Spring naar bijdragen
IngeRvT

Je eetstoornis in de herfst/winter

Aanbevolen berichten

Ninaaatje
2 uur geleden zei Liferider:

Is er een reden voor? Wil je er iets over kwijt?

Ik heb een flinke terugval sinds een tijd. Ik woon op mezelf en hier kan ik ´doen zoals ik wil´

ik eet amper en dat is hier 'oke' omdat niemand daar last van heeft

Ik ben van maandag tot vrijdag bij mijn ouders thuis vanwege kerst en ja dat is gezellig, maar ik moet dan zo veel meer eten. Mijn ouders weten dat ik een terugval heb en de aanmelding bij HC loopt al wel dus zij zijn de baas zegmaar thuis maar mijn eetstoornis vind dat heel heel heel kut en vervelend en man ik ben zo bang voor wat er allemaal moet gaan gebeuren en eten en bah :( 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Ninaaatje zij zijn toch niet de baas over jou? Ik zou een gast in mijn huis iig nooit dwingen om iets te doen (eten of anderszins) wat diegene echt niet wil. Bij een eetstoornis werkt dwang of druk in mijn ervaring bovendien compleet averechts.

Is er voor de dagen dat je daar bent een middenweg denkbaar? Niet volledig meegaan in je eetstoornis maar ook niet volledig 'normaal' hoeven doen? Ik heb bv een keer een eigen (veilige) maaltijd meegenomen zodat de rest ook gewoon konden eten wat ze wilden zonder dat ik er moeilijk over zou gaan doen of maar een muizenhapje zou eten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Ik had nooit verwacht dat ik dit zou zeggen maar ik kijk zó erg op tegen de feestdagen 😔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
1 minuut geleden zei Elske:

@PeggyV Wat vervelend! Wat maakt dat je er tegenop kijkt?

Bedankt voor je reactie Elske. Ik heb vorige week (voor de zoveelste keer) een botsing gehad met mijn moeder en ben nu bij haar en mijn stiefvader thuis. Meteen toen ik hier kwam, of eigenlijk al meteen toen ik ze zag, kwam ik weer in een depressieve stemming terecht. Ik ben er helemaal klaar mee en voel gewoon niks meer voor ze. Nu heeft een vriendinnetje voorgesteld om met Kerstmis naar haar te komen maar ik wil mijn zus niet teleurstellen om Eerste Kerstdag niet bij het Kerstdiner bij opa te zijn, ook al zegt ze dat ik moet doen wat voor mij goed voelt. Ik trek het niet meer om deze mensen in mijn omgeving te hebben, het is steeds hetzelfde liedje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Wat verdrietig @PeggyV.. :(

Zorg goed voor jezelf. Dat mag.. 

Misschien kan je je opa nog een berichtje geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
38 minuten geleden zei PeggyV:

Nu heeft een vriendinnetje voorgesteld om met Kerstmis naar haar te komen maar ik wil mijn zus niet teleurstellen om Eerste Kerstdag niet bij het Kerstdiner bij opa te zijn, ook al zegt ze dat ik moet doen wat voor mij goed voelt. Ik trek het niet meer om deze mensen in mijn omgeving te hebben, het is steeds hetzelfde liedje.

Kun je niet een middenweg vinden? Naar die vriendin gaan maar met eerste kerstdag zelf naar je opa gaan? Dan heb je misschien het "beste" van twee werelden zo ver op dit moment mogelijk. Naar dat het zo botst. Weet je hoe het komt? Wel fijn dat je je zus hebt! Kan zij bemiddelen? Of zit zij er echt midden in?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
Zojuist zei IV93:

Kun je niet een middenweg vinden? Naar die vriendin gaan maar met eerste kerstdag zelf naar je opa gaan? Dan heb je misschien het "beste" van twee werelden zo ver op dit moment mogelijk. Naar dat het zo botst. Weet je hoe het komt? Wel fijn dat je je zus hebt! Kan zij bemiddelen? Of zit zij er echt midden in?

