Spring naar bijdragen
Kyra82

Aankomen tijdens zwangerschap

Aanbevolen berichten

Kyra82

Hi daar!

21 weken geleden stopte ik met mijn therapie bij Human Concern. Op dat moment hoorde ik ook dat ik in verwachting was van mijn eerste kindje.

Heel blij maar ook heel spannend want ik wist dat ik ging aankomen. Nu, 21 weken later, kamp ik soms met schuldgevoel naar mijn kindje toe. Ik kan niet optimaal genieten van de zwangerschap. Mijn lichaam verandert, ik heb mijn voedingspatroon niet in de hand, constante trek en strijd met het eten. 

Naar mijn mening eet ik teveel en vraagt het eten weer teveel aandacht waardoor ik me slechter ga voelen. Ook omdat sporten op een lager pitje staat. Kortom, sommige dagen doen me weer terug denken aan het voorgaande stadia van mijn therapie. Daar juist waar ik wel iedere dag kon sporten en controle had over mijn eetpatroon.

Ik weet natuurlijk dat het zonde is van mijn energie, ik wil er van genieten en dankbaar zijn. Maar ben meer bezig met hoe kan ik meer kilo’s beperken (en juist daardoor verlies ik helemaal de controle) en hoe ik straks zo snel mogelijk weer fit en strak kan worden (als dat überhaupt nog gaat lukken).

Tips en ervaringen zijn van harte welkom!

liefs 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje

Het lijkt me inderdaad heel lastig om, om te gaan met het veranderen van je lichaam. Zou het je lukken om voor ogen te houden dat dit een tijdelijke fase is? Dat het heel normaal is dat je aankomt? Dit gebeurd bij iedere zwangere. Er groeit ook klein mini mensje in je, die heeft voedingstoffen nodig om te kunnen groeien. 

Hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe beter het is voor jou en je kindje. Wat zou je kindje later het liefst willen? En moeder die gelijk na de zwangerschap weer fit en strak is maar daardoor wel haar ES in stand houd? Of een moeder die geniet van deze bijzondere periode, goed voor zichzelf zorgt en misschien iets minder snel fit en strak is (dit weet je niet, misschien ben je dit dan ook wel)

Dat het sporten nu op een laag pitje staat, is denk ik vaak zo bij zwangeren. Je zou kunnen overwegen of bijvoorbeeld iets van zwangerschapsyoga te kunnen gaan doen om weer wat meer in contact te komen met je lichaam. 

Uit je verhaal vat ik ook op, dat je je ook wel schuldig voelt doordat je niet optimaal kan genieten. Dat is echt nergens voor nodig, jij hebt er niet voor gekozen om een ES te krijgen. Misschien kun je de dingen die je tijdens je behandeling hebt geleerd er weer eens bijpakken? Misschien heb je een soort terugvalpreventieplan waarin dingen staan die helpend voor jou zijn nu. 

Lukt het ook de dingen waar je tegenaan loopt te bespreken met de mensen in je omgeving? Lijkt me moeilijk als je deze strijd alleen moet voeren, mij helpt het altijd wel om dingen met mijn moeder of vriendinnen te delen. 

Ik zelf heb geen ervaring met zwanger zijn, dus kan je niet echt adviseren uit eigen ervaring maar wou je toch even een berichtje sturen in de hoop dat je er wat aan hebt. 

Heel veel succes 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Hey

Wat een bewogen tijd zeg!

Je hebt hierboven al tips gehad maar inderdaad schuldig voelen is absoluut niet nodig!

Ik weet dat ervaringsdeskundige @Lucy zwanger werd toen ze nog de eetstoornis had, misschien kan zij nog wat vertellen?

Sterkte ermee en ik hoop dat je ook kunt genieten van de zwangerschap, is het je eerste kindje?

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik was al heel lang genezen toen ik zwanger werd en alsnog vond ik het veranderen van mn lichaam ook best pittig soms! En ontzwangeren kost tijd, minstens dezelfde 9 mnd die de zwangerschap duurt.

Hoe 'strak' je weer wordt kan niemand voorspellen of garanderen, maar waarom zou het niet lukken om weer te gaan sporten en je weer fit te voelen?

Ik probeer er zelf vooral aan te denken welke boodschap ik mijn kind straks mee wil geven. Wil ik hem meegeven dat gewicht en fitheid iemands waarde bepalen? Nee, natuurlijk niet. Ik laat hem liever zien dat eigenwaarde daar niet van afhangt. Ik ben blij dat mijn lichaam zwanger heeft kunnen worden, want dat is niet voor iedereen weggelegd. En het is okay als dat hier en daar wat sporen achterlaat. Sporten gaat idd minder nu, maar hee, je lijf levert op dit moment een topprestatie. Je maakt een mens!

