Spring naar bijdragen
Cor13n

Voorbereiden op intake

Aanbevolen berichten

Cor13n

Hallo allemaal,

Ik heb over 3 weken een intake gesprek bij een psycholoog voor mijn eetprobleem. Dit is voor mij de eerste keer dat ik hulp krijg en merk dat ik het best spannend vind. 

Er komt soms wat angst naar boven, wat als ze het allemaal niet zo erg vinden en ze me niet willen/kunnen helpen? 

Uit de brief heb ik begrepen dat ik een gesprek krijg met 2 psychologen. Dat lijkt me best intimiderend! Als ik zenuwachtig ben, kom ik vaak niet goed uit mijn woorden, wat het nog lastiger maakt.

Ik heb in ieder geval een lijstje met dingen die ik wil leren/verbeteren. 

Maar wat voor vragen kan ik verwachten? 

Hoe hebben jullie je voorbereid op een intake? Alle tips zijn welkom! 

Alvast bedankt! 🙋🏻

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hoi Cor13n,

Vervelend dat je je wat angstig voelt voor dit gesprek. Al kan ik me ook voorstellen dat het best spannend is. Mijn ervaring met intakegesprekken bij hulpverleners is dat ze vooral willen weten wat de aanleiding is waarom je hulp vraagt en vervolgens met je onderzoeken wat passend is bij jou. Hierin werd mij vaak gevraagd naar de dingen waar ik tegenaan liep, wat ik daar zelf al aan had gedaan, hoe dat is gegaan, wat dit met mij deed, etc. 

Ik denk dat het goed van je is, dat je hebt beschreven wat je graag zou willen leren/verbeteren. Misschien dat je dit nog kunt aanvullen in de zin wat je wens is. Inmiddels heb ik zelf gemerkt dat het goed is om een wens te hebben, omdat het mooi is om dit tijdens de hulpverlening voor ogen te houden. Dit helpt mij in elk geval bij de vele kleine mini-stapjes die ik zet in therapie. 

En misschien tegen die tijd, wanneer het gesprek plaats vind, je angst uitspreken, zodat zij ook de kans krijgen om jou hierin gerust te stellen.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Super dat je al een lijstje gemaakt hebt van dingen die je wil leren of verbeteren! Het is voor de hulpverleners idd belangrijk om een beeld te krijgen van waar je tegenaan loopt.

Daarnaast kan het misschien zinnig zijn om ook globaal wat punten op te schrijven over je 'levensverhaal'.

Misschien heb je ook al een beetje een beeld van hoe bepaalde omstandigheden/ gebeurtenissen/ persoonlijkheidskenmerken een rol gespeeld hebben in het ontstaan van je eetstoornis? 

PS Misschien vinden die psychologen het zelf wel spannend, dat ze daarom het gesprek met zijn tweeën doen ;) grapje, maar ik hoop dat je voor ogen kunt houden dat zij er zijn om je te helpen, niet om je in het nauw te drijven of om te bepalen dat jij eigenlijk helemaal geen hulp verdient.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Hoi @Mary

Bedankt voor je reactie!

Dit stelt me wel een beetje gerust :)

Wat bedoel je met een wens hebben? Is dat niet hetzelfde als iets willen leren/verbeteren? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Hoi @Jessie

Ook jij bedankt voor je reactie!

Het word me zo wel een beetje duidelijk wat er gaat gebeuren, zodat ik me een beetje voor kan bereiden. Met een goede voorbereiding kan ik gelukkig een beetje minder gespannen zijn.

2 uur geleden zei Jessie:

PS Misschien vinden die psychologen het zelf wel spannend, dat ze daarom het gesprek met zijn tweeën doen ;) grapje, maar ik hoop dat je voor ogen kunt houden dat zij er zijn om je te helpen, niet om je in het nauw te drijven of om te bepalen dat jij eigenlijk helemaal geen hulp verdient.

Hahahahaha, dan moeten ze maar bij elkaar in behandeling ;)

Bedankt, dit helpt me wel om het te relativeren.

Bedankt voor jullie steun! 🤗

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

@Cor13n  misschien dat het verschil tussen het e.e.a. ook niet heel erg groot is en zegt dit misschien meer hoe ik hier tegenaan kijk. Voor mij zit het verschil in dat leren/verbeteren meer zit in iets praktisch en gericht op 1 onderdeel, ook al beschrijf je dat je diverse dingen zou willen leren/verbeteren.

Een wens is voor mij iets groters en in die zin wat minder specifiek, binnen dit "grote" zitten natuurlijk allemaal kleine doelen om dit te behalen en mogelijk op verschillende gebieden. Zeker omdat een eetstoornis in elk geval bij mij niet zit op één gebied, maar doorwerkt in zo'n beetje elk onderdeel in mijn leven. 

Een wens die ik bijvoorbeeld had beschreven was: dat ik  graag kinderen zou willen krijgen samen met mijn vriend.

Als ik kijk welke "doelgebieden" hierin zitten, heeft dat bijv. te maken met:

- Relatie met mijn vriend goed houden, (intimiteit delen), etc.

- Lichamelijk in goede conditie komen.

- Psychisch stabiel zijn (om kunnen gaan met somberheid)

En per punt dat ik hier beschrijf zit er nog zoveel meer onder qua achtergrond/oorzaak en dus ook in welke richting(en) ik de oplossing heb te zoeken/oefenen.

Ik heb het idee dat de omschrijving op deze manier misschien wat abstract blijft, het lukt mij even niet om het nog concreter te maken, omdat ik er nu midden in zit qua ontdekken en eraan werken.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

@Mary

Je beschrijving is helemaal duidelijk hoor!

En wat heb je een mooie wens! 

Hoe ver ben je met het realiseren hiervan? Als je dat niet wilt vertellen hoeft dat natuurlijk, maar ik ben wel nieuwsgierig 😁

Als ik naar mijzelf kijk is mijn wens mijzelf (mijn lichaam) accepteren zoals het is en leren omgaan met stress.

De dingen die ik wil leren zijn:

1. Leren vertrouwen op mijn lichaam

2. Leren luisteren naar mijn lichaam

3. Leren omgaan met stress (minder eetbuien, 

Spoiler

Minder krabben, pulken, wondjes maken

4. Normaal omgaan met eten

Het grootste probleem is de onzekerheid over mijn lichaam. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik jarenlang dieten heb geprobeerd en de relatie met eten verstoord is geraakt. De dieten (in combinatie met stress) hebben er vervolgens voor gezorgd dat ik last kreeg van eetbuien.

Nu ik dit hier zo typ word het steeds duidelijker hoe het allemaal ontstaan is..

Fijn dat ik dit hier even kwijt kan :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Wat een mooie punten heb je beschreven om aan te werken. Grappig hè hoe dat werkt, al schrijvend inzicht krijgen.

Mooi ook om te lezen dat je voor jezelf zo de linkjes kunt leggen van het ontstaan.

Om mijn wens te realiseren, ben ik nog lang niet zover, laat zeggen van de 100 stappen heb ik er zo'n 10 gezet het afgelopen jaar, dus het zal nog wel even duren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

@Mary dank voor je compliment :)

het forum helpt best goed om inzichten te verkrijgen in het proces, dat is fijn en kan ik straks gebruiken in mijn therapie. 

Het maakt niet uit hoever je bent in je proces, het gaat erom DAT je het doet! 

die 10 stappen zijn al meer dan ik er heb gezet hoor ;) ik zit pas bij stap 2 denk ik.. maar we gaan er hoe dan ook komen 💪🏻

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.