Spring naar bijdragen
Mlies

Mijn systeem en hun meningen

Aanbevolen berichten

Mlies

Hallo allemaal, het systeem dat ik om mij heen heb is niet groot. In tegendeel eigenlijk is het heel klein. Maar de mensen die er zijn hebben nogal een duidelijke meningen en vinden ook dat deze klopt. Vanuit bezorgdheid wordt er gezegd wat het beste voor mij is of wat ik moet doen. Ik merk dat ik er een beetje doorheen zit met wat ik allemaal van mezelf moet, wat van anderen en de hulpverlening. Van de therapeuten wil ik graag dat zij met mij mee denken maar ik raak in de war van alles zo. Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Dat lijkt me erg lastig inderdaad! Ik denk dat het belangrijk is om naar je systeem toe duidelijke grenzen te stellen. Aangeven dat jij momenteel even niet zoveel kan met andermans mening of advies. Je wil juist ontdekken wat jij zelf vindt.

Dat geldt overigens voor een groot deel net zo goed voor behandelaars. In mijn optiek helpt een behandelaar jou ontdekken wat je nodig hebt en hoe je dit kan bereiken i.p.v. jou te vertellen wat je 'moet' doen.

Ik weet niet in wat voor soort situaties mensen met hun mening komen, maar misschien kun je een aantal mogelijke reacties bedenken voor als het, nadat je de grens hebt aangegeven, toch nog een keer gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Lastige situatie zo. Aan de ene kant fijn dat degene in jouw systeem met jou mee willen denken en aan de andere kant, zoals je het beschrijft begint het behoorlijk overweldigend te zijn. En het lijkt mij vooral lastig wat je zo beschrijft dat er zowel door jouzelf als door anderen in termen van moeten wordt gesproken. Ik kan mij voorstellen dat dat ook veel druk oplevert. Wat doet dat met jou?

Wat zou er gebeuren als jij of iemand anders jou zou vragen wat je zou willen? Wat voor antwoord komt er dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jetje1994

wat een lastige situatie.. Het klinkt alsof je systeem niet goed weet wat jij nodig hebt. Is er misschien een mogelijkheid om samen met de hulpverlening en familie hierover te praten? Zo sta je er niet 'alleen' voor in het gesprek en kan er misschien meer begrip komen voor wat jij nodig hebt. ♥️

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Carlien

Hoi @Mlies

Goed dat je je vraag hier neerzet, naar dat het zo lastig gaat met je systeem om je heen terwijl die zo waardevol en helpend kunnen zijn in jouw proces! Ik hoor ontzettend vaak dat de eerste stap om je systeem te betrekken bij jouw behandelproces heel lastig is, omdat er op dat punt vaak sprake is van veel onbegrip en grote zorgen wat zich kan vertalen in bemoeizucht en frustraties bijvoorbeeld. Het mooie van het betrekken van een systeem vind ik dat de eerst zichtbare emoties haast nooit de daadwerkelijke emoties zijn: achter die bemoeizucht en frustraties zit vaak verdriet, onmacht en onwetendheid. Als dat boven tafel kan komen is er vaak geen reden meer om met meningen te blijven strooien. Naar elkaar luisteren en samen kijken hoe er met dat verdriet, die onmacht en onwetendheid kan worden omgegaan is het belangrijkste, zodat het uiteindelijk voor een ieder in jou systeem positief uitwerkt!

Heb je je therapeut wel al aan aangegeven dat je erg in de war raakt van ieders adviezen en meningen? Zij kan jou nog meer uitleg geven over systeemtherapie en misschien is (op den duur) de Betrokkenengroep binnen HC ook wel een mooie optie voor mensen uit jouw omgeving? 

Veel succes ermee en blijf het vooral bespreken met je therapeut! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mlies

Bedankt allemaal voor jullie reacties!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.