Bovendien denk ik dat het allemaal wel meevalt. Ik ga ervan uit dat mijn lichaam wel weer min of meer teruggaat naar hoe het was, want dat paste bij mij. Misschien is mijn buik straks wat minder plat/strak, want tja, die huid wordt nu opgerekt. Maar ik zie niet gebeuren dat ik niet 'vanzelf' langzaam maar zeker weer terugga naar het gewicht dat ik had voordat ik zwanger werd. En als dat toch minder vanzelf gaat kan ik altijd nog wat actiever gaan proberen om in een rustig tempo wat kilo's kwijt te raken.

Heb je nog nazorg of een achterdeurtje bij HC voor als het niet goed met je gaat? 

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Hoi @Kyra82

Knap dat jij je aanmeldt bij het forum en je meteen zo kwetsbaar opstelt! Gefeliciteerd met je zwangerschap, wat een prachtig nieuws! Wees niet te streng voor jezelf, het klinkt volkomen logisch dat jij moet wennen aan je veranderende lichaam, zeker als net pas uit behandeling ging bij HC op het moment dat je zwanger werd. 

Het klinkt als een intensieve, veelbewogen tijd die je meemaakt. Een grote uitdaging! Voel je vrij om in een privé bericht contact op te nemen met onze therapeuten, misschien kunnen zij jou ook helpen met advies. Maar hier je verhaal delen is ook al heel mooi. :) 

Ik hoop dat je veel tips en steun om ons forum kan vinden, in elk geval ben je heel welkom! En probeer niet teveel bezig te zijn met jezelf straffen door tegen jezelf te zeggen dat je 'nú moet genieten', het is niet niks wat je hebt meegemaakt. Accepteer dat deze periode een lastige is, misschien ben je soms even heel blij en vind je het soms even heel lastig. Daar is niks mis mee toch?

Liefs, 

Inge 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@Kyra82  Gefeliciteerd met jouw zwangerschap!

Wat een heftige periode. Hormomen gieren door jouw lijf en jouw lichaam krijgt trek in soms alles wat je misschien niet wilt.

Wie ben ik om dat te zeggen.... Ik ben een moeder van 2 kinderen en heb 3 zwangerschappen gehad tijdens mijn eetstoornis ( Boulimia/ trekken NAO). Zelfs nu ben ik er niet vanaf en mijn oudste is nu 7 jaar.  Een hongergevoel krijgen op "ongepaste tijden", ik luste/ durfde geen bananen te eten, maar in de eerste zwangerschap at ik een kilo bananen per dag.

Ik vind het superknap van jou dat je dit deelt. Zwangerschapshormomen laten je lachen, huilen, gefrustreerd voelen en nog zoveel meer. 

Je mag mij alles vragen... ik zal open en eerlijk antwoord geven.

Besef dat je tijdens een zwangerschap gemiddeld 12 kilo aankomt. Na mijn eerste zwangerschap had ik redelijk snel weer mijn normale figuur. Zodra je weer jouw gezonde patroon kan volgen komt het allemaal goed. 9 maanden op, 9 maanden af ( ontzwangeren en hormonen weer tot rust laten komen). Luister vooral goed naar jouw lijf, voel en koester het leven in jou (proberen is al een mooie start). Mijn kracht haalde ik uit de trots om mama te mogen worden. Ik heb me gigantisch schuldig gevoeld over alle eetbuien en het soms niet eten. Gelukkig waren er de controles bij de verloskundige die zekerheid gaven dat alles ok was. 

Je kan jouw strijd ook bij de verloskundige bespreken. Zij kunnen dan meer uitleggen waardoor jij misschien meer houvast krijgt. 

liefs

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kyra82

Wat een lieve reacties. Ik ga proberen een manier te vinden om toch lekkerder in mijn vel te komen. Zo heb ik me aangemeld bij mom in balance zodat ik met andere zwangere dames kan sporten en merk ik dat ritme ook belangrijk is voor mij. Het is zo verleidelijk om jezelf op te sluiten maar dat is juist ook iets wat ik niet wil en waardoor ik me alleen maar ellendiger ga voelen.

Het is mijn eerste kindje dus alles is nieuw. Normaal leefde ik heel energiek maar dat is een beetje weggevallen. Daarbij ook een zware verbouwing aan ons huis waardoor ik ook geen rustige basis heb. Maar goed, zoals altijd redden we ons hier ook weer doorheen. Mede dankzij jullie 😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ramona

Hoi Kyra,

allereerst: gefeliciteerd !!!! Er groeit een groot wondertje in je buik!

