Spring naar bijdragen
XXSkinny

Wie heeft er tips om mij te helpen me aan mijn eetlijst te houden?

Aanbevolen berichten

XXSkinny

Haaj,

Geen idee of ik dit topic hier mag openen maar ik kan verder nog nergens in en wil deze vraag toch graag even kwijt, sorry als het verkeerd is :'). 

Even in het kort mijn probleem. ik ben al 2,5 jaar eetstoornis vrij. Alles ging super chill. Ik ben in september met mijn studie fysiotherapie gestart. Ik was in mijn eerste blok onnodig aan het worstelen vanwege mijn ADHD. Ik ben toen naar een instelling gestapt om mij te laten instellen op medicatie. Bijwerking hiervan is onder andere geen honger hebben. Lang verhaal kort. Ik ben praktisch een soort van gestopt met eten. Ik heb ook geen hongergevoel door de medicatie en ik maak daar misbruik van door op 3 rijstwafels de dag door te banjeren. Nu had ik gister een herhaal afspraak daar en kwamen we erachter dat ik in 1 maand tijd 6 KG kwijt ben. Die mensjes daar boos, ik half in paniek. En nu moet ik dus gaan eten.

Ik heb dus een opbouwende eetlijst voor mezelf gemaakt. En deze is ook realistisch met de nuttige voedingswaarden en alles (ik ben er heel trots op hahha). Maar ik kan me er dus niet aan houden. Het lukt me gewoon niet om het eten ook daadwerkelijk te pakken en te gaan eten. Heeft iemand hier tips of tricks voor!! Ik weet anders echt niet hoe ik mezelf hieruit moet slepen. Ik ben lichtelijk wanhopig :').

Liefs, XXSkinny

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Lieve @XXSkinny,

Wat een vervelende situatie zeg. Maar wat goed dat je het hier deelt en je zelf bewust bent van de eventuele gevaren die op de loer liggen. Met name vanwege je eetstoornisverleden.

Is het misschien een idee om wekkers op je telefoon te zetten wanneer je volgens je schema iets moet eten? Zo creëer je regelmaat en kun je het ook niet snel overslaan/vergeten omdat je geen trek hebt.

Het is in ieder geval al te zien dat je genoeg motivatie hebt en ermee aan de slag wilt gaan; dat is een belangrijke eerste stap!

Liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
XXSkinny

@PeggyV Ah dat is wel een goede tip inderdaad. Ik ga m gelijk uitproberen :P.

Hahaha fijn dat ik zo gemotiveerd overkom. Ik moet wel bekennen dat ik mij echt verscheurd en wanhopig voel van binnen. Ik heb namelijk bizar weinig strijdlust om dit gevecht nu aan te gaan. Het is zoveel makkelijker om los te laten en mezelf erin te laten wegglijden. Ik merk dat ik dan ook langzaam weer bang word voor eten, en bepaalde producten wil ontwijken.

Liefs, XXSkinny

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider

Mss een lijst maken waarom je wel zou willen eten en die bij elke maaltijd even erbij halen? Eigen motivatie zeg maar. 

Dapper, dat je het aangaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Rot dat je medicatie dit getriggerd heeft! Weet je, geen honger betekent helemaal niet dat je niet kan eten :) het betekent alleen dat je lichaam het signaal minder geeft.

De al genoemde tip van wekkers/herinneringen is een hele praktische, maar dan moet je het ook wel daadwerkelijk dóen op het moment dat je wekker gaat. Ik weet niet of het probleem daarmee verholpen is. Je verhaal klinkt namelijk niet alsof je echt vergéét te eten. Je schreef hierboven ergens dat je er bewust gebruik/misbruik van maakt dat je zo weinig honger hebt. Je schrijft ook dat je eigenlijk maar heel weinig motivatie hebt om daar tegenin te gaan.

Maar toch heb je je hier aangemeld en een topic geopend. Je had ook gewoon in stilte door kunnen gaan met afglijden. Dat je hier actief geworden bent, laat zien dat er ergens ook een deel in jou zit dat het misschien wel heel eng vindt hoe makkelijk dit gaat en het echt anders wil, ook al is die verandering evengoed eng.

Je noemt jezelf eetstoornisvrij maar ik denk dat je onder ogen moet komen dat dat niet meer zo is, of dat je iig hard op weg bent om terug te vallen. Hoe is het je 2.5 jr geleden gelukt het onder controle te krijgen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
XXSkinny

@Jessie Ik heb daarvoor echt rock bottom geraakt zegmaar. Ik haalde mijn studie niet meer alles ging mis. Ik heb toen besloten in behandeling te gaan en mijn toen der tijd counselor heeft aan heel veel lijntjes getrokken dat ik ook snel terecht kon. En ik had wel de instelling van ja als ik in behandeling ga moet ik ook echt iets veranderen en dingen uitproberen die ze voorstellen. Van alleen maar nee schudden word je niet beter. Dus ik ben daar toen na 1 jaar gezond en wel uitgekomen.

Ik wil eigenlijk ook helemaal niet afglijden denk ik. Ik heb keihard gewerkt om mijn huidige studie binnen te komen en heb mijn eerste blok met 2 x een 9 en een 7 afgesloten! Ik woon ondertussen samen met mijn super lieve vriend. En ik heb zelfs nieuwe vriendinnen gemaakt op school. Dit alles gaat een stuk gecompliceerder worden als ik ineens weer op cijfertjes ga letten. 

Ik denk dat het 2,5 jaar geleden ook wel gelukt is omdat mijn toenmalige beste vriendin die hetzelfde probleem had mij heel erg gesteund heeft met in behandeling gaan. En we het gewoon over wel/ niet eten gewicht en alles zooi kunnen hebben onder genot van een kopje thee ofzo. Zij is onverwacht vertrokken naar de andere kant van dit landje omdat ze zelf dingen niet meer aankon. Ik spreek haar helaas ook eigenlijk niet meer. En alle andere meiden die ik ken waar ik fijn mee kan praten zitten zelf zo diep in hun eigen problemen dat ik hun ook niet wil belasten met mijn.. ik weet niet een wat dit is zooi zeg maar. Ik heb dus ook niemand waar ik het nu echt mee over kan hebben. Wat mij vorige keer dus wel goed geholpen heeft.

Ik weet ook niet helemaal waar deze halve terugval ineens vandaan komt. Ik weet niet wat ik ermee aanmoet. Moet ik weer in therapie... zit ik daar überhaupt op te wachten..? En eer dat ik ergens terecht kan ben ik alweer een half jaar verder..) 

Zoooo sorry hoor voor alle depressiviteit die hier uitkomt.

Ik lijk het zelf ook allemaal even niet meer te weten.

Liefs , Skinny

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@XXSkinny dat klinkt wel echt alsof erover kunnen praten voor jou ontzettend belangrijk en helend is, of dat nou met een professional of met een naaste is. 

Klopt dat je zo weer enkele maanden verder bent als je voor een nieuwe behandeling zou gaan. Als je denkt dat het jou zelf lukt dit in een paar maanden tijd op te lossen, is therapie natuurlijk niet nodig. Maar als je dat niet ziet gebeuren, en zo klinkt het nu hoe je het beschrijft, lijkt het me een eventuele wachttijd wel waard.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.