Bedankt voor het meedenken maar dat wordt lastig, aangezien dat vriendinnetje in Zeeland woont en ik in Limburg.. Het botst al heel erg lang en dat komt puur door verschil in waarden en normen, maar wel zodanig dat er naar mijn idee niet meer mee te leven valt. Mijn zus denkt er precies hetzelfde over, mede door ons familie-verleden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@PeggyV Wat weerhoudt je ervan je eigen belang nu voorop te stellen? Ik begrijp dat je je zus niet wilt teleurstellen. Maar nu zit je dagenlang in een omgeving die zo te lezen voor jou echt niet prettig is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

@Elske Ik vind het heel moeilijk om voor mezelf te kiezen, ik ben altijd bezig met anderen 'pleasen'. En daarbij verhuis ik over een paar weken weer terug hiernaartoe dus als het nu al niet goed gaat.. Ik probeer zó erg om te doen wat het beste is voor mij, maar er poppen continu allerlei excuses op in mijn hoofd waarom ik iets wel of niet zou moeten doen. Daar raak ik enorm van in de war en uiteindelijk dan ook weer in paniek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@PeggyV Voor jezelf kiezen is ook heel moeilijk. Ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Als je de neiging hebt te pleasen, is het misschien goed om al die gedachten die in je op komen op te schrijven en te kijken of het helpende gedachten zijn in jouw belang, of kritische gedachten die zich vooral richten op het tevreden stellen van een ander. Zo krijg je weer wat overzicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje
Op 22-12-2018 om 14:30 zei Jessie:

@Ninaaatje zij zijn toch niet de baas over jou? Ik zou een gast in mijn huis iig nooit dwingen om iets te doen (eten of anderszins) wat diegene echt niet wil. Bij een eetstoornis werkt dwang of druk in mijn ervaring bovendien compleet averechts.

Is er voor de dagen dat je daar bent een middenweg denkbaar? Niet volledig meegaan in je eetstoornis maar ook niet volledig 'normaal' hoeven doen? Ik heb bv een keer een eigen (veilige) maaltijd meegenomen zodat de rest ook gewoon konden eten wat ze wilden zonder dat ik er moeilijk over zou gaan doen of maar een muizenhapje zou eten.

Na 15 jaar eetstoornis en een hele tijd dat het ´goed´ ging, nu in een terugval nemen mijn ouders ben ik bang niet genoegen met mijn gerommel. Ik geef ze geen ongelijk als ik naar de gezonde kant kijk hoor. Hoe ik nu bezig ben IS gewoon ruk, gaat nergens over. Dus ik kan niet verwachten dat ik het op deze manier lekker thuis door kan laten kabbelen. Maar de eetstoornis in mijn hoofd schreeuwt en schreeuwt. Ik ben écht bang voor gewoon uberhaupt 3 maaltijden op een dag...
Dus nee ze gaan me niet dwingen maar ze zullen wel streng zijn. En ik zal vast niet taart moeten eten als het niet lukt maar wel 'gewoon' hoeveelheden in maaltijden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

@PeggyV wat zit je in een dilemma. Ik snap zowel het pleasen als het stuk kiezen voor jezelf als het gaat om Kerst. Lastig dat het nu zo van tevoren al zo lastig is. Wel fijn dat een vriendin heeft aangeboden om naar haar toe te gaan. Ondanks dat ze ver weg woont, is dit misschien wel goed om er even tussenuit te zijn, zodat je zelf ook even afstand van alles kunt nemen.

