Spring naar bijdragen
Milithias

Mijn broertje ook?

Aanbevolen berichten

Milithias

Hee allemaal, 

Ik ben al ruim 1,5 jaar bezig met weinig eten, wel altijd op zo'n manier dat mijn familie er niets van merkte. 

Nu is mijn broertje bezig met afvallen, toegegeven, hij had wel overgewicht, maar toch maak ik me zorgen.

Hij heeft wel vaker een keer zo'n periode gehad dat hij af ging vallen en dat was dan dat. 

Maar ik zie hem nu zonder ontbijt de deur uit gaan, weinig opscheppen bij het avondeten (al dan niet met excuusjes) en net zag ik hem op YouTube filmpjes kijken over intermittent fasting. 

Wat moet ik hiermee? Maak ik me te druk? 

Maak ik het groter dan het is omdat ik zelf eetproblemen heb? 

Of moet ik hier iets van zeggen / aan doen, en hoe dan? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Hoi @Milithias maak je je alleen zorgen om je broer? Of ook om jezelf? Wat is de reden dat je zelf weinig eet? Wil je dat blijven doen of wil je ook hulp voor jezelf?

Je zou je zorgen misschien bespreekbaar kunnen maken met je broer. Benoemen wat je ziet en waar je je zorgen om maakt. Er is hulp in allerlei vormen. Zowel voor jou als voor je broer. Als jullie hulp willen, kunnen jullie je eetproblemen bespreken met je huisarts, die kan dan medenken in wat passende hulpmogeljjkheden zijn of je gerust stellen als het niet zorgelijk is. Maar langdurig weinig eten is sowieso niet gezond. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Hee! 

Bedankt voor je reactie! 

Nee ik maak me nu even alleen zorgen over mijn broertje, in het even voorstellen forum heb ik al een topic over mijn relatie tot eten, dus deze vraag is echt voor mijn broertje. 

Ik wil het er best met hem overhebben, maar ik vraag me dus af of het zou kunnen dat ik dingen groter maak dan ze zijn, omdat ik alerter ben op signalen van een es omdat ik er zelf mee zit? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lau-tje
17 minuten geleden zei Milithias:

Ik wil het er best met hem overhebben, maar ik vraag me dus af of het zou kunnen dat ik dingen groter maak dan ze zijn, omdat ik alerter ben op signalen van een es omdat ik er zelf mee zit? 

Dat zou kunnen, maar ook als dat het geval is, is het niet erg om het er met hem over te hebben. Ook als hij het niet doet vanuit een ongezonde relatie met eten, kan het wel fijn zijn als hij weet hoe hij op een gezonde manier zou kunnen afvallen en dan heb jij in ieder geval je zorgen even geuit. En als hij wel een verstoorde relatie heeft met eten dan is het alleen maar heel erg fijn dat je het er wel met hem over hebt, en dan kunnen jullie van daaruit verder kijken, toch? :)

Succes in ieder geval! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

O die had ik gemist @Milithias. Maar ben het helemaal eens met lau-tje, je kunt het altijd bespreekbaar maken. Dan kan je broertje aangeven hoe hij erin staat en samen kijken of het wel of niet gezond is hoe hij met eten omgaat :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
2 uur geleden zei Milithias:

Hey,

Wat toevallig, ik herken dit heel erg. Mijn broer sport en is afgevallen en ik gaf hem daar tijden geleden een complimentje voor. Ik raakte toen geïnteresseerd in afvallen en zo begon mijn eetprobleem eigenlijk. Hij zij ook dat hij aan intermittent fasting deed. Nu zie ik hem inderdaad ook weinig eten maar hij gedraagt zich verder normaal, niet chagrijnig of zenuwachtig bij het avondeten. Misschien wordt het inderdaad beïnvloed door mijn obsessie met eten nu. Ik ben namelijk sowieso alert als anderen eten.

Ik zou het inderdaad even bij hem nagaan. Kan nooit kwaad.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Ik herken je zorgen heel goed @Milithias. Omdat je zelf hebt ervaren hoe snel het kan gaan, maak je je ook extreem veel zorgen als je dierbaren zich gaan richten op voeding en gewicht. Achteraf gezien merkte ik bij mezelf ook dat het een stukje ziekelijke jaloezie was, denk je dat dat bij jou ook zo zou kunnen zijn? Toch de angst dat een ander het beter doet dan jij en je daardoor minderwaardig voelen.

Zoals hierboven al benoemd denk ook ik dat het goed is om hier met je broertje over te praten. Misschien ziet hij er geen probleem in en gaat het uiteindelijk allemaal goed. Afvallen hoeft ten slotte niet altijd iets negatiefs te zijn, sommige mensen hebben het juist nodig om gezond te blijven. Zoals je zelf al schreef heeft hij overgewicht, misschien zou hij hiervoor een diëtiste kunnen raadplegen? Dat zou jouw zorgen eventueel ook wat kunnen dempen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Wat je van je broertje beschrijft is hoe het bij de meeste mensen gaat: af willen vallen omdat ze daadwerkelijk wat te zwaar zijn en daarna óf min of meer op gewicht blijven, óf terug-jojoën. Omdat je aangeeft dat hij dit al wel vaker gedaan heeft, zou ik me er niet direct heel erg zorgen om maken.

