Spring naar bijdragen
Mirre

Ik maak me zorg

Aanbevolen berichten

Mirre

Hoi, 

Na een half jaar op de wachtlijst had ik vorige week een intake bij HC, 

Ik worst al 16 jaar met een ES maar dit is de eerste keer dat ik hiervoor hulp heb gevraagd,

met name omdat ik dit niet voor de rest van mijn leven bij me wil dragen of naar terug wil grijpen tijdens een  moeilijke periode.

Ik wil een voorbeeld zijn voor mijn kindjes, en goed voor mezelf leren zorgen. 

Voorafgaand aan de intake voelde ik zo veel onrust en kwamen er gedachtes voorbij als: ik heb toch geen ondergewicht, het valt allemaal best mee, ik ben al oud, ik stel me aan etc. 

Maar nu de intake geweest is en ik wacht op bericht of ik ben 'aangenomen' voor behandeling merk ik angst. 

Tijdens de intake ben ik open geweest over traumaverleden (waar ik therapie voor heb gehad) omdat ik transparant wilde zijn, echter maakt het me ook kwetsbaar, want stel dat ze me hierdoor te complex vinden. 
Ik weet niet of ik nog een keer deze stap naar hulp durf te nemen. En wat zegt het over mij? ben ik niet te helpen? ik heb niet gekozen voor het trauma, maar wordt er misschien op afgerekend. 

Allerlei gedachten gaan dus door mijn hoofd, en met name angst. 

Tijdens de intake werd gezegd dat ik gewoon met mijn kinderen aan tafel moet gaan eten, en ook eerlijk moet leren zijn naar mijn kids (tussen 4-12 jaar oud) zij weten niet van mijn es. 

En dat is juist mijn verlangen, een normale avond maaltijd voor ons allen, samen uit eten kunnen, zonder de angst en strijd met es in mijn hoofd. 

Maar nu lukt me dat nog niet.

zou ik hierop afgerekend kunnen worden?? 

Mirre

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik zou het anders willen framen. Het doel van HC is dat jij de behandeling krijgt die het beste bij jouw problematiek aansluit. Als zij weten dat zij jou dat niet kunnen bieden, zullen ze jou niet in behandeling nemen. Niet om jou te 'straffen' voor je trauma en je openheid daarover, maar om te zorgen dat jij geen tijd verspilt door een behandeling aan te gaan die niet voldoende is voor jou.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk ook een reële optie dat ze jou wél de juiste behandeling kunnen bieden en dat je dus bij HC kan starten.

Hopelijk krijg je snel duidelijkheid! Afwachten is nooit makkelijk bij zoiets belangrijks, dan kunnen al je onzekerheden een eigen leven gaan leiden. Weet je op wat voor termijn je bericht krijgt?

Wat betreft het eten met je kinderen: wat zou er gebeuren als je een keer een normale maaltijd eet, thuis, samen met hen, wat je zo graag zou willen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

@Jessie bedankt voor je reactie, het lukt me niet dezelfde producten te eten die zij eten. Zij zijn in de groei en ik niet. 
wanneer ik bij ze aan tafel zit, eet ik wat anders. Zodat we met elkaar wel dat moment hebben. En ik geen strijd heb over andere calorien. Voor dit moment is dat wat haalbaar is. 

Het intake gesprek gaf me het idee dat ik het nu wel zou moeten kunnen, wat het gevoel van falen alleen maar sterker maakt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Mirre dat zij in de groei zijn betekent misschien wel dat ze iets meer moeten eten dan jij, maar dat het zou betekenen dat ze andere producten moeten eten, snap ik niet.

Ik snap heel goed dat je de interne strijd om de calorieën liever vermijdt, maar stel dat je hem wel een keer aangaat, wat zou er dan gebeuren? Makkelijk is het niet, ik denk dat ze dat bij de intake ook niet hebben willen suggereren, maar het zou een heel mooie uitdaging zijn, denk ik!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

@Jessie ik denk dat het vooral de angst om de angst is. En niet zozeer dat er iets op dat moment gebeurd fysiek. Emotioneel is een heel ander verhaal. Dezelfde produkten eten zou betekenen dat ik aankom, iets wat ik nu nog erg moeilijk vind, en in mijn hoofd tot veel onrust en compenseren leidt. 

Vandaar de veilige produkten en de keuze om wel het eetmoment mee te doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

@Mirre het zou dan fijn zijn lijkt mij om hulp te krijgen die jou hierbij kan ondersteunen?

Je vraagt je af of je de stap naar hulp nog een keer zou zetten. Wat is en was de reden dat je hulp bent gaan zoeken? Wat wil je? En waar ben je klaar mee? 

Hc is niet de reden dat je therapie wil, dat is iets anders. Het is dan kijken naar wat voor vervoersmiddel jij nodig hebt om daar te komen. 

Stel ik wil naar Amerika, ik ga naar een autoverhuurder en vraag of ik een auto mag. Hij kan mij 1 geven maar dan zal ik nooit op mijn eindbesteming komen.. Beetje zonde toch? Dan kan ik beter toch een stukje verder rijden naar Schiphol en het vliegtuig nemen! 

Wees trots op jezelf dat je de openheid hebt gegeven! Alleen zo kom je verder en kunnen mensen met je meedenken. En weet dat als jij, met een realistische blik, denkt dat hc jou kan helpen en ze adviseren je toch iets anders aan je ook akn aangeven waarom jij denkt dat hc beter bij jou aansluit. 

Heb vertrouwen in jezelf, het is al zo dapper dat je hulp hebt gezocht! 

Liefs Speranza 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mirre

Bedankt @speranza inmiddels ben ik gebelt met de mededeling dat HC behandeling wil starten. Ik besef me dat de angst van afgelopen week met name was omdat ik geen controle op de situatie had. Ik was afhankelijk van hun afwegingen, en dat zorgde ervoor dat ik overal aan twijfelde en ook mijn motivatie verloor. 

Nu ik mag starten valt er een last van mijn schouders, ik besef me dat de strijd heviger gaat worden, maar ik wil geloven dat ik sterker word dan de es. 

Let the battle begin!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Isabella1980

@Mirre, wat fijn dat jouw behandeling gaat starten. Succes, je kunt het met ondersteuning van jouw therapeut!

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Hoi Mirre,

Wat fijn dat je mag beginnen, ik ben heel blij voor je! 

Begin je in de startgroep of individueel? 

Ik wens je veel succes met de therapie.

Liefs, 
Sylvia 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Succes Mirre!

Ik ben zelf ook in de startgroep begonnen, ik vond het super eng de eerste dag. Maar het was zo fijn, zoveel herkenning. Praten met mensen die je niks echt hoeft uit te leggen. Iedereen begrijpt elkaar. 

🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Carlien
Op 24-11-2018 om 22:52 zei Mirre:

Bedankt @speranza inmiddels ben ik gebelt met de mededeling dat HC behandeling wil starten. Ik besef me dat de angst van afgelopen week met name was omdat ik geen controle op de situatie had. Ik was afhankelijk van hun afwegingen, en dat zorgde ervoor dat ik overal aan twijfelde en ook mijn motivatie verloor. 

Nu ik mag starten valt er een last van mijn schouders, ik besef me dat de strijd heviger gaat worden, maar ik wil geloven dat ik sterker word dan de es. 

Let the battle begin!

Hoi @Mirre

Wat fijn dat je de behandeling kan starten, na de spannende dagen van onzekerheid over het besluit. De meeste cliënten beginnen inderdaad in de startgroep, wat een hele fijne plek is om je verhaal te delen bij mensen die ook een eetstoornis hebben. Ik wens je heel veel succes bij je behandeling, heb er vertrouwen in dat ook jij geholpen mág worden en kan herstellen van de eetstoornis. 

Groetjes Carlien 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
speranza

Fijn dat je mag starten! Veel succes, je kan het! 

Liefs Speranza 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.