Spring naar bijdragen
Blackmos

Chew&spit

Aanbevolen berichten

Blackmos

Nog weinig over gezegd op dit forum; chew and spit. 

Ik doe het steeds vaker, merk dat ik van het ene in het andere val. 

Van niets eten/bewegings drang, na weinig eten en laxeren. Daarna eetbuien met braken en laxeren en bewegingsdrang. 

Spoiler

Wel 18 kilo aangekomen en weer ruim gezond gewicht. 

Inmiddels van het braken, laxeren en bewegen af. Laxeren en bewegen nog maar kort. 

Met de diëtiste een extra tussendoortje afgesproken 3 weken geleden. 

Spoiler

Het is me tot nu toe 2x gelukt. Gaat om een plakje peperkoek met boter. Mezelf ertoe zetten was lastig, uiteindelijk lukte het. Maar toen nam ik een hap en spuugde hem na het kauwen uit. Bang voor de (extra) kcal. Inmiddels doe ik het bijna dagelijks. Merk dat ik het alleen bij tussendoortjes doe. Wil het niet maar ook wel. Ik wil de smaak proeven maar niet de kcal. 

Ik voel me hierdoor echt stom, waarom doe ik dit? Ben ik met teveel dingen tegelijk gestopt? 

Spoiler

Mijn eetpatroon is absoluut nog niet volwaardig. Ik ben het aan t uitbereiden en het is al veel meer dan dat het was. 

Het gaat dus op veel vlakken een stuk beter. Ook mentaal, ik baal alleen dat dit nu gebeurd. Ja ik doe het zelf.. Maar het komt als ik die enorme strijd voer met mijn tussendoortje. 

Tussendoor eet ik wel veel kauwgom en elke dag wel een paar dropjes. 

Naja weet niet of meer mensen dit hebben of herkennen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Ik zal hier morgen even een reactie op geven! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

@Blackmos Ik doe dit zelf soms ook wel. Niet dat ik voor ik ga eten al weet dat ik het ga uitspugen maar wel dat ik tijdens het kauwen spijt krijg en het dan uitspuug. Alhoewel dat zeg ik wel maar ik heb wel een paar keer bijv als ik met iemand was en diegene stond erop dat ik iets ging proeven oid dat ik daarna naar de wc liep en het daar weer uitspuugde. Dat wel. Maar dat is maar enkele keren gebeurd. 

Hier moet je ook echt optijd bij zijn. Want ook dit is echt niet gezond. Ook voor je lichaam en spijsvertering niet. Je lichaam verwacht dan door het kauwen die kcal en dan krijgt het dat niet. Ik weet niet of dat veel kwaad kan maar het lijkt me niet zo gezond. Maar al helemaal is het niet gezond in je hoofd want het is niet nodig om het uit te spugen. Ook tussendoortjes zijn normaal en nodig voor je dagelijks functioneren. (Tenzij je grotere maaltijden neemt maar over het algemeen). Dit kan ook een heel groot ding gaan worde. Durf je dit te bespreken met je diëtist? 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Hai blackmos!,

Wat onwijs knap dat je van het braken, laxeren en overmatig bewegen af bent. Dat zijn al grote stappen! En wat is het eng hè om je eetpatroon te veranderen, maar wel heel goed dat je het aangaat!
Ik heb een ander soort ES dan jij, maar ik herken de angst van de verandering in je eetpatroon wel. Bij mij uit dit zich juist om bang te zijn als ik minder neem (heb ik wel genoeg, ik wil niets te kort komen, moet wel leuk blijven etc.)

Wat voor mij vaak funest is, is de grootte van de stap die ik maak in mijn verandering. Ik heb vaak de gogogogo-modus en het kan dan in het begin niet snel genoeg gaan. Waarschijnlijk ervaar ik deze modus vooral omdat ik vind dat ik het nu wel eens moet kunnen of ik ga invullen dat mijn omgeving dit nu zo langzamerhand van mij verwacht. Dit zorgt ervoor dat ik veel te snel wil en dan een te grote stap neem. Misschien is dit bij jou niet het geval en ik wil ook absoluut geen excuses aandragen voor je ES of een trigger zijn, maar het kan misschien een idee zijn om samen met je diëtiste te gaan kijken of er misschien eerst een stap voor kan zitten qua grootte van je tussendoortje. Dit is wellicht te eng waardoor je het weer uitspuugt en soms kan het fijn zijn om eerst te oefenen met een kleiner tussendoortje. Alleen al vanwege de succeservaring die jij dan voelt en het vertrouwen die je op die manier in jezelf kan krijgen. 

Heel veel succes en blijf zoeken naar wat bij jou past! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

Hoi @Miryanna

Dankjewel voor je reactie. 

4 uur geleden zei Miryanna:

Niet dat ik voor ik ga eten al weet dat ik het ga uitspugen maar wel dat ik tijdens het kauwen spijt krijg en het dan uitspuug.

Heel herkenbaar dit, zo is t ook begonnen. En nog steeds eigenlijk, want ik probeer het elke avond met de intentie om het door te slikken. Maar als ik eenmaal op dat punt heb durf ik het niet en spuug ik het uit. 

Zag idd dat je lichaam zich voorbereid op eten zodra je kauwt. Hoe gaat dit dan met kauwgom? Dat slik je ook niet door toch...? 

Het is idd erg eetgestoord, zo voelt t ook en ik ben er mezelf bewust van. Daarom is de schaamte zo groot. Ik heb mijn therapeut gemaild en aangegeven dat dit nu speelt. We hebben het nog niet besproken. Ik zie haar maandag weer. De diëtiste zie ik volgende week ook maar ik durf dat niet te benoemen denk ik. Gewoon omdat ik ervan baal dat ik dit nu doe en door de schaamte. 

@Kelly84 dankjewel voor je reactie. Ik herken die gogogo stemming wel. Als ik ergens eenmaal voor ga, dan ga ik er meestal ook echt voor en kan het mij niet snel genoeg gaan. Vaak dus uiterste, extreme, goed/slecht. Zoek nu dus een middenweg. Maja ook die vind ik lastig. Maar het gaat al beter dan eerst en zal er uiteindelijk ook wel komen. 

Spoiler

Mijn tussendoortje is nu een plakje zero ontbijt koek dus heel veel minder kan niet.

Ik moet nu gewoon even gaan relativeren en mezelf hard toespreken dat waar ik nu mee bezig ben niet de manier is. Ik verwacht dat de diëtiste wel op de hoogte zal zijn door mijn therapeut. 

Bedankt voor de tips en adviezen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hee,

Herkenbaar hoor. Heb het een hele tijd gedaan. Nu gelukkig alweer ruim een jaar niet meer. Maar wat een voedselverspilling en wat een nare verslaving was het. Tips.. ik weet het niet echt. Het is gewoon echt zonde van het eten. Bovendien ook van je eigen moeite. Het levert niks op en is zo eetgestoord. 
Maar makkelijk praten.... het is zo verslavend. Ik groeide erin en groeide eruit. Meer kan ik er niet echt over zeggen :(

X

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik heb dit ook wel eens geprobeerd toen ik nog een ES had, want het leek me (heel ziek) een 'handige' manier om niet meer te hoeven compenseren, maar ik kreeg er eigenlijk alleen maar nog veel ergere eetdrang van. Niet zo gek, want door het kauwen gaat je lichaam zich voorbereiden op het verwerken van voedsel maar dat voedsel komt vervolgens niet.

Wat rot dat dit een soort verslaving voor je geworden is! Ben jij iemand waarbij afbouwen goed werkt of ben je meer van het in één keer stoppen met dingen?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Ook voor mij een helpende reactie..

1 uur geleden zei Jessie:

het leek me (heel ziek) een 'handige' manier om niet meer te hoeven compenseren, maar ik kreeg er eigenlijk alleen maar nog veel ergere eetdrang van. Niet zo gek, want door het kauwen gaat je lichaam zich voorbereiden op het verwerken van voedsel maar dat voedsel komt vervolgens niet.

Dankje @Jessie!

Ik deed/deed het ook wel eens. Maar dat heb ik dan van te voren niet bedacht. Dat gaat dan in een impuls omdat wat ik eet ineens niet meer kan/mag. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

@IV93 @Jessie @Linsey bedankt voor jullie reacties. 

Fijn dat ik niet de enige ben die dit gedrag vertoond. Voel me er zo stom door. Net als of; oké ze braakt, laveert en beweegt niet meer, dus zoekt ze maar wat anders. Maar ik wil het zo niet. 

Ik heb juist heel erg de motivatie om te herstellen. Vandaar dat ik alle andere manieren van compenseren heb afgebouwd. 

4 uur geleden zei Jessie:

Ben jij iemand waarbij afbouwen goed werkt of ben je meer van het in één keer stoppen met dingen?

Ik stop in 1x. Afbouwen heb ik geprobeerd maar dan word de gedachte van oké nou 1x extra kan geen kwaad.. en dan gaat het weer fout. Mijn ervaring is met in 1x ergens mee stoppen succesvoller. En hou langer je iets volhoudt hoe makkelijker ik het kan laten. 

Spoiler

Het uitspugen van eten is pas iets van de laatste weken.

Heb mijn therapeut nu ingelicht en hoop dat ik ook hiermee kan stoppen. Mijn doel is herstellen zonder eetgestoord gedrag. Maar misschien heb ik dit nodig om het andere goed los te kunnen laten? En lijkt mij dit wel de minst schadelijke variant van compenseren tov braken, laxeren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jetje1994

Ik heb het wel eens geprobeerd toen ik jonger was.. maar nooit doorgezet. Krijg je hulp @Blackmos?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos
Op 23-9-2018 om 13:59 zei Jetje1994:

Ik heb het wel eens geprobeerd toen ik jonger was.. maar nooit doorgezet. Krijg je hulp @Blackmos?

Hoi, oké, ja ik ben in behandeling bij human concern. Mijn therapeut weet ervan. Helaas gebeurd t bij mij dagelijks nu. Probeer het te beperken tot alleen 1 eetmoment

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
6 uur geleden zei Blackmos:

Hoi, oké, ja ik ben in behandeling bij human concern. Mijn therapeut weet ervan. Helaas gebeurd t bij mij dagelijks nu. Probeer het te beperken tot alleen 1 eetmoment

Lukt dat ook? Kan anders een mooi eerste doel zijn om het tot daadwerkelijk tot 1 eetmoment terug te brengen!

Kun je triggers/aanleidingen herkennen? Hangt het samen met iets wat er op de dag gebeurt of zet je het meer in om algemene spanning te reguleren?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos
19 uur geleden zei Jessie:

Lukt dat ook?

Ja dat lukt.. 

Het is het verlangen naar eten wat voor de es eigenlijk verboden is. Terwijl het echt om niets gaat 

Spoiler

Vaak plakje zero peperkoek of een blokje pure chocolade, meer is het niet. En heb geen drang na meer.

Als ik dat gedaan heb dan is er wel een soort van spanning weg. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Blackmos het zijn dus steeds kleine hoeveelheden? Wat je beschrijft klinkt iig als een tussendoortje, niet als een eetbuihoeveelheid o.i.d. Hoe zou het zijn als je die peperkoek of dat chocolaatje doorslikte?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos
17 uur geleden zei Jessie:

@Blackmos het zijn dus steeds kleine hoeveelheden? Wat je beschrijft klinkt iig als een tussendoortje, niet als een eetbuihoeveelheid o.i.d. Hoe zou het zijn als je die peperkoek of dat chocolaatje doorslikte?

Ja idd kleine hoeveelheden. Het is ook mijn tussendoortje. 

Het doorslikken is dus het probleem, dat durf ik niet. Bang dat ik er veel van aankom. Klinkt stom maar heb die angst echt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Blackmos durf je die gedachte (dat je ervan aankomt) uit te dagen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

Ik probeer het @Jessie maar t werkt nu even niet. Ik ga wel vol blijven houden en probeer ook niet alles uit te spugen maar deels door te slikken. Hopelijk doorbreekt ik zo de cirkel. Thanks 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Blackmos dat zou een mooi experiment kunnen zijn: slik het één keer door. Als het dan inderdaad iets met je gewicht doet, zal je dat merken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes

Best herkenbaar voor mij ook al is t ook voor mij net even anders. T komt verder wel op hetzelfde neer.. soms liggen er bonbons en dan wil ik gewoon even weten hoe t smaakt en dan neem ik een hap en spuug ik het daarna weer uit. Heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan.. nooit aan iemand verteld. 

Wat goed dat jij dit wel bespreekbaar gaat maken. Stapje voor stapje.. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.