Spring naar bijdragen
IngeRvT

Je eetstoornis in de herfst/winter

Aanbevolen berichten

NijnB

Ik geloof dat ik zeker @Miryanna mee ga in wat zij schrijft, veilig ruime kleding aan ipv alle t-shirts proberen en dan nog commentaar krijgen dat het er echt niet uit ziet zo en dat ik veel te dun ben voor bijv. korte mouwen. En dan heb ik het nog niet eens over "al" die mensen die nog eens extra omkijken of elkaar aanstoten en hun conclusie al klaar hebben, kortom geef mij de winter maar des te meer excuses heb ik om lekker thuis te blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84
Op ‎31‎-‎10‎-‎2018 om 13:57 zei IngeRvT:

Zou het denk je helpen om in die periode meer activiteiten (buiten de deur) te plannen? Of vind je dit moeilijk? Het positieve vind ik vaak dat eind februari het weer vaak alweer anders wordt; de lente is in zicht. 

Ik heb deze donkere periode altijd als excuus kunnen gebruiken en mij achter mijn ES kunnen verschuilen, maar ben hard bezig om juist deze moeilijke en vooral vastgeroeste gewoontes/patronen te veranderen. Dus absoluut het proberen waard. Wat ik altijd moeilijk vond, is hulp vragen. Single zijn kan heel leuk en fijn zijn, maar ik merk dat ik dan ook snel in een soort isolement zit en mijn uitjes beperk omdat ik het lastig vind om te vragen wat ik nodig heb. Nu ik hier meer mee bezig ben en juist wel (hulp) vraag wat ik nodig heb, hoop ik dat ik dit nu kan gaan doorbreken.  Spannend is het zeker, maar ook benieuwd hoe dit zal zijn en of het mij meer bevalt (wat ik absoluut geloof, maar nu nog wil voelen!). 

Heerlijk hè de lente!! Ik ben geboren in de lente en hou er echt van! En inderdaad in februari schiet het al weer op. In spanning wachten mijn zus en ik traditiegetrouw wie het eerst ganzenpulletje ziet in het veld. En dat moment dat die 'fluffies' weer uit hun ei kruipen, wil het bijna Magisch noemen. :D 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tryingtobreakfree

Ik vind vooral de donkere maanden lastig. Sowieso omdat er dan inderdaad veel lekkernijen in de winkels verkrijgbaar zijn, maar ook zie ik er erg tegenop dat het de maand wordt van verplichte maaltijden met familie zoals Sinterklaasavond, Kerst en Oud en Nieuw. Ik zit nu al met die dagen in mijn maag terwijl het pas over een maand is... En op een gekke manier heb ik in de donkere maanden meer behoefte aan eten, ik merk het ook erg aan de hoeveelheid eetbuien die toenemen nu... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anna Verhoeven

Lieve allemaal,

Het is super goed dat dit thema besproken word. 

Ik heb me in de feestmaand altijd zo eenzaam gevoeld.. Ik kon in augustus al bezig zijn met de December maand. De eetstoornis vertelde mij elk jaar weer opnieuw, dat als ik in die maanden ervoor alvast zou compenseren, ik in de December maand wel los kon gaan en dat er dan niks aan de hand zou zijn.

Nou, elk jaar helemaal niet dus. Ook al was ik hartstikke veel afgevallen, het maakte mijn eetgestoordheid alleen maar erger. JUIST tijdens de feestdagen.

En het was elke keer weer opnieuw zo'n drama. Zo verdrietig. Ik wilde niemand er mee lastig vallen maar ik had zo'n erge hekel aan mezelf (de eetstoornis). 

Ik was namelijk toen ik klein was helemaal dol op de feestdagen. Die sfeer, de muziek, het lekkere eten.. En dat had mijn eetstoornis compleet van me afgepakt!

Maar nu zit ik dit te type, en ik denk aan Kerst en denk: Oh lekker, dan gaat papa weer zo lekker koken, ik heb er zin in!. Zoiets had ik nooit durven dromen omdat ik 1,5 jaar terug echt dacht dat dit nooit meer goed zou komen. Maar hier dus het tegenbewijs. Ik kan weer lekker alles mee eten en kan weer functioneren op eetgebied als een gezond mens. Ik kijk uit naar de December maand. Net als toen ik klein was. 😊 

Helaas geld dit niet voor iedereen en zijn er nog vele die midden in hun weg naar herstel zitten. Dat is niet erg. Want dankzij dit forum en andere wegen kunnen we elkaar helpen, en de eetstoornis overwinnen. Samen staan we sterk, en dat is echt zo. Ik heb mijn eetstoornis overwonnen door het niet meer allemaal alleen te willen doen. En dat heeft mij mega veel kracht gekost, maar dat heb ik ook allemaal dubbel terug gekregen. En dat gun ik jullie allemaal!

Dus als ik ergens mee zou kunnen helpen, dan laat het me vooral weten!

Ik ben zelf nu bezig met het posten van covers, om aan de mensen die in hetzelfde gevecht zitten als waar ik in heb gezeten, te laten weten dat je niet de enige bent. En dus niet alleen bent. Want die eenzaamheid heeft mij zoveel pijn gedaan, en ik hoop hierdoor een beetje van die eenzaamheid bij andere af te kunnen nemen. En dit helpt mij zelf ook. Alle liedjes hebben ook een boodschap, wat slaat op de ziekte. Mocht je nieuwschierig zijn, zijn hier twee links van de twee covers. 

https://www.youtube.com/watch?v=aelOz9RUPq0&frags=pl%2Cwn

https://www.youtube.com/watch?v=chI3yAYLrNs&frags=pl%2Cwn

Er komen er zeker nog meer deze maand. 

Ik gun echt iedereen zo erg de overwinning van deze ziekte. Want het leven kan zo mooi zijn. Net als jij zelf. 

En ik hoop ook echt dat ik een beetje kan helpen en dat dit berichtje ook een beetje helpend is. Want alle kleine beetjes helpen. 

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen, laat het me zeker weten. ❤️ 

Liefs, Anna Verhoeven.

• Like 2
  • Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
A-M

Wow, kippenvel @Anna Verhoeven wat heb jij een prachtige stem en wat ben je mooi!!

Lost and Found is een van mijn favoriete nummers en ik vind je cover echt prachtig. Wat fijn dat je dit met ons deelt. 🤗

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Wow wat een hoopgevend bericht Anna! 

Ook de nummers die je hebt ingezongen, prachtig! 

Dankjewel voor het delen!🌹

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anna Verhoeven

Dank je wel! Super lief om terug te horen 😊

xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Geweldig @Anna Verhoeven, nogmaals; prachtige liedjes die je zingt en zo dapper dat je dit doet!!❤️ Heel veel respect daarvoor! Heeft het zingen ook een rol gespeeld in jouw herstel of heb jij in de periode van je eetstoornis niet veel gezongen? 

Liefs Inge

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anna Verhoeven

@IngeRvT Dank je wel! Door de eetstoornis werd het zingen eigenlijk alleen maar minder. Omdat ik vond dat ik toch niks kon, en ik bang was geworden voor mezelf. Waar dus wel degelijk muziek maken bij hoort. Dus de eetstoornis heeft het eigelijk een beetje overgenomen en van me afgepakt. Gelukkig ben ik nooit helemaal gestopt met zingen, en heb ik het dus weer heel langzaam op durven pakken. Maar pas sinds ik officieel doei kunnen zeggen tegen mijn eetstoornis, heb ik het echt helemaal weer terug, en durf ik weer te laten zien dat ik zing en wie ik ben. Dus de eetstoornis heeft mij wel degelijk belemmert als je kijkt naar het zingen. Maar gelukkig is dat nu voorbij, en ben ik weer mezelf en kan ik dus weer muziek maken. ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee allemaal,