Ik snap je zorgen overigens wel heel erg goed! Je gunt hem natuurlijk geen eetproblemen. Maar wrs maken jouw eigen issues met eten je er een stuk gevoeliger voor / meer op gefocust.

Zoals anderen ook al gezegd hebben kun je er denk ik het beste met hem over praten. Ik zou dan denk ik proberen een casual toon aan te slaan. Niet meteen laten merken dat je je zorgen maakt maar gewoon iets vragen, bv of het een beetje lukt met zijn dieet, of grappig-bezorgd hoe hij de ochtend in hemelsnaam volhoudt als hij niet ontbijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Bedankt voor de reacties allemaal! 

Ik heb het er net met hem over gehad, hij zegt dat hij 5 dagen wil vasten, vandaag is al zijn 3e dag

Ik heb al tegen hem gezegd dat ik het geen goed idee vind en wil dat hij stopt, en dat ik hem best wil helpen gezond af te vallen. 

Hij zweert bij hoog en laag dat hij na 5 dagen stopt en dan normaal gaat eten, en dat ik dat gerust mag zien. 

Ik vind het ontzettend lastig wat ik hier nou mee moet, wat vinden jullie? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

@Milithias Persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen bij Intermitted Fasting. Er zijn mensen die er sterk in geloven maar of het echt gezond is betwijfel ik (mijn mening natuurlijk). Mij lijkt het verstandig om een diëtiste in te schakelen die kan meekijken. 

Hoe voel jij je erbij? Hoe oud is je broertje? Zou je hem zelf de verantwoordelijkheid kunnen geven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

Hoi @Milithias, goed van je dat je het besproken hebt en dat het jou geen gezonde manier lijkt. Mee kun je denk ik niet doen :) je broertje beloofd daarna weer normaal te eten en dat mag je checken.. Dus wacht even af hoe het gaat. Als hij daarna idd weer normaal eet, is er niks aan de hand. Mocht je daarna je twijfels hebben, kun je het gewoon weer bespreekbaar maken. Hoe oud is je broertje? Als hij nog te jong is om eigen verantwoordelijkheid op zich te nemen, dan zou je kunnen overwegen om het samen met je broertje met je ouders te bespreken. Mocht je broertje oud genoeg zijn, dan is het zijn verantwoordelijkheid en heb jij gedaan way je kon om hem te helpen. Het blijft uiteindelijk zijn keus, hoe moeilijk ook als jij ziet dat het niet gezond is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna

Hoi Milithias,

Zoals je schrijft lijkt het me ontzettend lastig voor je! 

Super dat je jouw zorgen hebt besproken met hem (heb je kunnen zeggen wat je voelde / wilde?). Hiermee zorg je in eerste instantie voor jezelf, wat super belangrijk is. In tweede instantie laat je zien dat je er voor hem bent. Weet hij van jouw eetstoornis, begrijpt hij jouw zorgen en weet hij de redenen waarom jij het geen goed idee vindt?

Vasten is in vele culturen normaal. Veel mensen doen het. Wat mijn inziens van belang is, is de intentie die erachter zit (zoals dit geldt voor alles). Wat is de reden dat hij deze vorm van vasten doet? En als je zijn intentie weet: heeft hij meerdere opties onderzocht om zijn 'doel' te bereiken? Hoe sterk is zijn 'gezonde ik'? 
Verder zou ik het proces rustig afwachten en je bewust zijn dat jullie twee verschillende mensen zijn: iedereen heeft zijn / haar eigen weg te bewandelen.
Blijf goed zorgen voor jezelf, blijf het forum gebruiken hiervoor en houd ons op de hoogte als je wilt. Zo hoef je het niet helemaal alleen te doen. 

Nogmaals, ik vind het super dat je op deze manier voor jezelf hebt gezorgd en dat je zoveel liefde voelt voor jouw broertje. 

Vandaag is het dag vier! 

Warme groetjes,

Anneloes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Milithias

Bedankt allemaal! 

Mijn broertje is 16, vind ik zelf nog een beetje jong om dit soort dingen te beslissen zo, hij is ook nog in de groei natuurlijk. 

Mijn ouders zijn er inmiddels wel van op de hoogte, hij mag het afmaken, maar woensdag is het klaar (ik had de duur verkeerd begrepen, hij wilde een week, niet 5 dagen) 

En het is een eenmalig iets. 

Hij doet het wel echt om af te vallen, heb het daar met hem over gehad, dat er heel veel andere (gezondere?) manieren zijn. Ik weet dat hij heel verslavingsgevoelig / beïnvloedbaar en ontzettend vastbesloten is in dingen, dus ik wil wel op blijven letten dat het dadelijk niet de verkeerde kant op gaat. 

Voor nu is het dus even afwachten hoe het gaat woensdag en wat hij daarna gaat doen, maar het is in ieder geval fijn dat we het samen besproken hebben en dat mijn ouders ook opletten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

@Milithias Wat fijn dat je het er met je ouders over hebt kunnen hebben en zij ook een oogje in het zeil houden. Stelt dat je een beetje gerust? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites