Spring naar bijdragen

Minnimaud methode

Ninaaatje
 Share

Aanbevolen berichten

Op 16-2-2019 om 11:34 zei Anne H.:

Knap dat je de uitdaging bent aangegaan! 

Dit lijkt me heel lastig en zwaar voor je. De tweestrijd tussen helemaal klaar zijn met die stomme eetstoornis (zoals je hier eerder schreef) en toch de rem erop zetten wanneer je het aanvecht. Bespreek je dit ook met je behandelaar bij Isa Power? 

Liefs,

Anne

Sorry voor de late reactie. Ik had deze nog niet gezien.

Ik heb dit nog niet echt kunnen bespreken want de behandeling is nog aan het opstarten. Over een week zie ik haar pas voor de 2e keer.

Maar ik bespreek dit zeker met mijn ouders, waar ik een hele goed band mee heb. Zij zijn mijn rots in de branding.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag met therapeut besproken dat ik denk dat ik er bijna klaar voor ben om MinnieMaud te gaan doen (oei, heel eng om te zeggen!). Therapeut adviseert om eerst nog wat aan te komen en daarna zou ik onder haar begeleiding kunnen gaan starten.

Qua calorieën zal het niet zo'n grote stap zijn, maar vooral de productkeuze gaat een uitdaging zijn. Wat voor mij de grootste struggle is, is de angst dat ik een ongezond eetpatroon aanwen door MM. Ik heb gelukkig nog even tijd om me mentaal voor te bereiden, maar denk dat ik het wel ga doen!

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Tasha:

Ik heb vandaag met therapeut besproken dat ik denk dat ik er bijna klaar voor ben om MinnieMaud te gaan doen (oei, heel eng om te zeggen!). Therapeut adviseert om eerst nog wat aan te komen en daarna zou ik onder haar begeleiding kunnen gaan starten.

Qua calorieën zal het niet zo'n grote stap zijn, maar vooral de productkeuze gaat een uitdaging zijn. Wat voor mij de grootste struggle is, is de angst dat ik een ongezond eetpatroon aanwen door MM. Ik heb gelukkig nog even tijd om me mentaal voor te bereiden, maar denk dat ik het wel ga doen!

Wat onwijs dapper! Je klinkt heel gemotiveerd! Ik snap je angst goed, bang om een ongezond eetpatroon aan te wennen, die deel ik met je. Dat is ook wel een beetje wat me tegenhoud om minniemaud te doen. Toch controle loslaten. Bang om écht dik te worden. Al wil ik heel graag weer normaal eten. Het gekke is ook dat ik nu voor mijn gevoel al normaal eet. 

Ik eet nu tussen de 1200 en de 1800kcal per dag. God wat voelt het veel om dit op te schrijven en wat schaam ik me. Voel me een aansteller. Nepper. Terwijl ik dus voor minniemaud nog het dubbele ongeveer moet eten. Ik eet nog niet eens volwaardig. Het ontmoedigd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Ninaaatje:

Wat onwijs dapper! Je klinkt heel gemotiveerd! Ik snap je angst goed, bang om een ongezond eetpatroon aan te wennen, die deel ik met je. Dat is ook wel een beetje wat me tegenhoud om minniemaud te doen. Toch controle loslaten. Bang om écht dik te worden. Al wil ik heel graag weer normaal eten. Het gekke is ook dat ik nu voor mijn gevoel al normaal eet. 

Toon verborgen inhoud

Ik eet nu tussen de 1200 en de 1800kcal per dag. God wat voelt het veel om dit op te schrijven en wat schaam ik me. Voel me een aansteller. Nepper. Terwijl ik dus voor minniemaud nog het dubbele ongeveer moet eten. Ik eet nog niet eens volwaardig. Het ontmoedigd..

Je eet dus zeker nog geen normale hoeveelheden, maar geef het de tijd. Ik heb ook een tijd veel minder gegeten en opgebouwd naar een aankomschema. 

Als je klaar bent voor MM is het denk ik wel een heel goede stap omdat je echt door al je angsten en regeltjes heengaat. Als ik het niet ga doen is de kans groot dat ik straks weer op gewicht ben, heel hard roep dat ik helemaal hersteld ben en nog steeds geen ijs of snoep durf te eten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Tasha:

Je eet dus zeker nog geen normale hoeveelheden, maar geef het de tijd. Ik heb ook een tijd veel minder gegeten en opgebouwd naar een aankomschema. 

Als je klaar bent voor MM is het denk ik wel een heel goede stap omdat je echt door al je angsten en regeltjes heengaat. Als ik het niet ga doen is de kans groot dat ik straks weer op gewicht ben, heel hard roep dat ik helemaal hersteld ben en nog steeds geen ijs of snoep durf te eten. 

En dat laatste is bij mij dus altijd geweest. Nooit kwark met cruesli eten zonder af te wegen, nooit chocolade eten zonder compenseren. Nooit eten zonder vergelijken. En wel hersteld. Ja ja. Echt niet dus. Maar hoe weet je dat je klaar bent voor MM?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Tasha:

Wat voor mij de grootste struggle is, is de angst dat ik een ongezond eetpatroon aanwen door MM.

Wat houdt ongezond in voor jou?

Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk toch variatie wil. Eet ik een tijdje relatief meer 'ongezonde' dingen, dan krijg ik vanzelf meer zin in 'gezonde' dingen. Je lichaam weet, als het niet verstoord wordt door inmenging vanuit je hoofd, eigenlijk heel goed wat het nodig heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Jessie:

Wat houdt ongezond in voor jou?

Mijn ervaring is dat ik uiteindelijk toch variatie wil. Eet ik een tijdje relatief meer 'ongezonde' dingen, dan krijg ik vanzelf meer zin in 'gezonde' dingen. Je lichaam weet, als het niet verstoord wordt door inmenging vanuit je hoofd, eigenlijk heel goed wat het nodig heeft

Voor mij is ongezond: dingen eten met veel kcal en weinig voedingswaarde zoals chips of ijs, gebak, koek e.d. Het is gezonder om een mueslibol te eten of noten, fruit, groente e.d. Ook zonder ES pakte ik sneller een banaan als ik trek had dan een zak chips. Ik ben bang dat ik dat kwijtraak. Snap je hoe ik dat bedoel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Tasha:

Ik ben bang dat ik dat kwijtraak. Snap je hoe ik dat bedoel?

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk persoonlijk dat het verschil tussen (bv) een mueslibol en een koek wel meevalt. Naar mijn idee is het verschil gezond/ongezond in veel gevallen meer een kwestie (vaak van door marketing beïnvloede) perceptie dan dat er echt een wezenlijk verschil is.

Maar nog veel belangrijker dan dat is dat het proces van genezing in mijn optiek inhoudt dat je dichter bij je authentieke zelf komt. Dus er zijn twee opties: het eetpatroon dat je nu vreest hoort óf wel, óf niet bij jouw authentieke zelf. In beide gevallen zie ik gewoon echt geen probleem. Want zo niet, dan komt de angst die je nu hebt niet uit. En zo wel, dan zal het alleen veranderen omdat je jezelf daar dan beter bij voelt.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Jessie:

In beide gevallen zie ik gewoon echt geen probleem. Want zo niet, dan komt de angst die je nu hebt niet uit. En zo wel, dan zal het alleen veranderen omdat je jezelf daar dan beter bij voelt.

Dit vind ik écht een hele mooie zin. Die zet me aan het denken... Ik vind het namelijk wel erg lekker om af en toe chocolade of chips te eten maar ik sta het mezelf lastig toe, iig niet zonder bijna altijd een eetbui erna. Ik kan niet goed remmen hierop. Dat is voor mij het probleem: Toestaan om iets te nemen wat IK wil ipv de eetstoornis.. Hoe heb jij dat omgezet Jessie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Ninaaatje:

Dat is voor mij het probleem: Toestaan om iets te nemen wat IK wil ipv de eetstoornis.. Hoe heb jij dat omgezet Jessie?

Ik sloeg meestal door omdat ik mezelf van alles ontzegde. Als ik dat vervolgens compenseerde, ontzegde ik het mezelf eigenlijk wederom en werd de basis voor de volgende keer doorslaan alvast gelegd. Die cyclus moest doorbroken worden. Niet meer restricten en niet meer compenseren. Dat heeft ertoe geleid dat ik weer heb kunnen leren om normaal met eten om te gaan en dat doorslaan geen optie meer is. Als ik nu meer dan normaal eet, is dat omdat ik daar zin in / behoefte aan heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei Jessie:

Ik sloeg meestal door omdat ik mezelf van alles ontzegde. Als ik dat vervolgens compenseerde, ontzegde ik het mezelf eigenlijk wederom en werd de basis voor de volgende keer doorslaan alvast gelegd. Die cyclus moest doorbroken worden. Niet meer restricten en niet meer compenseren. Dat heeft ertoe geleid dat ik weer heb kunnen leren om normaal met eten om te gaan en dat doorslaan geen optie meer is. Als ik nu meer dan normaal eet, is dat omdat ik daar zin in / behoefte aan heb.

Ik vind dit echt knap. Ik merk dat ik in een cirkel terecht kom. Sinds ik meer eet, compenseer ik ook weer meer. Het wordt ook alsmaar meer merk ik. Ik vind het heel erg en ja ik weet dat het 'gewoon' stoppen is. Maar ik vind het heel heel moeilijk. Mijn buik zit me enorm in de weg en dan is het compenseren een manier van het leger maken. Maar die cirkel daar kom ik langzaam weer in merk ik. En ik weet niet hoe ik met ´al dit eten´ moet dealen :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jessie:

Maar nog veel belangrijker dan dat is dat het proces van genezing in mijn optiek inhoudt dat je dichter bij je authentieke zelf komt. Dus er zijn twee opties: het eetpatroon dat je nu vreest hoort óf wel, óf niet bij jouw authentieke zelf. In beide gevallen zie ik gewoon echt geen probleem. Want zo niet, dan komt de angst die je nu hebt niet uit. En zo wel, dan zal het alleen veranderen omdat je jezelf daar dan beter bij voelt.