Nog een week en dan is het alweer Kerstmis. Een tijd die voor een groot deel in het teken staat van eten; lekker eten. Voor het eerst in jaren kan ik er (samen met de nodige spanningen) weer naar uit kijken. Daarvoor ben ik een lang en zwaar proces doorgegaan, wat ik heb verwerkt in een blogje. Hopelijk heb je er iets aan als je opkijkt tegen de feestdagen 😘

http://www.brunetteambition.nl/2018/12/17/kerstmis-genieten-of-vermijden/

Heel veel liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miryanna

@PeggyV Wat mooi geschreven zeg! Er zit echt een hele (voor mij) helpende positieve draai aan. En het leest lekker vlot weg! Super om te lezen dat je er nu meer naar uitkijkt dan dat je ertegen op ziet. Je mag echt trots zijn op jezelf en op je proces. Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

@IngeRvT

Ik kijk erg uit naar de gezelligheid maar het "verplichte" eten vind ik wel spannend. Voorgaande jaren voornamelijk teveel gegeten en achteraf flink schuldgevoel gehad. Dat wil ik dit jaar voorkomen, dus nu een plannetje gemaakt hiervoor. Hopelijk neemt dat de spanning en het schuldgevoel wat weg zodat ik er achteraf ook nog van kan genieten 💪🏻

Er staan trouwens goede tips op de site! 👍🏻

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Ik ben bang dat ik me heel eenzaam ga voelen.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anna Verhoeven

@IV93 Dat begrijp ik heel goed. Maar je bent niet alleen. En hoe zit het met de mensen om je heen? Weten die dat dit moeilijk is voor jou? Want dat heeft mij enorm veel geholpen. Door het te vertellen tegen de mensen met wie ik ben rondom kerst. Of in ieder geval tegen 1 persoon, die je kunt vertrouwen. Dat scheelt zo veel! 

Ik weet niet of je dat al hebt gedaan, maar zo niet dan wil ik je helpen de kracht de vinden om het toch te doen! Want dat doorbreekt een boel!

Liefs xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
4 uur geleden zei Anna Verhoeven:

En hoe zit het met de mensen om je heen? Weten die dat dit moeilijk is voor jou?

Het is meer dat ik het altijd haatte doordat ik verwijten kreeg dat ik niet kwam (meerdere gescheiden families). Nu ben ik nergens uitgenodigd....
Mijn terugkomst uit Oeganda brengt me voor mij echt niks hier. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Wat een naar vooruitzicht @IV93 lijkt me erg naar die verwijten om vervolgens niet meer uitgenodigd te worden.

Het lijkt nu ook alsof de stap naar anderen toe groter wordt, is dat voor jou ook zo? In hoeverre is het mogelijk om dit bijv. te bespreken met vrienden/vriendinnen die nu in je omgeving zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
28 minuten geleden zei Mary:

Wat een naar vooruitzicht @IV93 lijkt me erg naar die verwijten om vervolgens niet meer uitgenodigd te worden.

Het lijkt nu ook alsof de stap naar anderen toe groter wordt, is dat voor jou ook zo? In hoeverre is het mogelijk om dit bijv. te bespreken met vrienden/vriendinnen die nu in je omgeving zijn? 

Heb vandaag bij veel mensen het boekje open gegooid. Leidt tot verschillende reacties. Blijft zwaar dat mijn eetstoornis en trauma nu zo'n zware wissel trekken op mijn omgeving. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Knap van je dat je hierin wat hebt gedeeld met anderen. Wat bedoel je met dat beiden een zware wissel trekken op jouw omgeving? 

Wat voor reacties heb je zoal gekregen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Lieve @IV93 volgens mij heb je t echt heel pittig. Maakt me verdrietig voor je meis. Bij dit bericht stuur ik heel veel steun jouw kant op 😘😘😘😘😘😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
34 minuten geleden zei Linsey:

Lieve @IV93 volgens mij heb je t echt heel pittig. Maakt me verdrietig voor je meis. Bij dit bericht stuur ik heel veel steun jouw kant op 😘😘😘😘😘😘

❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje

Ik word zo verdrietig als ik aan kerst denk😟😟😟

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider
9 uur geleden zei Ninaaatje:

Ik word zo verdrietig als ik aan kerst denk😟😟😟

Is er een reden voor? Wil je er iets over kwijt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider

Sterkte lieve @IV93 goed dat je eerlijk bent naar je naasten toe. Wie blijft, wie gaat, daar heb je geen controle over helaas. Vind ik ook een moeilijke. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites