Spring naar bijdragen
Vechtertje25

๐‘ถ๐’Ž๐’ˆ๐’‚๐’‚๐’ ๐’Ž๐’†๐’• ๐’‰๐’†๐’• ๐’—๐’†๐’“๐’๐’†๐’…๐’†๐’๐Ÿ–ค

Aanbevolen berichten

Vechtertje25

๐‘บ๐’Š๐’๐’…๐’” ๐Ÿ“ ๐’Ž๐’‚๐’‚๐’๐’…๐’†๐’ ๐’๐’– ๐’Š๐’ ๐’ƒ๐’†๐’‰๐’‚๐’๐’…๐’†๐’๐’Š๐’๐’ˆ ๐’—๐’๐’๐’“ ๐’Ž๐’Š๐’‹๐’ ๐’†๐’†๐’•๐’”๐’•๐’๐’๐’“๐’๐’Š๐’”, ๐’†๐’†๐’“๐’”๐’•๐’† ๐’•๐’Š๐’‹๐’… ๐’ˆ๐’Š๐’๐’ˆ ๐’”๐’–๐’‘๐’†๐’“ ๐’ˆ๐’๐’†๐’…, ๐’Œ๐’˜๐’‚๐’Ž ๐’“๐’†๐’…๐’†๐’๐’Š๐’‹๐’Œ ๐’”๐’๐’†๐’ ๐’‚๐’‚๐’, ๐’‰๐’†๐’ƒ ๐’๐’– ๐’๐’†๐’• ๐’ˆ๐’†๐’›๐’๐’๐’… ๐’ˆ๐’†๐’˜๐’Š๐’„๐’‰๐’• ๐’…๐’–๐’” ๐’๐’†๐’†๐’Œ ๐’˜๐’†๐’ ๐’๐’‡ ๐’Š๐’Œ ๐’Ž๐’† ๐’‚๐’‚๐’๐’”๐’•๐’†๐’๐’…๐’† ๐’†๐’ ๐’†๐’“ ๐’๐’Š๐’Œ๐’” ๐’‚๐’‚๐’ ๐’…๐’† ๐’‰๐’‚๐’๐’… ๐’˜๐’‚๐’”. ๐Ÿคฆ๐Ÿผโ€โ™€๏ธ ๐‘ด๐’‚๐’‚๐’“ ๐’๐’– ๐’ˆ๐’‚๐’‚๐’• ๐’…๐’† ๐’‘๐’”๐’š๐’„๐’‰ ๐’”๐’•๐’†๐’†๐’…๐’” ๐’Ž๐’†๐’†๐’“ ๐’Š๐’ ๐’๐’‘ ๐’‰๐’†๐’• ๐’—๐’†๐’“๐’๐’†๐’…๐’†๐’ ๐’˜๐’‚๐’‚๐’“๐’…๐’๐’๐’“ ๐’Š๐’Œ ๐’˜๐’†๐’†๐’“ ๐’Œ๐’†๐’Š๐’‰๐’‚๐’“๐’… ๐’•๐’†๐’“๐’–๐’ˆ ๐’—๐’‚๐’ ๐’…๐’๐’๐’“ ๐’˜๐’†๐’†๐’“ ๐’‰๐’†๐’†๐’ ๐’†๐’“๐’ˆ ๐’—๐’†๐’†๐’ ๐’•๐’† ๐’”๐’‘๐’๐’“๐’•๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’‰๐’†๐’†๐’ ๐’˜๐’†๐’Š๐’๐’Š๐’ˆ ๐’†๐’ ๐’—๐’†๐’Š๐’๐’Š๐’ˆ ๐’•๐’† ๐’†๐’•๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’‚๐’‡๐’—๐’‚๐’๐’๐’†๐’. ๐‘ซ๐’Š๐’• ๐’˜๐’Š๐’ ๐’Š๐’Œ ๐’‰๐’†๐’๐’†๐’Ž๐’‚๐’‚๐’ ๐’๐’Š๐’†๐’•, ๐’˜๐’Š๐’ ๐’…๐’๐’๐’“ ๐’—๐’†๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’ ๐’Ž๐’‚๐’‚๐’“ ๐’›๐’๐’…๐’“๐’‚ ๐’‰๐’†๐’• ๐’Ž๐’๐’†๐’Š๐’๐’Š๐’‹๐’Œ ๐’˜๐’๐’“๐’… ๐’—๐’‚๐’ ๐’Š๐’Œ ๐’•๐’†๐’“๐’–๐’ˆ ๐’Š๐’ ๐’Ž๐’† ๐’—๐’†๐’Š๐’๐’Š๐’ˆ๐’† ๐’ˆ๐’†๐’„๐’๐’๐’•๐’“๐’๐’๐’†๐’†๐’“๐’…๐’† ๐’๐’†๐’—๐’†๐’๐’•๐’‹๐’† (๐’๐’๐’–๐’‹๐’‚ ๐’…๐’Š๐’† ๐’—๐’‚๐’ ๐’…๐’† ๐’†๐’” ๐’…๐’‚๐’) ๐’Ž๐’๐’“๐’ˆ๐’†๐’ ๐’Š๐’” ๐’๐’๐’Œ ๐’…๐’† ๐’๐’—๐’†๐’“๐’๐’Š๐’‹๐’…๐’Š๐’๐’ˆ๐’”๐’…๐’‚๐’ˆ ๐’—๐’‚๐’ ๐’Ž๐’Š๐’‹๐’ ๐’๐’Š๐’†๐’—๐’† ๐’Ž๐’‚๐’Ž๐’‚ ๐Ÿ–ค ๐’†๐’ ๐’…๐’‚๐’‚๐’“ ๐’‰๐’†๐’ƒ ๐’Š๐’Œ ๐’‰๐’†๐’• ๐’—๐’๐’๐’“ ๐’‰๐’†๐’• ๐’†๐’†๐’“๐’”๐’• ๐’Š๐’ ๐’‹๐’‚๐’“๐’†๐’ ๐’†๐’„๐’‰๐’• ๐’‰๐’†๐’†๐’ ๐’Ž๐’๐’†๐’Š๐’๐’Š๐’‹๐’Œ ๐’Ž๐’†๐’†, ๐’†๐’ ๐’…๐’‚๐’‚๐’“๐’…๐’๐’๐’“ ๐’ˆ๐’‚๐’‚๐’• ๐’‰๐’†๐’• ๐’๐’๐’Œ ๐’˜๐’†๐’†๐’“ ๐’Š๐’†๐’•๐’”๐’‹๐’† ๐’Ž๐’Š๐’๐’…๐’†๐’“ ๐’†๐’ ๐’Œ๐’๐’Ž๐’†๐’ ๐’‚๐’๐’๐’† ๐’๐’‚๐’“๐’† ๐’‰๐’†๐’“๐’Š๐’๐’๐’†๐’“๐’Š๐’๐’ˆ๐’†๐’ ๐’—๐’‚๐’ ๐’…๐’† ๐’‘๐’†๐’“๐’Š๐’๐’…๐’† ๐’†๐’“๐’๐’‚ ๐’˜๐’†๐’†๐’“ ๐’๐’‚๐’‚๐’“ ๐’ƒ๐’๐’—๐’†๐’.