Mooi gezegd! Ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat het nu nog zo lastig is voor mij omdat ik de stem van de ES nog niet goed genoeg kan onderscheiden van mijn authentieke zelf. En ik hoop dat ik dit beter kan gaan herkennen door de MM. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ninaaatje het lukte mij zeer zeker niet 'zomaar ineens', hoor :) ik had toen al enkele jaren therapie en pas toen ik echt significant verder kwam met het achterliggende, lukte het om die stappen die ik hierboven beschreef te zetten.

• Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook verschillende keren Minnimaud gedaan, alleen niet helemaal gestopt met sporten omdat ik wedstrijden wou blijven doen. Aanvankelijk trok mijn maag & darmen het toegeven aan de extreme honger niet. Er moesten zulke grote hoeveelheden in dat dat de nodige buikpijn heeft gegeven. Ik ben erachter gekomen dat wat meer suiker (tegen alle "clean" eet-adviezen in waarmee je dood wordt gegooid) mij helpt. Het wordt wat makkelijker opgenomen en geeft snel energie. Bv. thee met suiker, cruesli, sap etc. Ik at al noten enzo maar in ook enorme hoeveelheden (zwaar te verteren). Een beetje suiker past bij mij, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...

Ik ben er ook over aan het denken de minniemaud methode te gaan volgen. Bewegen zal voor mij het probleem niet zijn want ik sport niet en heb zittend werk. Het enige waar ik heel erg mee zit is de 3000 calorieen. Ik ben van nature geen snoepkont en heb nooit echt chocolade, chips, koek of vergelijkbsre dingen gegeten die je vaak ziet bij mensen die MM doen. Hebben jullie tips, en denken jullie dat het zonder die producten überhaupt haalbaar is MM te gaan volgen??

tevens ben ik wel benieuwd hoe het nu met jou gaat @Ninaaatje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rochella05: ik wil in de komende periode ook gaan starten met MM. Ik heb sinds kort opgebouwd naar 2500 cal, omdat ik de stap in 1x naar 3000 te groot vond. Het valt mij nu heel erg mee, heb soms zelfs nog honger (was een poosje geleden echt wel anders hoor). 

Is het echt zo dat je van nature geen snoepkont bent, zowel niet van hartig als van zoet? Of komt dat stiekem toch vanuit je ES? Je ES kan je dat laten geloven hoor. Wat vind je lekker? Kan je dat nog bedenken? 

Ook zonder koek en snoep zijn die 3000 kcal vlgs mij haalbaar, denk aan volle producten zoals Griekse yoghurt of noten, avocado. Goed belegde broodjes, boterhammen dubbel beleggen, regelmatig een glas sap tussendoor kan ook helpen. Maar, ik zou ook zeker aanraden om andere producten te gaan proberen. MM staat voor vrij eten en maakt geen onderscheid tussen gezond en ongezond. Dit is heel belangrijk voor volledig herstel. 

Succes! Laat nog eens weten hoe het gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tashadankjewel voor je reactie en wat fijn dat jouw hongergevoel zich zo ontwikkeld heeft!

Wat betreft je vraag, ik heb dit eens bij mijn moeder neergelegd en zij gaf aan dat wanneer ik vroeger in de supermarkt ik vroeg voor iets lekkers ze dit op de kalender moest schrijven. Spreekwoordelijk dan hè, omdat dit zelden tot nooit voor kwam. Als ik toen ik klein was vroeg voor iets lekkers, nam ik altijd een appel. Mijn moeder zei dus ook dat ik nooit echt had gesnoept. En als het dan eens zo ver was, dan had ik na 1 handje chips of een reepje chocolade ook genoeg ervan. 

Die tip van de yoghurt ga ij zeker meenemen, daar ben ik namelijk wel een fan van. 

Dankjewel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rochella05: wat vind je verder nog lekker dan? Dat is ook wel belangrijk om te ontdekken. Ik heb een hele periode gehad tijdens mijn ES dat ik helemaal niets lekker vond en nog steeds heb ik niet echt trek in lekkere dingen. Wel honger, maar dan eet ik net zo lief boterhammen. Toch probeer ik wel te variëren en zo hopelijk weer te kunnen gaan genieten van eten. 

Goed dat je de yoghurt gaat proberen! Verder is kaas, vette vis, luxe broodjes en banaan of mango wellicht nog wat voor je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tasha ik houd heel erg van yoghurt en kwark met wat cruesli erin bijvoorbeeld. Dit helpt ook wel met de calorieen. Als kind at ik ook vaak van die Kelloggs chocolade en honing cornflakes achtige dingen. Dat heb ik lang niet gegeten maar ben ik nu wel weer gaan doen en vind ik nog steeds erg lekker. Banaan en mango ook zeker lekker, ik houd wel van bijna alle soorten fruit dus dat is mooi :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.