Spring naar bijdragen
Aukepauk

Dat stomme cirkeltje

Aanbevolen berichten

Aukepauk

Ik ben zo boos, gefrustreerd ( en blij dat ik dit in ieder geval kan voelen..)

Ik heb zo mijn best gedaan (lunch)  om " wat voor mij haalbaar was"  te eten. Die gruwelijke duivel... ik had meer trek, kon geen weerstand bieden. Maar waarom... ik ben al streng voor mezelf qua ontbijt. 

Dat stomme cirkeltje; ik wil eten wat voor mijn gevoel veilig is en niet teveel, maar dat is niet voldoende qua wat ik nodig heb en dus heb ik trek en lukt het mij niet om dit te controleren... en dus eetbui, kotsen en balen

Waar is toch die ingang om niet zo star te zijn in wat ik wel en niet wil/mag eten en voelt een normale portie niet als teveel/slecht... ik word zo moe van dit stomme cirkeltje.... Heeft iemand tips/ hoe doen jullie dat?? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Aukepauk: volg je een volwaardige eetlijst? Want als je alleen maar wil eten wat voor jou veilig voelt, dan eet je wrs te weinig en daarmee lok je eetbuien uit. Ook het heel star zijn in wat je wel/ niet mag eten kan eetbuien uitlokken, dus probeer jezelf ook af en toe onveilige producten te gunnen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@Tasha Nee, ik volg geen eetlijst. Ik heb er nog geen die op mij afgestemd is. De laatste dietiste die ik in de arm genomen had  had zelf behoorlijk overgewicht en begon daarover te klagen bij mij. Daarnaast hed zij mij een vragenlijst laten invullen die niet wetenschappelijk te verantwoorden is. 80 euro armer en nog geen veilige/betrouwbare richtlijn. Hopelijk kom ik in 2019 bij HUman Concern verder. Ik weet hoe het cirkeltje werkt maar zit soms zo vast in mijn emoties dat ik die controle over eten opzoek. Onveilige produkten zorgen nog bijna iedere keer voor paniek/onrust en dus compenseren. Ik ben zo op zoek naar die ingang om die cirkel te doorbreken maar ik word er nu even wanhopig van dat ik daar zo ontzettend niet goed in ben (slap/zwak).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Aukepauk: jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt met de diëtiste! Zou je het willen proberen om te starten met een basislijst (te vinden op bijv. proudtobeme.nl)? 

Ik geloof er niet in dat je slap/ zwak zou zijn. Je hebt je ES vast niet zonder reden gekregen. Het is een keiharde strijd en verdraaid moeilijk om uit het cirkeltje te komen. Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@Tasha Dankjewel voor de tip qua eetlijst, ik zoek hem zo op. Lief van jou!!!!!

Misschien heel raar om te vragen, maar hoe lukte het jou/ lukt het beter om dat cirkeltje te doorbreken/ wat was "de ingang"??

En heb jij ervaring met dingen op een basislijst die je niet lust/durft/kan eten? (Ik ben intolerant voor alles wat met varkensprodukten te maken heeft en ik walg van brood, al vanaf mijn jeugd, nu ben ik 41...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Aukepauk: ik heb sinds een paar maanden een terugval Anorexia en geen last van eetbuien. In het verleden heb ik dit wel gehad. Sinds 4 weken volg ik een eetlijst die ik met de diëtiste heb opgesteld en dat vind ik heel moeilijk om vol te houden. Mij lukt het ook nog niet goed om de cirkel echt te doorbreken. Ik durf heel veel producten niet te eten, maar wat op mijn lijst staat durf ik mezelf vaak wel toe te staan. 

Ik ben trouwens 39😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@TashaWat knap dat jij die eetlijst wel oppakt! Ik zou dat ook heel moeilijk vinden. Die stomme strijd om eten, we kunnen soms niet met en niet zonder... Wat lief dat je durft te delen dat jij ook zo'n gevecht hebt ( respect/knuffel!) En meer dan dat, wat fijn dat er meer mensen zijn die stoeien met eten. Poeh... daar zit ook een lading, 41 en nog steeds niet goed voor mezelf kunnen zorgen, bah......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Aukepauk: dankje. Ik voel mezelf helemaal zo knap niet hoor. Ben al 1000 keer opnieuw begonnen. Word soms ook moedeloos van mezelf. Wat betreft leeftijd denk ik altijd maar: er zijn ook mensen die depressief worden op hun 40e, of burn-out, of... vind je dat dan ook gek? Wij zijn blijkbaar gevoelig voor een ES en dat is rot genoeg.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@Tashajuist dat je ook weer opnieuw begint, maakt niet uit hoe vaak, is een teken van "ballen". Wat een kracht het jij in je om te overwinnen! Je hebt gelijk in wat je zegt, de een heeft een midlife crisis de amder wat anders, maar iedereen heeft wel iets. (net alsof ik mijn psychotherapeut hoor uitleggen..._ Wat je doet doe je met een reden en dat doet wat met je...wees niewsgierig, onderzoek)en ik heb veel baat bij psychotherapie @ superfijne therapeut, maar misschien ook een handvat voor jou. Die eetstoornis is overleven, is jmijn beste maatje geweest en mijn overleving. Is het nog nodig om te overleven ( wat heb ik nodig wat durf ik niet te vertellen en welke emoties nemen de overhand

Bla bla bla... ik heb er veel aan maar ook ik ben wanhopig.... Dat beste en slechtste maatje.....

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
marisje

@Aukepauk, ik zie je worsteling en begrijp zeker dat je de veilige producten niet kunt eten. Ik weet niet of ik je ermee help maar misschien kun je het zo zien; jij bepaalt welk veilig product, hoeveel ervan en wanneer, jij hebt hier nog altijd controle over. 

Veroordeel jezelf niet; je bent niet zwak of slap. 

Jij bent jij en je doet wat je kan. 

Jij hebt een eetstoornis als strategie om te overleven. Dit geeft je houvast in je leven. 

Zo ervaar ik het. Wat ik op dit moment probeer is om deze houvast los te laten zodat ik mijn handen leeg/vrij heb voor een betere houvast.

Accepteren dat je over wat er gebeurd is en wat er nog gebeuren zal geen controle hebt is daar een hele belangrijke in. Waar ik wel controle over heb, zijn de keuze die ik maak. 

Klinkt leuk, he. Ik probeer ook maar wat, hoor. Ik faal ook iedere keer weer maar ik blijf proberen. Doe je mee? 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@marisje Ohh wat een heerlijke insteek! Ja ik doe mee!

"alles komt zoals het komt". Raar eigenlijk want in sommige opzichten kan ik dat prima. Ik heb een probleem met mijn oog (oogbol wordt naar voren gedrukt en mijn oogspieren zitten in een spasme. Nu moet er een mri-scan gemaakt worden om te kijken of er niet wat achter zit. Mijn vrienden zijn bang voor het ergste. Ik ben er heel nuchter onder, ik zie wel wat er gaande is, ben ik goede handen...Als ik dat toch ook eens kon draaien naar eten....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
marisje

@Aukepauk, wat naar van je oog....dit zou zoiets zijn waar ik helemaal van in de piepzak zou zitten ookal weet ik dat ik er geen controle over heb.

ik denk dat we er heel hard aan moeten werken, maar het gaat echt wel lukken, hoor! 

ik weet niet of je gelovig bent maar soms helpt het om even je ogen te sluiten en te praten met God...zeggen waar je je zo druk over maakt en vragen of Hij de kracht wil geven om los te laten.

Een jaar geleden was er iets met mijn oor en moest ik door de scan...DOODENG...wat ik zeg; ik zat best wel in de piepzak (ookal merkt NIEMAND daar wat van) maar op het moment dat ik daar was heb ik gewoon gebeden en gezegd; ik vind dit zwaar kl*te maar het moet, geef me alstublieft de rust om het toch te doen en me er niet druk over te maken. Toen werd ik wel rustiger en kon ik het wel aan. 

Het werkt niet altijd maar bidden is een soort meditatie en het kan je helpen eea even in perspectief te zetten, je ademhaling weer tot rust te brengen en weer zuurstof in je brein om je verstand weet te laten werken. 

Met hand op mijn hart moet ik eerlijk zeggen dat ik hierin niet 's werelds grootste voorbeeld ben maar ik blijf het toch proberen en soms helpt het...

ik weet, trouwens, wel zeker dat er wat achter je oog zit; een goed stel hersens 😉  

heel veel sterkte, met alles!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

@marisje Lief van je!

Ik bid niet, maar probeer wel een beetje te mediteren om bij mijn gevoel uit te komen. Soort mindfullnes. Het her en erkennen van emties zijn hierin voor mij zo belangrijk.

Fijne zondag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.