Spring naar bijdragen
Becka

Tips om in slaap te vallen

Aanbevolen berichten

Becka

Lieve allemaal!

Ik heb sinds een paar weken dat ik steeds slechter slaap. Het duurt super lang (een aantal uren) voordat ik in slaap val en als ik dan uiteindelijk slaap, dan super onrustig en vaak met nachtmerries. De afgelopen weken waren spannend met de intake bij hc (ik werd net gebeld dat ik er terecht kan, wat super fijn is maar ook heel spannend) en de es die alsmaar strenger wordt. Dus ik snap ergens ook wel waar het slechte slapen vandaan komt. Mijn gedachtes in de avond als ik wil gaan slapen zijn gewoon zo druk en maken me erg onrustig.

Heeft iemand misschien tips om te ontspannen/rustig te worden/in slaap te vallen?

Liefs!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Isabella1980

@Becka, allereerst wat fijn dat je terecht kunt bij HC! Wel vervelend dat je momenteel zo slecht slaapt. Heb je al eens geprobeerd om zachte, monotone muziek te luisteren? Bijvoorbeeld ingezongen mantra's. Er zijn veel verschillende versies (mannenstem, vrouwenstem etc.) Omdat steeds dezelfde woorden worden herhaald, vond ik het ontspannend. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje

Ha @Becka

Dat is heel vervelend! 

De nachtmerries lijken me heel naar! Geeft dit ook (onbewust) spanning?

Hieronder een paar tips.

Slaaphygiëne is belangrijk:

- ritme in naar bed gaan/opstaan

- een uur voordat je naar bed gaat geen tv/pc/telefoon etc

- donkere kamer, niet te warm/koud

- bed is om te slapen, lezen etc bij voorkeur elders

- 's ochtends proberen daglicht op te pikken

Dat zijn zomaar wat dingen, verder kan het helpen wat ademhalingsoefeningen te doen voor het slapen/in bed en/of bijv zachte muziek/meditaties oid, net wat voor jou past.

Ook lees ik dat je es heviger wordt. Tja...goed eten is ook belangrijk om te slapen maar niet te kort voor het slapen gaan.

Sterkte!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee @Becka,

Wat fijn dat je bij HC terecht kunt! Natuurlijk is dat spannend, maar je staat er vanaf nu niet meer alleen voor. Dat is ook een fijne gedachte toch?

Wat vervelend dat je zo slecht slaapt in combinatie met de onrust en nachtmerries. Dat herken ik helaas heel goed. Wat mij weleens helpt is mediteren. Ik doe dat met de app Headspace. Je kunt zelf kiezen voor 3, 5 of 10 minuten dus het neemt helemaal niet veel tijd in beslag. Daarnaast spelen de factoren die hierboven staan beschreven ook een grote rol (ritme, schermen, omgeving etc.)

Hopelijk gaat een van deze tips je helpen want niets is zo vervelend als een slechte nachtrust.

Liefs, Peggy.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

dank jullie wel allemaal voor de tips, super fijn en lief😊

51 minuten geleden zei Isabella1980:

Heb je al eens geprobeerd om zachte, monotone muziek te luisteren? Bijvoorbeeld ingezongen mantra's. Er zijn veel verschillende versies (mannenstem, vrouwenstem etc.) Omdat steeds dezelfde woorden worden herhaald, vond ik het ontspannend. 

Ik heb gisteren voor het eerst geprobeerd om met meditatiemuziek te slapen, en ik werd er in het begin wel meer ontspannen door, maar na een tijdje begonnen mijn gedachten weer. Maar ik zal het eens met die mantra's proberen, misschien dat een stem wel effect heeft! Dank je wel voor de tip @Isabella1980!

40 minuten geleden zei Maartje:

De nachtmerries lijken me heel naar! Geeft dit ook (onbewust) spanning?

Ja best wel inderdaad @Maartje! Ik word heel naar wakker en mijn lichaam is ook echt helemaal gespannen, echt heel vervelend. Maar ik zal je tips eens uitproberen, super bedankt in ieder geval!

42 minuten geleden zei Maartje:

Ook lees ik dat je es heviger wordt. Tja...goed eten is ook belangrijk om te slapen maar niet te kort voor het slapen gaan

Ja, de regels worden gewoon alsmaar strenger, waardoor ik meer met eten, bewegen en de regels in mijn hoofd zit. Dat bovenop een hongergevoel helpt natuurlijk ook niet echt mee met slapen😅

26 minuten geleden zei PeggyV:

Natuurlijk is dat spannend, maar je staat er vanaf nu niet meer alleen voor. Dat is ook een fijne gedachte toch?

Ja dat is zeker waar @PeggyV! In ieder geval een stap de goeie kant op😊

27 minuten geleden zei PeggyV:

Dat herken ik helaas heel goed. Wat mij weleens helpt is mediteren. Ik doe dat met de app Headspace.

Super naar dat je het ook herkent😔 ik zal de app eens bekijken, dank je wel voor de tip!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Theo

Ik gebruik de vgz mindfulness app en dan de bodyscan van 12 minuten. Die doet het goed voor mij. Ik richt me dan op de stem en op het ontspannen van mijn lijf waardoor ik niet bezig ga in mijn hoofd.

Ook heb ik een mapje met hele rustige slaapmuziek. Ook kan ik wel eens in slaapvallen bij het luisterboek van alfred jodokus kwak (de musical uit 1978 of zo). Dat geeft dan wat afleiding van mijn hoofd.

Verder is inderdaad goede slaaphygiëne belangrijk. Geen cafeïne houdende dranken meer na 17 uur 's avonds. Geen beeldscherm meer een uur voor het slapen gaan. Niet op een lege maar ook niet op een volle maag gaans lapen. Dat soort dingen.

Heb je veel last van nachtmerries? Of is dat tijdelijk?

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean

Hoi @Becka Ken je misschien binaural beats? Ik luister deze wel eens voordat ik ga slapen Heb je wel een koptelefoon voor nodig. Zoek maar op op internet ;) staat ook een hele playlist op spotify :) 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Er is al veel nuttigs gezegd. Mijn beste nog niet genoemde tip is proberen je er niet druk om te maken dat de slaap niet wil komen. Ik had iig vaak dat ik steeds geërgerder werd naar mate ik de tijd zag verstrijken, zeker als ik op een bepaalde tijd (vroeg) op moest, frustreerde ik mezelf enorm met allemaal "Shit nu kan ik nog maar x uur slapen" of " O nee, over x uur moet ik alweer op". Tegenwoordig doe ik juist extra mijn best om mezelf rustig te houden. Bewust schouders ontspannen bv, en ipv die negatieve gedachtes probeer ik eraan te denken dat rustig liggen altijd nog beter is dan helemaal niet naar bed gaan.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider

Het lijkt dat piekeren je niet in slaap laat vallen. Heb je weleens geprobeerd je gedachten voor het naar bed gaan op papier te zetten? 

Ik had ook heel lang hetzelfde probleem. Vervelend zeg

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka
21 uur geleden zei Theo:

Ook kan ik wel eens in slaapvallen bij het luisterboek van alfred jodokus kwak (de musical uit 1978 of zo). Dat geeft dan wat afleiding van mijn hoofd.

oh wat een super goed idee, zo een luisterboek @Theo! ga ik ook eens proberen :) 

21 uur geleden zei Theo:

Heb je veel last van nachtmerries? Of is dat tijdelijk?

nee het is echt pas sinds kort, echt geen idee waar het ineens vandaan komt..

17 uur geleden zei openocean:

Hoi @Becka Ken je misschien binaural beats? Ik luister deze wel eens voordat ik ga slapen Heb je wel een koptelefoon voor nodig. Zoek maar op op internet ;) staat ook een hele playlist op spotify :) 

ooh leuk, zal ik doen! dank je wel @openocean

jaaa heel herkenbaar wat je zegt @Jessie! maar dat werkt natuurlijk alleen maar averechts. 

15 uur geleden zei Jessie:

dat rustig liggen altijd nog beter is dan helemaal niet naar bed gaan.

en dit is natuurlijk wel waar!

44 minuten geleden zei Liferider:

Het lijkt dat piekeren je niet in slaap laat vallen

ja klopt! ik schrijf overdag wel vaker dingen op waar ik mee zit. maar misschien dat ik dit eens in de avond moet proberen!

Dank jullie wel voor het meedenken allemaal :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
Op 13-11-2018 om 11:01 zei Liferider:

Het lijkt dat piekeren je niet in slaap laat vallen. Heb je weleens geprobeerd je gedachten voor het naar bed gaan op papier te zetten?

Thanks voor dit idee, die ga ik meenemen! 😉

Hoe gaat het nu met slapen, @Becka? Heb je al iets kunnen uitproberen dat werkt? Wat ik ook weleens doe is me focussen op mijn ademhaling. Dan krijg je meer het effect wat @Jessie noemt, dat je niet bezig bent met de ergernis dat je niet kunt slapen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Liferider
8 minuten geleden zei PeggyV:

Wat ik ook weleens doe is me focussen op mijn ademhaling

Deze werkt bij mij ook heel goed. 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

lief dat je vraagt @PeggyV😊 ik heb dat met de mantra's en de muziek geprobeerd! Het hielp een beetje, maar het is nog niet helemaal de oplossing helaas 😛 maar ik had gisteren spontaan zin om alle meubels in mijn kamer te verplaatsen en dus ook mijn bed. Ik sliep met mijn hoofd de andere kant op (en meer in een hoekje) en dat voelde somehow wat rustiger, dus ik hoop dat die rust aanhoudt😊

Ja dat met de ademhaling is ook een goeie inderdaad! Maar wat ik dan zo moeilijk vind, is dat ik mij dan heel erg bewust word van mijn lichaam. Dat is wel goed natuurlijk, maar wel vervelend ook 😛

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
1 minuut geleden zei Becka:

lief dat je vraagt @PeggyV😊 ik heb dat met de mantra's en de muziek geprobeerd! Het hielp een beetje, maar het is nog niet helemaal de oplossing helaas 😛 maar ik had gisteren spontaan zin om alle meubels in mijn kamer te verplaatsen en dus ook mijn bed. Ik sliep met mijn hoofd de andere kant op (en meer in een hoekje) en dat voelde somehow wat rustiger, dus ik hoop dat die rust aanhoudt😊

Ja dat met de ademhaling is ook een goeie inderdaad! Maar wat ik dan zo moeilijk vind, is dat ik mij dan heel erg bewust word van mijn lichaam. Dat is wel goed natuurlijk, maar wel vervelend ook 😛

Dat is inderdaad ook vaak een oplossing; het verplaatsen van meubels! Toen ik laatst een klein weekje bij mijn ouders sliep vertelden ze me dat een slechte nachtrust te maken kan hebben met een of andere breuk in de aarde waar je bed dan op staat? Ik had er nog nooit van gehoord hoor haha, maar het blijkt dus wel invloed te kunnen hebben.

De bewustwording van je lichaam kan ik me goed voorstellen. Wat je zelf al zegt is dat natuurlijk heel goed, maar kan het ook weer voor extra spanningen zorgen waardoor je alsnog niet in slaap valt. Het is misschien een beetje ver gezocht en ik denk maar even mee, maar misschien zou je je dan alleen op de lucht die je in- en uitademt kunnen richten?

Ik hoop in ieder geval dat de rust die het verplaatsen van de meubels je heeft gebracht, aanhoudt. Slaap lekker alvast! 😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

oh wow echt? klinkt wel interessant @PeggyV, dat ga ik eens opzoeken😊 een vriendinnetje zei ook dat het met energie te maken kan hebben, de energie van de kamer zegmaar. misschien dat die door zo een breuk veranderd ofzo? geen idee hihi

lief dat je meedenkt!! hmm ja dat zou inderdaad wel een eerste stap kunnen zijn misschien! als soort van bruggetje naar het letten op mijn ademhaling en lichaam! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV
26 minuten geleden zei Becka:

oh wow echt? klinkt wel interessant @PeggyV, dat ga ik eens opzoeken😊 een vriendinnetje zei ook dat het met energie te maken kan hebben, de energie van de kamer zegmaar. misschien dat die door zo een breuk veranderd ofzo? geen idee hihi

lief dat je meedenkt!! hmm ja dat zou inderdaad wel een eerste stap kunnen zijn misschien! als soort van bruggetje naar het letten op mijn ademhaling en lichaam! 

Haha, dat zou ik inderdaad kunnen. Ik geloof daar wel in 🙈

Wat goed dat je ervoor openstaat om met kleine stapjes je angsten aan te gaan! Doe vooral wat voor jou haalbaar is en waar jij je fijn bij voelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Becka

jaaa ik ook! Ik weet er niet super veel van, maar ook stenen en hun energie enzo zijn zo fijn! Ik draag altijd een rozenkwarts om mijn nek hihi! 

Ik kan stenen wel aanraden om bij je te dragen (voor iedereen). Op zoek gaan naar een steen die bij je past en die om je nek of in je broekzak dragen, dat kan heel veel rust geven!

Dank je wel voor je lieve woorden!🌹

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.