Spring naar bijdragen
IngeRvT

Tips van diëtist Joke over vegetarische/veganistische voeding in combinatie met een eetstoornis

Aanbevolen berichten

IngeRvT

Lieve forumleden, 

Vegetarisch en veganistisch eten wordt steeds populairder. 🥦🥥🍋Hoe sta jij hierin, en in hoeverre speelt je eetstoornis een rol bij deze keuze? Onze diëtist Joke zet een aantal tips op een rijtje voor als je wilt overstappen naar een vegetarisch of zelfs veganistisch eetpatroon.🥗We zijn benieuwd wat jullie ervan vinden. Lees het artikel op de website: https://www.humanconcern.nl/nieuws/tips-van-dietist-joke-over-vegetarischeveganistische-voeding-in-combinatie-met-een-eetstoornis

Veel leesplezier!

Groetjes, 

Inge

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Goede tips!

Ik zou er nog aan willen toevoegen dat veel kant-en-klare vleesvervangers niet zoveel eiwit bevatten. Het lezen van de etiketten is dan echt de moeite waard. (Maar als je een ES hebt kan dat ook zeer beladen zijn.) Soms zit er bv per 100 gram maar iets van 8 gram eiwit in, terwijl de vleesvervanger maar 70 of 80 gram weegt. Er staat dan op het etiket "rijk aan eiwit" terwijl ik dat eigenlijk misleidend vind. Maar er zijn er ook veel die per stuk veel meer eiwit bevatten.

Daarnaast is de samenstelling van plantaardige eiwitten erg interessant. Een ei bevat bv alle aminozuren die je nodig hebt, terwijl veel plantaardige eiwitbronnen een deel van de benodigde aminozuren bevatten. Daarom is het zo belangrijk om gevarieerd te eten: dan krijg je linksom of rechtsom alles wel binnen.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean

Ik worstel met veganistisch eten. Ik wil dat graag en experimenteerde veel, maar weet van mezelf dat ik nooit mag 'overdrijven' want dan word ik te streng en dat is een trigger voor m'n ES. Dat is me op zich goed gelukt, die balans houden, maar helaas ben ik toch enorm teruggevallen. Nu geeft het me een veilig gevoel veel plantaardig te eten als ik al eet, maar twijfel ik wel of ik hier juist aan doe. Ik denk van wel zolang je maar genoeg eet en het geen smoes is om niet te eten. En dat is dus juist wat ik niet van mezelf weet. Ik kan mezelf niet echt vertrouwen denk ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei openocean:

Nu geeft het me een veilig gevoel veel plantaardig te eten als ik al eet, maar twijfel ik wel of ik hier juist aan doe. Ik denk van wel zolang je maar genoeg eet en het geen smoes is om niet te eten. En dat is dus juist wat ik niet van mezelf weet. Ik kan mezelf niet echt vertrouwen denk ik. 

Ik denk dat deze kwestie pas echt relevant wordt als je gaat werken aan het opbouwen van een volwaardig eetpatroon. Zolang je structureel te weinig eet, kom je structureel voedingsstoffen tekort, of je nou veganistisch eet of niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean

@Jessie ja heb je wel een goed punt mee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

Als kind werd ik 'vegetarisch', waaronder ik geen vlees maar wel vis verstond. Dit vond ik altijd prima te doen, aangezien ik over het algemeen niet zo`n vleesfan ben. 

Wel ben ik erachter gekomen dat ik kip erg lekker vind, dus vaak eet ik vis, kip of iets vegetarisch (en vrijwel altijd biologisch). Doordat ik al het rundvlees, varkensvlees en het andere vlees dat je kan bedenken niet eet, eet ik voor een gemiddeld persoon wel minder vlees denk ik. Maar het is niet eetstoornisgebonden, het is meer dat ik het niet zo heel lekker vind, weet dat het ook niet heel erg nodig is als je het ergens anders mee aanvult en het ook nog eens beter is voor het milieu en de dieren zelf. 

Toen al het eten wat ik at wel eetstoornisgebonden was, wilde ik heel graag veganist worden. Puur en alleen omdat ik dacht dat je daarmee af zou kunnen vallen, en ik het ook nog kon verantwoorden. Het is er alleen nooit van gekomen omdat mijn ouders mij echt wel doorhadden. 

Helemaal stoppen met vlees eten hoeft in mijn ogen niet. Maar minderen of er alleen al over nadenken om te minderen vind ik wel heel belangrijk; het is toch een puntje waarvan mensen het snel wegwuiven als 'och, daar heb je er weer eentje'. Terwijl er wel een heel hoop problemen en leed mee gepaard gaat. 

Ik heb een middenweg gevonden die bij mij past, en waarbij ik niet ben doorgeslagen in het zo min mogelijk calorieën willen eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.