Spring naar bijdragen

Oud en nieuw

Blueeyes
 Share

Aanbevolen berichten

Na de moeilijke kerstdagen gered te hebben, zie ik nu al op tegen oud en nieuw. 

Kerst was zo zwaar, met gisteren een enorme ontploffing qua gevoel, verdriet en mensen wegduwen met gedachten waar ik erg van schrok.. 

Ik voel me nu 10x zo dik als voor de kerst maar heb tegelijkertijd ook wel meer trek in lekkere dingen door dat ik dat toch een beetje geproefd heb met de kerst.

Hoe ga ik het redden met oud en nieuw? Al die hapjes.. 

Oliebollen? Appelflappen? Wat is normaal om te eten? Wat moet ik dan skippen zodat t niet weer uit de hand loopt? 

Heeft iemand tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een idee om je eten voor die dag goed te plannen ook qua hapjes. Het is handig om het op te schrijven zodat het "vast" staat en geeft je wellicht ook een stukje rust. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik volg even. Worstel met dezelfde vragen. Hoeveel is normaal en hoe richt je zo'n dag in als je weet dat er oliebollen en appelflappen tussendoor komen. Wil dit jaar heel graag eindelijk weer meedoen maar snap echt niet hoe zonder gigantisch aan te komen?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei IV93:

Ik volg even. Worstel met dezelfde vragen. Hoeveel is normaal en hoe richt je zo'n dag in als je weet dat er oliebollen en appelflappen tussendoor komen. Wil dit jaar heel graag eindelijk weer meedoen maar snap echt niet hoe zonder gigantisch aan te komen?!

Precies dat... 

Ik vind het dan dus ook moeilijk een planning te maken omdat ik niet zo goed weet wat normaal is 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat eet je normaal gesproken op een dag, @Blueeyes? Misschien kun je dat hier delen, evt in spoiler als het eigenlijk niet volwaardig is, en dan kunnen we meekijken hoe je daar wat dingen zoals een oliebol in kan verwerken.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien ook een idee voor 1 van jullie, maar ik maak een gezonde variant van appelflappen voor deze dagen en die neem ik dan tijdens mijn 2 tussendoortjes momenten. Oliebollen lust ik zelf niet, maar ze zijn er tegenwoordig ook voor in de oven dat lijkt mij iniedergeval al fijner/gezonder dan uit de frituur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een oliebol bevat trouwens helemaal niet zoveel kcal, wisten jullie dat? Ik zal het getal niet noemen maar je zou het hele jaar door elke dag een oliebol als td kunnen nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roza:

Misschien ook een idee voor 1 van jullie, maar ik maak een gezonde variant van appelflappen voor deze dagen en die neem ik dan tijdens mijn 2 tussendoortjes momenten. Oliebollen lust ik zelf niet, maar ze zijn er tegenwoordig ook voor in de oven dat lijkt mij iniedergeval al fijner/gezonder dan uit de frituur. 

Ik wil juist niet dat alles gezonder en beter moet. Dat is meegaan in de eetstoornis voor mij en dus weer een uitzondering zijn met een apart bordje. Dat wil ik dit jaar juist niet ;) 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei IV93:

Ik wil juist niet dat alles gezonder en beter moet. Dat is meegaan in de eetstoornis voor mij en dus weer een uitzondering zijn met een apart bordje. Dat wil ik dit jaar juist niet ;) 

Oké, zo kan je het zien ja. Voor mij ligt dat anders. Hoop dat je een fijne oplossing voor jezelf vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo herkenbaar, ik wil mee doen... mee genieten... mij vrij voelen.

Maar wat heb ik nodig om mij zo vrij te voelen zodat ik niet in mijn paniek/ controle overga? Go for it @IV93 neem een kleine stap ( oliebol/ apppelflap) deel jouw gevoel....die oliebol of appelfap doet er iet toe; jij wel!

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil  ook proberen in elk geval 1 oliebol mee te eten met de rest, zonder aanpassingen.

Ik hoop alleen dat ik sterk kan blijven, niet compenseer en de rest van de avond dan ook..

Mijn partner wil ook oliebollen in huis halen en dat ik er in elk geval 1 eet..

Zucht. Dan zou ik dus op 2 uitkomen.. als ik het zo opschrijf dan klinkt het al veel..

Ik zie er echt tegenop 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Jessie:

Een oliebol bevat trouwens helemaal niet zoveel kcal, wisten jullie dat? Ik zal het getal niet noemen maar je zou het hele jaar door elke dag een oliebol als td kunnen nemen.

Dit idd.....

Verder, je bent langer op dan normaal dus je lijf verbrand ook meer. Dus gewoon wat extra eten zoals een lekkere oliebol :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Blueeyes:

Zucht. Dan zou ik dus op 2 uitkomen.. als ik het zo opschrijf dan klinkt het al veel..

Aangezien je op een dag 3 tussendoormomenten hebt, zie ik niet zo goed wat er veel is aan 2 oliebollen. Dan heb je dus nog één tussendoortje 'over'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik volg ook even... Ik ben zo bang voor alles. Taart, hapjes, dan nog 'gewoon eten' tussendoor. Hoe doen mensen dat toch zonder schuldgevoel/gedachtes? Ik ben uuuuuuuuuuuuuuuuren, nee dagen van te voren al aan het plannen, bedenken, incalculeren etc. 😮

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jep oliebol is meer het idee dat het gefrituurd is dan dat het echt veel Kcal bevat! Inprincipe kun je het gewoon 3 of zelfs 6x als tussendoortje eten. Niks aan de hand denk ik. Cognitief dan 🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Same struggle bij mij! Wil dit jaar ook graag mee doen. Maar eigenlijk zonder regeltjes van 'ik mag er maar 1'. Dat is ook een regel vanuit de eetstoornis ondanks het ook super is dat ik er wel 1 mag. Ik wil meer gaan kijken hoe ik mij voel en vanuit daar de oliebol nemen. Maar mogt ik zin in 4 oliebollen hebben is dat ook oke! Ik wil niet meer leven met regels van wat ik wel of niet mag vanuit de es. En daar zit nog veel angst bij, maar die is er nu eenmaal en wil ik ervan af: dan moet ik er doorheen.

Daarbij is het normaal. Iedereen eet weleens meer, gelukkig maar want anders zou iedereen obsessief kcal lopen tellen.  Zelf heb ik ervaren dat als ik bijv ipv mijn normale fruit een keer taart eet ik ook niet ineens ben aangekomen. Daarbij is de angst vaak ook allemaal rondom gewicht.. Een stom getal op de weegschaal wat blijkbaar in staat is ons bang te maken voor oliebollen.  Een feestelijke lekkernij wat ook staat voor gezelligheid en genieten.. Ik wil proberen mijzelf de vrijheid te gunnen! Hopelijk jullie ook :)

Zo he, heel verhaal.. 

Liefs Speranza 

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik eet eerlijk gezegd nog helemaal geen tussendoortjes.. Ik vind het moeilijk en eng dus wil daar eigenlijk maar mee wachten tot ik hopelijk snel start met de intake enzo van HC.

Maar in dat geval is 2 oliebollen dus best veel en weet ook niet wat er nog meer op het programma staat qua eten.. en miss kan ik t wel eten maar ben bang voor t schuldgevoel daarna..

Pff t is best moeilijk. Wil ook niet dat we elkaar bang gaan maken hierin ofzo maar t is tegelijkertijd heel fijn te weten dat ik niet alleen ben hierin..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van vroeger weet ik nog wel dat ik dol was op oliebollen en appelflappen. Thuis sloegen we wel eens de broodmaaltijd over omdat er rondom oud en nieuw door de dag heen al veel oliebollen werden gegeten. Volgens mij soms al als ontbijt haha

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.