Spring naar bijdragen
zodi

De voor- en nadelen van je eetstoornis

Aanbevolen berichten

zodi

Hoi!

Ik ben bezig met het maken van een voor- en nadelen lijst van een eetstoornis. Nu zal je je misschien afvragen "Zijn er voordelen dan?". Op een manier wel ja, alleen is voordelen misschien een verkeerd woord hiervoor. Ik wil onderzoeken welke nadelen ik ervaar aan dit alles en waarvoor ik de ES gebruik om de voordelen te krijgen. Als ik erachter kom wat de voordelen zijn dan kan ik erachter komen wat ik mis in mijn leven en hoe ik dit eventueel op een positievere manier kan vinden. Mijn lijstje tot nu toe bestaat uit:

Voordelen:

- Gevoel van controle

- Een vorm van zelfvertrouwen 

- Manier om je emoties mee te reguleren 

- Afleiding/focus

- Iets van jezelf, eigen wereldje

- Vorm van rust

- Minder eenzaam omdat je dit hebt (terwijl dit juist de eenzaamheid veroorzaakt)

Nadelen:

- Geen "normaal" leven

- Sociale leven vervalt, eenzaamheid

- Niet zomaar op stap kunnen gaan zonder stress om het eten te hebben, niet uit eten kunnen gaan, niet meer kunnen bakken

- Veel lichamelijke klachten

- Geen liefde meer voor jezelf hebben

- Een niet normaal denkend/functionerend brein, verloren in de obsessie 

Nu is mijn lijstje nog niet helemaal af en ben er nog steeds mee bezig, toch ben ik enorm benieuwd naar jullie lijstje!

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

Wow, wat heb je dit al goed verwoordt allemaal: ik herken me in alle door jouw genoemde voordelen. Daarbij heb ik zelf nog als voordelen:

-ergens goed in zijn

-aandacht vr jezelf

-gevoel van trots

Nadelen zijn bij mij wat anders, omdat ik geen lich.klachten heb en mijn sociale leven er niet zo erg onder lijdt.

Mijn nadelen:

-geen bikini aandurven, niet meer durven zwemmen met mijn kinderen 

-altijd koud!

- lich.contact/ intimiteit vermijden

-geen nieuwe kleding kunnen kopen 

-schaamte vr mijn lichaam 

- niet vrij kunnen (genieten van) eten

- niet kunnen bakken 

-soms: moeite met drukte om me heen

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lydia

@zodi, wat goed dat je zo'n lijstje maakt! En natuurlijk zijn er voordelen van een eetstoornis en die brengen inderdaad de functie van je eetstoornis heel goed in kaart. Misschien kun je ook nog de korte en lange termijn voor- en nadelen in kaart brengen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@zodi goed om er op deze manier mee  bezig te zijn! De voordelen geven je veel informatie over de functie van je eetstoornis. Mooi dat je inziet dat je dan ook kan gaan kijken hoe je dat op andere, gezonde manieren kunt bereiken. Als je je voordelen zo op een rijtje ziet, wat komt er dan in je op? Zit er iets tussen waarbij je ideeën hebt over hoe je dat op een andere manier voor elkaar kunt krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

@zodi goed dat je zo'n lijstje maakt, geeft je goed inzicht in de functie van je eetstoornis.

Vorig jaar heb ik ook zo'n lijstje gemaakt als onderdeel van de behandeling. Met daarin ook onderscheid gemaakt tussen voor- en nadelen op korte- en langetermijn.

Bij mezelf merkte ik vooral op dat op zeer zeer korte termijn (5 a 10 min.) er alleen voordelen waren in een gevoel van rust.

En op lange termijn voornamelijk nadelen, in de zin van geen sociale contacten, afzonderen, eenzaamheid en lichamelijk letterlijk kapot gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Hee @zodi

Wat goed dat je hiermee bezig bent! Je hebt al een aardige lijst zie ik.

Ik denk net als @Mary dat de voordelen voornamelijk op de korte termijn werken (controle en rust) en de nadelen op de lange termijn (lichamelijke klachten, eenzaamheid enz).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Wat ik vooral ervaren heb over de voordelen van mijn ES, is dat mijn Es mij altijd wilde beschermen voor bepaalde situaties en gevoelens. Wat jij al opnoemt; 'iets van jezelf, eigen wereldje', was ook een van de voordelen bij mij. Ik weet nu dat het onderliggende beschermd moest worden. Gezien ik mij altijd in alles afhankelijk opstelde van anderen, vond ik het een voordeel van het hebben van een ES dat ik even zelf mocht bepalen wat ik deed en vooral at. Nu weet ik dat ik mij ook hierin weer afhankelijk maakte van mijn ES en wederom niet zelf de regie nam, maar zag ik toen nog niet. 

Voor iedereen is dit lijstje natuurlijk weer anders, maar het hielp mij om te gaan leren zien waarom de ES in mijn leven is gekomen. Waar wilde hij mij voor beschermen ongeacht of dit wel of niet de juiste hulp was.

Een ander punt wat op mijn lijstje stond; bescherming tegen mannen. Een nieuwe relatie 'moeten' beginnen daar was ik (en vaak nog steeds) doodsbang voor. Mijn kernovertuiging hierin was, als ik dik ben vinden deze mannen mij niet meer leuk of aantrekkelijk en dan hoef ik ook niet bang te zijn een nieuwe relatie aan te 'moeten' gaan, want die optie is dan sowieso uitgesloten. Nu zie en voel ik hoe verdrietig dit eigenlijk is en zó niet strookt met de manier waarom ik tegen vollere vrouwen aankijk. Maar destijds een groot punt voor op mijn voordelen lijstje en zeer wanhopige manier om controle te krijgen op die situatie. 

Succes met het uitvogelen van jouw voordelenlijst, hoewel je natuurlijk al een mooie lijst hebt! Ik merkte ook dat het gaande weg steeds duidelijker werd en er steeds meer voordelen duidelijker werden naarmate mijn therapie vorderde. 

Liefs!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.