Ik was vorig jaar zwanger, therapie net aan het afronden. Het ging onwijs goed, maar die zwangerschap zette alles wel weer op zijn kop hoor. 

Ik wilde zo ontzettend graag een kindje, was mijn grootste wens. En die kwam uit en natuurlijk zou ik gewoon gaan eten! 

Makkelijke gezegd dan gedaan. Ik heb wel goed en extra gegeten , maar dat vond ik niet eenvoudig hoor! En ik heb me daar ook schuldig over gevoeld. Maar eigenlijk is dat niet eerlijk, want angst kan soms heel groot worden.

Tijn kwam blakend gezond ter wereld!!

Het grappige is dat ik juist na de bevalling heel relaxed werd wat betreft eten. Ik gaf borstvoeding en moest flink eten om niet af te vallen en dat kostte geen moeite. En ook nu: ik wil het goede voorbeeld geven en nog belangrijker , het is zo leuk om samen te eten! 

Ik eet overigens wel over het algemeen gezond, maar dat vind ik normaal. Naast dat gezond hoort uiteraard ook lekkers 😉.

ik heb gewoon geen zin meer om na te denken over wat ik wel of niet mag, een kind kost al energie genoeg.

Vorige week hebben we een cakesmash gedaan voor de 1e verjaardag van Tijn. Ik heb vervolgens 3 dagen achter elkaar taart gegeten , totaal niet meer gedacht aan dik worden!!

Ik hoop dat je kunt gaan genieten en voel je absoluut niet schuldig!!

• Like 6

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Zo zo blij voor en trots op jou @ramona

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@ramona wat een mooie en motiverende heb je geschreven!!! 🤗 Denk decht dat dit andere vrouwen heel erg kan helpen. En wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat en dat je zo gelukkig bent met Tijn!

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kyra82

Hi @ramona,

dank je wel voor je mooie woorden en wat fijn dat je het zo los hebt gelaten. Ik ben inmiddels 28 weken zwanger en het gaat eigenlijk heel goed. Ik geniet zelfs van lekkere traktaties die ik vooraf altijd afsloeg. Mijn lichaam doet het goed en houdt zichzelf mooi in balans. En ik geniet vooral van het nu en het moment. 

Hoe het gaat lopen na de zwangerschap, dat zie ik dan wel weer. Deze periode is een ontzettende mooie levensles door mijn lichaam te accepteren en bewonderen. Het is letterlijk een wondertje hoe dit kan! Het leven draait om meer dan voeding en sporten ☺️

Liefs

• Like 3
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ramona

Lieve Kyra,

sorry voor de late reactie , ik ben niet heel actief meer op het forum. Kinderen hè 😉.

Wat fijn dat je het nu ook zo kunt beleven!! Je lichaam is zo krachtig!

Mijn zwangerschap was verre van fijn. Ik was doodsbang om hem kwijt te raken. Dit was mijn enige kans op een kindje. Mijn vriend wilde eigenlijk niet meer (had er al 2). Tijn is dwars door de pil en ondanks 20 jaar ondervoeding gekomen!! Megawonder dus!! 

Geniet lekker van je trappelende kindje en van het bijzondere van zwanger zijn. 

En na je bevalling: het komt echt goed!! Misschien niet met het lichaam dat je ooit ambieerde, maar dat vervaagt echt (en nee, dat kon ik ook niet geloven!!!). 

Ik kook alles vers voor Tijn, dus dat moet ik proeven. Ik proef ook of zijn eten niet te heet is. Ik zit urenlang op de grond te spelen of te lezen met hem, geen probleem! (En ik had echt bewegingsdrang 🙈).

Ik gun jou een hele mooie tijd!!! 😘

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ramona
Op 26-10-2018 om 09:05 zei IngeRvT:

@ramona wat een mooie en motiverende heb je geschreven!!! 🤗 Denk decht dat dit andere vrouwen heel erg kan helpen. En wat fijn om te lezen dat het zo goed gaat en dat je zo gelukkig bent met Tijn!

Dank je wel!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
ramona
Op 25-10-2018 om 20:51 zei Maartje:

Zo zo blij voor en trots op jou @ramona

Dank je wel Maartje! Leuk dat we elkaar zo kunnen volgen

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes

Wat fijn om dit te lezen. Ik weet niet goed of ik een kinderwens heb doordat mijn angsten zo groot zijn wat betreft mijn eigen lichaam maar dit geeft een soort rust..

Een hele mooie tijd gewenst waar je zo van kunt genieten en jezelf weer beter leert kennen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.