Spring naar bijdragen
Blueeyes

Stoelgang

Aanbevolen berichten

Blueeyes

Hey allemaal

Ik zag zo snel niet iets wat hierop leek, maar het zit in mijn hoofd en het gaat er niet uit. Vind het eng om te vragen want t is toch een gek onderwerp maarja.. 

Hoe is jullie stoelgang? 

Ik gebruik geen laxeermiddelen ofzo. Lang geleden heeft de dokter gezegd dat ik last had van een spastische darm met verstoppingen.. dus sowieso is mijn stoelgang altijd al een dingetje geweest.

Maar ik ga eigenlijk steeds minder vaak en als ik dan ga..dan is het niet heel fijn zeg maar.. 

Is dat herkenbaar? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

In zoverre herkenbaar vanuit de anorectische periode, toen kon ik ook moeilijk naar de wc, vanaf het moment dat ik meer ging eten, herstelde dit weer.

Als er geen/weinig voedingsstoffen in je lichaam terecht komen, dan zijn er ook weinig "afvalstoffen" die je lichaam eruit wil gooien, dus in die zin is het niet vreemd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Zeker herkenbaar. Zoals Mary al zegt moet er voor een goede stoelgang voldoende voeding binnenkomen. Als de boel dan vertraagt omdat er minder binnenkomt, blijft het langer in je systeem zitten en wordt er daardoor meer vocht aan onttrokken, waardoor het allemaal nog moeizamer eruit komt. Daarnaast schrappen mensen met een ES de vetten vaak zoveel mogelijk, terwijl die juist ook helpen om je stoelgang soepel te laten verlopen.

Het geheim van een goede stoelgang is voldoende vocht, vezels en vet. (Allemaal in de juiste verhouding, natuurlijk..je hoeft geen liters olijfolie of kilo's lijnzaad te consumeren ;)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee @Blueeyes,

Ook ik herken dit, heel erg vervelend! Zoals @Mary en @Jessie al zeggen is het belangrijk om voldoende en de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen om je stoelgang soepel te laten verlopen. Zou je hiervoor contact met een diëtiste kunnen zoeken die je eventueel helpt met je eetpatroon, of krijg je hier al ondersteuning in? Het is voor jou natuurlijk extra lastig vanwege een spastische darm en regelmatig verstoppingen. Als je eetpatroon goed is op dit gebied zou ik misschien toch overwegen om weer eens langs de huisarts te gaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
NijnB

Jeetje @Blueeyes wat mij helpt voor mijn spastische darm zijn Vlozaadvezels, die los je op in wat water. Als toevoeging wil ik er nadrukkelijk bij zeggen dat ik dit absoluut niet als laxeermiddel bedoel. Dit is het ook zeker niet, het helpt alleen om je darmen op gang te houden, ik heb de tip in het ziekenhuis gekregen. Ik gebruik zelf veel pijnmedicatie die als bijwerking verstopping heeft tel daar bij ook een spastische darm op en ...dan heb je een probleem. Ik heb zelf al div. keren in het ziekenhuis gelegen omdat het echt verstopt zat en geloof me dit wil je echt niet. Sindsdien Vlozaad of ook wel psylliumvezels, het wordt ook wel in de paardenwereld gebruikt. Hoop dat je er iets aan hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Yup heel herkenbaar. Hier ook een spastische darm sinds jonge leeftijd. Tel daar een eetstoornis bij op met helaas jarenlang laxeergebruik (nu gelukkig mee gestopt). Bam, kapotte darmpjes. 

Inderdaad voldoende vetten, ik doe het ook nog niet altijd. Maar koken met olie, boter smeren, avocado, noten, lijnzaad.... allemaal goede wondermiddeltjes. Genoeg water drinken. Nog zoiets wat er bij mij vaak bij inschiet. 

Vaak zijn zakjes, drankjes etc. echt overbodig. Zoek het eerst in je eetpatroon. Ik heb heel lang aan de forlax en lactulose gezeten op advies van de dokter maar als ik heel eerlijk kijk is mijn eetpatroon gewoon nog steeds niet optimaal. Het is heel makkelijk dan om medicatie hoe "onschuldig" ook in je lichaam te gieten. Maar uiteindelijk is geen enkele medicatie echt onschuldig. 

Sterkte ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
NijnB

herkenbaar @IV93 ik gebruik idd ook nog zakjes, de Vlozaad moet je er los van zien, het zijn echt vezels die ik bijv. ook met bakken van koek of brood of zo gebruik, het is een natuurlijk product een aanvulling op je voeding. Wat een gedoe.

sterkte @Blueeyes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
XXSkinny

Hey,

Ja dit is super herkenbaar. Ik zweer bij een banaantje af en toe (als ik het aandurf). Ontbijtkoek werkt ook heel goed maar dat durf ik niet te eten :'). En wat hierboven al gezegd is voldoende vocht. Ook probeer ik wat ik dan wel eet te laten roteren? Zo wissel ik veel groeten en dergelijke af (alles wat ik zie als 'veilig' voedsel). In ieder geval lijkt dit bij mij soms wel wat te willen helpen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en sterkte 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.