Spring naar bijdragen
Anoniem90

Angst voor eetlijst

Aanbevolen berichten

Anoniem90

Hoi allemaal, 

Ik worstel an jarenlang met boulimia. Inmiddels gaat het al veel beter. Ik compenseer niet meer, ik volg geen diëten meer en mijn eetbuien zijn veel controleerbaarder en minder vaak aanwezig. Ik ben in behandeling en heb een eetlijst gekregen, maar dit lijkt zoveel!! Ik durf het echt niet te eten, ben zo bang om aan te komen. De mensen in mijn omgeving eten echt niet zoveel.. En als ik het invul in een kcal teller (niet goed, ik weet het!) dan kom ik echt boven de 2000 uit. Hierdoor roept het zoveel weerstand en angst op. Ik volg eet wel voldoende brood en avondeten. Maar tussendoortjes en extra zuivel en Sap, vind ik echt heel lastig. De eetlijst is goed vergelijkbaar met die van Proud2beme. Heeft iemand ervaring met het volgen van deze lijst. Is deze angst herkenbaar? Het houdt me al weken bezig en laat me maar niet los.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee @Anoniem90,

Wat naar om te lezen dat je al zo lang worstelt met een eetstoornis, maar wat goed dat je het nu enigszins in de hand hebt door niet meer te compenseren en de eetbuien te minimaliseren. Daar mag je alvast heel trots op zijn! Ik heb zelf geen ervaring met BN maar de angst voor het volgen van een eelijst herkent denk ik iedereen hier wel. Vooral het stukje tussendoortjes is voor mij niet vreemd. Toch heeft je lichaam tussen de hoofdmaaltijden door ook voeding nodig om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en je lichaam te laten functioneren gedurende de dag. De eetlijsten van Proud2Bme zijn opgesteld door een diëtiste maar wel algemeen. De lijst die jij hebt gekregen is waarschijnlijk afgestemd op jouw behoeften, wat jouw lichaam nodig heeft. Het kan dus zo zijn dat de hoeveelheid energie hoger uitkomt dan wat jouw eetstoornis acceptabel vindt. Probeer te vertrouwen op je therapeut/diëtiste, en niet op die eetstoornis. Die maakt je uiteindelijk niet gelukkig toch? Ik denk dat het nu voor belangrijk is om een regelmatig eetpatroon op te bouwen en proberen te ervaren dat er niets geks gebeurd met je lichaam en/of gewicht.

Heel veel succes, zet 'm op!

Liefs, Peggy.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi @Anoniem90,

Knap dat je al zo ver gekomen bent met het niet compenseren en dat de eetbuien eter hanteerbaar zijn.

En een eetlijst waar ineens zoveel op lijkt te staan...........inderdaad herken dat dit heel moeilijk is. Vanuit mezelf weet ik dat ik tussen de eetbuien door, bijzonder weinig gegeten heb, als onderdeel van het "compenseren", en de angst om aan te komen van eten. Een eetlijst kan dan in vergelijking ineens heel veel zijn. Qua voedingsstoffen voor je lichaam heb je de tussendoortjes echt nodig. 

De vergelijking met anderen die minder lijken te eten, herken ik ook. Al ben ik er wel achter dat ik anderen niet 24/7 zie, m.u.v. mijn vriend. En dat je niet altijd ziet wat anderen allemaal eten en zij het niet opschrijven en jij wel een lijst hebt waar het allemaal op staat. Dat kan behoorlijk confronterend zijn. 

Mijn ervaring is inmiddels wel dat met het toevoegen van tussendoortjes en gewoon meer eten, dat ik hier niets van ben aangekomen, maar mijn lichaam dit gewoon nodig heeft. De ES gedachten zorgen er alleen nog steeds voor dat het lastig is, maar ik weet dat ik die de laan uit moet sturen. En wat Peggy aangeeft, je gaat dit pas opmerken op het moment dat je dit aangaat. Misschien goed om te kijken wie jou hierin zou kunnen steunen of wat jou zou helpen om de uitdaging aan te gaan. 

Succes!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb echt vertrouwen in mijn therapeut. Maar de eetlijst is nu nog niet op mij afgestemd. Het is nu nog algemeen. En mede daardoor vind ik het spannend. Ik had altijd het gevoel geen discipline te hebben. Ik merk nu pas hoe veel controle ik wil hebben over mijn eten en hoe bang ik ben die controle te verliezen. Ik eet nu best goed denk ik, maar wel veilig. Dus fruit tussendoor of een minst ongezond koekje.. Maar het idee om kroketten, chocola, chips etc. te eten maakt me echt bang. Of een lasagne te kinnen eten zonder schuldgevoel, zoet beleg etc. Ik ben zo bang dat ik dan weer direct in een eetbui verval. En stiekem merk ik nu ook dat ik haast zin heb in een eetbui. Niet het gevoel dat het me achteraf geeft, maar wel om even niet na te hoeven denken over wat ik allemaal wel of niet mag eten van mijzelf. Maar ik weet hoe ik me daarna ga voelen, dus ik wil het niet!! En het feit dat ik nu alles wat ik eet moet opschrijven, weerhoud me er ook van om meer te eten. Ook al heb ik soms wel trek of zin om meer te eten.. 

Is dit ook herkenbaar? Is het mogelijk om ooit zonder schuldgevoel te kunnen eten, gewoon te eten als je trek hebt en eten te laten staan als je geen trek hebt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blackmos

Hoi 

Wat knap hoever je bent gekomen tot nu toe, geef niet op en spreek je angsten uit. Het geeft niet als iets nog niet helemaal lukt. Ik begrijp je angst over een algemene Eetlijst. Ieder lichaam is anders en heeft een andere kcal behoefte. Spreek deze angst ook uit he en plan zo snel mogelijk een afspraak met de diëtiste om de lijst persoonlijk te maken. En luister vooral goed naar je lichaam. Als je buik borrelt heeft het trek, word je duizelig of zie je zwarte vlekken dan eet je echt te weinig en dan ben je eigenlijk te laat met je eetmoment. 

Probeer het gewicht los te laten, je bent niet dat getal. Zolang je dat getal nog in je hoofd hebt wordt herstel echt heel lastig. Je lichaam heeft de tijd nodig om te wennen aan het nieuwe eetpatroon en het kan wel eens zo zijn dat je dan eerst wat aankomt.. 

54 minuten geleden zei Anoniem90:

Ook al heb ik soms wel trek of zin om meer te eten.. 

Is dit ook herkenbaar? Is het mogelijk om ooit zonder schuldgevoel te kunnen eten, gewoon te eten als je trek hebt en eten te laten staan als je geen trek hebt? 

Heeeel herkenbaar. Bij mij is het zo; ik kan heel goed niks eten of echt heel minimaal. Of ik heb eetbuien. Die middenweg (eetlijst) is zo verdomd lastig omdat het voor mijn gevoel dan vaak al teveel is, dus verpest, dus verpest ik het maar goed. Als ik een Eetlijst volg lijk ik ook steeds meer honger te krijgen, onverzadigd. Dat Triggert een eetbui ook. De kunst is om jezelf te verzadigen met voedzame producten en genoeg te eten.

Ik ben er van overtuigd dat je op zo'n moment wel een normale portie eet maar het in je hersenen een seintje krijgt van meer meer meer omdat het bang is om straks weer te weinig te krijgen. Dat is t punt waar t bij mij ook vaak fout gaat. Naja miss heb je er wat aan. 

Succes!

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben inderdaad al een eind gekomen, maar die strijd in mijn hoofd krijg ik tot nu toe niet onder controle. En soms heb ik gewoon niet veel geduld en wordt die angst zo groot dat ik het even moet delen. Dat vind ik zo fijn van dit forum! Het heeft mij afgelopen maanden enorm geholpen om hier mijn verhaal te kunnen delen en te ervaren dat mijn Eetgestoorde gedachten herkenbaar zijn. Dat het dus niet alleen gebrek aan discipline is, maar dat er echt meer achter zit waar ik van af kan komen. Ik ga de uitdaging aan! 

Nogmaals bedankt voor jullie reactie. Doe steun is echt heel fijn! 

@mary, ik heb idd aan een familielid gevraagd en zij bleek idd veel meer te eten dan ik dacht. Wel minder dan de eetlijst, dat geeft dan weer spanning, maar zij houdt niet zo strak vast aa een dieet en eet gerust wel eens een reep chocola of een zal chips. dus dat was fijn o te horen..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
Op 12-12-2018 om 10:43 zei Anoniem90:

Ik ben zo bang dat ik dan weer direct in een eetbui verval. En stiekem merk ik nu ook dat ik haast zin heb in een eetbui. Niet het gevoel dat het me achteraf geeft, maar wel om even niet na te hoeven denken over wat ik allemaal wel of niet mag eten van mijzelf.

Dit is een heel waardevol inzicht over de functie die de eetbuien voor jou vervullen! Dat je eetbuien een soort tijdelijke escape voor je zijn. Even verstand op nul. Hoe zou je dat gevoel van rust op een andere manier kunnen bereiken? Zijn er dingen, of had je die vroeger, een hobby of interesse bijvoorbeeld, waar je even echt in op kunt gaan?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n
Op 12-12-2018 om 11:43 zei Blackmos:

Ik ben er van overtuigd dat je op zo'n moment wel een normale portie eet maar het in je hersenen een seintje krijgt van meer meer meer omdat het bang is om straks weer te weinig te krijgen. Dat is t punt waar t bij mij ook vaak fout gaat. Naja miss heb je er wat aan.

Wat blackmos zegt heb ik inderdaad ook. Bij een eetbui gaat dan even de rem eraf, verstand op 0 en dan eet ik teveel omdat ik het de dag erna niet meer mag van mezelf. Ik ben hier nu actief mee bezig en merk al dat ik minder eetbuien heb doordat ik mezelf meer gun. Hierdoor kan ik genoegen nemen met minder, omdat ik het de volgende dag ook weer mag als ik daar zin in heb. 

Misschien kan je dit eens met je therapeut bespreken?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
Op 12-12-2018 om 11:43 zei Blackmos:

Heeeel herkenbaar. Bij mij is het zo; ik kan heel goed niks eten of echt heel minimaal. Of ik heb eetbuien. Die middenweg (eetlijst) is zo verdomd lastig omdat het voor mijn gevoel dan vaak al teveel is, dus verpest, dus verpest ik het maar goed. Als ik een Eetlijst volg lijk ik ook steeds meer honger te krijgen, onverzadigd. Dat Triggert een eetbui ook. De kunst is om jezelf te verzadigen met voedzame producten en genoeg te eten.

Wat is voor jou de middenweg? Is dat volwaardig?? Als jij langere tijd volwaardig gaat eten zal je lichaam ook weten dat het genoeg binnenkrijgt. Vergeet niet dat je door te weinig eten (en compenseren) tekorten oploopt waar je lichaam een inhaalslag voor wil maken

@Anoniem90 hoe gaat het nu?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

@Maartje lief dat je ernaar vraagt. Het lukt me goed om mij aan de eetlijst te houden. Maar wel met nog aan aantal restricties en ik merk dat het vooral in mijn hoofd veel strijd oplevert. Ik ben zo bang om aan te komen. Zonder de behandeling had ik dit nooit gedaan. Maar zonder die behandeling was ik nu ook al een aantal eetbuien rijker en die heb ik nu onder controle :) ik voel alleen ook dat het vooral de druk is van de behandeling waardoor het mij lukt. Dus op zich fijn. Maar het sterke gevoel van controle moeten hebben over mijn eetgedrag, is er nog steeds. Deze durf ik ook nog niet los te laten, ik ben dan bang voor een eetbui en om aan te komen. 

Spoiler

Ik heb de eetlijst die ik nu volg in een app gezet om de kcal op te tellen. Heel fout, ik weet het, maar ik kom dan echt over de 2000. En dat geeft nog steeds zoveel angst. Ik kan niet relativeren dat ik dat vast allemaal kan eten zonder aan te komen. Die richtlijn van 2000 kcal is er toch niet voor niets? Ik ga deze gedachte ook met mijn behandelaar bespreken, maar ben wel benieuwd of iemand dit herkend? Is er een manier om dit wel te kunnen relativeren? 

Verder gaan de dagen wisselend. Er zijn dagen dat ik me goed voel, maar ook dagen dat de angst echt groot is. Maar het zit dus wel vooral in mijn hoofd. Het eten zelf gaat goed. 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hoi @Anoniem90,

Wat goed dat je het hebt nagevraagd, zo kun je een beetje ontdekken wat het is om "normaal" eten gedurende de dag inhoud. Al verschilt dit natuurlijk ook per persoon en dit mag je voor jezelf ook ontdekken.

Op 13-12-2018 om 22:39 zei Anoniem90:

@mary, ik heb idd aan een familielid gevraagd en zij bleek idd veel meer te eten dan ik dacht. Wel minder dan de eetlijst, dat geeft dan weer spanning, maar zij houdt niet zo strak vast aa een dieet en eet gerust wel eens een reep chocola of een zal chips. dus dat was fijn o te horen..

Toch lees ik tussen de regels door dat de ES behoorlijk kan trekken als het gaat over het volgen van de eetlijst. Als wat je beschrijft de lijst lijkt op wat er op Proud2bme ook staat, dan weet ik wel dat dit een prima eetlijst is. Hoe je er ook tegenop ziet, als je echt over de angst van eten wilt komen, heb ik zelf gemerkt dat het enige wat helpt is, om het gewoon te doen. Hoe moeilijk dit ook is, want voor de ES is dit zo ontzettend tegengesteld van wat je denkt/geloofd. Maar door het te doen gaat er na verloop van tijd echt iets veranderen in je manier van denken en zal het eten in het vervolg makkelijker gaan. Het kost alleen veel tijd, energie en de nodige angst...........

Wanneer je toch zo tegen de eetlijst opziet, zou je dit nog eens kunnen bespreken met de dietist? Zodat je kunt kijken waar je tegenaan loopt en of er misschien nog een andere weg te bewandelen is om hetzelfde doel te bereiken. Soms zijn er meerdere kleine stapjes nodig, om een doel te bereiken.

Veel succes in elk geval, ik hoop dat je een manier vindt die bij jou past!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 16-12-2018 om 14:11 zei Mary:

Hoe moeilijk dit ook is, want voor de ES is dit zo ontzettend tegengesteld van wat je denkt/geloofd. Maar door het te doen gaat er na verloop van tijd echt iets veranderen in je manier van denken en zal het eten in het vervolg makkelijker gaan. Het kost alleen veel tijd, energie en de nodige angst...........

Hoi @Anoniem90,

Het is zo lastig hè?! 

Wat goed dat je ermee bezig bent. De wil lijkt er te zijn? 
"Waar een wil is, is een weg!"

Zelf ben ik op dag 2 van week 5 dat ik 6 eetmomenten volg op een dag met voldoende hoeveelheden. Super spannend op momenten. En weet je, ik merk dat het me ook rust geeft en dat eigenlijk wel voornamelijk! En dit na 21 jaar geen lijst gevolgd te hebben, alleen maar te worstelen met mijn eetstoornis. Ik wist niet dat ik het kon. Mijn eetstoornis vindt het lastig hoor, ook het minder sporten wat tegelijk komt. Maar weet je: die eetstoornis heeft genoeg onwaarheden verteld tegen me, dingen belangrijk gemaakt die ik eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vindt en me ervoor behoed om een leuk leven te leiden. Ik wil dat niet meer. Dus ik volg die lijst, die eetmomenten. En ik doe het sowieso een jaar. In samenspraak met de diëtiste, waar het op mijn manier mag gaan. Heel fijn. Zolang ik maar aangeef wat ik nodig heb. 

Misschien kun jij wel iets filteren uit zowel mijn verhaal als dat van de anderen. Ik hoop dat je de moed kunt verzamelen om de eetstoornis wel te horen mompelen en zelfs schreeuwen soms ('monkey mind) en het verder niet te volgen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hee,

Ik herken je angst heel erg. Heb er daardoor ook nog nooit doorheen durven breken. Echter zit ik daardoor nog altijd aan mijn eetstoornis vast. Ik vind het knap dat je je toch aan je lijst houd ondanks dat je hem in een app zet. Het is een start. Ik hoop voor jou dat je durft door te zetten nu.... ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
Op 16-12-2018 om 14:07 zei Anoniem90:

@Maartje lief dat je ernaar vraagt. Het lukt me goed om mij aan de eetlijst te houden. Maar wel met nog aan aantal restricties en ik merk dat het vooral in mijn hoofd veel strijd oplevert. Ik ben zo bang om aan te komen. Zonder de behandeling had ik dit nooit gedaan. Maar zonder die behandeling was ik nu ook al een aantal eetbuien rijker en die heb ik nu onder controle :) ik voel alleen ook dat het vooral de druk is van de behandeling waardoor het mij lukt. Dus op zich fijn. Maar het sterke gevoel van controle moeten hebben over mijn eetgedrag, is er nog steeds. Deze durf ik ook nog niet los te laten, ik ben dan bang voor een eetbui en om aan te komen. 

Inhoud verbergen

Ik heb de eetlijst die ik nu volg in een app gezet om de kcal op te tellen. Heel fout, ik weet het, maar ik kom dan echt over de 2000. En dat geeft nog steeds zoveel angst. Ik kan niet relativeren dat ik dat vast allemaal kan eten zonder aan te komen. Die richtlijn van 2000 kcal is er toch niet voor niets? Ik ga deze gedachte ook met mijn behandelaar bespreken, maar ben wel benieuwd of iemand dit herkend? Is er een manier om dit wel te kunnen relativeren? 

Verder gaan de dagen wisselend. Er zijn dagen dat ik me goed voel, maar ook dagen dat de angst echt groot is. Maar het zit dus wel vooral in mijn hoofd. Het eten zelf gaat goed. 

Liefs

hey zie nu pas je reactie en je hebt al aardig wat reacties gehad.

allereerst wat super dat je geen eetbuien hebt en dat kan mogelijk ook motiveren je lijst aan te houden? 

Wat levert de rigide omgang met je lijst je op, want heb je controle over... (vul maar in)...en waar ben je echt bang voor (het aankomen is vaak een angst die voor een diepere angst gezet wordt)

De richtlijn van 2000 zegt niet zoveel. Ten eerste is geen mens hetzelfde en als je tekorten heb heb je meer nodig (tekorten kun je hebben op elk gewicht!) daarnaast. gaat het niet om kCal alleen maar ook om voedingsstoffen! Dat zegt vaak veel meer

Wat kan jou helpen meer uit je hoofd te komen?

Goed bezig ben je!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Hoi allemaal, bedankt weer voor jullie reacties. Afgelopen week was lastig qua eten. Ik eet anders en dat levert allemaal angsten en vragen op. Ik merk dat ik het liefst exact wil weten wat ik wel of niet mag eten. Dus ja, controle over eten wil ik zeker hebben, maar wat dat vervangt? Soms is het helder, maar soms heb ik echt een gezellige dag maar omdat het eten dan anders is, levert dat toch spanning op. En als ik iemand anders zie die stevig is, vind ik dat totaal niet erg, want dan kijk ik naar iemands karakter... Maar bij mijzelf is het nooit genoeg, ik voel me altijd schuldig en afgewezen tegenover iedereen. Maar dat doe ikzelf. Het zijn mijn gedachten die ik op die slechte momenten niet kan relativeren. Later lukt het me wel, maar dan gaat het eten niet ineens beter? Ik kan dus een dag vrolijk zijn, maar toch druk maken om het eten en dik worden, kan dat? 

Spoiler

Nu na de feestdagen merkte ik dat ik weer een klein beetje ging compenseren door alleen fruit als tussendoortje te eten. Mijn man vond de tussendoortjes die op proud2beme staan ook wel groot, nu durf ik helemaal geen tussendoortjes meer te nemen :( ik durf alleen een klein plakje ontbijtkoek te eten. 

Wat is jullie ervaring met de tussendoortjes van proud2bme? Is dit wel of geen goede richtlijn? Kies je hier 1x per dag iets van of echt 3x per dag? De hoofdmaaltijden lukken me goed, ik ontbijt met 2 boterhammen, lunch met 4 boterhammen (1 extra ivm borstvoeding) en avondeten ongeveer hetzelfde als mijn man. 

@IV93 wat naar dat het je nog niet lukt :( krijg je wel hulp? Misschien kun je in kleine stapjes werken naar een volwaardige voeding? 

@Seolenna@Seolenna wat goed!! Dan zijn we ongeveer tegelijk gestart :D ik volg nu ook zo'n 6 weken die lijst. Mag ik jou vragen hoe jij je tussendoortjes invult? Ik vind het ook zeker een bevrijding! Dat ik ineens niet alles in 1x hoef op te eten, maar dat ik een keuze heb en morgen weer.. En dat ik mijzelf niet hoef te verhongeren en gewoon elke dag normaal kan ontbijten en lunchen. Alleen de tussendoortjes blijven voor mij dus heel lastig en daarin leg ik mijzelf nog veel restricties op.. En ik ben zo bang om aan te komen.. Heb nu 3x moeten wegen en er komt gegarandeerd een x dat ik aan kom en ik ben zo bang voor dat moment. Hoe is dat bij jou en hoe ga jij daar mee om? Bij mij is het idee van wegen overigens dat ik ga zien dat gewicht schommelt en dat getalletjes dus werkelijk niets zegt.. 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
47 minuten geleden zei Anoniem90:

ik ontbijt met 2 boterhammen, lunch met 4 boterhammen (1 extra ivm borstvoeding)

Als je borstvoeding geeft verbruik je veel meer dus heb je zeker die drie tussendoortjes nodig! De meeste mensen eten al die drie tussendoortjes gewoon in hun normale lijst dus het zal je zeker niet schaden ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miss6163

knap dat je je toch aan je lijst houd ondanks dat je hem in een app zet! Misschien voor mij ook een idee. Ik heb het er zelf ook vaak lastig mee! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
1 minuut geleden zei Miss6163:

knap dat je je toch aan je lijst houd ondanks dat je hem in een app zet! Misschien voor mij ook een idee. Ik heb het er zelf ook vaak lastig mee! 

Ja het helpt me dus eigenlijk niet, omdat ik dan alsnog vast hou aan een bepaald aantal kcal. Als ik daarboven kom voel ik mij slecht, erop oké en eronder enigszins goed.. Dus kijk wel even of het je ook echt helpt. Het vreet best veel tijd en het maakte mij dus gek om alles bij te houden. 

Het helpt me nu meer om die app niet in te voeren en wel de eetlijst aan te houden, ik durfde bijv nooit een boterham met pasta te eten en dat doe ik nu wel en ik kom er niet van aan :) dus eten en kijken wat dat doet met je gewicht, helpt mij beter dan alles invoeren.

Als je wel een gezonde hoeveelheid kcal in je hoofd hebt, dan zou het misschien wel helpend kunnen zijn, omdat je dan ineens veel meer mag eten dan je denkt, maar dat kun je denk ik vooral doen door het uit te proberen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

De eetlijsten inclusief de variatielijst voor tussendoortjes van proud2bme, zijn prima om als richtlijn aan te houden. Zeker wanneer je borstvoeding geeft, want dan verbruik je echt meer energie en heb je wel het e.e.a. nodig. Wat ik zelf merk is dat ik gedurende een hele lange tijd als compensatie veel te weinig at maar wel een stabiel gewicht had.

Toen ik eenmaal meer ging eten door mijn eetpatroon op te bouwen m.b.v. een diëtist, ging ik veel meer eten. Waar ik mij nog steeds over verbaas is dat ik hier niet van aankwam. Mijn diëtist legde ook uit dat je van het eten niet zozeer aankomt, omdat ik de voedingsstoffen in het eten als bouwstoffen nodig heb om normaal te functioneren. Met wat ik eerder at, bleef ik weliswaar op hetzelfde gewicht, maar was ik intern mijn lichaam wel aan het afbreken, waardoor ik niet kon functioneren, zoals ik dat nu doe.

Wanneer je de variatielijst met tussendoortjes van proud2bme te spannend vindt, kies dan eerst voor jezelf +/- 5 variaties uit die je zou durven te overwegen te eten en kies hier dagelijks je tussendoortjes in uit. Zo maak je het iets overzichtelijker voor jezelf. En is het daarnaast ook echt een kwestie van gewoon uitvoeren en net zolang volhouden, tot het moment dat je denkt, hé, dit begint nu normaal voor mij te worden. En ga dan eens kijken waarin je zou willen variëren en maak dan keuzes in wat je graag zou willen eten. 

Dit zijn allemaal kleine stapjes, maak ze voor jezelf ook niet te groot, maar blijf jezelf wel uitdagen, zodat je leert variëren en niet vast zit in je eigen denken in wat je van je ES wel en niet mag eten.

En elke stap die je hierin maakt is zwaar, voelt moeilijk en dat duurt een tijd, totdat het ineens normaal voor je wordt. Maar zoals ik al zei, kleine overzichtelijke stapjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 30-12-2018 om 16:22 zei Anoniem90:

Mag ik jou vragen hoe jij je tussendoortjes invult? Ik vind het ook zeker een bevrijding! Dat ik ineens niet alles in 1x hoef op te eten, maar dat ik een keuze heb en morgen weer.. En dat ik mijzelf niet hoef te verhongeren en gewoon elke dag normaal kan ontbijten en lunchen. Alleen de tussendoortjes blijven voor mij dus heel lastig en daarin leg ik mijzelf nog veel restricties op.. En ik ben zo bang om aan te komen.. Heb nu 3x moeten wegen en er komt gegarandeerd een x dat ik aan kom en ik ben zo bang voor dat moment. Hoe is dat bij jou en hoe ga jij daar mee om? Bij mij is het idee van wegen overigens dat ik ga zien dat gewicht schommelt en dat getalletjes dus werkelijk niets zegt.. 

Hoi Anoniem90,

Nou ik denk dat ik met zo'n zelfde proces bezig ben betreffende wat we dus allebei beschrijven. Pittig hè?! Ik heb ook moeite met het moment dat ik eetbuien krijg (zoals gisteren, dan vandaag weer normaal eten, ook na een héél korte nacht). Maar ja, mijn geest heeft me lang genoeg voor de gek gehouden, met alles wat hoort bij de es en alles wat daarvoor al vaste patronen waren die me niet langer hielpen... Dus ik wil daar eigenlijk niet meer zo naar luisteren. Dus ja, zo'n soort lijst idd.

De tussendoortjes. Ik herken het af en toe vervallen in alleen fruit. Ik vind het niet oké! Dus ik herpak me steeds weer. Naast het fruit dus nog iets. Ik eet vaak een boterham als ik het moeilijk vind. Dat is een duidelijk iets. Dus dan een boterham en stuk fruit, of boterham en handje nootjes (ongezouten), of een klein schaaltje yoghurt met wat cruesli erbij, of een plak koek, een stuk fruit en een cappuccino, of een stuk chocolade of twee stukken gebroken speculaas. Ja, zoiets een beetje geloof ik. En doen! Ik wil niet meer luisteren naar die es, bah! Klaar mee, het helpt met écht niet. En jou ook niet :-). Let's go for recovery! Dat we fijn en onbezonnen mogen leven, leven in vrijheid :-). Kun je wat met de manier waarop ik de tussendoortjes doe? O! En ook nog: ik eet 3 x per dag tussendoortjes (en ik geef geen borstvoeding :-)).

@Mary Ik vind jouw tip over 5 tussendoortjes heel fijn! Zoals ik zie heb ik nu zo'n mix van vijf. Als dat beter in mijn systeem zit en ik het weer iets minder eng vind, ga ik weer uitbreiden met nieuwe tussendoortjes.

Het getal is inderdaad maar een getal. Na deze fase, deze fase van 6 x per dag leren eten, variëren, hoeveelheden, etc. zullen we kunnen gaan zien dat het getalletje, zonder de enorme emotionele poppenkast die erachteraan komt, echt maar een getalletje is...:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Bedankt voor jullie reacties, het helpt om erover te sparren. 

Maandag ben ik bij mijn behandelaar geweest en hij heeft eerder aangegeven dat hij geen verstand heeft van eten  kcal etc, dat ik hem alles wijs zou kunnen maken. Nou, dat is me gelukt :) hij vindt dat ik heel netjes eet. Braaf 6 eetmomenten. Toch weet ik (en dat heb ik maandag ook eerlijk opgebiecht) dat het niet voldoet aan de richtlijn van proud2beme, ik heb ook eerlijk gezegd wat ik weg laat. Mij behandelaar vond het moeilijk te peilen waar mijn restricties zitten en heeft  me gevraagd of ik dit wilde opschrijven. Dus vandaag heb ik eens een overzicht gemaakt van mijn opvattingen over eten en kcal.

Spoiler

Ik probeerde geen kcal meer te tellen, maar om mijn punt duidelijk te maken heb ik dat nu wel even gedaan. Met een eetpatroon zoals proud2beme met uitzonding van alle zuivel, sap en tussendoortjes van 75 kcal (volgens mij is dat de helft?), kom ik op een totaal uit van 2300 kcal. Ik geef nu borstvoeding en dus voelt dit nu nog wel oké, omdat ik tot nu toe alleen maar afval en dit wijt ik toch echt aan de borstvoeding en niet aan het te weinig eten.. 

Ik kan dit gewoon niet loslaten. Gaat er iets mis in mijn berekening? Klopt die richtlijn van 2000 niet? Is deze basislijst toch meer een lijst voor mensen met ondergewicht? 

Ik ben het pad echt even kwijt en zou het liefst gaan vasten of mij willen laten gaan in een mega eetbui... Maar deze perfectionist houdt zich zeer braaf aan haar eetlijst... Al 5 weken lang en dat breekt op!!! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Ja, @Seolennaik herken dat inderdaad!!

Ik doe als tussendoortje idd ook fruit en dan 9 van de 20x ontbijtkoek, maar dan 1 dun plakje geen hele snelle jelle, en alleen in het weekend mag ik van mijzelf een bakje chips of een stukje chocola.

En brood durf ik dus niet want dat is voor mijn gevoel dan weer te groot. Zo goed dat jij het wel doet! Eet je ontbijt lunch en diner ook volwaardig? Die eetmomenten gaan bij mij heel goed.. Maar die tussendoortjes zijn zo strijd.. En na mijn berekening vandaag, heb ik dus weer echt moeite. Maar ik zet idd door!!! Ik ga die tussendoortjes nemen en ik heb al mijn gedachten opgeschreven. Maar merk dat ik jullie steun ook nodig heb om vertrouwen te blijven houden.. En vooral ook de herkenning.. Dat ik niet gewoon een veelvraat ben, maar dat dit dus echt de eetstoornis is...?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Voor de borstvoeding neem ik trouwens 1 boterham bij de lunch extra. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
7 minuten geleden zei Anoniem90:

En brood durf ik dus niet want dat is voor mijn gevoel dan weer te groot. Zo goed dat jij het wel doet! Eet je ontbijt lunch en diner ook volwaardig? Die eetmomenten gaan bij mij heel goed.. Maar die tussendoortjes zijn zo strijd.. En na mijn berekening vandaag, heb ik dus weer echt moeite. Maar ik zet idd door!!! Ik ga die tussendoortjes nemen en ik heb al mijn gedachten opgeschreven. Maar merk dat ik jullie steun ook nodig heb om vertrouwen te blijven houden.. En vooral ook de herkenning.. Dat ik niet gewoon een veelvraat ben, maar dat dit dus echt de eetstoornis is...?

Ha Anoniem90,

Super dat de grotere eetmomenten zo goed gaan. Knap van je! Ja, doorzetten! Ook die boterham extra: goed zorgen voor jezelf en jouw kindje. Belangrijk dat hij/zij volwaardige voeding krijgt. Kijk, een boterham is niet te groot. Mijn diëtiste noemde dat eigenlijk zelfs te weinig is, dus er mag nog iets klein (als een klein plakje ontbijtkoek BIJ). Dan is het een meer volwaardig tussendoortje. Dus je hebt echt nog speling. Niet geloven wat de eetstoornis zegt: klopt niet! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

O en ik label 'tussendoortjes' anders. Ik noem het dus grotere eetmomenten en kleinere eetmomenten. Geeft me veel meer ruimte. In vele landen in Azië eten ze ook zes keer per dag, gewoon hetzelfde soort eten (vaak warm en veel met rijst en vlees), en dan eten ze een aantal keer op een dag grotere porties en andere keren kleinere. Maar áltijd meer dan een klein dun plakje ontbijtkoek :-P (mag ik een beetje grappen!?)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.