Spring naar bijdragen
Carlien

Vraag het de ervaringsprofessional

Aanbevolen berichten

DeniseS

Aan alle "vragen stellers" :)  Willen jullie mij even taggen (met @ .. ) als jullie een bericht plaatsen, dan kan ik deze niet meer over het hoofd zien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lauraahtje

@DeniseS

dank voor je reactie! allereerst fijn om te lezen dat er hoop is dat ik het wel kan, dit leven, mits de eetstoornis onder controle...

de functies van mijn eetstoornis, even denken. het hebben van een eetbui lijkt een manier om 'niet te hoeven voelen'. vooral 's avonds als ik thuis kom, of als ik moe ben,  wil ik vaak niet voelen, lijkt het. zou dat kunnen? dat lijkt idd op verdragen van lastige emoties. een stukje lopen, wat fietsen, douchen, zelfs mediteren, het werkt eigenlijk allemaal. als ik het maar dóé.

dat is waar het me de laatste tijd aan ontbreekt, regelmatig. ik zet de alternatieven niet in. strenger zijn? hoe doe je dat toch, tegen jezelf...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeniseS

@lauraahtje

Ja, onderdrukken van emoties is een bekende functie van de eetstoornis. 

Misschien zou je kunnen kijken of het de komende tijd toch mogelijk is wat regelmaat in je dagstructuur te brengen, dit maakt het vaak ook makkelijker een alternatief (zoals bijvoorbeeld wandelen) structureel in te zetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@DeniseS

Ik ben vanaf vandaag lid geworden van de website. Ben nu bijna 2 jaar thuis met burnout, angststoornis, depressie. Eetbuien heb ik al zeker 20 jaar maar t laatste jaar was ik eraf, heb erg koolhydraatarm gegeten en voor mn gevoel alles onder controle en 35 kg afgevallen. Nu ben ik 'op gewicht' maar beginnen de eetbuien weer. Ik heb geen officiële diagnose, omdat ik aan mn therapeut niet durf te vertellen hoeveel ik eet bij een eetbui en hoeveel ik ermee bezig ben. Vandaag op t einde van de sessie wel genoemd dat ik eetbuien heb, maar omdat hij weg moest komt ie er volgende keer op terug, dus dan 'moet' ik wel vertellen.

Ik ben een moeder van 3 kids en voel me nogal moedeloos van alles. Wat is het verschil tussen een eetstoornis en een eetprobleem, waar zit de scheidslijn en wat kan ik doen om het wel te durven bespreken? Wil niet weer aankomen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeniseS

Hallo @Allegonda,

Heftig om al 20 jaar eetbuien te hebben! En wat een teleurstelling dat de eetbuien na een jaar eetbuivrij te zijn geweest weer terug zijn. 

Lijkt mij inderdaad verstandig dit met je therapeut te bespreken en hier ook open en eerlijk over te zijn. Wat je zou kunnen doen is opschrijven hoezeer je met eten bezig bent, je zou bijvoorbeeld een dag waarin je eetbuien hebt kunnen opschrijven en dit kunnen voorlezen zodat hij/zij inzicht krijgt in hoe het er in je hoofd aan toe gaat omtrent het eten. Je zou het, als je dit te lastig vindt, ook iets algemener kunnen omschrijven, bijvoorbeeld de dingen omtrent eten waar je echt last van hebt. Zou het je helpen dit voor te lezen, zodat je niet tijdens de sessie hoeft te bedenken wat je gaat vertellen?

Therapeuten horen over het algemeen veel schaamtevolle dingen, persoonlijk vind ik dan ook niets raar om te horen. Het is voor een therapeut ook prettig als degene tegenover je open durft te zijn zodat je samen kunt onderzoeken wat er speelt. Ik deel overigens zelf ook wel eens een schaamtevol moment uit mijn (eetstoornis)verleden, iedereen heeft wel eens momenten in zijn leven waarvan je denkt "gelukkig weet niemand dit", ook je therapeut ;)

Het verschil tussen een eetstoornis en eetprobleem is via een forum lastig te beschrijven, ik denk dat je therapeut je hiermee wel zou kunnen helpen. Hij/zij kent jouw situatie en kan hierin meekijken. 

Ik hoop je vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben? Mocht je nog andere vragen hebben, stel ze gerust. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@DeniseS

Dank voor je reactie, ik heb vandaag een mail gestuurd met mn gedachten over eten en een overzicht van mn laatste eetbui, ik kan het echt niet over mn lippen krijgen, ook al weet ik dat dat het enige is wat me kan helpen. Ook zal ik hier mee gaan lezen en mn verhaal delen, wellicht scheelt dat.... 

Erg bedankt voor het berichtje! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites