Spring naar bijdragen
Blueeyes

Vriendschap voorbij

Aanbevolen berichten

Blueeyes

Hey allemaal

Herkennen jullie het volgende?

Ik ben continu met anderen bezig qua uiterlijk en innerlijk. Ik heb dus 1 vriendin bij wie ik me altijd slecht voel terwijl zij er niks aan kan doen. Als ik een dagje met haar ben geweest dan voel ik me de dag erop zo slecht.. zij is leuker, knapper, mooier, slanker, slimmerd, grappiger.. ben gewoon bang dat al mijn vrienden liever met haar vrienden willen zijn. Begrijp niet wat ze dan in mij zien..als zij zei dat ze gesport had dan had ik het idee 3x te sporten die week om het te evenaren.. 

Daardoor ben ik wat afstand van haar gaan nemen. Toen ging het wel beter. We zagen elkaar nog wel gewoon. 

Toch mis ik haar en wil ik het eigenlijk we er een beetje goed maken met haar, hoe moeilijk ik het ook vind dat ik me zo minderwaardig voel naast haar. 

Ik heb haar veel pijn gedaan natuurlijk.

Ik wil haar een brief schrijven. Ik denk namelijk dat mijn eetstoornis en mijn zelfbeeld enzo er wel mee te maken hebben. Nu ik me meer bewust ben van dingen omtrent mijn eetstoornis (echte diagnose krijg ik hopelijk na de intake) zie ik gewoon dat ik mensen op afstand houd..Ik hoop haar dit uit te leggen zodat we t een plekje kunnen geven en we misschien de vriendschap kunnen uitbreiden.. 

Herkennen jullie zoiets als dit?  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Lieve @Blueeyes,

Wat een lastige situatie beschrijf je. Echter herken ik het wel heel erg. Ik had/heb dit ook met mijn beste vriendin. Toch kan ik niet zonder haar.

Goed dat je voor jezelf in eerste instantie hebt geprobeerd om afstand te nemen en dit een positieve werking voor je had. Heb je haar daarbij ook uitgelegd waarom je je zo gedroeg?

Ik vind het heel mooi om te lezen dat je het goed wilt maken omdat je haar mist, en het lijkt me dan ook een goed idee om haar een brief te schrijven zodat je er alles in kunt zetten wat je haar graag wilt vertellen. Daarnaast denk ik dat het vooral van belang is om aan de slag te gaan met je eigen minderwaardigheidsgevoel; je weet namelijk dat daar de oorzaak van het vergelijken zit. Hopelijk kun je hier tijdens je therapie aan gaan werken en zal het gaandeweg steeds beter gaan tussen jou en je vriendin.

Volgens mij gaat het helemaal goed komen! ☺️

Heel veel liefs.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes
Op 6-1-2019 om 14:37 zei PeggyV:

Lieve @Blueeyes,

Wat een lastige situatie beschrijf je. Echter herken ik het wel heel erg. Ik had/heb dit ook met mijn beste vriendin. Toch kan ik niet zonder haar.

Goed dat je voor jezelf in eerste instantie hebt geprobeerd om afstand te nemen en dit een positieve werking voor je had. Heb je haar daarbij ook uitgelegd waarom je je zo gedroeg?

Ik vind het heel mooi om te lezen dat je het goed wilt maken omdat je haar mist, en het lijkt me dan ook een goed idee om haar een brief te schrijven zodat je er alles in kunt zetten wat je haar graag wilt vertellen. Daarnaast denk ik dat het vooral van belang is om aan de slag te gaan met je eigen minderwaardigheidsgevoel; je weet namelijk dat daar de oorzaak van het vergelijken zit. Hopelijk kun je hier tijdens je therapie aan gaan werken en zal het gaandeweg steeds beter gaan tussen jou en je vriendin.

Volgens mij gaat het helemaal goed komen! ☺️

Heel veel liefs.

Bedankt voor je fijne reactie meid! 

Fijn ook dat je het herkent. De 24e gaan we praten. Ik heb net de brief geschreven zodat ik die nog wat kan bijschaven. Weet nog niet of ik hem geef, voorlees of het zonder doe.

Ik heb op het moment dat ik afstand nam, niks meer echt van me laten horen dus dat is heel slecht van mij. T is nu niet over dus vind t ook zo lastig. Ze kan er zo weinig mee, jan haar ook geen garantie geven dat t niet meer gebeurt. Kan wel beloven dat ij gewoon eerlijk probeer te zijn als ik me slecht voel.. 

Zucht.. hoop zo dat ze het begrijpt.. 

Maar ik begrijp t ook zo goed als de vriendschap niet meer terug kan als hoe t was. Maar tegelijkertijd mis ik ook zo ontzettend een vriendin.. Zucht 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Goed dat je erover in gesprek gaat met haar!

Ik denk dat het, om de vriendschap te redden maar nog belangrijker, om voor jou de vriendschap weer te doen te maken, belangrijk is dat je door en door beseft dat dit iets is vanuit je eetstoornis en dat die vriendin, haar uiterlijk, haar persoonlijkheid, haar sportgedrag e.d. eigenlijk helemaal niet relevant is. Jij voelt je minderwaardig, daar draait het om (Peggy benoemt dit ook al in haar reactie). Dat is het onderliggende probleem. En dat blijf je voelen, ook al zou je helemaal niet meer met haar omgaan. Misschien is dat iets wat je tegen jezelf kan zeggen op het moment dat je de neiging voelt om jezelf te vergelijken met haar. Hopelijk verschuift de focus dan langzamerhand van je vriendin naar jouzelf.

Ben benieuwd hoe jullie gesprek verloopt! De vriendschap kan zeker veranderen, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. Je vriendin gaat jou beter leren kennen, je kwetsbare kant. Eigenlijk is dat iets heel moois.

• Thanks 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blueeyes
2 uur geleden zei Jessie:

Goed dat je erover in gesprek gaat met haar!

Ik denk dat het, om de vriendschap te redden maar nog belangrijker, om voor jou de vriendschap weer te doen te maken, belangrijk is dat je door en door beseft dat dit iets is vanuit je eetstoornis en dat die vriendin, haar uiterlijk, haar persoonlijkheid, haar sportgedrag e.d. eigenlijk helemaal niet relevant is. Jij voelt je minderwaardig, daar draait het om (Peggy benoemt dit ook al in haar reactie). Dat is het onderliggende probleem. En dat blijf je voelen, ook al zou je helemaal niet meer met haar omgaan. Misschien is dat iets wat je tegen jezelf kan zeggen op het moment dat je de neiging voelt om jezelf te vergelijken met haar. Hopelijk verschuift de focus dan langzamerhand van je vriendin naar jouzelf.

Ben benieuwd hoe jullie gesprek verloopt! De vriendschap kan zeker veranderen, maar dat hoeft niet per se negatief te zijn. Je vriendin gaat jou beter leren kennen, je kwetsbare kant. Eigenlijk is dat iets heel moois.

Ik heb net een begin gemaakt met de brief voor haar. Fijn dat jullie dit allebei aankaarten.. Ik had idd wel een idee dat het hiermee te maken zou hebben en jullie bevestigen dit. Jullie hebben ook gelijk dat ik het niet aan haar ligt maar aan mijn gevoel van minderwaardigheid. Dat zal idd zo blijven tot ik een manier weet hiermee om te gaan. Bedankt voor de tip, ik ga dat zeker proberen. Ik zou zo graag de vriendschap met haar willen oppakken!

Ik laat jullie weten hoe ehet gegaan is de 24e!

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 6-1-2019 om 14:19 zei Blueeyes:

Herkennen jullie zoiets als dit?  

3 uur geleden zei Blueeyes:

Ik heb op het moment dat ik afstand nam, niks meer echt van me laten horen dus dat is heel slecht van mij. T is nu niet over dus vind t ook zo lastig. Ze kan er zo weinig mee, jan haar ook geen garantie geven dat t niet meer gebeurt. Kan wel beloven dat ij gewoon eerlijk probeer te zijn als ik me slecht voel.. 

Zucht.. hoop zo dat ze het begrijpt.. 

Maar ik begrijp t ook zo goed als de vriendschap niet meer terug kan als hoe t was. Maar tegelijkertijd mis ik ook zo ontzettend een vriendin.. Zucht 

..... Ja................ Nog steeds herken ik dit. Het gaat steeds beter. Door situaties niet meer uit de weg te gaan, bij mezelf te blijven, eerlijk te zijn naar anderen en te verdragen dat ik me onzeker voel soms en dat ik dit soort gedachten soms heb. Ik probeer te zien, net als jij volgens mij, dat het gedachten zijn die komen en gaan en voortkomen uit oud zeer. Het is een zelf bedacht verhaal en het klopt niet. Het helpt me ook niet. Ik denk dan ook: "uiteindelijk gaat het erom dat ik me happy voel en dat ik met mensen omga met wie ik wil omgaan en die met mij willen omgaan, om wie ik ben!". Door de jaren heen, zijn dat soort gedachten steeds minder geworden en als ze er zijn, kan ik ze beter verdragen. Soms bespreek ik die gedachten ook wel met vrienden. Ik had het zelfs bij mijn middelste zusje en soms nog wel eens. Heb het haar wel eens verteld, ze reageerde heel verbaasd én lief. 

Denk dat het heel mooi is, als je dit zo tegen jouw vriendin zeg! Dat wat je 3 uur terug schreef. Het is puur, jouw gevoel en jouw gedachten. Als vriendin, mag je dat volgens mij met jouw vriendin delen :).

Ps. Ik vind het niet 'slecht' van je. Dat vind ik een negatief oordeel en niet passend want je doet het niet expres om haar of jou te kwetsen. Het is een beschermingsmechanisme van je. Je vermijd de situatie. Dat is begrijpelijk. Het is niet helpend, daar ben je je bewust van en je maakt er werk van. Vind ik echt heel knap!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Wees vooral niet te streng voor jezelf. Met jezelf op je kop geven bereik je niks en maak je jezelf nog minderwaardiger. Ik zou als vriendin zo'n brief heel erg waarderen en er denk ik ook wel geëmotioneerd van raken. Ik bedoel maar dat mijn vriendinnetje zich zo naar heeft gevoeld zonder dat ik dat zou weten. Dat zou ik zo rot vinden. 

Succes, ik hoop dat het goed komt ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.