Spring naar bijdragen
IngeRvT

'Emma wil leven' in het theater in samenwerking met HC!

Aanbevolen berichten

IngeRvT

Lieve allemaal, 

Vanuit Human Concern worden er vijf 'Emma wil leven' theatervoorstellingen georganiseerd, door heel Nederland! Heb je interesse? Bestel kaartjes via onze website: https://www.humanconcern.nl/nieuws/hc-kaartverkoop-emma-wil-leven-van-start 

Vanuit Human Concern worden op vijf verschillende locaties theatervoorstellingen georganiseerd in een unieke setting waarbij HC Ervaringsprofessionals en medewerkers aanwezig zijn. Tijdens de ontvangst en na afloop van de voorstelling is er de mogelijkheid om de aanwezige Ervaringsprofessionals, cliënten en oud-cliënten vragen te stellen. Na afloop van de voorstelling is er ook de gelegenheid om een bijeenkomst bij te wonen waar een Ervaringsprofessional vertelt over haar ervaring met herstel, de visie en behandelmogelijkheden bij Human Concern.

Misschien vinden sommigen het wel leuk om elkaar na afloop te ontmoeten en om na te praten? 😚Ik ben ook aanwezig op een paar van deze voorstellingen, het lijkt me leuk om jullie daar te zien! 🤗

Liefs Inge 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anna Verhoeven

Wauw, wat super goed dat dit gebeurt! Ik ga mijn best doen om een keer te komen! ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

Super leuk als je er een keer bij bent Anna! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @IngeRvT, ik heb vorige week kaarten besteld via het formulier, maar ik heb nog geen bevestiging ontvangen. Hoe lang duurt dat ongeveer?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Xtina

Kaart besteld voor in Zwolle. 

Appte ik mijn moeder,  ja maar ik wil ook mee. Oké, is goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@Elske super leuk dat je erbij bent in Zwolle! Ik heb het meteen even aan mijn collega gevraagd, waar de mail blijft. Heb je ook in je spam gekeken?

@Xtina leuk dat jij en je moeder ook naar de voorstelling in Zwolle komen! 😊 Ben benieuwd of er nog meer gebruikers van het forum naar 'Emma wil leven' gaan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IngeRvT

@Elske het lijkt erop dat je aanmelding niet goed bij ons is binnen gekomen. Zou jij je nog een keertje willen aanmelden? ☺️ Sorry voor het ongemak, maar dan weten we zeker dat je aanmelding goed binnen komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Van de week las ik via fb site van leontienhuis dat er in de voorstelling veel triggers zitten, zij raadde mensen met ES af om ernaar toe te gaan...? 

Hebben andere hier al zicht op? Is het bv erger dan de triggers van de voorstelling Stillen of is het vergelijkbaar? 

Wat is advies/ervaring van HC medewerkers? 

Mijn vader begon er gister over... vond ik wel bijzonder. Ook een beetje eng wel :( 

ik deel nog steeds niks met m'n familie mbt eetstoornis
... nu dat hij er zelf over begon twijfel ik of ik hem heel heel misschien ga vragen samen te gaan. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie

@Rebekka Je kan ook naar de speciaal door HC georganiseerde avonden gaan, dan is er nadien 'nazorg' door therapeuten e.d...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
27 minuten geleden zei Jillie:

@Rebekka Je kan ook naar de speciaal door HC georganiseerde avonden gaan, dan is er nadien 'nazorg' door therapeuten e.d...

Ik ben voor mezelf niet zo bang voor triggers hoor maar aangezien er hierboven niks over staat vraag ik me af in hoeverre dat bericht van leontienhuis echt serieus genomen moet worden of dat het wat overdreven is? 

Ik weet t niet... vroeg het eigenlijk ook uit zorg voor anderen :) Maar goed dat je aangeeft dat degene door HC georganiseerd ook nazorg bieden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jillie
5 minuten geleden zei Rebekka:

vraag ik me af in hoeverre dat bericht van leontienhuis echt serieus genomen moet worden of dat het wat overdreven is? 

Heb dat bericht ook even opgezocht, maar ze zeggen niet persé dat je niet moet kijken, toch? Alleen dat het niet persé meerwaarde heeft.

Ze zijn er verder ook wel positief over.

Persoonlijk denk ik dat dit theaterstuk heel wat minder triggerend zal zijn dan de documentaire zelf...

Maar sowieso geldt voor iedereen met een eetstoornis dat het goed is om na te gaan waaróm je naar het theaterstuk zou willen en ook of je er op dit momt klaar voor bent/ mee om kunt gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

"Gaan is niet nodig, je kent de manipulerende eetstoornis al."

Dit stukje interpreteer ik dan misschien anders @Jillie komt voor mij over als nou je hoeft niet te gaan want je kent het al dus heeft t geen meerwaarde. 

Misschien vinden zij dat het geen meerwaarde heeft maar wat ik mij van Stillen herinner is dat theater bij mij op z'n andere manier binnen kwam dan bv een film/ documentaire/boek/vele confrontaties van therapeuten, familie, vrienden. 

Theater opende mijn ogen op een heel andere manier... en ik voelde me zó begrepen. dus ondanks mijn zorg dat bezoekers met es getriggerd worden nav dit bericht, zou ik zeggen ga wel.. 

ik vond het toen bij Stillen bv heel fijn samen met iemand te gaan (2 vriendinnen toen) en ik eindelijk niet zelf hoefde uit te leggen hoe die verrotte eetstoornis nou werkt... maar na de voorstelling ontstond wel een mooi gesprek van oh en hoe is dat dan voor jou en herken je dat enz. 

Dus ja persoonlijk denk ik wel dat het meerwaarde heeft :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
27 minuten geleden zei Jillie:

Maar sowieso geldt voor iedereen met een eetstoornis dat het goed is om na te gaan waaróm je naar het theaterstuk zou willen en ook of je er op dit momt klaar voor bent/ mee om kunt gaan.

zeker! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Ik ben gister naar de voorstelling in Zwolle geweest en ik vond het heel indringend en herkenbaar. De strijd in het hoofd van Emma is echt goed weergegeven en voelbaar gemaakt. De nabespreking vond ik ook een toegevoegde waarde hebben. Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven en gemotiveerd en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Bedankt dus voor het organiseren van deze voorstelling :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
2 uur geleden zei Elske:

Ik ben gister naar de voorstelling in Zwolle geweest en ik vond het heel indringend en herkenbaar. De strijd in het hoofd van Emma is echt goed weergegeven en voelbaar gemaakt. De nabespreking vond ik ook een toegevoegde waarde hebben. Het heeft mij nieuwe inzichten gegeven en gemotiveerd en dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Bedankt dus voor het organiseren van deze voorstelling :) 

Ik twijfel om mijn familie op de hoogte te stellen van de voorstelling. Denk je dat het meerwaarde heeft voor hen om het te zien? Geeft het voor omstanders meer inzicht in hoe het is om een eetstoornis te hebben?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Linsey Ik denk wel dat het meer inzicht geeft. Ik was met een vriendin die geen eetstoornis heeft en zij vond ook dat de tweestrijd heel duidelijk werd weergegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Xtina

Ik was er ook afgelopen zaterdag. Ik ben er wel even stil van geweest. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

De uitnodiging aan m'n familie is volgens mij niet echt in goede aarde gevallen. 😓

Gelukkig wel bij vrienden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n
2 uur geleden zei Linsey:

De uitnodiging aan m'n familie is volgens mij niet echt in goede aarde gevallen. 😓

Gelukkig wel bij vrienden.

Waarom niet? Hoe reageerden ze?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
7 uur geleden zei Cor13n:

Waarom niet? Hoe reageerden ze?

Door geen reactie te geven. Alleen mijn oudere zus reageerde met:  

Spoiler

"Ik moet eerlijk zeggen dat ik onze situatie als gezin al pittig genoeg vind. Deze theatervoorstelling zie ik niet zitten"

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
2 uur geleden zei Linsey:

Door geen reactie te geven. Alleen mijn oudere zus reageerde met:  

Toon verborgen inhoud

"Ik moet eerlijk zeggen dat ik onze situatie als gezin al pittig genoeg vind. Deze theatervoorstelling zie ik niet zitten"

Geen reactie kan ook betekenen dat ze er over na denken ;) zou je er op een later moment op terug kunnen komen bv met de vraag heb je het gezien/gelezen erover nagedacht? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
30 minuten geleden zei Rebekka:

Geen reactie kan ook betekenen dat ze er over na denken ;) zou je er op een later moment op terug kunnen komen bv met de vraag heb je het gezien/gelezen erover nagedacht? 

Ja daar heb je gelijk in.

Ik vind dat heel moeilijk om te vragen. Ik trek me terug, voel me enorm schuldig dat ik erover begonnen ben, en belastend voor mijn familie. Dit is echt zoiets dat heel groot wordt in mijn hoofd..  :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Linsey Wat vind je van de reactie van je zus?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
23 minuten geleden zei Elske:

@Linsey Wat vind je van de reactie van je zus?

Nou het was mn bedoeling niet om er nog eens een schepje bovenop te doen, en zo komt haar reactie op me over.

Het ontbreekt aan verbinding en communicatie, juist ook met die zus en haar man. Het ontbreekt aan begrepen worden ook door hun, en hoopte dat de voorstelling daaraan kon bijdragen.

(Mijn zwager (haar man) zei van het weekend nog tegen mij, met mijn ontslag uit het ziekenhuis : "nou flink eten. Dan komt het wel goed." ) 🤐

Dus mijn intentie was: Begrip, communicatie, verbinding. Niet een schepje bovenop de heftigheid die er al is in het gezin. Maar ik kan me wel voorstellen dat deze voorstelling voor mijn zus niet de manier is om dat te bewerkstelligen en dat het inderdaad ook heel heftig en confronterend kan zijn en zij zich daar liever voor afschermt. Dat heb ik dan ook aan haar terug gegeven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Linsey Heb je ook je intentie aangegeven, of alleen dat het ook heftig en confronterend kan zijn? Ik denk dat het eerste namelijk wel belangrijk is. Niet om haar over te halen, maar wel om aan te geven hoe jij er in staat.

Verder vind ik het heel rot voor je dat je je zo onbegrepen voelt. Ik heb dat ook met een deel van mijn familie en ik heb me er inmiddels bij neergelegd. Dat was (en is soms nog steeds) erg pijnlijk, maar geeft ook een stuk rust. Er is trouwens ook een podcast gemaakt rondom de voorstelling, ik heb die de afgelopen dagen geluisterd en het was voor mij erg helpend. Mocht je hem ook willen luisteren, je kunt hem vinden op Spotify als je zoekt op solo stories.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites