Spring naar bijdragen
lizz

Zelfhulpboeken bij een eetstoornis

Aanbevolen berichten

lizz

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op deze site. Ik heb sterk het vermoeden dat ik een eetstoornis heb. Vaak heb ik eetbuien, gevolgd door dagen niks eten, waarna ik weer een eetbui heb en soms boven het toilet hang. Ik weet dat het op zou moeten luchten om er over te praten met iemand maar dat voelt als opgeven. Ik wil namelijk zelf beter worden, ik wil het zelf overwinnen. En ik geloof ook echt dat ik dat kan. Een tijdje geleden ging het nog heel goed maar nu heb ik een enorme set back. Ik heb een aantal jaar geleden last gehad van een angststoornis, dus ik weet hoe gedragstherapie en dergelijke in zijn werking gaan. Ik heb enkele dingen geprobeerd toe te passen op mijn eetstoornis maar ik heb gemerkt dat dat toch niet zo makkelijk gaat.

Nu ben ik dus gaan zoeken naar zelfhulpboeken voor eetstoornissen. Ik ga zo naar de bieb om er een paar te bekijken (lenen durf ik denk ik nog niet). Ik vroeg me af of jullie denken dat je met een zelfhulpboek een eetstoornis kan overwinnen en of er mensen met ervaringen zijn?

Alvast bedankt.

Veel liefs,

Lizz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Met therapie doe je het alsnog zelf, he ;) misschien een beetje flauw, want dat is je vraag niet, maar dat je daar zo stellig over spreekt valt me op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz

Dat is waar. Ik bedoelde meer dat ik de eetstoornis wil aanpakken met de kennis die ik heb verkregen toen ik gedragstherapie deed. Daarbij onderschat ik het waarschijnlijk wel. Ik probeer namelijk steeds overeenkomsten te vinden tussen de twee stoornissen en doe daarbij een pogingen m'n gedrag aan te passen. Ik begin me echter te realiseren dat het niet hetzelfde pad is dat ik aan het bewandelen ben. Dat is waarom ik nu op zoek ga naar boeken of andere informatiebronnen die me kunnen helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi Lizz,

Ik sluit me aan @Jessie. Persoonlijk denk ik dat herstellen van een eetstoornis heel moeilijk is zonder therapie en begeleiding. Denk je dat je angststoornis en eetstoornis samenhangen of zie je dat los van elkaar? 

Ik vind dit een heel fijn boek. Ik weet niet of ze het ook in de bibliotheek hebben, maar er staan heel veel goede oefeningen en tips in, ook voor het doorbreken van de cirkel van eetbuien en weinig eten. Ook is er aandacht voor de achterliggende oorzaken van eetstoornissen (zelfbeeld, autonomie, etc.).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz

Hoi Elske,

Ik zie mijn angststoornis en eetstoornis los van elkaar. Ik zie alleen overeenkomsten in symptomen als jezelf isoleren en dagelijkse situaties vermijden omdat de angst je daartoe dwingt. Verder ervaar ik hele andere gevoelens, en is de onderliggende oorzaak anders. Ik zit bovendien in een compleet andere levensfase.

Ik denk dat je gelijk hebt en dat begeleiding heel belangrijk is. Ik vind het alleen nog heel moeilijk om dit bij anderen te zoeken. Voor nu ga ik gemotiveerd aan de slag met boeken en ervaringen van anderen. Heel erg bedankt voor jouw boektip @Elske.

Veel liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
20 uur geleden zei lizz:

Nu ben ik dus gaan zoeken naar zelfhulpboeken voor eetstoornissen. Ik ga zo naar de bieb om er een paar te bekijken (lenen durf ik denk ik nog niet). Ik vroeg me af of jullie denken dat je met een zelfhulpboek een eetstoornis kan overwinnen en of er mensen met ervaringen zijn?

Waarom durf je niet te lenen? De uitleen service is vaak digitaal. Bovendien weten die mensen niet of het voor je studie is, voor een vriend of vriendin of voor jezelf. Ik heb niet zo heel veel ervaring met zelfhulp boeken. Heb me altijd wel gerealiseerd dat ik er OF zelf niet kwam OF niet klaar was voor hulp. Het is echt heel pittig om er zelf vanaf te komen. Het kan, maar het is pittig.

17 uur geleden zei lizz:

Daarbij onderschat ik het waarschijnlijk wel. Ik probeer namelijk steeds overeenkomsten te vinden tussen de twee stoornissen en doe daarbij een pogingen m'n gedrag aan te passen.

Denk je dat er iets onderliggends kan zijn wat nog niet goed verwerkt is waardoor je van de ene stoornis naar de andere stoornis verschuift bent?

13 uur geleden zei lizz:

Ik zie alleen overeenkomsten in symptomen als jezelf isoleren en dagelijkse situaties vermijden omdat de angst je daartoe dwingt.

Voornamelijk door deze zin. Waarom heb je deze behoefte? Weet je wat hierachter ligt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
4 uur geleden zei IV93:

Denk je dat er iets onderliggends kan zijn wat nog niet goed verwerkt is waardoor je van de ene stoornis naar de andere stoornis verschuift bent?

Voornamelijk door deze zin. Waarom heb je deze behoefte? Weet je wat hierachter ligt?

Ik zie zelf geen verband in het ontstaan van beide stoornissen. De eetstoornis kan ik koppelen aan een negatief zelfbeeld en een heel laag zelfvertrouwen. Waar dit zelfbeeld vandaan komt weet ik niet precies. Ik heb mezelf altijd al veel vergeleken met anderen en kritiek op mezelf gehad maar het sloeg pas door toen ik begon met afvallen en diëten. Ik ben goed geholpen met m'n angststoornis en kan zeggen dat ik hem voor 99% onder controle heb. Ik heb niet het idee dat ik echt ben verschuift van de ene stoornis naar de ander, er zit ook zo'n 5 jaar tussen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen onderliggende overeenkomst kan zijn maar tot dusver heb ik die niet gevonden en betwijfel ik of die er is.

Waarom ik dagelijkse situaties vermeed was vroeger omdat ik bang was geconfronteerd te worden met hetgeen waar ik bang voor was, in mijn geval was dit bloed (ik had hematofobie). Nu is het omdat ik bang ben geconfronteerd te worden met eten, dit levert stress en verwarring op. Vooral in het bijzijn van anderen vind ik dat lastig. Dan ben ik continu bezig met wat zij eten, wat ik eet en voel ik de druk dat ik moet eten omdat er anderen bij zijn.

Ik heb wel door dat de eetstoornis me op deze manier isoleert van normale situaties, precies wat m'n angststoornis ook deed. Toen loste ik het op door met helpende gedachten dit soort situaties wél aan te gaan en er achter te komen dat ik zelf controle heb over de angstgedachten. Na veel tijd en oefenen kreeg ik steeds meer controle en durfde ik de situaties weer aan te gaan.

Ik probeer dit dus ook toe te passen bij de eetstoornis omdat ik het niet m'n leven wil laten leiden. Het probleem waar ik dan tegen aanloop zijn de helpende gedachten. Bij de angststoornis was een simpele helpende gedachte bijvoorbeeld "Hoe weet ik of ik word geconfronteerd met bloed? Grote kans dat dat niet gebeurd." Dit kan ik niet echt toepassen op de eetstoornis. In m'n hoofd is het dan nog steeds een mengelmoes van tegenstrijdige stemmetjes. Ik merk dat die niet zo simpel te controleren zijn met een gedachte als "Ik word niet dik als ik dit cakeje eet". Het is dan niet duidelijk welke gedachten mij wil helpen en welke niet. Het is zo tegenstrijdig en dat levert veel stress op.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
18 minuten geleden zei lizz:

Dit kan ik niet echt toepassen op de eetstoornis

Met dezelfde techniek kun je een heel eind komen bij je eetstoornis. Het is wel de bedoeling dat je je ratio op die manier inzet: kan een mens aankomen van één cakeje? Ik hoop dat je ook nu al ziet dat die gedachte niet reëel is.

Je moet alleen niet van jezelf verwachten dat een gedachte meteen weggaat of flink afgezwakt wordt als je beseft dat hij niet reëel is. Dat heeft echt tijd nodig. In het begin zul je merken, of eigenlijk benoem je ook dat je dat al merkt, dat je die reële gedachte maar moeilijk kan accepteren. Er komt protest vanbinnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
20 uur geleden zei Jessie:

Met dezelfde techniek kun je een heel eind komen bij je eetstoornis. Het is wel de bedoeling dat je je ratio op die manier inzet: kan een mens aankomen van één cakeje? Ik hoop dat je ook nu al ziet dat die gedachte niet reëel is.

Ik vertel mezelf dit soort gedachten vaak, dat ik niet aan zal komen van 1 cakeje. Ik weet dat dat waar is en daarom probeer ik mezelf toe te staan om zo iets te eten. Waar ik dan vastloop is als ik de lekkernij op heb nog wel zo'n cakeje lust. Dan raak ik in de war want ik wil mezelf geen eten meer verbieden maar ik wil ook niet blijven snoepen want dat deed ik voor mijn eetstoornis ook niet zoveel (dan bleef het gewoon bij een rationele hoeveelheid) en dat lijkt dan weer op een eetbui. Ik vind het dus moeilijk om te zien of die gedachte "ik houd het bij 1 cakeje" dan uit de eetstoornis voortkomt of niet. Want het lijkt mij een normale gedachte maar het voelt ook een beetje als mezelf limiteren waardoor ik een eetbui weer voel aankomen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@lizz één cakeje als tussendoortje nemen is inderdaad vrij normaal. Maar het is niet meteen fout of een eetbui als je er een keer twee zou nemen. (Kan natuurlijk wel zo voelen.)

Eet je over de hele dag genomen verder wel normale hoeveelheden? Als je te weinig eet, kan dat er zeker een rol in spelen dat het jezelf toestaan van één cakeje maakt dat je er eigenlijk nog een wilt (en nog een). Je lichaam probeert er met die eetdrang ahw voor te zorgen dat het alsnog genoeg eten kan binnenkrijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
8 uur geleden zei Jessie:

Eet je over de hele dag genomen verder wel normale hoeveelheden? Als je te weinig eet, kan dat er zeker een rol in spelen dat het jezelf toestaan van één cakeje maakt dat je er eigenlijk nog een wilt (en nog een). Je lichaam probeert er met die eetdrang ahw voor te zorgen dat het alsnog genoeg eten kan binnenkrijgen.

Ik eet nu normale hoeveelheden gedurende de dag. Krijg wel nog steeds de neiging om bij het avondeten minder op te scheppen als ik 's ochtends al heb gesnoept. Ik probeer die compensatiedrang zoveel mogelijk te negeren. Ik moet wel zeggen dat ik erg veel ongezonds eet nu, denk aan een stukje taart en een bakje ijs, en dat in de ochtend. Is toch een beetje raar? Ik weet niet of dat door de feestdagen komt, omdat er dan zoveel lekkere restjes in huis zijn is het natuurlijk makkelijker om dat te pakken. Dat in combinatie met dat ik mezelf geen eten meer off limits wil maken zorgt toch voor verwarring. Weet niet zo goed waar ik de grens dan moet trekken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
2 uur geleden zei lizz:

Is toch een beetje raar?

Ik heb niet zoveel ongezonds in huis maar had gisteren na de feestdagen wel honger. Het ongezonde wat ik had is op, het dubbele aan boterhammen en dinner! 

Werd er ook al een beetje bang van maar misschien is het dus normaal om wat meer trek te hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
Op 27-12-2018 om 21:40 zei IV93:

Werd er ook al een beetje bang van maar misschien is het dus normaal om wat meer trek te hebben...

Ja, we zullen vast niet de enigen zijn. Inmiddels eet ik ook al weer normaler, geen ijs als ontbijt ;) .

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Miss6163

Heb hetzelfde gehad en toch met de feestdagen geprobeerd normaal te eten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@lizz Hier word het ook weer normaal. Nog 1 gek dagje met oud&nieuw en dan kan het normale ritme helemaal doorzetten!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites