Spring naar bijdragen
Haplab123

Schuldgevoel

Aanbevolen berichten

Haplab123

Hi,

ik heb al heel lang geen eetbuien meer gehad en ben daar best blij mee! Ik eet nu wel erg weinig alleen wel net voldoende voor mijn gevoel en ik zit over het algemeen wat beter in mn vel sinds ik hier heel herkenbare dingen lees en zelf ook dingen kan delen! Bedankt daarvoor. Nu ben ik wel weer begonnen met overgeven na het eten en dat voelt diep van binnen toch niet helemaal goed. Ik probeer mezelf ook op het rechte pad te houden maar dit lukt soms wel en soms niet. Ik heb net bijvoorbeeld na het eten een bakje ijs op. Dat vond ik best eng van te voren omdat ik daarna sowieso wist dat er een volle eetbuien achteraan kwam en mezelf daar niet in bedwang kon houden. Maar ik had heel weinig gegeten en aangezien het vrijdga was heb ik toch een klein beetje ijs genomen. En ja hoor daarna kwam dus dat mega onrustige gevoel en verloor ik bijna de controle om niet de hele kast leeg te trekken. Want nu maakte het toch niet meer uit. Maar ik wist mezelf te bedwingen en heb het bij 1 bakje gelaten. Daar was ik best trots op want zo makkelijk vind ik dat niet haha. Maar alsnog heb ik een mega schuldgevoel hierna terwijl ik weet dat er echt niks aan de hand is. Ik val waarschijnlijk nog af ondanks het bakje ijs. Maar toch heb ik het er net uitgegooid na het eten. Hier baal ik wel weer van mezelf want ook hier had ik mezelf onder controle moeten houden, en ja niet gelukt.. 

ik weet al zoveel beter wat wel het goede is om te doen maar ik heb er zoveel moeite mee om het echt na te leven zeg maar. Hebben jullie daar tips voor of komt dat beetje voor beetje vanzelf? Ik ben nu ook alleen van mezelf aan het balen dat ik dat ijs had gegeten maar ook dat ik het eruit heb gegooid.. waarom kan ik mezelf niet gewoon een keer iets lekkers gunnen en er dan ook lekker van genieten.. :( wordt er zo moe van..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Lieve @Haplab123,

Ik heb je berichtje stiekem met een glimlach zitten lezen. Wat mag jij trots op jezelf zijn dat je de eetbui hebt weten te bedwingen. Dat is een hele overwinning lijkt mij. 

Uit je berichtje wordt duidelijk dat je inderdaad diep van binnen weet dat toegeven aan de eetstoornis je niet gelukkig gaat maken. Maar neem je niet teveel hooi op je vork? Herstellen gaat in kleine stapjes en ik denk dat je al een hele grote stap hebt gezet door niet mee te gaan in een eetbui, ondanks het onrustige gevoel. Als je daarbij ook nog een (moeilijk) ijsje gaat eten, jezelf probeert te dwingen er van te genieten én het achteraf niet te compenseren, dan denk ik dat je de lat voor jezelf te hoog legt. Het gaat helaas niet allemaal in één keer, ook al weten we wat het juiste zou zijn om te doen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kijkt naar wat wél is gelukt en van daaruit (eventueel met hulp) gaat uitbreiden.

Heb je deze situatie ook met iemand in je omgeving kunnen delen? Fijn dat je je hier op het forum zo thuis voelt 🌻

Liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Fijn dat je al een poos geen eetbuien gehad hebt!

11 uur geleden zei Haplab123:

Ik eet nu wel erg weinig alleen wel net voldoende voor mijn gevoel 

Hoe betrouwbaar is dat gevoel? Hoe kan het én 'erg weinig' én 'voldoende' zijn? Je schrijft even later ook dat je zelfs met dat bakje ijs nog wel af zou vallen. Hoe komt het dan dat je denkt dat je wel genoeg eet?

Ik vind je berichtje heel erg dubbel, want enerzijds ben ik echt blij voor je dat je die eetbui hebt kunnen stoppen, maar anderzijds is je gedrag er per saldo niet gezonder op geworden. Je hebt alleen het ene destructieve (de eetbuien), omgeruild voor het andere destructieve: weinig eten en compenseren. Hoe zie je dat zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haplab123
20 minuten geleden zei PeggyV:

Lieve @Haplab123,

Ik heb je berichtje stiekem met een glimlach zitten lezen. Wat mag jij trots op jezelf zijn dat je de eetbui hebt weten te bedwingen. Dat is een hele overwinning lijkt mij. 

Uit je berichtje wordt duidelijk dat je inderdaad diep van binnen weet dat toegeven aan de eetstoornis je niet gelukkig gaat maken. Maar neem je niet teveel hooi op je vork? Herstellen gaat in kleine stapjes en ik denk dat je al een hele grote stap hebt gezet door niet mee te gaan in een eetbui, ondanks het onrustige gevoel. Als je daarbij ook nog een (moeilijk) ijsje gaat eten, jezelf probeert te dwingen er van te genieten én het achteraf niet te compenseren, dan denk ik dat je de lat voor jezelf te hoog legt. Het gaat helaas niet allemaal in één keer, ook al weten we wat het juiste zou zijn om te doen. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je kijkt naar wat wél is gelukt en van daaruit (eventueel met hulp) gaat uitbreiden.

Heb je deze situatie ook met iemand in je omgeving kunnen delen? Fijn dat je je hier op het forum zo thuis voelt 🌻

Liefs, Peggy.

Bedankt! :) ik moet het inderdaad ook in wat kleinere stapjes aanpakken! Het komt wel weer denk ik. Ik vind het in ieder geval al wel fijn dat ik weet waar ik heen moet, alleen het echt handelen daarnaar vind ik lastig. Ik hoop dat het beter gaat komende tijd. Ik heb niemand om het mee te delen, maar ik vind dat wel heel fijn om het hier te delen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haplab123
5 minuten geleden zei Jessie:

Fijn dat je al een poos geen eetbuien gehad hebt!

Hoe betrouwbaar is dat gevoel? Hoe kan het én 'erg weinig' én 'voldoende' zijn? Je schrijft even later ook dat je zelfs met dat bakje ijs nog wel af zou vallen. Hoe komt het dan dat je denkt dat je wel genoeg eet?

Ik vind je berichtje heel erg dubbel, want enerzijds ben ik echt blij voor je dat je die eetbui hebt kunnen stoppen, maar anderzijds is je gedrag er per saldo niet gezonder op geworden. Je hebt alleen het ene destructieve (de eetbuien), omgeruild voor het andere destructieve: weinig eten en compenseren. Hoe zie je dat zelf?

Ja dit klopt wel een beetje denk ik.. ik eet wel te weinig inderdaad, maar ik houd mezelf wel aan drie maaltijden per dag en eerst skipte ik er nog wel eens een als gevolg van een eetbui ofzo.. uiteindelijk at ik dan wel meer dan nu maar ik voel me fijner bij 3 keer per dag kleine beetjes. En ik wil dit ook wel weer gaan uitbreiden naar wat meer maar dat vind ik nog lastig.. ik heb dan gister na die 3 kleine maaltijden een bakje ijs genomen zonder mezelf daarna weer te verliezen in een eetbuien, wat ik best een overwinning vond van mezelf! Ik merk wel dat het schuldgevoel van een klein bakje eis veeeel minder groot is dan wanneer ik mezelf weer had laten gaan. Want ik weet zelf ook dat een ‘normaal’ mens zonder eetstoornis ook een ijsje kan eten als toetje zonder er gelijk 20 te nemen bij wijze van spreken. Ik wil echt graag van dat hele schuldgevoel af, ook al heb ik geen eetbui gehad.. maar zoals @PeggyV zegt, moet ik dat idd in wat kleinere stapjes aanpakken misschien. En een beetje accepteren..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

De meeste mensen kunnen dat inderdaad! Dat komt omdat de meeste mensen eten naar behoefte.

Met te weinig eten maak je het een stuk lastiger voor jezelf om de controle te behouden, want dan gaat er fysieke honger meespelen. Als je dan een keer de teugels een beetje laat vieren en besluit om iets extra's te nemen, zoals dat bakje ijs, zal je lichaam heel sterk gaan vragen om méér.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Zou het je lukken om ipv 3 eetmomenten, 6 eetmomenten te plannen? 

Want ik denk dat je je lichaam veel te kort doet met 3x een klein beetje eten. (Dat bevestig je ook, dat je zelfs met een beetje ijs naast je huidige eetpatroon nog wel af zal vallen). Kan je misschien uitbreiden naar 6 keer een klein beetje eten?

Hiermee voorkom je ook de fysieke hunkering naar meer eten, incl braken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Hai @Haplab123

Wat fijn dat je door dit forum de veiligheid voelt om ook je gevoel en gedachtes te uiten. Het werkt bij mij altijd goed om mijn gedachtes op te schrijven en de steun en tips van de overige leden te krijgen. Ik krijg er ook weer andere inzichten van omdat iedereen met een eigen blik naar kijkt of op reageert. Hopelijk mag ook jij dit ervaren en deze steun voelen.

Om even terug te komen op je berichtje....Ik merk dat ik er een gemixt gevoel van krijg. Enerzijds vind ik het heel knap dat je zo bezig bent met het tegenspreken van je eetstoornis als het gaat om de eetbuien. En dat je zelf al aangeeft dat het niet helemaal goed voelt om te braken. Maar anderzijds kan ik het niet helpen dat er bij een soort alarmbellen afgaan. Ik snap heel goed dat je oprecht blij bent dat je de eetbui bent tegengegaan. Het dubbele gevoel zit er bij mij in dat het berichtje over het ijsje overkomt alsof de trots ook een beetje op de keuze voor het braken achteraf ligt. Het lijkt er op dat daar juist een verschuiving aan plaats vinden is, van eetbui naar braken. Klopt dit? Misschien niet erg leuk om te horen misschien en ik wil ook absoluut niet je gevoel bagatelliseren. Maar ik zou niet eerlijk zijn als ik dit gevoel bij mij niet benoem. 

Het gevoel dat opgeroepen wordt als je een eetbui bent tegen gegaan is heel fijn. Er is niets fijners dan zelf weer die regie te gaan voelen, hoe klein en fijn het stapje ook is. Wat mij hielp is te praten met iemand in mijn omgeving. Het is voor mij een signaal als ik herhaaldelijk een situatie afspeel in mijn hoofd of de dag terugdraai. Hierdoor raak ik in een negatief spiraal en vind ik altijd wel iets om destructief over te zijn qua gedachtes. Juist deze terugkerende gedachtes wilde ik vaak weg eten. Daarom ging ik (en ga ik nog steeds) bellen met iemand waar ik mij vertrouwd bij voel. Daardoor wordt de kritische stem minder en heb ik mijn eetstoornis minder nodig. Dit lukt de ene dag beter dan de andere, maar het helpt! Doordat ik voel dat ik steeds meer de regie terug krijg en zelf een keuze kan maken, zorgt ervoor dat de eetbuien kleiner worden en mijn gezonde stem groter wordt.
Hopelijk een tip waar je iets mee kan. 

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites