaan hoor, dit is al heel mijn leven en gaat langzaam wel over, maar ik wil het aangeven omdat het al invloed heeft op mij vóór ik zelfs de aflevering gezien heb. Dit kan dus ook de invloed zijn van media (hier zonder de social)?

Overigens, inhoudelijk weet ik dus nog helemaal niet waar het over gaat... En vind het heel tof dat een andere es ook behandeld wordt en dat er meer bekendheid lijkt te komen voor de verschillende soorten es! 

Benieuwd wie de aflevering al gezien heeft! (heb het nu op de achtergrond aan staan en luister vooral!)

• Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator

@Seolenna wat een open verhaal, heel mooi gezegd! Goed dat je jou struggles met de media zo goed kan verwoorden en je zo bewust bent van wat het met jou doet. Ik denk echt dat het daarmee begint. 

Heb je de aflevering al afgekeken en wat vond je ervan? Ik kan me goed voorstellen dat dergelijke afleveringen ook kunnen triggeren, waardoor het je eigenlijk geen goed doet. Het viel mij ook op dat er veel foto's worden getoond, en de vraag is of dit goed is. Aan de ene kant helpt het om mensen die geen idee hebben wat een eetstoornis is, inzicht te geven in de ernst ervan. Aan de andere kant heb je te maken met een groep zelf ervaring heeft met een eetstoornis. 

Lastig dat media eigenlijk twee kanten heeft. In het geval van dit programma is het fijn dat het alle eetstoornissen aan het licht brengt, maar triggerend materiaal is de keerzijde. Ik ben benieuwd of je het, buiten de foto's, ook lastig vindt om het verhaal te horen van het meisje met AN? Of is het vooral het beeld?

Er komen nog drie afleveringen de komende weken, ik ben benieuwd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond het een interessante docu. Met ook aandacht voor minder/niet bekende eetstoornissen.

Raakte me wel erg, het meisje zo jong! herstellende van anorexia. 

Mooi dat toelichting gegeven wordt van professionals, en ook dat de omgeving van de persoon met eetstoornis wordt betrokken. 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai,

Heb het gekeken. 

De documentaire zit inhoudelijk goed in elkaar vind ik. En het is goed om te weten dat andere eet- en voedingsstoornissen ook zullen worden behandeld. Heel goed dat er op deze manier meer bekendheid komt. 

Ja, heel heftig hoor, zo´n jong meisje.... Ze was dus 10 jaar toen het op kwam zetten... Ik hoop voor haar, dat ze er echt volledig van zal herstellen. 

Voor mij is het vooral het beeld ja. Het stukje wat veel mensen zonder es toch denken, namelijk dat je pas een probleem zou hebben als je veel te mager of veel te zwaar bent. Het gaat me voornamelijk om dat het best veel moeite kost om het uit te leggen of zo. Maar weet je, nu ik erover nadenk, ook toen ik heel veel ondergewicht had, was het moeilijk om uit te leggen. Het is gewoonweg een moeilijke manier van leven met zo´n eetstoornis. Goed om het even uit te schrijven, merk ik nu. Het relativeert (daarvoor is dit forum toch ook wel heel prettig vind ik)! Hahaha, thanks for this! 

Ja, media heeft zoals alles twee kanten. Hahaha. Dus ja... Iedereen moet op haar/zijn manier voelen wat een passende omgangsvorm is denk ik. 

Ben ook benieuwd naar de volgende afleveringen. 

• Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrator

Dankjulliewel voor alle reacties! Ik denk dat het heel goed is dat we dit onderwerp met elkaar bespreken. 

@Cor13n wat goed dat je je er zo bewust van bent wat het gebruik van social media met je doet. Ik denk wel dat het een hele menselijke reactie is dat je benieuwd bent naar hoe oud-klasgenoten eruit zien. Het zit helaas 'in' mensen om veel te vergelijken, al weten we dat dit eigenlijk niet goed voor ons is. Eigenlijk moet je jezelf hier tegen beschermen en ophouden met anderen bekijken, maar dit is natuurlijk super lastig! Als je het toch wel doet moet je de situatie van een afstandje bekijken en denken 'god hij/zij ziet er leuk uit. Punt.' En dus niet op jezelf betrekken. Maar dit is ontzettend moeilijk! Ik vind het daarom wel echt al heel goed dat je mensen verwijderd hebt, en je hiermee voor jezelf kiest! Misschien geeft het je wel een veel beter gevoel als je een lijst overhoudt met mensen die jou wél een prettig gevoel geven, en mensen met wie je echt om gaat in plaats van mensen uit het verleden waar jij onzeker van wordt omdat je jezelf vergelijkt. Wat  vind je?

Onzeker over ons uiterlijk zijn we helaas allemaal (in mindere mate of in meer mate), ook de klasgenoten van vroeger die misschien op foto's een perfect leven lijken te hebben. Wie weet wat daar achter schuilt? Het kan zomaar zijn dat zij weer met hele andere struggles leven... 

Goed hoor dat je dit hier zo bespreekt! @PeggyV ik vind jouw advies ook heel goed. Je account zuiver houden op deze manier is een goede tip! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Cor13n:

Toch lastig om dan te beseffen dat ik bijna 35 ben en nog steeds onzeker ben over mijn uiterlijk 😑

Ik ben 46 en werd van de week 52 geschat...kon echt wel janken...Heb dit (sinds ik 40 kg ben afgevallen) al jaren niet meer gehoord, dat mensen mij ouder schatten, en krijg vaak juist alleen maar complimenten (die ik dan weer moeilijk kan plaatsen...zucht). Het werd op een verjaardag in een volle kamer gezegd en iedereen moest lachen, heb me al heel lang niet zo onzeker gevoeld.... (ik had me net lekker opgepoetst voor die verjaardag ;-)) Het was dan wel geen social media gebeurtenis, maar om de onzekerheid maar even aan te geven, zélfs (juist) als je wat ouder bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Cor13n:

Hoe komt het dat je complimenten moeilijk kan plaatsen? 

Omdat ik mezelf nooit goed genoeg vind en daarom niet kan voorstellen dat iemand oprecht is als degene mij een compliment geeft. Nogal een negatief zelfbeeld zeg maar ;-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-10-2018 om 11:39 zei Catharina1915:

Omdat ik mezelf nooit goed genoeg vind en daarom niet kan voorstellen dat iemand oprecht is als degene mij een compliment geeft. Nogal een negatief zelfbeeld zeg maar ;-(

Wat jammer dat je de (waarschijnlijk wel gemeende;-)) complimenten zo moeilijk kunt geloven. Ik kan me wel voorstellen dat dat lastig is als je nogal negatief over jezelf denkt. Is je zelfbeeld iets waarmee je nog aan de slag bent of wilt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar ben ik al heel lang mee aan de slag @Maritte..Soms gaat het beter, soms minder goed. Het ligt er meestal aan hoe goed ik volgens het (mijn) boekje leef. Zit ik in een gezond flow, met gezond eten, normaal sporten en rust, dan kan ik een compliment best accepteren. Zit ik slecht in mijn vel, dan kan ik me echt storen aan zo'n compliment, omdat ik dan zo "fout" bezig ben en het dus niet waard ben om een compliment te krijgen. Een soort van straf dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-9-2018 om 10:55 zei Seolenna:

Lieve allemaal, ik heb een verzoek: lees en deel met al jullie geliefden: https://www.brainwash.nl/bijdrage/we-zijn-verleerd-naar-ons-lichaam-te-luisteren?utm_source=newsletter&utm_medium=newsletter

O en ik ben van de week gestopt met Facebook bekijken voor de komende twee weken, eens zien hoe me dat bevalt! Voor nu bevalt het me heerlijk! 

@Seolenna ik ben wat onderwerpen aan het doorlezen en kom dit artikel tegen wat jij gedeeld hebt en dat nav the topic....interessant en meer dan leerzaam zeker voor deze moeder met een puber in huis 👍

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎5‎-‎11‎-‎2018 om 16:54 zei Catharina1915:

Daar ben ik al heel lang mee aan de slag @Maritte..Soms gaat het beter, soms minder goed. Het ligt er meestal aan hoe goed ik volgens het (mijn) boekje leef. Zit ik in een gezond flow, met gezond eten, normaal sporten en rust, dan kan ik een compliment best accepteren. Zit ik slecht in mijn vel, dan kan ik me echt storen aan zo'n compliment, omdat ik dan zo "fout" bezig ben en het dus niet waard ben om een compliment te krijgen. Een soort van straf dus...

Wat rot dat je jezelf straft als je niet goed volgens je eigen regels (boekje) leeft. Zo te lezen ben je erg streng voor jezelf. Je bent al lang bezig met je zelfbeeld zeg je, dus je zal vast al veel geprobeerd hebben. Wil je vertellen wat je zoal geprobeerd hebt om milder voor jezelf te worden? En hangt je zelfbeeld echt helemaal af van de leefregels die je jezelf opgelegd hebt of spelen ook andere dingen een rol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg dapper! Over invloed van de (sociale) media gesproken maar dan niet op mij als persoon maar op de buitenwereld  ......de uitwerking van de anorexia "eetclub" heeft tot gevolg dat ik mijn beide (gescheiden) ouders aan de bar had zitten vandaag. Het gaat me nu even niet om dat gesprek maar ik merk wel dat het toch een bepaald beeld schetst, vooral mijn moeder (bedoel het echt niet verkeerd) denkt nu precies te weten hoe het "werkt". Vooral het feit dat deze (stoere) deelnemers al langer in behandeling waren dat kon niet, want ze wilde nog steeds geen vet. Die invloed heeft het dus blijkbaar, maar het is niet zomaar weg. 

bewerkt door NijnB
  • Sad 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei NijnB:

Het gaat me nu even niet om dat gesprek maar ik merk wel dat het toch een bepaald beeld schetst, vooral mijn moeder (bedoel het echt niet verkeerd) denkt nu precies te weten hoe het "werkt".

:( Dit is wel een gevaar van tv programma's ... Dat mensen na 1 aflevering denken dat ze precies weten hoe de vork in de steel zit. Goed en ontzettend lief bedoelt. Maar natuurlijk werkt een stoornis bij iedereen net weer even wat anders. Lijkt me een heel lastig en pijnlijk momentje voor jou ❤️. Hoe is het nu met je?

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@IV93 vooral moe, maar klaarwakker😔denk wel steeds aan jullie, kleine man is bijzonder druk en mijn hoofd is vol. Lief van je dat je er naar vraagt. 

Positieve aan de programma’s is wel dat er denk ik eerder over gesproken wordt, minder taboe misschien.

Maar eigenlijk ging het om social media😬.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei IngeRvT:

Lieve allemaal, 

Vanavond is onze super lieve collega Asli Hoek te zien in 'Het Voedselgevecht'. Wil je weten waarover zij vertelt? Kijk op onze website: https://www.humanconcern.nl/nieuws/asli-hoek-in-het-voedselgevecht 

Gaan jullie kijken? 🤗

Heel interessant thema! 

Even kijken of ik het op uitzending gemist kan vinden.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei IngeRvT:

Lieve allemaal, 

Vanavond is onze super lieve collega Asli Hoek te zien in 'Het Voedselgevecht'. Wil je weten waarover zij vertelt? Kijk op onze website: https://www.humanconcern.nl/nieuws/asli-hoek-in-het-voedselgevecht 

Gaan jullie kijken? 🤗

Ik heb de aflevering gezien en vond hem heel goed. Wat betreft Asli heel interessant wat ze uitlegde over verschillende culturen en de moeite om naar buiten te treden met problemen en emoties.  

Ik ben zelf erg geraakt ook door Hilde en die vrouw (naam vergeten) met boulimia😢. Zoveel herkenning. 

• Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.