Spring naar bijdragen
Rosanne70

Jojo

Aanbevolen berichten

Rosanne70

Herkennen jullie dat? Dat eeuwige gejojo. En dan niet de versie die mensen hanteren als ze steeds opnieuw willen lijnen na een periode van niet opletten maar ik doel meer op de periodes van je gevoel verdoven met veel eten (door elkaar) afwisselen met proberen af te vallen om het stukje erkenning. Want als je slank bent hoor je er bij, wordt je gezien, voel je je lekkerder in je vel etc.

ik zit nu weer in een slechte periode met veel eten (vreten), zakken snoep, chips, brie, veel suikers door mijn hele eetpatroon en veel slechte vetten. Ik krijg er last van lichamelijk. Ik heb PDS en mijn darmen zijn lekker van slag. Ik heb door stress veel rug en nekklachten, loop bij fysio. Deze periode komt na een half jaar gezond eten, veel sporten en 8 kg afvallen (wat er nu weer aan zit). Wat me veel geld gekost heeft (personaltrainer).

toen verloor ik opnieuw mijn baan (afwijzing/geen erkenning) en nu zit ik in een hele onrustige periode met veel onzekerheid waardoor ik dus zo aan het vreten sla.

ikwil hier zo graag uit. Weer gezond worden. Me lekker voelen. Mijn echtgenoot heeft ook een hele heftige jeugd achter de rug maar hij is zo gedisciplineerd en heeft nooit een terugval. Daar kan ik zo jaloers op zijn. Hij heeft (zegt hij) geen stress en is altijd heel relaxt (maar sport ook elke dag al sinds zijn jeugd).

ondertussen ben ik al sinds mijn 12e in gevecht met mijn eetstoornis. Ik ben nu 48 en heb het gevoel dat het nooit ophoudt. Straks ben ik oud en heb ik mijn hele leven gewijd aan deze klote stoornis.

ik wil zo graag weer in de gezonde modus komen. Terug naar het betere gevoel zonder lichamelijke klachten zonder behoefte aan suikers om me fijnte voelen. Zonder deze verslaving.

ik kan die knop niet meer vinden😢

Heeft iemand tips om hier uit te komen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Erg rot om je zo wanhopig te voelen en steeds op en neer te schieten tussen goede periodes en terugvallen.

Wat me opvalt in je verhaal is dat het thema erkenning vaker terugkomt. Dat klinkt als oud zeer wat geregeld geraakt wordt en wat je met het eten a.h.w. weer probeert weg te drukken. Je beschrijft wel manieren waarop je je eetgedrag onder controle probeert te krijgen, maar ik denk dan: als de oorzaak, namelijk dat pijnpunt, blijft bestaan wordt dat een heel stuk moeilijker.

Je hebt al erg lang een eetstoornis, dus ik neem aan dat je ook het een en ander aan behandelingen geprobeerd hebt (klopt die invulling?). Maar als zo'n pijnpunt nog heel erg aanwezig is, kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat je nog niet de juiste behandeling gehad hebt. Een behandeling waarmee het onderliggende echt aangepakt wordt, gaat je denk ik meer helpen dan alleen je eetgedrag veranderen terwijl de onderliggende pijn onverwerkt blijft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hee Rosanne.

Welkom hier. Ik herken veel in je verhaal. Verdrietig dat je zo'n nare periode doormaakt. Zelf ben ik 43. Ook heel erg het gevoel er niet bij te horen op het werk en sterke prestatiedrang om wel een plekje in de maatschappij te veroveren. Iedereen is anders en wellicht is er wel een baan waarbij je in een groep mensen komt waar je je thuis voelt ? Durf je energie op te doen om nog een verder te zoeken / solliciteren ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Isabella1980

Ook hier veel herkenning, wel merk ik dat het helpt om aan de slag te gaan met de onderliggende emoties en dat ik toch iedere keer weer trots ben als ik, na een slechte periode, weer mijn best doe om weer een gezond eetpatroon op te pakken. Iedere dag is een nieuwe dag, een nieuwe kans! Veel sterkte toegewenst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rosanne70

@Jessie @spike @Isabella1980 Dank je wel voor jullie steunende woorden en tips.

ja, ik ben inderdaad een hele tijd in therapie geweest. Heb vandaar uit veel geleerd over mijn problematiek. 

De psychotherapeute die mij toen hielp heeft geprobeerd om via schematherapie te werken aan mijn verkeerd aangeleerde behoefte aan liefde. Want dat is bij mij de basis die niet goed is gegaan. Ik ben liefdeloos opgevoed door ouders met een psychische stoornis (KOPP kind) en kreeg thuis aandacht (erkenning) door dingen heel goed te doen. Dat was mijn basis. Mijn ouders gingen uit elkaar en mijn moeder wilde zelfmoord plegen (niet gelukt). Dat kreeg ik als 12 jarige mee en ik kwam in de rol van moeder van mijn moeder zijn. Ik moest voor haar en mijn broertje zorgen. Om toch een fijn gevoel te krijgen ging ik eten. Stiekem want anders kreeg ik op mijn kop. Als ik nu geen erkenning krijg zoals het verliezen van banen, onzekerheid maar ook door reacties in mijn sociale leven van mensen val ik terug in eten.

het werken aan die basis die niet goed is, is volgens de therapeute niet meer goed te krijgen omdat dat patroon er al zo lang in zit.

maar dat betekent niet dat ik het er niet bij laat. Ik ben elke keer zo verdrietig. Zo ongelukkig. Ik wil dit niet meer. Dus ik zoek naar andere vormen van therapie. Tot nu toe zonder succes. Want ik wil nu therapie die me echt verder helpt en niet weer de basis, weer opnieuw beginnen. Ik had therapie gevonden maar die hebben al een hele tijd een aanname stop.

ik hoop hier lotgenoten te vinden in hetzelfde proces die deze vorm (hulp) gevonden hebben wat mij ook kan helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
10 uur geleden zei Rosanne70:

het werken aan die basis die niet goed is, is volgens de therapeute niet meer goed te krijgen omdat dat patroon er al zo lang in zit.

Wat een hoop nare dingen heb je meegemaakt :( maar weet je, een therapeut die zegt dat het niet meer goed te krijgen is, zegt eigenlijk dat zij je er niet mee kan helpen. Ik geloof er heilig in dat ook jij op de juiste plek kan werken aan de basis die nu ontbreekt.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rosanne70

@Jessie ja daar heb je wel gelijk in. Ik ga nu op zoek naar degene die mij hier bij kan helpen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.