Spring naar bijdragen
Ninaaatje

Minnimaud methode

Aanbevolen berichten

Ninaaatje

Hoi allemaal,

Ben ik weer....
Hopelijk ben ik niet teveel aanwezig maar ik merk dat ik het hier fijn vind en ik hier mijn ei kwijt kan...
Dus sorry anders :)

Maar.... Ik ben erover aan het denken de Minnimaud methode te volgen als ik eenmaal in behandeling ben... Het lijkt me fijn, wel zwaar, maar fijn en een hoop doorbreken.
Nu vroeg ik me wel af... Is dat alleen voor mensen die (zwaar) ondergewicht hebben of kan je het ook doen als je een klein beetje/geen ondergewicht hebt?

Hoe zit dat allemaal precies? En heeft iemand ervaring hierin?

Groetjes Nina

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Ninaaatje: wat goed dat je hierover nadenkt! Ik heb zelf geen ervaring met Minnimaud, maar vind het wel interessant. Ik heb onlangs op You-Tube wat filmpjes gekeken over Minnimaud en op Proudtobeme.nl kan je er ook e.e.a. over vinden.

Kort samengevat betekent het:

-dagelijks min 3000 kcal eten, gevarieerd en zonder producten te vermijden

-niet wegen

-niet bewegen

Belangrijkste is volgens mij dat je heel gemotiveerd bent, anders is het moeilijk vol te houden. Of het ook geschikt is voor jou, weet ik niet. Dat kan je beter overleggen met een professional die jou kent. 

Wat zie jij als voordelen buitenom het volgen en opbouwen van een eetlijst?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje
2 uur geleden zei Tasha:

@Ninaaatje: wat goed dat je hierover nadenkt! Ik heb zelf geen ervaring met Minnimaud, maar vind het wel interessant. Ik heb onlangs op You-Tube wat filmpjes gekeken over Minnimaud en op Proudtobeme.nl kan je er ook e.e.a. over vinden.

Kort samengevat betekent het:

-dagelijks min 3000 kcal eten, gevarieerd en zonder producten te vermijden

-niet wegen

-niet bewegen

Belangrijkste is volgens mij dat je heel gemotiveerd bent, anders is het moeilijk vol te houden. Of het ook geschikt is voor jou, weet ik niet. Dat kan je beter overleggen met een professional die jou kent. 

Wat zie jij als voordelen buitenom het volgen en opbouwen van een eetlijst?

Wat ik als voordeel zie is dat bij de Minnimaud methode je schijnbaar ook allerlei 'fearfood' moet eten. Door de angst heen eten. Dat lees ik veel. En ik denk dat dát voor mij al een goede reden is. In al die jaren dat ik op en af veel last van mijn eetstoornis heb ik altijd al kleine 'smoesjes of regeltjes' gehouden. Hallo ik wil daar vanaf! Ik wil mezelf niets meer ontzeggen. Ik heb bijvoorbeeld gisteren speculaasbrokken gekocht maar ik durf het niet te eten. Hoe vaak ik dat pak nou al heb vastgehouden maar niet eens durf open te maken. Ik ben met alles zó bang dat ik doorsla. Dat ik helemaal niet meer kan stoppen met eten.

Mede door dit soort redenen overweeg ik die methode.. Snap je het een beetje?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje

Ik heb minniemaud een tijdje gedaan. 

14 uur geleden zei Ninaaatje:

Nu vroeg ik me wel af... Is dat alleen voor mensen die (zwaar) ondergewicht hebben of kan je het ook doen als je een klein beetje/geen ondergewicht hebt?

Hoe zit dat allemaal precies? En heeft iemand ervaring hierin?

Je kan minniemaud op elk moment beginnen ongeacht je gewicht. Ik ben bijv.  minniemaud gaan doen toen ik een BMI van 19 had. Je kan gewoon altijd deze hoeveelheid blijven eten, omdat je lichaam op een gegeven moment gaat stabiliseren als je op je setpoint bent.

Ik heb zelf heel veel gehad aan de site: https://minniemaudnl.wordpress.com/

Op deze site word heel veel uitleg gegeven over de fase van herstel, gewichtsherstel bij minniemaud, hoeveel calorieën je moet eten en waarom.

Mij heeft minniemaud geholpen om los te komen van een eetlijst en te leren luisteren naar je lichaam. Ik heb door minniemaud veel meer keuzevrijheid teruggekregen ten opzicht van wat ik had met de basislijst.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje
1 minuut geleden zei friesmeisje:

Ik heb minniemaud een tijdje gedaan. 

Je kan minniemaud op elk moment beginnen ongeacht je gewicht. Ik ben bijv.  minniemaud gaan doen toen ik een BMI van 19 had. Je kan gewoon altijd deze hoeveelheid blijven eten, omdat je lichaam op een gegeven moment gaat stabiliseren als je op je setpoint bent.

Ik heb zelf heel veel gehad aan de site: https://minniemaudnl.wordpress.com/

Op deze site word heel veel uitleg gegeven over de fase van herstel, gewichtsherstel bij minniemaud, hoeveel calorieën je moet eten en waarom.

Mij heeft minniemaud geholpen om los te komen van een eetlijst en te leren luisteren naar je lichaam. Ik heb door minniemaud veel meer keuzevrijheid teruggekregen ten opzicht van wat ik had met de basislijst.

Klinkt inderdaad goed. Heb jij het opgebouwd of ineens BAM 3000?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje

@Ninaaatje gezien mijn leeftijd en lengte is mijn minimum 2700. Daar ben ik gelijk in één keer naar toegegaan. In het begin voelt het als teveel en eet je een beetje over je gevoel heen. Maar na een tijdje went je lichaam eraan en heb je ook echt meer honger en word het dus makkelijk om het minimum te behalen (in ieder geval zo was het bij mij)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@friesmeisje: goed om jouw ervaringen te horen! Als ik het goed begrepen heb is het niet de bedoeling dat je calorieën blijft tellen, maar op gevoel die 2700 of 3000 per dag eet, klopt dat? En zie jij nog verschil met 'gewoon' eten waar je zin in hebt? En dat bedoel ik dan niet vanuit de ES.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje
5 uur geleden zei friesmeisje:

@Ninaaatje gezien mijn leeftijd en lengte is mijn minimum 2700. Daar ben ik gelijk in één keer naar toegegaan. In het begin voelt het als teveel en eet je een beetje over je gevoel heen. Maar na een tijdje went je lichaam eraan en heb je ook echt meer honger en word het dus makkelijk om het minimum te behalen (in ieder geval zo was het bij mij)

Dit klinkt echt nog zo ver weg voor me. Maar wat mooi! Volg jij die MMM nog steeds? 

2 uur geleden zei Tasha:

@friesmeisje: goed om jouw ervaringen te horen! Als ik het goed begrepen heb is het niet de bedoeling dat je calorieën blijft tellen, maar op gevoel die 2700 of 3000 per dag eet, klopt dat? En zie jij nog verschil met 'gewoon' eten waar je zin in hebt? En dat bedoel ik dan niet vanuit de ES.

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik zou het lastig vinden om de kcal op te vullen met dingen die ik écht wil zonder het voelt als veel of zelfs als een eetbui.. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@friesmeisje Wat een super helpende website. Motiveert mij ook weer even dat mijn aankomen oké is en dat het waarschijnlijk wel gaat stoppen. Hoop vroeger dan later. Maar toch! Dankjewel voor het delen!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje
7 uur geleden zei Tasha:

5 uur geleden zei Ninaaatje:

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik zou het lastig vinden om de kcal op te vullen met dingen die ik écht wil zonder het voelt als veel of zelfs als een eetbui.. 

Ja dat klopt, dat is ook een beetje het nadeel van de minniemaud. Ik het begin is het inderdaad wel even tellen maar je hebt wel snel door hoeveel je moet eten om het minimum te behalen. En teveel eten bestaat niet volgens de MM, het word echt gezien als minimum.

Ik denk dat MM een goede tussenstap is om te leren op je gevoel te eten. Mijn ervaring is dat als je nog diep in de ES ziet je niet op je gevoel kan vertrouwen. Dat gevoel is nog ziek en zorgt ervoor dat je te weinig/te restrictief eet. Maar je blijft deze hoeveelheid eten dus op een gegeven moment leer je wel echt luisteren naar je lichaam is mijn ervaring. Ik had met de basislijst altijd honger en nog veel ondergewichtsverschijnselen, doordat ik de minniemaud ben gaan doen is dit nu wel weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@friesmeisje: duidelijk zo, dankje! Nog 1 vraag: heb je dit onder begeleiding gedaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje
9 uur geleden zei Tasha:

@friesmeisje: duidelijk zo, dankje! Nog 1 vraag: heb je dit onder begeleiding gedaan?

Wel voor gekozen samen met hulpverlening maar na twee weken ben ik alleen verder gegaan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje

Wat een fijne site is dat! Ik ga me daar even flink in verdiepen... En zeker om andermans ervaringen te lezen is erg fijn/mooi :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
2 uur geleden zei friesmeisje:

Wel voor gekozen samen met hulpverlening maar na twee weken ben ik alleen verder gegaan

Hoe is het verder verlopen, en waar sta je nu?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje
22 uur geleden zei Linsey:

Hoe is het verder verlopen, en waar sta je nu?

Ik heb minniemaud zo’n 5 maanden gedaan. Daarna ben ik een nieuwe behandeling gestart (CBT-E) waardoor minniemaud niet meer mogelijk was doordat ik onder andere niet meer blind mocht wegen en persee 6 eetmomenten moest hebben. Maar ik eet nog wel steeds dezelfde hoeveelheid eten als toen met MM

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
34 minuten geleden zei friesmeisje:

Ik heb minniemaud zo’n 5 maanden gedaan. Daarna ben ik een nieuwe behandeling gestart (CBT-E) waardoor minniemaud niet meer mogelijk was doordat ik onder andere niet meer blind mocht wegen en persee 6 eetmomenten moest hebben. Maar ik eet nog wel steeds dezelfde hoeveelheid eten als toen met MM

hoe gaat he met die behandeling? Dapper bezig hoor!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
friesmeisje
1 uur geleden zei Maartje:

hoe gaat he met die behandeling? Dapper bezig hoor!

Die rond ik over twee weken af 😊

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ninaaatje
3 minuten geleden zei friesmeisje:

Die rond ik over twee weken af 😊

Waaw wat mooi! Daar mag je echt heel trots op zijn!!! Hoe sta je er in? Heb je vertrouwen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90

O wat een interessante methode! Ik volg nu ook cbte. Ik heb op zich geen moeite met 6 eetmomenten en het wegen is eigenlijk meer mijn check 😞). Ik heb vooral moeite met de hoeveelheid eten. Ik probeer de lijst te volgen van proud2beme, maar het voelt zoveel. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de info van de MM wel kan verklaren waarom je dus veel moeten eten. Ook bij een normaal gewicht als ik het goed begrijp? 

@friesmeisje mag ik vragen wat jij eet op een dag, kun je dat misschien in een spoiler zetten?

Heb jij binnen de cbte ook handvatten gekregen hoe je beter naar je lijf kan luisteren? Wanneer je trek hebt, wanneer je voldoende hebt gegeten en wanneer te weinig of evt te veel? Ik merk dat ik daar nog heel erg mee worstel.  Ik heb nu bijv mijn 6 eetmomenten gehad en heb eigenlijk heel veel zin in chocola. Maar ik durf niet, omdat ik bang ben dan te veel te eten en aan te komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha
30 minuten geleden zei Anoniem90:

Ik heb nu bijv mijn 6 eetmomenten gehad en heb eigenlijk heel veel zin in chocola. Maar ik durf niet, omdat ik bang ben dan te veel te eten en aan te komen.

Heel herkenbaar dit! Ik vind dat dus ook heel moeilijk. Ik eet nu dagelijks een lijst,

Spoiler

Ongeveer 2500 kcal, verdeeld over 7 eetmomenten

maar durf ook echt niets extra te eten of te nemen waar ik trek in heb. Therapeut heeft me er van verzekerd dat ik absoluut nog extra mag nemen als ik daar zin in heb. 

Het is de ES die maakt dat je niet durft.  En door het nooit te doen houd je het in stand he? Probeer het eens een keer en kijk wat er gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
15 minuten geleden zei Tasha:

Heel herkenbaar dit! Ik vind dat dus ook heel moeilijk. Ik eet nu dagelijks een lijst,

Inhoud verbergen

Ongeveer 2500 kcal, verdeeld over 7 eetmomenten

maar durf ook echt niets extra te eten of te nemen waar ik trek in heb. Therapeut heeft me er van verzekerd dat ik absoluut nog extra mag nemen als ik daar zin in heb. 

Het is de ES die maakt dat je niet durft.  En door het nooit te doen houd je het in stand he? Probeer het eens een keer en kijk wat er gebeurt.

Ja dat is idd ook heel herkenbaar!! Ben wel benieuwd of jij ondergewicht hebt? Ik hoef niet aan te komen, heb een grond geeicht... Het is idd echt vooral een gevecht in mijn hoofd waar ik gek van word. Ben zo bang voor eetbuien, aankomen.... 

Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik zonder de behandeling nooit structureel zoveel zou durven eten als ik nu doe.. En ik merk ook dat ik nu ineens keuzes kan maken.. Eerst was het alles of niets.. En nu mag ik ineens een stukje chocola, dat is wel een bijzondere ervaring! En als ik twijfel of ik zin heb in chocola of een bakje chips, dan kan ik nu kiezen voor het één en morgen het andere nemen. Dat is wel echt helpend merk ik om eetbuien te voorkomen :) (ik heb bn)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tasha

@Anoniem90: ben je al lang in behandeling? Volgens mij heb je al best wat stappen gezet! Wat goed dat je dit nu zo ervaart!

20 minuten geleden zei Anoniem90:

Ben wel benieuwd of jij ondergewicht hebt? 

Ja, dat heb ik wel. 

Spoiler

Is de bedoeling dat ik vanaf nu 0,5 kg per week aankom. En dat vind ik doodeng! Wil ook echt niet dat het dan 0,6 kg is 🙄

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anoniem90
22 minuten geleden zei Tasha:

@Anoniem90: ben je al lang in behandeling? Volgens mij heb je al best wat stappen gezet! Wat goed dat je dit nu zo ervaart!

Ja, dat heb ik wel. 

Toon verborgen inhoud

Is de bedoeling dat ik vanaf nu 0,5 kg per week aankom. En dat vind ik doodeng! Wil ook echt niet dat het dan 0,6 kg is 🙄

Nog niet zo heel lang, maar ik heb psychologie gestudeerd en ben zelf psycholoog, dus daardoor wel al heel deel geleerd en toegepast. Maar nog blijft die eetstoornis echt hardnekkig en het proces naar herstel duurt in ie zin wel echt al jaren, waarin het periodes wat beter gaat en in periodes minder goed. Een jaar geleden ging het weer zo slecht mentaal dat ik de stap heb gezet om hulp te zoeken. Ik heb nu ongeveer 6 weken behandeling, maar heb ook van dit forum al een hoop geleerd en toegepast. Dus echt in behandeling nog Mar kort, maar het herstelproces duurt dus al jaren.. Achteraf heb ik wel echt spijt dat ik zo lang heb gewacht met hulp zoeken, want afgelopen jaar heb ik echt enorme stappen gemaakt door alle hulp hier en in behandeling. 

Maandag gaan we bespreken of het wel of niet handig is voor mij om naar een diëtist te gaan (ivm nieuwe restricties die dat voor mij zou kunnen opleveren). Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. 

Maar je hebt gelijk. Ik ben al best een heel eind in het herstelproces. Maar ik zit nog wel vast in die restricties, dat heb ik mij nooit beseft en ik moet nu vooral gaan leren luisteren naar mijn lijf en korte metten gaan maken met mijn perfectionisme en het altijd maar goed willen doen op sociaal vlak, en er dus ook goed uit willen zien.. 

Hoe gaat het met jou? Heb je baat bij de behandeling? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maartje
8 uur geleden zei Anoniem90:

Nog niet zo heel lang, maar ik heb psychologie gestudeerd en ben zelf psycholoog, dus daardoor wel al heel deel geleerd en toegepast. Maar nog blijft die eetstoornis echt hardnekkig en het proces naar herstel duurt in ie zin wel echt al jaren, waarin het periodes wat beter gaat en in periodes minder goed. Een jaar geleden ging het weer zo slecht mentaal dat ik de stap heb gezet om hulp te zoeken. Ik heb nu ongeveer 6 weken behandeling, maar heb ook van dit forum al een hoop geleerd en toegepast. Dus echt in behandeling nog Mar kort, maar het herstelproces duurt dus al jaren.. Achteraf heb ik wel echt spijt dat ik zo lang heb gewacht met hulp zoeken, want afgelopen jaar heb ik echt enorme stappen gemaakt door alle hulp hier en in behandeling. 

Maandag gaan we bespreken of het wel of niet handig is voor mij om naar een diëtist te gaan (ivm nieuwe restricties die dat voor mij zou kunnen opleveren). Ik ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. 

Maar je hebt gelijk. Ik ben al best een heel eind in het herstelproces. Maar ik zit nog wel vast in die restricties, dat heb ik mij nooit beseft en ik moet nu vooral gaan leren luisteren naar mijn lijf en korte metten gaan maken met mijn perfectionisme en het altijd maar goed willen doen op sociaal vlak, en er dus ook goed uit willen zien.. 

Dapper dat je behandeling aangegaan bent! Achteraf spijt hebben, ik snap dat zo en herken dat ook zo, maar je mag ook trots zijn op wat je bereikt hebt en vooruit kijken! Goed te lezen dat je gezond gewicht hebt bereikt.

Dan schrijf je over nog zin hebben in bijv chcocola maar je eetmomenten al gehad hebben. Ik snap je angst, daar zit denk ik ook een stuk controle maar als jij je lichaam blijft geven wat het nodig is zal je lichaam weer kunnen vertrouwen in jou! Kijk maar om je heen, mensen eten met kerst of in het weekend misschien ook wel meer en ook door de week overigens, een gebakje, of een andere extra en er gebeurt niets! Dat is zo mooi aan je lichaam, die zal zoeken naar evenwicht. Als je lange tijd tekorten gekend hebt kan het ook best dat je nog wel wat gaat aankomen. Je lichaam moet een balans gaan zoeken en dat kan even duren, maar als jij blijft zorgen voor jezelf gaat dat ook weer komen!

heb je lang ondergewicht gehad?

Hoe zou je aan de slag willen met je perfectionisme? Het is een mooie eigenschap maar helaas wordt het vaak disfunctioneel als het "te" wordt.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.