Spring naar bijdragen
lizz

Mezelf vergelijken

Aanbevolen berichten

lizz

Hey allemaal,

Ik had laatst een grote terugval. Daarvoor was ik goed bezig, aan het eten, had positievere gedachten, kon mezelf deels accepteren. Maar nu is het dus weer mis gegaan.

Spoiler

Ik had meerdere hele grote eetbuien en heb een keer veel gebraakt terwijl ik dat eerst zelfs niet deed.

Ik zie een sterk verband tussen de terugval en m'n zelfbeeld dat ineens weer heel negatief werd. Tijdens het herstellen kwam ik aan. Ik ben niet dik maar kan het niet helpen om mezelf te vergelijken met vriendinnetjes. Ik heb er een paar die zo mooi slank en klein zijn. Ik maak me gewoon nu al zorgen over dat we zomers gaan zwemmen en ik niet meer zo fit ben als ik ooit was en dat ze daar iets van vinden. Het zijn echt twee hele goeie vriendinnen maar ik kan maar niet loslaten wat ze over mij moeten denken als ze zien dat ik niet zo slank als hun ben. Ik vind het vooral erg bij deze vriendinnen omdat ik hun al kende toen ik nog dun was (wel gewoon gezond). Dus dan voelt het heel erg als achteruitgaan.

Bovendien hoop ik stiekem nog dat ik na het herstel van de ES weer fit kan worden. Ik weet niet of anderen hetzelfde hebben maar op instagram kom ik dan fitness influencers tegen die gebalanceerd eten en tegen de dieetcultuur zijn en soms zelf een eetstoornis hebben overwonnen. Op hun foto's hebben ze mooie strakke lichamen. Vaak verkopen ze training en voedsel plannen. Ik weet niet of ik al die verhalen dan moet geloven want soms lijk het te mooi om waar te zijn. Wat denken jullie? Is het nastreven van een strak lichaam toegeven aan je eetstoornis (ook als het gezond gaat)? En los je daar alsnog je negatieve zelfbeeld niet mee op? Ik hoor graag wat jullie erover denken.

Liefss Lizz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee @lizz,

Wat vervelend dat je een terugval hebt gehad. Was daar een specifieke reden voor denk je?

22 minuten geleden zei lizz:

Het zijn echt twee hele goeie vriendinnen maar ik kan maar niet loslaten wat ze over mij moeten denken als ze zien dat ik niet zo slank als hun ben. Ik vind het vooral erg bij deze vriendinnen omdat ik hun al kende toen ik nog dun was (wel gewoon gezond). Dus dan voelt het heel erg als achteruitgaan.

Zou je dit misschien met ze kunnen bespreken?

22 minuten geleden zei lizz:

Bovendien hoop ik stiekem nog dat ik na het herstel van de ES weer fit kan worden.

Dit herken ik heel goed! Ik heb onlangs mijn streefgewicht bereikt en merk dat ik nu heel graag weer veel wil gaan sporten in combinatie met extreem gezond eten om een strak lichaam te krijgen. Je bent hier dus zeker niet te enige in. Ik denk niet meteen dat het toegeven aan de eetstoornis is, zolang er niet zoiets als een negatief zelfbeeld achter zit. In je berichtje schrijf je dat dit bij jou (en bij mij ook 😉) wel het geval is. Misschien is het goed om op social media je lijst eens na te gaan en je af te vragen welke fitness influencers je nou echt inspireren en of het verstandig is om ze allemaal te blijven volgen? Ik heb namelijk het idee dat dit je heel erg beïnvloed. Persoonlijk geloof ik ook niet dat de training- en voedselplannen die ze 'verkopen' gezond zijn, zeker niet als je herstellende (of hersteld) bent van een eetstoornis. Is er eventueel een diëtiste waarmee je dit zou kunnen bespreken? Voorkomen is beter dan genezen.

Liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@lizz het is zeker mogelijk om fit te zijn zonder eetstoornis. Maar wat jij beschrijft klinkt als een stukje vermijding. Als je je ES verruilt voor een fitgirl-leven, leer je alsnog niet met compassie en mildheid kijken naar jezelf en je lichaam.

Zoals je zelf ook al schrijft: het lost je negatieve zelfbeeld idd niet op. Als je daaraan gaat werken en echt lekker in je vel komt te zitten, kun je altijd nog bekijken of je graag een fitgirl wilt worden :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
15 uur geleden zei PeggyV:

Wat vervelend dat je een terugval hebt gehad. Was daar een specifieke reden voor denk je?

Dankjewel voor je reactie @PeggyV,

Ik heb zelf het idee dat het dus kwam omdat ik was aangekomen en ik had stress door factoren van buiten. Dit werd me een beetje te veel en toen begon ik toch naar het stemmetje in mij te luisteren dat me minder calorieën liet eten dan ik verbrandde. M'n lichaam liet wel gelijk merken dat dat niet doorging haha 😕.

Ik vind het moeilijk om het er met mijn vriendinnen over te hebben. Ze weten niet dat ik een ES heb en ben nog niet klaar om dat te vertellen. Ik zou wel kunnen zeggen dat ik het moeilijk heb met mijn zelfbeeld. Ben soms gewoon bang dat zij datzelfde beeld hebben van mij.. Is misschien niet zo maar vind het toch heel eng om daarover te beginnen.

16 uur geleden zei PeggyV:

Ik heb namelijk het idee dat dit je heel erg beïnvloed. Persoonlijk geloof ik ook niet dat de training- en voedselplannen die ze 'verkopen' gezond zijn, zeker niet als je herstellende (of hersteld) bent van een eetstoornis.

Dat klopt. Ze laten zoveel verhalen en foto's zien van mensen die naar strakkere lichamen zijn gegaan. Met de boodschap dat iedereen het kan. Dit zorgt toch weer voor die sprankjes hoop dat ik ook weer fit kan worden maar dat komt dus vanuit het verkeerde initiatief. Ben van plan instagram sowieso te verwijderen omdat ik de focus helemaal verkeerd vind liggen. Alles draait om het vastleggen van de perfecte momenten uit iemands leven. Tuurlijk kan het leuk zijn maar ik ga daar te veel in op en laat me er te veel door leiden. Ik heb geen diëtiste maar ben ook niet van plan om me aan zo'n voedselplan te houden, probeer te eten zoals ik voor de ES at want daarmee was ik ook gewoon gezond.

16 uur geleden zei Jessie:

Maar wat jij beschrijft klinkt als een stukje vermijding. Als je je ES verruilt voor een fitgirl-leven, leer je alsnog niet met compassie en mildheid kijken naar jezelf en je lichaam.

Zo voelt het inderdaad, alsof ik het wil inruilen. Als het zo makkelijk was geweest.. haha. Ik probeer nu de prioriteit te geven aan hoe ik me vanbinnen voel en naar mezelf kijk, maar als ik dan weer wordt geconfronteerd met het aankomen vind ik dit moeilijk om mee om te gaan.

Liefs Lizz

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

@lizz Wat ben jij een dapper mens. Je doet het heel erg goed en zet mooie stappen. Ga vooral zo door, dan kom je er wel 😘

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hoi Lizz, snap je redenatie om instagram te verwijderen. Het ligt er ook aan wie je volgt, denk ik. Zelf zet ik er vaak tekeningen op, die ik vanuit gevoel maak. Ik volg graag insta's met mooie quotes of foto's van natuur(wandelingen), omdat het heel erg motiveert om die mooie dingen binnen te laten komen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Hoi @lizz,

Een vriendinnetje van mij is personal trainer en heeft de afgelopen 2 jaar ook eetproblemen gehad. Ze is er nu gelukkig helemaal boven op. Maar het fit girl leventje had haar helemaal in de ban en ze wilde zo getraind mogelijk zijn. Slank en fit zullen we maar zeggen. De druk vanuit de fitness wereld was ook enorm want ja, ze was personal trainer en dus #fitgirl #hetperfecteplaatje. 

Nu laat ze zien dat een stuk taart, een donut of chocolade fondue best naast personal trainer zijn kan. En dat je net zo fit kunt zijn als je niet helemaal afgetraind bent. Veel mooier en vrouwelijker. En voor haar leefbaarder. Dus als je aan mij vraagt moet je geloven wat die mensen op Instagram zeggen? Nee....
Het is ook echt deels een stukje jezelf heel veel ontzeggen en wellicht lichaamsbouw. Ik volg bijv. Marijke van Dit Gebeurd Er Als. Tja, zij is gewoon mega slank geloof ik. Daar kan ik heel jaloers op worden terwijl, en haar volg ik niet, ik niet jaloers ben op een Nikkie van Nikkie Tutorials. Kromme wereld toch?! Want Nikkie is veel succesvoller !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz
11 uur geleden zei IV93:

Een vriendinnetje van mij is personal trainer en heeft de afgelopen 2 jaar ook eetproblemen gehad.

Wat vervelend van je vriendin, echter wel heel fijn dat die tijd nu achter haar is. Ook een eye opener want ik zou niet zo snel verwachten dat een personal trainer eetproblemen ontwikkelt omdat het lijkt dat deze mensen heel bewust weten wat ze doen. Uiteindelijk zijn we allemaal maar mens natuurlijk.

Grappig dat je het zegt, ik ben namelijk wel een beetje jaloers op Nikkie. Op hoe gelukkig zij kan zijn met haar lichaam, en hoe het haar niet (zo veel) kan schelen wat andere mensen er van vinden. Zo vind ik altijd wel iets wat bij andere mensen veel beter lijkt te gaan dan bij mij. Aan de ene kant zie ik dan wel vaak de goede kwaliteiten in anderen, wat op zich een positieve kijk is. Maar dat ik mezelf daarmee naar beneden haal is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind dat het moeilijkste aan de ES om mee om te gaan/ te veranderen.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aukepauk

Wat herkenbaar allemaal...

Ik had mijzelf uitgedaagd  om meer te gaan ontspannen en ben naar de sauna gegaan. De eerste keer waren er zoveel mensen met "een kilo`tje teveel, maar zij waren allemaal echt heel mooi. De week daarna waren er veel meer echt meer dan slanke mensen en ging ik toch vergelijken en mij "dik/slecht"  voelen. 

Raar maar waar.... Wij vergelijken ons altijd met anderen, maar dat betreft alleen het uiterlijk. Wat er aan de binnenkant speelt krijgen wij niet mee. gelukkig zijn met wie je bent en waar jij voor staat.... ook met errors;

tijdens een concert zei een kennis tegen mij dat zij ook wel eens wat wilde bestellen en zien dat het te ruim zou zijn en het zomaar kon aantrekken. Op de manier waarop zij dit vertelde werd ik geraakt. Ik heb toen terug gegeven dat ik er zoveel voor moet laten en dat ik daar helemaal niet gelukkig mee ben, dat ik ook wel eens gewoon wat wil eten zonder mij daar schuldig over te voelen... een hele ongemakkelijke situatie.....

Kan jij jezelf wel vergelijken met anderen? en wat levert jou dat op? Wat als je "achter jezelf" staat en doet wat jij belangrijk vindt?

Ik voelde mij de 2e keer in de sauna een mislukkeling. Zoveel mensen waren slanker of zagen er beter/ mooier uit naar mijn idee. Echter luisterend naar alle verhalen em alle babbeltjes.... gewicht en uiterlijk is een strijd, terwijl elk lijf gewoon is zoals het is en als je dat met trots kan laten zien dit het mooiste is wat er bestaat. Gewicht is onbelangrijk, het gaat om vrijheid en lief durven en kunnn zijn voor jezelf.... oh wat klinkt dat mooi, maar hoe krijg je die mindset...

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
12 uur geleden zei Aukepauk:

oh wat klinkt dat mooi, maar hoe krijg je die mindset..

Een idee:
Door het leven te aan te gaan en te ervaren: door de angsten heen: de mooie dingen te bekijken en dat zoveel mogelijk te integreren in jouw leven: jouw hart volgen en volledig accepteren dat het leven het leven is = ups en downs en immer veranderlijk :-)

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Seolenna
Op 13-1-2019 om 11:12 zei lizz:

dat ik mezelf daarmee naar beneden haal is natuurlijk niet de bedoeling. Ik vind dat het moeilijkste aan de ES om mee om te gaan/ te veranderen.

Is dit het onderliggende stukje aan de es en niet de es zelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.