Spring naar bijdragen
IngeRvT

Je eetstoornis in de herfst/winter

Aanbevolen berichten

IngeRvT

Lieve allemaal, 

Op Instagram vroeg ik gebruikers of zij in de herfst/winter meer of minder last hebben van hun eetstoornis. Ik kreeg behoorlijk wat reacties waaruit bleek dat veel mensen met een eetstoornis het lastiger vinden om hier mee om te gaan in de herfst en in de winter dan in de zomer. Hebben jullie hier ook last van? Sommige gebruikers gaven aan het in deze periode lastig te vinden dat er nu al allemaal lekkernijen in de winkels liggen voor sinterklaas en dat de aanloop naar de feestdagen erg moeilijk is vanwege de confrontatie met eten. Anderen gaven aan dat de donkere tijden zorgen voor een somber en eenzaam gevoel. 

Misschien kunnen we elkaar helpen door er hier over te praten, of elkaar tips te geven. ☺️ Ik ben benieuw hoe jullie hier over denken!

liefs, 

Inge 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee Inge!

Heel goed dat je dit topic hebt geopend. Zelf had ik in de winter ook meer last van mijn eetstoornis. De lekkernijen van de feestdagen en de sombere stemming door het donkere weer speelden daar zeker in rol in, maar ook de kou zorgde voor grote paniek.

Vorige week zei ik nog tegen mijn moeder dat dit een speciale Kerst zou worden. Toen ze vroeg waarom antwoorde ik met: “Voor het eerst in jaren kijk ik er weer naar uit in plaats van tegenop” en dat voelde zó goed! Vorig jaar rond deze periode twijfelde ik nog of ik dat gevoel en deze vrijheid ooit zou kunnen terugkrijgen, en eerlijk gezegd geloofde ik er niet in.

Maar het klopt lieve mensen, herstel IS mogelijk. En ook deze periode gaat voorbij, je wordt er juist alleen maar sterker van. Totdat er een moment komt dat je je niet meer laat tegenhouden, jezelf hebt teruggevonden en weer zorgeloos kan genieten. Feel the fear and do it anyway 😘🌷

• Like 5

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Herkenbaar. .

Het grauwe weer heeft sowieso een negatieve werking op mijn stemming. En de kou buiten vind ik naar en doet me naar binnen trekken. De 'feest'dagen...

Ik wou dat het voorbij was.. 1 januari.. dat we weer naar de lente gaan.

Ik raak niet echt getriggerd door de lekkernijen die in de winkel liggen, maar gebruik ze wel in een eetbui. Soms zijn het hele goedkope of afgeprijsde artikelen.

Ik zie erg op tegen de momenten dat er samen gegeten gaat worden. 

Wat me deze periode helpt zijn lichtjes en kaarsjes. Lekkere warme grote truien en joggingbroeken. Een boek en wat knutselspullen :-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Koko

Heel herkenbaar. Vooral de donkere dagen en de kou. Het buiten sporten wordt is een stuk minder. De lekkernijen in de winkel  kan ik wel mee omgaan alleen tijdens moeilijke momenten gaat dat weleens fout en gaat alles erin wat ik niet wil.

ik sla het liefste de maanden november t/m maart over maar dat gaat helaas niet. Mezelf opsluiten met de gordijnen dicht en onder mijn fleecedeken helpt wel maar geeft me nog meer een eenzaam gevoel dan in de zomer. Nee, dit is niet mijn leukste tijd van het jaar.

• Sad 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka
40 minuten geleden zei PeggyV:

Hee Inge!

Heel goed dat je dit topic hebt geopend. Zelf had ik in de winter ook meer last van mijn eetstoornis. De lekkernijen van de feestdagen en de sombere stemming door het donkere weer speelden daar zeker in rol in, maar ook de kou zorgde voor grote paniek.

Vorige week zei ik nog tegen mijn moeder dat dit een speciale Kerst zou worden. Toen ze vroeg waarom antwoorde ik met: “Voor het eerst in jaren kijk ik er weer naar uit in plaats van tegenop” en dat voelde zó goed! Vorig jaar rond deze periode twijfelde ik nog of ik dat gevoel en deze vrijheid ooit zou kunnen terugkrijgen, en eerlijk gezegd geloofde ik er niet in.

Maar het klopt lieve mensen, herstel IS mogelijk. En ook deze periode gaat voorbij, je wordt er juist alleen maar sterker van. Totdat er een moment komt dat je je niet meer laat tegenhouden, jezelf hebt teruggevonden en weer zorgeloos kan genieten. Feel the fear and do it anyway 😘🌷

Wow, zo fijn en goed dat je er weer naar uit kan kijken!!😍

Heel herkenbaar dat je zegt dat je het je niet voor kon stellen dat je die vrijheid niet terug kan krijgen! Dat gevoel heb ik nu namelijk😅

En het idee om vrijheid terug te krijgen is zo dubbel voor mijn gevoel.. aan de ene kant wil ik het heel graag, maar aan de andere kant is het gevoel van vrijheid in mijn hoofd gelijk aan het niet hebben van controle. En dat is heel eng.

Hoe is dat proces bij jou gegaan? De weg naar het loslaten van de controle etc? Hoe heb je je over je angsten heen kunnen zetten?

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
10 minuten geleden zei Becka:

Wow, zo fijn en goed dat je er weer naar uit kan kijken!!😍

Heel herkenbaar dat je zegt dat je het je niet voor kon stellen dat je die vrijheid niet terug kan krijgen! Dat gevoel heb ik nu namelijk😅

En het idee om vrijheid terug te krijgen is zo dubbel voor mijn gevoel.. aan de ene kant wil ik het heel graag, maar aan de andere kant is het gevoel van vrijheid in mijn hoofd gelijk aan het niet hebben van controle. En dat is heel eng.

Hoe is dat proces bij jou gegaan? De weg naar het loslaten van de controle etc? Hoe heb je je over je angsten heen kunnen zetten?

Hee @Becka,

Bedankt voor je reactie en wat vervelend om te lezen dat jij je nu in die situatie bevindt. Allereerst: weet dus dat het wel mogelijk is en je eetstoornis je voor de gek probeert te houden.

Ik herken wat je zegt over de angst de controle te verliezen, maar welke controle bedoel je dan precies? 😉 Juist als je je vrijheid terug hebt en je leven kunt leven zoals jij dat wilt; dát is controle. Alles wat de eetstoornis je aanreikt als controle is schijn. Het is natuurlijk heel spannend om dat los te laten en dat gaat helaas niet in één keer. Alles gaat stapje voor stapje maar voordat je het weet kijk je halverwege terug en ben je alweer een kilometer verder.

Ik vind het heel mooi dat je vraagt hoe ik me over mijn angsten heb kunnen heen zetten. Eerlijk? Dat heb ik niet. Ik ben er dwars doorheen gegaan en heb ervaren dat het vooral irreële angsten waren. Ik denk ook dat dat de enige manier is. Angsten zijn er om overwonnen te worden en de enige manier is om ze recht in de ogen te kijken. Geen uitdaging uit de weg gaan en daarbij is herhaling key. Hoe verder je het doet, hoe minder eng het wordt.

Hopelijk heb je hier iets aan en als je er over zou willen praten of nog vragen hebt, mag je me altijd een privéberichtje sturen 🦋

Liefs, Peggy.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka
9 minuten geleden zei PeggyV:

Hee @Becka,

Bedankt voor je reactie en wat vervelend om te lezen dat jij je nu in die situatie bevindt. Allereerst: weet dus dat het wel mogelijk is en je eetstoornis je voor de gek probeert te houden.

Ik herken wat je zegt over de angst de controle te verliezen, maar welke controle bedoel je dan precies? 😉 Juist als je je vrijheid terug hebt en je leven kunt leven zoals jij dat wilt; dát is controle. Alles wat de eetstoornis je aanreikt als controle is schijn. Het is natuurlijk heel spannend om dat los te laten en dat gaat helaas niet in één keer. Alles gaat stapje voor stapje maar voordat je het weet kijk je halverwege terug en ben je alweer een kilometer verder.

Ik vind het heel mooi dat je vraagt hoe ik me over mijn angsten heb kunnen heen zetten. Eerlijk? Dat heb ik niet. Ik ben er dwars doorheen gegaan en heb ervaren dat het vooral irreële angsten waren. Ik denk ook dat dat de enige manier is. Angsten zijn er om overwonnen te worden en de enige manier is om ze recht in de ogen te kijken. Geen uitdaging uit de weg gaan en daarbij is herhaling key. Hoe verder je het doet, hoe minder eng het wordt.

Hopelijk heb je hier iets aan en als je er over zou willen praten of nog vragen hebt, mag je me altijd een privéberichtje sturen 🦋

Liefs, Peggy.