Twee weken terug heb ik bij mijn ouders aangegeven via een appje dat ik door de veelheid aan verjaardagen in december, de Kerstdagen er dan bij, teveel voor mij is en dat ik heb besloten om niets te doen met Kerst en dat ik snap dat zij dit heel jammer vindt. Mijn moeder gaf gelijk terug dat ze het heel goed vond dat ik mijn grens aangaf, omdat ik zo'n last heb van de ES. Dit laatste is helemaal haar invulling, omdat dit qua Kerst nu niet echt een punt is. Mijn ouders zijn het punt, maar dat zal later nog wel een keer aan bod komen. Maar dit alles geeft mij ineens zoveel ruimte, waardoor ik mij instant beter voel en de depressieve gevoelens deze maand niet zijn teruggekomen. Wat normaal gesproken wel zo is. Om maar aan te geven hoe belangrijk het is om te kiezen wat bij je past. Het hielp mij op een gegeven moment door mezelf af te vragen wanneer ik mij zou voegen naar wat mijn ouders willen, of ik mijzelf dan help of beschadig. In mijn geval zou dit het laatste zijn. En daardoor mijn grens aangegeven door het heel erg bij mezelf te houden.

Als er verder niets van af zou hangen en je even geen rekening met anderen hoeft te houden, wat zou je dan willen doen met Kerst? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

@Ninaaatje wat kan de ES zo ineens weer trekken in dit soort situaties, dat je gezonde kant even helemaal weg lijkt te zijn.

43 minuten geleden zei Ninaaatje:

Dus nee ze gaan me niet dwingen maar ze zullen wel streng zijn. En ik zal vast niet taart moeten eten als het niet lukt maar wel 'gewoon' hoeveelheden in maaltijden. 

Heel eerlijk............en dat is vast niet leuk om zo te lezen, maar kan ik mij wel voorstellen dat het goed is wat je ouders doen voor jou en dat dit voor de ES een soort van hel en aanval is. 

Hoe is het voor jou dat jouw ouders streng zijn voor de ES? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

@Mary Bedankt voor het delen van je eigen ervaring. Wat ik echt zou willen met Kerst? Helemaal niets; de hele dag in bed blijven liggen. Niet hoeven nadenken of bezig zijn met de constante tweestrijd in mijn hoofd. En dat niet alleen met Kerst, maar iedere dag..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary
1 minuut geleden zei PeggyV:

Niet hoeven nadenken of bezig zijn met de constante tweestrijd in mijn hoofd.

Lijkt me lastig om steeds met een dilemma in je hoofd te zitten. Is de tweestrijd gekoppeld aan de hele situatie met Kerst, of is het de hele situatie met je familie, wetend dat je binnenkort bij hen gaat wonen etc.? Dan blijft mijn vraag wel een beetje stel dat je de tweestrijd niet hebt, geen rekening met anderen hoeft te houden, maar puur doet wat jij graag zou willen, waar je beter van wordt. wat zou dat zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
2 minuten geleden zei Mary:

Lijkt me lastig om steeds met een dilemma in je hoofd te zitten. Is de tweestrijd gekoppeld aan de hele situatie met Kerst, of is het de hele situatie met je familie, wetend dat je binnenkort bij hen gaat wonen etc.? Dan blijft mijn vraag wel een beetje stel dat je de tweestrijd niet hebt, geen rekening met anderen hoeft te houden, maar puur doet wat jij graag zou willen, waar je beter van wordt. wat zou dat zijn?

Mijn tweestrijd gaat over letterlijk alles wat er maar te bedenken valt. Woonplek, studiekeuze, financiën, toekomst, therapie, en ga zo maar door. Als ik écht nergens rekening mee zou hoeven houden dan zou ik vandaag nog een enkeltje naar Australië boeken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei PeggyV:

Niet hoeven nadenken of bezig zijn met de constante tweestrijd in mijn hoofd. En dat niet alleen met Kerst, maar iedere dag..

Klinkt alsof je nog zoveel bezig bent met anderen, je identiteit en misschien zelfs je eetstoornis. Wat houdt je tegen om eerst eens fulltime te gaan werken, een eigen kamertje en te sparen voor dat enkeltje Australie voor twee jaar. Na die twee jaar kun je ook nog studeren om anderen te helpen....
Maar het klinkt nu alsof het heel gezond zou zijn even aan jezelf te denken. Je droom te volgen en eindelijk geen druk te hebben. Van een eetstoornis, je ouders of een studie. Ik voel spanning voor jou van alle druk. Ik herken het ook heel erg en ik ben er uiteindelijk door teruggevallen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk en betekent niet dat het jou gebeurd! Maar wil het je wel als een waarschuwing meegeven ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi PeggyV, 

Wat IV93 al zegt, de druk............klinkt als het "moeten" maken van besluiten voor de toekomst die heel groot lijken. Ervaar je deze druk ook vanuit je ouders?

Klinkt alsof je wel even een time-out kunt gebruiken. Is er een manier om voor jezelf een soort van time-out te kunnen nemen? 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 uur geleden zei PeggyV:

@Mary @IV93 Die time-out is alles wat ik nodig heb, maar ik weet niet hoe of wat.. 

Dit is eigenlijk een heel mooi moment in je proces: een kans om een patroon te doorbreken en een keer voor jezelf te kiezen.

Ik denk altijd maar zo: als de uitkomst sowieso wordt dat je je rot voelt, kun je net zo goed voor jezelf kiezen :) een rotgevoel omdat je je grenzen bewaakt hebt is beter dan een rotgevoel omdat je er overheen gegaan bent.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje

Ik kom even zeggen dat het tot nu toe (gelukkig!!!) best mee valt. De eetstoornis neemt veel over maar mama ook. En als mama het overneemt vind ik het niet zo erg: toen ik eerder terugviel nam zij wat dingen over in de zin van hoeveelheden en niet papa. Papa doet eet mee en dan ben ik bang dat ik dat ook moet. Mama niet. Ik ga de kerstdagen geruster toe zo :)

Alsjeblieft heeeeeeeeeeeeeele fijne kerstdagen allemaal ❤️

al komt dat ook omdat ze gewoon een weegschaal hebben hier

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
1 uur geleden zei Ninaaatje:

En als mama het overneemt vind ik het niet zo erg: toen ik eerder terugviel nam zij wat dingen over in de zin van hoeveelheden en niet papa.

Laat je mama het maar lekker overnemen. Doe ik nu ook... m'n tante regisseert mijn leven een beetje en daartussen in doe ik lekker niks. Top! Precies wat ik nodig heb.

Wens iedereen een fijne kerst & gelukkig nieuwjaar! ❤️ 
Het is altijd een beetje dubbel maar toch... Het kan wel !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anna Verhoeven

Ik wens iedereen heel veel succes, sterkte, geluk en toch ook plezier toe deze dagen! Blijf vooral goed bij jezelf, en probeer samen met je eetstoornis deze dagen door te komen. Hij is er helaas nu eenmaal. Maar hopelijk volgend jaar niet meer! 💪❤️❤️ 

Ik wens jullie het aller beste! ❤️ 🌲

Liefs xx

Ps. Mocht dit nog helpen, hier een liedje met een stukje tekst erbij. ❤️ 

https://www.youtube.com/watch?v=qajMqcZQ5pc&frags=pl%2Cwn

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Lieve allemaal, 

Ik hoop dat jullie de Kerstdagen 'overleefd' hebben en dat jullie op jullie eigen manier nog een beetje hebben kunnen genieten! Misschien hebben jullie het al via social media gelezen maar ik heb deze dagen een mooi Kerstverhaal van onze ervaringswerker Asli Hoek gedeeld waarin zij haar herstelverhaal vertelt: https://www.humanconcern.nl/nieuws/kerstverhaal-van-ervaringswerker-asli-hoek-geluk-zit-in-jezelf 

Asli heeft jarenlang een ernstige eetstoornis gehad maar is uiteindelijk helemaal hersteld, ik hoop dat dit verhaal jullie inspiratie heeft! 😘🤗

Liefs Inge

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites