Spring naar bijdragen
Suikerspin

Vragen over herstel als je langdurig ondergewicht hebt gehad

Aanbevolen berichten

Suikerspin

Hi! 

Ik ben nieuw op het forum maar ik heb wel wat brandende vragen, ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen! Even kort over mijzelf ik heb al 7 jaar een eetstoornis en ondergewicht, nu ben ik echt op het punt dat ik er helemaal klaar mee ben en echt beter wil worden. Ik val niet af, blijf stabiel welliswaar op ondergewicht. Het vervelende vind ik gewoon dat ik de hele dag alleen maar wil eten/eraan denk gaat dit weg als ik verder in gewicht aankom? Kan je je echt beter concentreren als je verder aankomt? Kan je ook uit eten gaan en nemen wat jij echt wil zonder gedachtes? Ik kan heel goed lekkere dingen eten zoals donuts, chocolade etc. daar heb ik totaal geen moeite mee maar drinken met kcal blijf ik ontzettend moeilijk vinden, heeft iemand tips om dit echt te overwinnen?  En als laatste kan je ook een tweede pubertijd krijgen? Ik was 13 toen deze ellende begon inmiddels 7 jaar later en ik vraag mij af als ik straks op gezond gewicht ben krijg ik dan alsnog een 'verlate' pubertijd of sla ik dat over? 

Alvast bedankt!!

Xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Mooi dat je op het punt beland bent dat je voor herstel wilt gaan!

Wat bedoel je precies met puberteit? Dat je vrouwelijke vormen gaat krijgen en gaat menstrueren enzo?

Het is een heel bekend verschijnsel dat je met ondergewicht heel de dag door aan eten denkt. Dat verdwijnt inderdaad als je herstelt. Dat geldt trouwens ook voor je slechte concentratie. Als je weer genoeg energie binnenkrijgt en reserves hebt zal je merken dat er mentaal weer meer ruimte ontstaat.

Ik kan nu idd alles eten wat ik wil, zonder eetstoornisgedachten erbij. Maar daarvoor was meer nodig dan alleen aankomen. Ik heb ook hard aan mezelf moeten werken, zodat ik uiteindelijk mijn eetstoornis echt los kon laten.

Wat betreft het drinken: misschien kun je er eens mee oefenen? Neem eens één keer een glas van iets wat je eigenlijk wel lekker vindt maar nooit nam vanwege de kcal. En kijk wat het met je doet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
SylviaVG

Hoi suikerspin, 

Welkom hier! Goed dat je er bent. 

Ik sluit mij aan bij Jessie. Uit ervaring kan ik ook bevestigen dat eigenlijk alles beter wordt als je weer op gewicht bent.

Maar zoals Jessie zegt is dat niet het enige. Een ES gaat eigenlijk niet om het eten. Het heeft een functie. Voor iedereen weer anders. 

Ik ben mij pas echt beter gaan voelen tijdens de therapie van Human Concern. Ik wilde weten waarom ik een ES had. Door daaraan te werken heb ik mezelf veel beter leren kennen en daarmee ook de ES los kunnen laten. 

Ben je van plan om hier hulp bij te zoeken? 

Liefs, 

Sylvia 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
A-M

Hi Suikerspin, welkom 🙂 Wat fijn dat je aangeeft dat je echt beter wilt worden. Dat is de eerste stap! 

De hele dag aan eten denken is inderdaad herkenbaar.. dit kan echt veranderen als je in gewicht aankomt. Ja, je gaat je beter kunnen concentreren en dit kan er ook voor zorgen dat er juist ruimte en energie komt voor andere gedachten ipv eten. Zelf heb ik dat zeker gemerkt en ik kan nu ook alles eten zonder eetstoornis gedachten. Ik ben me nog steeds altijd bewust van wat ik eet (of dit nou gezond of ongezond is, en ja ook als ik uit eten ga), maar ik kies wel waar ik echt zin in heb. Ik heb er een fijne en gezonde balans in gevonden. Zoals Jessie en Sylvia aangeven, er ligt meer aan ten grondslag en het is belangrijk om te achterhalen wat er aan je ES ten grondslag ligt. Heb je al een idee over hulp zoeken bij het beter worden? 

Je vraag m.b.t. verlate pubertijd, ik ben ook benieuwd wat je daar precies mee bedoelt? 

Liefs Annemarie 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.