Lieve Peggy,

wow, dank je wel voor je reactie! Super fijn!! Ja, precies die controle inderdaad! Die controle waarvan ik wéét dat het eigenlijk juist een gebrek aan controle is. Maar toch voelt het zo veilig ofzo? Mijn hoofd weet ook ergens wel dat ik mijzelf voor de gek (laat) hou(den), maar mijn gevoel gelooft het allemaal maar. Maar je hebt gelijk, juist die vrijheid is controle, iets moois om mijzelf aan te blijven herinneren en om naar toe te werken, met babysteps!

Wow, super dapper van je, om er dwars doorheen te gaan! Hoe ervaar je dat, dat het irreële angsten zijn? Gekke vraag misschien hahah maar hoe weet je (of beter gezegd: hoe voel je) dat het irreële angsten zijn?

Liefs,

Rebecca

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Dank allemaal voor jullie snelle reacties! 

@PeggyV wat super fijn om te zien dat je zo motiverend schrijft, echt super! Geweldig om te lezen dat je dit keer met een heel ander gevoel naar Kerstmis toeleeft. Een felicitatie waard! 😍 Voor anderen kan het confronterend zijn om te lezen, maar juist ook heel positief. Herstel is inderdaad mogelijk en het is belangrijk om hier in te blijven geloven. 

@Linsey ik kan me voorstellen dat je opziet tegen de moment waarop er samen gegeten moet worden. Is dit iets wat jij kan bespreken met betrokkenen, en helpt dit je een klein beetje? Fijn  ook dat je e.e.a. noemt wat je wel helpt in deze periode. 

@Becka ik vind dat je heel mooi omschrijft hoe het verlangen naar vrijheid jou tegelijkertijd kan beangstigen! Ik hoop dat de woorden van @PeggyV kunnen helpen om die angst een beetje te kunnen loslaten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
20 minuten geleden zei Becka:

Lieve Peggy,

wow, dank je wel voor je reactie! Super fijn!! Ja, precies die controle inderdaad! Die controle waarvan ik wéét dat het eigenlijk juist een gebrek aan controle is. Maar toch voelt het zo veilig ofzo? Mijn hoofd weet ook ergens wel dat ik mijzelf voor de gek (laat) hou(den), maar mijn gevoel gelooft het allemaal maar. Maar je hebt gelijk, juist die vrijheid is controle, iets moois om mijzelf aan te blijven herinneren en om naar toe te werken, met babysteps!

Wow, super dapper van je, om er dwars doorheen te gaan! Hoe ervaar je dat, dat het irreële angsten zijn? Gekke vraag misschien hahah maar hoe weet je (of beter gezegd: hoe voel je) dat het irreële angsten zijn?

Liefs,

Rebecca

Hee Rebecca,

Die schijncontrole is inderdaad iets dat moet krimpen, waar je je vertrouwen in moet verliezen. Er is helaas geen kant en klaar recept voor, anders zou ik hem jullie allemaal willen geven. Het is de kunst om vertrouwen in jezelf te krijgen en toe te leven naar wat JIJ wilt, en niet te luisteren naar de eetstoornis. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan I know, maar moeilijk betekent niet onmogelijk.

Wanneer je besluit om je angsten aan te gaan zul je ervaren dat waar je bang voor bent niet gebeurt. Dat brengt me terug bij wat ik hierboven heb beschreven: je verliest het vertrouwen in de eetstoornis en gaat vertrouwen op je eigen gevoel. Ook hiervoor is geen geschreven oplossing. Het blijft een kwestie van die angsten keihard aangaan, hoe moeilijk dat ook is, en het dan ‘gewoon’ ervaren. Het is lastig uit te leggen en ik geloofde het nooit als iemand tegen me zei dat ‘het vanzelf komt’ maar ik kan nu uit eigen ervaring zeggen dat het echt waar is. Geduld is een schone zaak, maar zolang je hard blijft werken kom je er wel.

Ga ervoor! Samen met de angst, hand in hand. Laat maar zien dat er niets engs zal gebeuren.

Liefs, Peggy.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Oh @IngeRvT, sorry! Het was niet mijn bedoeling om anderen te confronteren. Ik schreef het in eerste instantie uit eigen enthousiasme en om anderen juist te laten zien dat het mogelijk is, dat ‘this too shall pass’. Zoals je al zegt is het heel belangrijk om te blijven geloven in herstel en ik weet als geen ander hoe moeilijk dat kan zijn. Ik hoop daar voor anderen een steentje in bij te kunnen dragen 🌸

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 minuut geleden zei PeggyV:

Oh @IngeRvT, sorry! Het was niet mijn bedoeling om anderen te confronteren.

Volgens mij heb je niets verkeerd gedaan hoor :) als iets confronterend is, is dat alleen maar leerzaam voor degene die het zo beleeft.

• Like 1
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@PeggyV het is inderdaad precies zoals @Jessie het zegt. Ik vind het juist heel goed en leerzaam! Ik bedoelde meer dat mensen met een eetstoornis het misschien een confronterend idee vinden dat zij nog niet zover zijn, maar het is juist heel goed dat je laat zien dat het de moeite waard is om door te vechten, en hoe ver je kan komen! 

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

De herfst/wintertijd is voor mij altijd een beetje dubbel. Aan de ene kant qua temperatuur, ervaar ik de koelte als een stuk prettiger. Eerder donker en de kaarsjes aan, ziet er ook leuk uit. Daarnaast ben ik in de herfst/winter altijd erg blij  met de kleding, die meer verbergt en waar ik mij op dit moment beter bij voel, misschien dat dit in de toekomst in de zomer wat minder zal gaan uitmaken.

Het nadeel vind ik persoonlijk de decembermaand, met de hoeveelheid "stilzit" momenten in combinatie met "eetmomenten". Naast de Kerstdagen heb ik in de familie nog 7 verjaardagen in deze maand waarin ik vaak het idee heb dat ik moet voldoen aan bepaalde verwachtingen/moetjes van de familie. Dit geeft vaak een beklemmend gevoel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Alle voorgaande jaren in Nederland had ik enorm last van de kortere dagen, de weinige uren in de zon en de kou. De eeuwige kou die me tot op het bot verkleumde. Ik merk echt dat ik me nu zoveel beter voel dan ik me alle voorgaande jaren gevoeld heb rond deze tijd van het jaar :D
Emigreren heeft me in die zin echt geholpen, nooit meer terug naar een koud klimaat voor mij!

Het eten rondom de feestdagen maakt voor mij ook niet meer zoveel uit. Ik bedoel het zijn maar 4 feestdagen (thanksgiving, 2 kerstdagen en 1 dag oudejaarsavond). Verder zijn alle dagen gelukkig normaal qua eten. In de tijd dat ik struikelde met boulimia vond ik het lastiger maar anderzijds ligt er altijd snoepgoed in de winkel dus zoveel verschil maakt het niet voor mij. 

Qua zomerkleding.... ik kies altijd wel voor bescheiden kleding, zeker nu ik verder groei in het geloof leer ik echt wel hoe ik me bescheiden en bedekt kan kleden zonder te stikken van de warmte en zonder veel bloot te geven. Het is jammer dat het Westerse modebeeld zoveel lijkt te geven om zo naakt en zichtbaar mogelijk terwijl het ook echt anders kan en je je nog steeds leuk kunt kleden ;) 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Voor mij is het ook heel dubbel. Aan de ene kant vind ik de feestdagen erg leuk en gezellig en met winterkleding kan ik mijn lichaam makkelijker "verstoppen".

Aan de andere kant kan ik niet goed tegen de kou (altijd koude handen en voeten) en krijg ik rond februari last van een winterdepressie door het gebrek aan zon en warmte. Ook de lekkernijen in de winkels zijn lastiger te weerstaan.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Hai Inge, 

Zoals ik hier al meer hoor is het ook voor mij dubbel. 

Hoewel ik altijd hield van het warme weer en de vrolijke stemming die dit met zich mee brengt, merk ik dat ik het de laatste jaren een lastig seizoen vind. Daardoor word ik aan de ene kant heel gelukkig en blij dat de dagen er weer zijn dat je meer kleding aan kan en ik bepaalde punten van mijn lijf kan verbergen. Ik vind de eerste periode van de herfst/winter een fijne tijd. De kaarsjes mogen weer aan en de kerst met al zijn lichtjes en mooie versiering die er aan komt doet mij stralen. Maar het vele eten is ook ingewikkeld. Er is altijd wel een 'excuus' om wel die chocolade pepernoten te mogen kopen want; "mensen zonder ES doen dit toch ook waarom zou ik dit dan niet mogen". Nu weet de gezonde stem in mij dat het niet een kwestie is van wel of niet verbieden of mogen, maar een kwestie van helpende keuzes maken. Het is altijd een soort vrijbrief om wel deze keuzes te mógen maken, en daarin mijzelf ook vaak te verliezen. 

Na de kerstperiode komt de donkere periode. De kerstboom weg, lichtjes weg en voor je gevoel altijd weer een kale kamer overhouden. Dan komt ook bij mij de eenzaamheid op. Thuis na je werk, alleen op de bank, voor je gevoel alleen maar werken en slapen. Gezien ik ook alleen woon, weliswaar wel met mijn kat die de nodige warmte en het welkome gevoel geeft, is de drempel toch groter dan in de zomermaanden om gezelschap op te zoeken. Het isolement wordt hierdoor groter en is de behoefte van troost meer aanwezig waar mijn ES mij weer voor wil beschermen. 

Ook het in beweging komen vind ik lastiger in deze maanden. Het weer is niet 'gezellig' en vaak onaangenaam. Het hangen op de bank met de warme deken die daarop ligt zijn dan aantrekkelijker qua keuze , dan koud en nat te worden tijdens een wandeling. 

Kortom vele achterdeurtjes om de makkelijkste keuzes te blijven maken. Een struggle om niet in oude ES patronen te vallen. Dubbel, heel dubbel!

Liefs,

Kelly 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Dankjewel voor jullie reacties! 

@Mary interessant dat je omschrijft wat de familie 'verplichtingen' met je doen, ik hoor dit vaker terug. Eigenlijk heel jammer, het zou aan moeten voelen als heel gezellig maar in de praktijk hoor je vaak dat dit niet zo is. Lukt het om hier een soort middenweg in te vinden, dat jij bijvoorbeeld een paar verjaardagen overslaat of gewoon even kort gaat? En zouden de feestdagen anders aanvoelen als het bijvoorbeeld niet alleen een uitgebreid diner is met familie, maar dat er overdag iets actiefs wordt gedaan met in verhouding een kortere tijd 'aan tafel zitten'? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat een kleine aanpassing al iets meer lucht kan geven.  

@IV93 ik kan me voorstellen dat een verandering van het klimaat ook een enorme verandering qua gevoel met zich mee kan brengen. In Nederland hebben we zulke verschillende seizoenen, met verschillende temperaturen. Mooi dat het emigreren jou in die zin veel gebracht heeft! 😍

@Kelly84 het warme weer heeft ook twee kanten. Het is niet alleen maar leuk en gezellig omdat het wat warmer is, het brengt ook andere lastige situaties met zich mee. Daarnaast houdt de een sowieso al meer van warmte dan de ander. In die zin is de lente misschien wat fijner.. maar elk seizoen heeft voor- en nadelen!

Al die lekkernijen in de winkel maken het er inderdaad niet gemakkelijker op in de winter. En het gevoel van na de Kerstperiode begrijp ik heel erg goed. Héél veel mensen vinden het 'kaal' voelen als de feestdagen voorbij zijn en de Kerstboom en lichtjes weer verdwijnen, ik vind dat ook altijd heel erg jammer. Ik kan me voorstellen dat dit nog veel lastiger is als je een eetstoornis hebt. Zou het denk je helpen om in die periode meer activiteiten (buiten de deur) te plannen? Of vind je dit moeilijk? Het positieve vind ik vaak dat eind februari het weer vaak alweer anders wordt; de lente is in zicht. 

Al met al lees ik toch veel terug dat deze donkere periode niet makkelijk is. Het binnen zitten op de bank is inderdaad vaak aantrekkelijker, en misschien mogen we dit onszelf ook wel vaker gunnen in deze donkere tijd! Ik merk zelfs dat ik vaak wat meer slaap nodig heb in de winter. Maar de afwisseling tussen avondjes op de bank en jezelf tóch zo ver krijgen om even de deur uit te gaan is denk is het beste. Maar lastig is het zeker!!! En het komt ook door extra veel invloeden van buitenaf. Vaak wordt er ook een beeld geschetst dat de feestdagen alleen maar heel leuk en gezellig en liefdevol horen te zijn, eigenlijk niet eerlijk he? Want er zijn zoveel mensen die dit (ook) anders ervaren. 

Maar alleen al heel knap hoe iedereen hier zo goed kan omschrijven hoe jullie daar in staan. ☺️💪 Respect daarvoor! 😍 Ik denk doordat we er zo open over kunnen praten dat misschien een heel klein beetje kan helpen. Misschien ook fijn om met elkaar af te spreken om de gehele winterperiode per fase te bespreken hoe we hier in staan, bijvoorbeeld de periode richting Sinterklaas en Kerst, en de periode na de feestdagen; etc etc. 

Liefs Inge 

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hoi Inge,

2 uur geleden zei IngeRvT:

Lukt het om hier een soort middenweg in te vinden, dat jij bijvoorbeeld een paar verjaardagen overslaat of gewoon even kort gaat? En zouden de feestdagen anders aanvoelen als het bijvoorbeeld niet alleen een uitgebreid diner is met familie, maar dat er overdag iets actiefs wordt gedaan met in verhouding een kortere tijd 'aan tafel zitten'?

Het niet gezellige zit hem voor mij binnen de familie vooral in de interactie tussen elkaar. En in het stuk dat wanneer ik voor mezelf opkom of mijn grens aangeef, dit niet geaccepteerd of gerespecteerd wordt. Waardoor ik voor mijn gevoel op hete kolen zit, omdat ik constant aan het kijken ben wat anderen van mij verwachten zodat ik weet wat ik moet doen. Nou is dit iets waar ik zelf dit jaar verantwoordelijkheid voor ga nemen, omdat ik bij mezelf merk dat de decembermaand mij door alle drukte elk jaar opbreekt. Door bovenstaande en daar komen de moeilijkheden van de ES dan bovenop. Dus ik heb voor mijzelf besloten dit jaar met Kerst niet bij mijn familie langs te gaan, we zien elkaar al 5 keer die maand en ik heb de rust nodig om staande te blijven. Dit zal niet in goede aard vallen bij mijn ouders, dus dat vind ik spannend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

@IngeRvT

Wat een goed idee om het per fase te bespreken en elkaar zo te kunnen steunen om er samen doorheen te komen ❤

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

Ik heb het juist andersom! Ik ben zo blij dat ik weer lekkere truien aankan zonder constant de vraag: Heb je het niet warm? Ik voel mij in de herfst/winter veiliger en beter. 

In de zomer heb ik het gevoel dat ik mij vaak beter voor moet doen dan hoe ik mij voel. Verplicht naar buiten met mooi weer etc. 

Toch snap ik wel dat bijvoorbeeld de etentjes heel lastig kunnen zijn. Dit heb ik ook wel wat maar niet zo erg dat ik daardoor liever zomer heb. 

Geef mij maar een lekkere cosy herfst/winter met een kop thee bij de kachel. En wat Linsey zegt, wat leuke knutselspullen en een dekentje. 

(En kruidnootjes want die zijn stiekem mega lekker). 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
19 minuten geleden zei Miryanna:

Geef mij maar een lekkere cosy herfst/winter met een kop thee bij de kachel. En wat Linsey zegt, wat leuke knutselspullen en een dekentje. 

(En kruidnootjes want die zijn stiekem mega lekker). 

Jaaa :)

Ook herkenbaar trouwens hoor, die kant eraan die jij beschrijft. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MaureenK

Zodra het donker wordt wil ik eten. Heb ook last van de 'winterblues' zoals ze dat noemen en gebruik hiervoor ook al een lichttherapie lamp.

Mijn eetbuien hebben hier alles mee te maken en misschien veroorzaken ze ook wel mijn winterdip vanwege de vele suikers die ik tot mij neem in 

de eetbuien. Hier krijg ik niet echt energie van ..... Nu ik dit zo opschrijf realiseer ik mij dat het ook andersom kan zijn i.p.v. dat mijn winterdip mijn eetbuien in 

de hand werkt, veroorzaken mijn eetbuien de winterdip. Iets om over na te denken.

Is dit herkenbaar voor iemand?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

@MaureenK dat is heel herkenbaar voor mij! Het is denk ik vergelijkbaar met de vraag wie er het eerst was: de kip of het ei? 

Ik denk dat het vooral elkaar in stand houd en versterkt. Vorige winter had ik een goede periode qua eetbuien en toch kreeg ik last van een winterdipje. Maar met meer of heftigere eetbuien is mijn winterdip ook heftiger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
MaureenK

@Cor13n Ik lees dat jij er langer mee bezig bent. Ik heb eigenlijk net ontdekt dat mijn eetbuien een naampje heeft 😲 en ben dus op zoek naar mogelijkheden om

deze eetstoornis de baas te worden met of zonder hulp van professionals. Wat doe jij eraan om deze eetbuien tegen te gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

@MaureenK ik stuur je wel even een pb als je dat goed vind, anders gaan we wel erg off topic ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.