๐‘ฏ๐’๐’† ๐’ˆ๐’‚๐’‚๐’ ๐’‹๐’–๐’๐’๐’Š๐’† ๐’‰๐’Š๐’†๐’“๐’Ž๐’†๐’† ๐’๐’Ž, ๐’†๐’ ๐’‰๐’๐’† ๐’ƒ๐’๐’Š๐’‹๐’‡ ๐’‹๐’† ๐’Š๐’ ๐’›๐’–๐’๐’Œ๐’† ๐’‘๐’†๐’“๐’Š๐’๐’…๐’†๐’” ๐’•๐’๐’„๐’‰ ๐’ˆ๐’†๐’Ž๐’๐’•๐’Š๐’—๐’†๐’†๐’“๐’… ๐’๐’Ž ๐’…๐’๐’๐’“ ๐’•๐’† ๐’—๐’†๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’ ๐’•๐’†๐’ˆ๐’†๐’ ๐’‹๐’† ๐’†๐’”?

๐‘ฎ๐’“๐’‚๐’‚๐’ˆ ๐’‹๐’–๐’๐’๐’Š๐’† ๐’•๐’Š๐’‘๐’” ๐’†๐’ ๐’•๐’“๐’Š๐’„๐’Œ๐’” ๐Ÿ€

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

@Vechtertje25ย heftig hรจ om zo met het onderliggende aan de slag te gaan. Een bekend verschijnsel hoor, je eetstoornis dient ook ergens voor. Het is niet voor niets gekomen. Ik zie mijn eetstoornis zelf als mijn vijand maar ook als mijn vriendin. Het heeft mij echt door moeilijke periodes heen gesleept. Wel maakt dit het extra lastig om weer afscheid van je eetstoornis te nemen. Het zal ook niet zomaar weg willen. Mijn eetstoornis zegt vaak:ย โ€˜Ik ben er zรณ lang voor je geweest en nu moet ik zomaar weg? Zonder mij kun je dit nietโ€™. Soms kan het helpen om met een wat lievere toon tegen je eetstoornis te praten. Jezelf en je eetstoornis vertrouwen geven dat je sterk genoeg bent om samen met je hulpverlening en omgevingย tegen je problemen te vechten. Zeggen dat het nu genoeg is en je verder kunt.ย 

ย 

Makkelijk gezegd dan gedaan, het is een lang proces. Ik hoop dat je ook aan dit forum steun kunt hebben

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Het belangrijkste is een veilige plek te hebben waar je de gevoelens die horen bij de nare herinneringen en moeilijke dingen uit het verleden kan toelaten. Je ES heeft zo te horen voorheen die gevoelens afgezwakt of weggestopt en nu dat allemaal wรฉl weer naar boven komt zal je eerste neiging weer zijn om ervan te willen vluchten. Probeer in plaats daarvan het gevoel er te laten zijn. Je hebt nare dingen meegemaakt. Je magย er verdrietig om zijn, of boos, of iets anders.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hee Vechtertje โค๏ธย 

Mooie naam, zegt veel over je instelling !
Je wilt denk ik heel graag door en dat is belangrijk. Onthou dat een kleine "terugval" niet erg is. Je coping om met moeilijke dingen om te gaan is rommelen met eten. Dat heb je jezelf aangeleerd. Nu je er aan toe bent om op een andere manier met die dingen om te leren gaan is het niet gek dat je geneigd bent weer af te willen vallen. Dit is een periode waar je doorheen moet, veel moet praten en andere manieren (dopingtechnieken) moet uit proberen. Je psycholoog kan je hier vast bij helpen en steunen.ย 

Wat mij heel erg helpt is praten. Steun zoeken bij vrienden. Maar ook leuke dingen doen. Een (gezond) rondje wandelen. Werken, weer normale dingen uit het leven oppakken. Etc.ย 

ย 

XX Sterkte en voel je vrij om meer te posten en rond te kijken op het forum.ย 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vechtertje25

ย 

ย 

5 uur geleden zei Miryanna:

@Vechtertje25ย heftig hรจ om zo met het onderliggende aan de slag te gaan. Een bekend verschijnsel hoor, jeย  dient ook ergens voor. Het is niet voor niets gekomen. Ik zie mijn eetstoornis zelf als mijn vijand maar ook als mijn vriendin. Het heeft mij echt door moeilijke periodes heen gesleept. Wel maakt dit het extra lastig om weer afscheid van je eetstoornis te nemen. Het zal ook niet zomaar weg willen. Mijn eetstoornis zegt vaak:ย โ€˜Ik ben er zรณ lang voor je geweest en nu moet ik zomaar weg? Zonder mij kun je dit nietโ€™. Soms kan het helpen om met een wat lievere toon tegen je eetstoornis te praten. Jezelf en je eetstoornis vertrouwen geven dat je sterk genoeg bent om samen met je hulpverlening en omgevingย tegen je problemen te vechten. Zeggen dat het nu genoeg is en je verder kunt.ย 

ย 

Makkelijk gezegd dan gedaan, het is een lang proces. Ik hoop dat je ook aan dit forum steun kunt hebben

@Miryanna bedankt voor je fijne reactie, ja het is ontzettend lastig om dieper op mijn verleden in te gaan, maar welke erg nodig hoe eng ook.ย 

ย 

Wat een herkenbaar gevoel dat je es ook je vriend soms is geweest in sommige tijden, en je het door periodes heen heeft gesleept. Ik heb dat precies zo maar dacht dat dat raar was als ik dat zou zeggen. Het lijkt wel of ik hem soms echt nodig heb om door periodes heen te komen. Hoop dat ik dat op een gegeven moment los kan laten.ย 

Hoop dat ik op dit forum weer geรฏnspireerd word en motivatie krijg als ik die weer nodig heb op door te vechten.ย 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vechtertje25
4 uur geleden zei IV93:

Hee Vechtertje โค๏ธย 

Mooie naam, zegt veel over je instelling !
Je wilt denk ik heel graag door en dat is belangrijk. Onthou dat een kleine "terugval" niet erg is. Je coping om met moeilijke dingen om te gaan is rommelen met eten. Dat heb je jezelf aangeleerd. Nu je er aan toe bent om op een andere manier met die dingen om te leren gaan is het niet gek dat je geneigd bent weer af te willen vallen. Dit is een periode waar je doorheen moet, veel moet praten en andere manieren (dopingtechnieken) moet uit proberen. Je psycholoog kan je hier vast bij helpen en steunen.ย 

Wat mij heel erg helpt is praten. Steun zoeken bij vrienden. Maar ook leuke dingen doen. Een (gezond) rondje wandelen. Werken, weer normale dingen uit het leven oppakken. Etc.ย 

ย 

XX Sterkte en voel je vrij om meer te posten en rond te kijken op het forum.ย 

@IV93 dankjewel voor je reactie, ja ik wil zo graag van mijn es af komen en tegelijkertijd is dat doodeng, maar probeer er elke weer opnieuw voor te gaan. Kleine terugvallen zijn inderdaad niet erg, maar voelt dan als falen, en soms blijf ik dan weer te lang hangen in het oude patroon, maar wat je zegt dat is niet gek want heb dat mezelf aangeleerd.ย 

Wat een goed idee van die dopingtechnieken, heb het hier gelijk vanmorgen met mijn Psych over gehad en die had wel goede ideeรซn hierover, dus dankjewel!ย 

Ja hoop dat ik op dit forum weer de motivatie en inspiratie kan halen als ik die weer even kwijt ben! Xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vechtertje25

@Jessie dankjewel voor je reactie ๐Ÿ˜Šklopt helemaal, ik heb jaren alles weggestopt, en nu ik in behandeling ben komt alles weer naar boven, en probeer ik het toe te laten, maar schaam me soms zo voor wat ik heb meegemaakt en wil andere dan daar niet tot last mee zijn. Dat maakt het soms zo ingewikkeld. Maar je hebt helemaal gelijk, ik mag verdrietig of boos zijn. En ga dat proberen toe te laten ook vanaf nu ๐Ÿ’ช

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Wat je beschrijft is inderdaad heel moeilijk. Goed dat je dit deelt. Ik heb geen concreet antwoord van hoe om te gaan met wat nu allemaal "weer" op je pad komt.ย ย 

Als ik jouw ervaring zo lees, denk ik ook dat je de ES juist inzet om met moeilijkheden zoals deze om te gaan. Geld voor mij trouwens net zo. Het is in die zin een signaal dat je het moeilijk hebt en nog niet weet hoe hier op een niet destructieve manier mee om te gaan. Ik denk zelf dat het ook juist nodig is om dit aan te gaan, zodat je in de toekomst kunt leren hoe hiermee om te gaan zonder de ES in te zetten.ย 

Ik hoop voor jou dat je het jezelf niet gaat kwalijk nemen dat het even wat minder gaat qua opbouwen van eetpatroon, gewicht etc. Maar maak dit juist in de therapie ook bespreekbaar.ย 

Zijn er anderen in jouw omgeving die jou kunnen steunen bij de dingen die uit het verleden nu weer naar boven komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vechtertje25
57 minuten geleden zei Mary:

Wat je beschrijft is inderdaad heel moeilijk. Goed dat je dit deelt. Ik heb geen concreet antwoord van hoe om te gaan met wat nu allemaal "weer" op je pad komt.ย ย 

Als ik jouw ervaring zo lees, denk ik ook dat je de ES juist inzet om met moeilijkheden zoals deze om te gaan. Geld voor mij trouwens net zo. Het is in die zin een signaal dat je het moeilijk hebt en nog niet weet hoe hier op een niet destructieve manier mee om te gaan. Ik denk zelf dat het ook juist nodig is om dit aan te gaan, zodat je in de toekomst kunt leren hoe hiermee om te gaan zonder de ES in te zetten.ย 

Ik hoop voor jou dat je het jezelf niet gaat kwalijk nemen dat het even wat minder gaat qua opbouwen van eetpatroon, gewicht etc. Maar maak dit juist in de therapie ook bespreekbaar.ย 

Zijn er anderen in jouw omgeving die jou kunnen steunen bij de dingen die uit het verleden nu weer naar boven komen?

@Maryย dankjewel voor je berichtje, ja klopt, deels zet ik mijn es in wanneer er moeilijke situatiesย  of tijden zijn, maar hij trekt ook veel harder aan me in zulke situaties. En dan vind ik het nu nog erg moeilijk om me er dan tegen te verzetten. Zeker nu ik op het gezond gewicht zit en dat heel moeilijk vind.ย 

Ik geef dit sinds kort ook eerlijk aan in therapie en mijn Psych krijgt me dan meestal wel zover dat ik door blijf vechten. Maar laatste weken gaat het even zwaar, dus nu vanmorgen bij therapie gehoord dat ze me intersiever willen behandelen. Dus vanaf volgende week meer en langere afspraken. Hopend at dat werkt.ย 

Helaas heb ik weinig mensen in mijn omgeving waar ik dit mee kan bespreken, had een meisje (die ik niet kende) waar ik veel mee sprak wanneer we het moeilijk hadden of eten niet lukte of bewegingsdrang hadden. Maar zij moest voor haar eigen herstel insta verwijderen waardoor het contact nu weg is. ๐Ÿ˜ž Maar verder in omgeving is er eigenlijk vrijwel niemand, maar dat is ook deels mijn eigen schuld want wil er niemand mee lastig vallen als ik het moeilijk heb.ย 

ย 

ย 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary
3 uur geleden zei Vechtertje25:

Helaas heb ik weinig mensen in mijn omgeving waar ik dit mee kan bespreken, had een meisje (die ik niet kende) waar ik veel mee sprak wanneer we het moeilijk hadden of eten niet lukte of bewegingsdrang hadden. Maar zij moest voor haar eigen herstel insta verwijderen waardoor het contact nu weg is. ๐Ÿ˜ž Maar verder in omgeving is er eigenlijk vrijwel niemand, maar dat is ook deels mijn eigen schuld want wil er niemand mee lastig vallen als ik het moeilijk heb.ย 

Wat vervelend voor je dat je geen contact meer me haar hebt, dat moet moeilijk voor je zijn. Ik merk dat het mij raakt dat je zo weinig mensen in je omgeving hebt waarbij je je verhaal kwijt kunt. Wat zorgt ervoor dat je het idee hebt dat je een ander tot last bent? Overigens herken ik de gedachten ook goed hoor!

Er werd mij op een gegeven moment wel verteld dat wanneer je weinig van jezelf met anderen deelt, de ander ook geen band met jou kan opbouwen. Dus alleen geven en zelf niets ontvangen helpt niet. Het contact krijgt op dat punt dan wat meer gelijkwaardigheid en het contact tussen jou en de ander kan hierdoor juist sterker worden. Heb je iemand in je omgeving waarbij de drempel om te delen iets minder hoog is? Ik kan me zo voorstellen dat je je erg eenzaam voelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vechtertje25
58 minuten geleden zei Mary:

Wat vervelend voor je dat je geen contact meer me haar hebt, dat moet moeilijk voor je zijn. Ik merk dat het mij raakt dat je zo weinig mensen in je omgeving hebt waarbij je je verhaal kwijt kunt. Wat zorgt ervoor dat je het idee hebt dat je een ander tot last bent? Overigens herken ik de gedachten ook goed hoor!

Er werd mij op een gegeven moment wel verteld dat wanneer je weinig van jezelf met anderen deelt, de ander ook geen band met jou kan opbouwen. Dus alleen geven en zelf niets ontvangen helpt niet. Het contact krijgt op dat punt dan wat meer gelijkwaardigheid en het contact tussen jou en de ander kan hierdoor juist sterker worden. Heb je iemand in je omgeving waarbij de drempel om te delen iets minder hoog is? Ik kan me zo voorstellen dat je je erg eenzaam voelt.

@Maryย ja het is ook eenzaam, nouja alleen de tijden dat ik alleen in mijn huis ben. Maar dat komt weinig voor want daar zorg ik wel voor door te werken/sporten ect. Ik wil andere niet lastigvallen met mijn moeilijkheden. Wil ook niet dat ze medelijden met me gaan krijgen of me anders gaan zien ect. Ook maar paar vriendinnen weten van mijn es af, maar dat vond ik al een moeilijke stap om te vertellen. Het is zeker waar hoor wat je zegt over dat de band sterker word als je elkaar meer en eerlijk dingen verteld, alleen dan moet ik eerst gaan inzien dat ik een ander niet te last ben. Maar dat ga ik steeds een beetje meer inzien bij gesprekken bij psych. Dus hoop dat straks steeds meer te durven doen.ย 

ย 

ย 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary
10 uur geleden zei Vechtertje25:

Maar dat ga ik steeds een beetje meer inzien bij gesprekken bij psych. Dus hoop dat straks steeds meer te durven doen.ย 

Wat knap dat je hiermee bezig bent. Ik hoop voor jou dat je gaat voelen en ervaren dat je er mag zijn zoals je bent, ook als je je niet goed voelt, zodat de eenzaamheid minder wordt.ย 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

ร—

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.