Spring naar bijdragen
Lisax

Mini maud

Aanbevolen berichten

Lisax

Hoi allemaal,

Afgelopen maanden heb ik een best heftige terugval gehad (tijdens een terugval, die eerst nog wel te overzien was), waarin ik in een korte tijd veel ben afgevallen. Voor m'n komende behandeling bij de Viersprong moet ik aan een gewichtseis voldoen. Nu gaat het er echt best om spannen of ik die gewichtseis ga halen, ondanks dat ik al best een langere tijd nu weer meer eet en aangekomen ben.  Bij de behandeling bij de Viersprong zal m'n eetstoornis niet centraal staan, maar al het achterliggende. Hier ben ik heel blij om, want bij alle vorige behandelingen werd dit vergeten en viel ik dus ook steeds terug.

Gezien m'n eetstoornis nog altijd flink speelt en ik ook moet aankomen, heb ik de laatste weken nagedacht over de minni maud methode. Ik heb dan ook een eetlijst voor mezelf opgesteld met ongeveer 2800/3000 calorieën (heb het globaal uitgerekend, niet op de gram en beleg enzo ga ik niet afwegen). Alleen vind ik dit heel dubbel. Het ene moment heb ik super veel trek, het andere moment weet ik het niet echt. Vooral in de avond weet ik het niet goed. Is dit echt fysiek/honger of is het mentaal? Ik merk wel dat ik enorm veel behoefte heb aan energie, maar ondanks dat ik zoveel eet heb ik sommige dagen alsnog super weinig energie. Alsof de klap van het hiervoor uithongeren nu pas komt. 

Twee maanden terug ging een intensieve hike van een uur nog prima met nog niet eens de helft van de hoeveelheid die ik nu eet.

Verder vind het het veel eten ook gewoon lastig, ik wil niks liever dan gezond worden en m'n droom tot GZ-psycholoog/ervaringsdeskundige waar maken, maar door weer te eten komen alle negatieve gedachten en gebeurtenissen weer naar boven, waar ik nu nog niet veel mee kan zonder therapie.

Ik voel me gewoon kapot eigenlijk de meeste dagen. Door de stress slaap ik ook weer minder goed, wat ook niet echt helpt. Daarnaast beweeg ik ook nog best veel, wat ook heel dubbel is. Het is niet bizar veel,

twee keer per week een rondje hardlopen en drie a vier keer in de week een half uur een HITT workout

, maar misschien wel te veel voor iemand met mijn omstandigheden. Aan de andere kant is het echt ontspanning voor me, al jarenlang, ook voor m'n eetstoornis. Dus er mee stoppen wil ik liever ook weer niet. Ergens weet ik niet zo goed wat ik met dit berichtje wil. Ik wilde in eerste instantie iets vragen over de minni maud methode, maar eigenlijk weet ik m'n vraag niet eens meer. Ik heb lang niet m'n hart kunnen luchten en ik merk dat ik met veel zit. Ik zit zo in dubio over het wel of niet sporten, is er een bmi vanaf wanneer dit weer 'oke' is? Moet ik dit blijven eten, of toch een 'normale' eetlijst volgen, want is dit wel echt wat een herstellend lichaam nodig heeft? Wat ik kan doen om mezelf wat energierijker te voelen en is dit normaal? Gaan deze negatieve gedachten echt ooit over? Wanneer ga ik ooit eens rust krijgen (zowel mentaal als fysiek)? Ik voel me een beetje moedeloos merk ik, terwijl dit een paar dagen terug nog anders was en ik heb geen idee hoe dit nu weer ineens komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Wat knap dat je dit gaat doen om je behandeling bij de Viersprong te mogen volgen!

Erg herkenbaar dat je juist als je meer gaat eten ineens gaat voelen wat je van je lichaam gevergd hebt. Daar kun je niet omheen, daar moet je dóórheen. Als er langere tijd voldoende voeding binnen blijft komen, kan je lichaam gaan herstellen.

Om zich te helen en weer reserves op te bouwen heeft je lichaam allerlei extra's nodig, dus daar sluit minnimaud goed bij aan.

Je beweegpatroon vind ik erg veel voor iemand die herstellende is van een ES. Je doet vrijwel elke dag iets, dan hebben je spieren niet altijd een rustdag om te herstellen. Ik ben bang dat je op die manier de periode waarin je je moe en futloos voelt langer laat duren. Niet om te zeggen dat je naar nul beweging moet. Om de dag met mate bewegen is in deze fase echt veel beter voor je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Brabo

Het idee achter minimaud is dat je niet sport... En in principe ook niet weegt. 

Dus als je dan minimaud wilt doen, doe het dan ook helemaal, anders gaat het idee voorbij. 😉

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lisax

Dankjewel voor je reactie Jessie. Ergens weet ik het wel, maar ik geloof het zelf gewoon niet. Te bang dat het allemaal verzonnen dingen zijn door mensen die je beter willen hebben, zodat je meer rust pakt dan eigenlijk nodig is. Het is gewoon zo lang geleden dat ik ooit echt gezond was, dat ik nergens echt meer op durf te vertrouwen. Niet op mensen, theorieën of m'n eigen lichaam. Dat, terwijl ik eigenlijk zo ontzettend moe ben van alles en zo graag zou willen dat het over is.

Alleen die weg is nog zo lang, dat ik soms wil dat echt alles over is, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik weet gewoon niet meer zo goed wat ik er mee aan moet. Hoe meer ik weer ga eten, hoe meer negatieve gedachten ik krijg en hoe sterker m'n verlangen er is om er niet meer te zijn. Hoe groot m'n motivatie ook is om van m'n eetstoornis af te komen, dit werkt zo ontzettend tegen. Ik wil niks liever dan gezond zijn, maar dit trek ik er niet bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
5 uur geleden zei Lisax:

Het is gewoon zo lang geleden dat ik ooit echt gezond was, dat ik nergens echt meer op durf te vertrouwen.

Het lijkt me ontzettend naar als je eigenlijk niets meer durft te geloven. Wat maakt dan dat je je ES-gedachten wel vertrouwt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lisax

Dat is een lastige vraag. Ik denk omdat dit m'n houvast is geweest voor al die jaren. De soort 'veiligheid' die ik daar in terugvond/vind, ik weet precies namelijk wat er dan gebeurt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

Door onze website te bezoeken, gaat u akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden.