Spring naar bijdragen
Becka

Vraaaagje over eetbuien

Aanbevolen berichten

Becka

Hoihoi! 

Ik heb een vraag en het voelt heel raar om die te stellen, maar ik doe het toch maar haha

Ik vroeg mij af hoe andere met boulimia eetbuien ervaren. Ik vraag mij dit af omdat ik daar de afgelopen tijd een verandering in doormaak ofzo. Ik had eerst altijd eetbuien die onbedwingbaar waren voor mijn gevoel. Mijn hoofd schakelde compleet uit, alles was een waas -behalve eten en het eruit gooien van eten dan. Op die momenten voelde het alsof ik van buiten werd aangestuurd, maar echt heel gehaast en gestrest of bijna met een paniekgevoel ofzo? De laatste tijd is dat anders. Het voelt nog steeds alsof ik aangestuurd word en het iets is wat ik MOET doen, maar nu ben ik echt helemaal kalm. Het lijkt alsof ik hartstikke helder ben in mijn hoofd. Het is alsof iets in mij zegt dat ik NU moet eten en het er daarna uit moet gooien, en dat ik dat gewoon maar aanneem van diegene die dat zegt (soort van een klein kindje dat "ja mama" zegt als de moeder iets aan hem/haar opdraagt). 

Ik vind het zo gek dat er zo een verandering heeft plaatsgevonden in de manier waarop het gebeurt. Heeft iemand anders daar ervaringen mee misschien?

Liefs!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Ik herken je wel. Bij mij is de ene eetbui met een waas voor m'n gezicht en gedachte op 0, maar ook vele eetbuien ben ik ook helemaal kalm. Mij is het zo uitgelegd dat je eetstoornis gaat over controle hebben en doordat je exact weet hoe je eetbui gaat en je er alles toch weer uit gooit je dat gevoel van controle hebt en het dus niet altijd op een onrustige manier hoeft te gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

7 uur geleden zei Roza:

Mij is het zo uitgelegd dat je eetstoornis gaat over controle hebben en doordat je exact weet hoe je eetbui gaat en je er alles toch weer uit gooit je dat gevoel van controle hebt en het dus niet altijd op een onrustige manier hoeft te gaan. 

hmm okee! Dank je wel voor je reactie @Roza!! Dat klinkt inderdaad wel heel logisch, ik herken dat wel inderdaad!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

Wat goed dat jij je iig bewust bent van wat voor verandering er is! Teveel nadenken en analyseren is ook wat heavy maar dit besef lijkt me wel helpend! Weet je ook wat de functie is van de eetbuien? Misschien kan je er zo ook wat achterkomen waar om jij de eetbui nu zo ervaart! 

Liefs Speranza 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

ja dat is wel waar @speranza! Wel goed, maar stiekem ook wel heel vermoeiend inderdaad!

ja half, ik heb wel een vermoeden, maar ik ben nog niet begonnen met therapie en heb mij er dus nog niet 'goed' in verdiept! maar ik hoop inderdaad dat dat wat zal verhelderen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

@Becka Dat hoop ik ook! Daar zal therapie vast in helpen. Heb je ook hobbies of activiteiten die je afleiding en energie geven? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

ja dat hoop ik ook @speranza!! maar ik denk het wel inderdaad :) ja, ik ben sinds twee weken weer begonnen met salsa dansen! ik merk dat dat echt wel helpt, dan heb ik even een paar uurtjes waarin mijn hoofd lekker rustig is😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

Lekker e @Becka! Wat goed en leuk dat je dat hebt opgepakt en dat je merkt dat dit ook wat kan helpen! Zijn belangrijke dingen naast een  'lastig pakket'.

Wat ik mij afvroeg.. Zelf heb ik ook ervaring met eetbuien. In het begin was een eetbui ook erg door lichamelijke drangen en had het een functie door afleiding etc. Hoe langer ikd e eetbuien had hoe meer het ook een gewoonte werd. Wat dus ook in hield dat het meer een gewoon iets werd, rustig en dus ook helder was. Herken je dit misschien of werkt het voor jou anders? 

Liefs Speranza 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka
14 uur geleden zei speranza:

Wat ik mij afvroeg.. Zelf heb ik ook ervaring met eetbuien. In het begin was een eetbui ook erg door lichamelijke drangen en had het een functie door afleiding etc. Hoe langer ikd e eetbuien had hoe meer het ook een gewoonte werd. Wat dus ook in hield dat het meer een gewoon iets werd, rustig en dus ook helder was. Herken je dit misschien of werkt het voor jou anders? 

super naar dat je er ook ervaring mee hebt @speranza, eetbuien zijn zo naar! :( 

hmm bij mij wisselt het heel erg. de ene keer is het echt een waas en weet ik eigenlijk niet wat mij overkomt en de andere keer voelt het inderdaad als een soort gewoonte, een ritueel, waarbij ik precies weet wat ik doe en wat de 'stappen' zijn zegmaar. dus ik herken wel de gevoelens die je beschrijft, maar ik het niet echt dat het eerst een drang was en nu een gewoonte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

@Becka ja klopt, eetbuien zijn enorm 'akelig'.

Plan je de eetbui ook?

En weet je waardoor je eerbui drang krijgt en hebt?

Liefs Speranza

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

ja soms wel @speranza! maar als ik merk dat ik m begin te plannen probeer ik het zo veel mogelijk tegen te houden.

nee niet echt.. volgende week begin ik met de therapie bij hc, dus ik hoop dat dat helderheid gaat geven!

en bij jou? plan jij ze? en weet je waar ze door veroorzaakt worden?

Liefd, Rebecca

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

@speranza oke! Dat is iig knap van je.. Probeer wel stil te staan bij waarom je de eetbui aan het plannen bent. Dat gebeurt niet voor niks, ben je gespannen, onzeker, zoek je naar een rust of warmte? Stel je zoekt rust misschien kan je dan ipv een eetbui lekker een boek lezen en of stukje wandelen. Snap je? Anders is e het een ik mag niet, en loopt het waarschijnlijk steeds hoger op.

Bij mij is het een beetje een gewoonte, plan ze ook wel maar sta er bijna niet bij stil. Bij mij hebben ze een functie dat ik 'rust' ervaar in mijn hoofd omtrent eten. De eetstoornis gedachtes van kcal, ongezond, hoeveel etcetc tellen bij een eetbui niet dus ik 'mag' eten zonder regels en eetstoornis gedachtes. Daarnaast is het een daginvulling en vult het een leegte en eenzaamheid. Ben dus ook bezig om leuke dingen te doen in de week en mezelf meer te gunnen, zowel in eten als op andere gebieden! Zoektocht haha

Liefs Speranza 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

Oei hm je hebt inderdaad gelijk.. het loopt inderdaad op dan.. dank je wel voor de tip! Ik hoop dat ik er tijdens de therapie Asscher ga jongen wat de functie precies is!

Ooh dat klinkt naar! Derks ook wel herkenbaar! Lukt het een beetje om je dagen te vullen met leuke dingen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.