Spring naar bijdragen
illy

Eetbuien

Aanbevolen berichten

illy

Hoi,

Sinds een tijdje lees ik hier regelmatig mee maar het is lang geleden dat ik iets heb geplaatst.

Ik vraag me iets af over mijn eetbuien. Ik heb het idee dat ik erg grote eetbuien heb, en ik vraag me af of ik hier alleen in sta of dat meer mensen zo'n hoeveelheid (kunnen) eten?

Spoiler

Vandaag heb ik ook een eetbui gehad, eigenlijk verspreid over 3 eetbuien.

Mijn dag begon ik goed:

- tussen 6.30 en 6.45: kom havermoutpap

- 8.45 (dit vond ik te kort op het ontbijt eigenlijk): appel

Rond 9.45 kreeg ik een kleine eetbui:

- 2 kaasbroodjes

- 1 pak rijstwafels

- 2 kuipjes smeerkaas

Vaak gebeurt het dan dat ik door wil eten en mij ziek meld, maar deze keer ben ik direct naar mijn werk gegaan. (Op zich wel een overwinning).

Op het werk heb ik, voordat de andere collega's kwamen, een mueslireep gepakt.

Uiteindelijk kon ik het niet volhouden en ben ik eerder van mijn werk naar huis gegaan (v.a. 13.15). Toen:

- 1 kaascroissant

- 2 kaasbroodjes

- 2 vers afgebakken kokosmakronen

- 1 pak rijstwafels

- 2 kuipjes smeerkaas

- 1 reep (200 gr) hazelnootchocolade

Wederom wilde ik dooreten en vervolgens overgeven, maar ik heb het uit kunnen stellen. Aan de ene kant zou dat goed zijn, aan de andere kant vind ik van niet, want zo werden de calorieën al opgenomen :(

Niet veel later raakte ik aan de sch**t (sorry voor dit detail) en zat ik niet vol meer.

Ik weet niet meer hoe laat het was, maar daarna ben ik weer naar de supermarkt gegaan:

- 1 pak gevulde koeken (400 gr)

- 1 pak kanjers/stroopwafels (400 gr)

- 1 zak chips (225 gr)

- 1 zak brinky's (300 gr)

Daarna heb ik dan toch overgegeven, maar ik heb het idee dat dat het niet goed ging. En de eerdere twee eetbuien zijn natuurlijk ook opgenomen.

Verder over de dag nog koffie, water en veel cola light gedronken. En nu, naderhand, drink ik thee.

Om en nabij heb ik vandaag volgens mijn berekeningen zo'n 11500 kcal tot me genomen :(

Zijn er mensen die deze hoeveelheid herkennen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @illy

Wat ontzettend rot dat je eetbuien hebt. Ik heb zelf nooit zulke grote eetbuien gehad, maar ik weet door mijn groepsbehandelingen dat er meer mensen zijn die vergelijkbare hoeveelheden eten. Heb je dagelijks eetbuien en weet je waarom je ze hebt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hoi @illy, ik heb ook eetbuien gehad (inclusief braken tussendoor) met erg grote hoeveelheden. Duurde soms wel 2/3 uur. Inclusief de boel weer opruimen en schoonmaken. Pff 

Het is slopend en als ik jouw dag zo lees moet je je vast erg ongelukkig voelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@illy ik had ook heel grote eetbuien. Geen idee hoeveel kcal in totaal, maar het was vaak zeg maar twee plastic boodschappentassen vol. 

Heb je dit al lang? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.
Op 11-2-2019 om 18:18 zei illy:

Vaak gebeurt het dat ik wil dooreten en mij ziek meld, maar deze keer ben ik direct naar mijn werk gegaan (op zich is dat een overwinning). 

@illy wat knap dat je ervoor hebt gekozen om naar je werk te gaan, ondanks dat je liever voor iets anders had gekozen. Heb je zelf een idee wat de functie van je eetbuien is? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Bedankt alle vier. Ergens fijn om te horen dat anderen vergelijkbare eetbuien hadden.

@ElskeDe ene week heb ik bijna dagelijks eetbuien, de andere week heb ik soms vijf dagen zonder eetbui. Ook een lange periode fifty fifty gedurende de week. Het wisselt. Maar de draad is dat ze vroeg of laat weer de kop op steken.

@LinseyHet is inderdaad slopend. Heb jij hier nog steeds last van of is het over gegaan? Als ik eetbuien heb gehad voel ik me inderdaad erg slecht. Maar als het goed gaat voel ik me niet ongelukkig. Wel vind ik het zwaar/moeilijk om mijn hoofd boven water te houden, het gaat bepaald niet vanzelf. Nou zeggen ze niet voor niets 'voor niks gaat de zon op', maar toch.

@JessieJa ik heb dit al heel lang. Mijn eetproblemen zijn 18 jaar geleden begonnen en na een jaar kreeg ik eetbuien. Daar ben ik sindsdien niet meer van af gekomen. Vandaag heb ik ook weer zo'n grote eetbui gehad. Maar tegen het eind van de middag heb ik me kunnen herpakken en wat opgeruimd in huis, wc schoongemaakt, afgewassen en zulk soort dingen. Ik voel me toch weer iets beter en heb er alweer een beetje vertrouwen in dat morgen goed gaat komen. Maar ja, helemaal hierop (mezelf) vertrouwen... eerst zien, dan geloven.

@Anne H.Bedankt voor je compliment. Het was inderdaad een overwinning, alleen het kon mijn dag geen andere wending geven. De functie van mijn eetbuien... soms denk ik het niet te weten en soms wel. Maar ik vind het een beetje lastig om hierover te schrijven (al is het eigenlijk niet heel ingewikkeld hoor). Wel een goede vraag van je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@illy Heel herkenbaar de grote van je eetbuien. Misschien een geruststelling voor je dat ze bij mij over zijn gegaan. Vind het knap dat je ernaast nog kunt werken, dat lukte me echt niet. Je moet een sterke vrouw zijn x

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.
12 uur geleden zei illy:

@illy het is in ieder geval fijn dag je voor jezelf een beeld hebt van de functie ervan. Je hoeft het ook niet te delen als je dat niet wilt. Daarin mag je zelf de grens bepalen. 

Het gevoel van je hoofd boven water moeten houden herken ik. In de periode dat ik midden in mijn eetstoornis zat wist ik soms niet hoe ik de dag kon doorkomen. Toen ik last kreeg van eetbuien hielp het me om dit te delen met één of twee vertrouwde mensen in mijn omgeving. Doordat ik het me hen kon delen, hoefde ik het voor mijn gevoel niet alleen te doen. 

Hoe is dat bij jou? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
12 uur geleden zei illy:

LinseyHet is inderdaad slopend. Heb jij hier nog steeds last van of is het over gegaan? Als ik eetbuien heb gehad voel ik me inderdaad erg slecht. Maar als het goed gaat voel ik me niet ongelukkig. Wel vind ik het zwaar/moeilijk om mijn hoofd boven water te houden, het gaat bepaald niet vanzelf. Nou zeggen ze niet voor niets 'voor niks gaat de zon op', maar toch

Ja inderdaad, blijft een strijd. Dapper dat je niet opgeeft. 

Doe je het veel alleen? Praat je erover met iemand?

Ik zit nu een paar week opgenomen en heb nu geen eetbuien. Daarvoor nog wel. Dus dat wordt spannend als ik naar huis ga straks. 

Ik hoop door genoeg te eten dat de fysieke hang ernaar in elk geval opgelost is. Hoe ziet voor jou een goede (eet)dag eruit?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Ik vraag me hetzelfde af als de dames boven mij: heb je hulp (gehad) en/of mensen in je omgeving met wie je het erover kan hebben?

18 jaar is een lange tijd, poeh... Kan me voorstellen dat het in veel opzichten erg eenzaam is. Zo voelde ik me iig altijd wel met de eetbuien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@illy  Ik heb geen uitgebreide reactie, maar ik wil wel even aan geven dat ik ong. dezelfde hoeveelheden heb tijdens eetbuien, soms ook wel meer.

Ik blijf deze topic ook even volgen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Bedankt wederom.

@IV93Vervelend voor jou, maar fijn dat je het achter je hebt kunnen laten. Ik heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat het mij zal lukken, maar wie weet, vroeg of laat. Het kost mij ook moeite om te werken. Maar ten eerste voel ik de plicht om wel te gaan, ten tweede weet ik dat het me ook goed doet. Al meld ik me ook wel eens af helaas.

@Anne H.Enkele mensen in mijn omgeving weten van de eetbuien, bijvoorbeeld mijn ouders. Maar ik vertel ze er zelden tot nooit iets in detail over. Ze weten bijvoorbeeld niet de omvang van de eetbuien en dat ik overgeef naderhand. Maar mijn ouders steunen me wel.

@LinseyZoals ik aan Anne H. schreef weten weinig mensen in mijn omgeving hoe het daadwerkelijk, in detail gaat. Wel weten mijn ouders dat ik het moeilijk heb.

Wat knap dat je geen eetbuien hebt nu je opgenomen bent. Hoe ervaar je dat?

Je hebt gelijk dat je voldoende dient te eten om eetbuien te voorkomen.

Ik weet dat ik veelal niet voldoende eet (dus de eetbuien zijn eigenlijk mijn eigen schuld), maar het is niet extreem weinig.

@JessieOver mijn omgeving heb ik al eea geschreven. In het verleden heb ik (veel) hulp gehad, maar op dit moment ben ik niet in behandeling. Wel kom ik soms bij de huisarts.

@RozaVervelend dat je ook zulke eetbuien hebt. Wie weet dat dit forum (al is het maar een klein beetje) je wat op weg kan helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@illy

Fijn dat je ouders van je eetbuien op de hoogte zijn en dat ze je steunen. Het lijkt me echter moeilijk dat ze niet alles weten, zoals het overgeven bijvoorbeeld. Is er een reden waarom je dit niet met hen bespreekt? 

7 uur geleden zei illy:

Ik weet dat ik veelal niet voldoende eet (dus de eetbuien zijn eigenlijk mijn eigen schuld), maar het is niet extreem weinig.

Voor mij klinkt dit typisch als de eetstoornis. Is het ook daadwerkelijk waar dat je niet te weinig eet of maakt de eetstoornis jou dat wijs? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
david91

@illy: wat heftig om te lezen. Ik hoop dat het troost biedt dat je weet dat je zeker niet alleen staat. Hoewel het mij lijkt dat de grootte van je eetbui wel een rol speelt bij de gevolgen voor je gezondheid, denk ik tegelijk ook dat dat niet het belangrijkste is. De onderliggende emoties en de functie van je eetbuien, zoals hierboven al aangehaald, is waar het echt om draait. Als ik je goed begrijp, heb je daar zelf al over nagedacht en weet je waar je eetbuien door veroorzaakt worden. Als je daar mee aan de slag gaat en meer grip op krijgt, denk ik dat de focus op de omvang van je eetbuien afneemt. Bij mijzelf merkte ik namelijk dat het alleen maar bezig zijn met eten, me schuldig voelen over mijn eetbuien en eet/calorieënlijstjes bijhouden zoals jij beschrijft, averechts werkt. Ik hoop dat je hier iets mee kan, en dat je je wat hoopvoller voelt. Sterkte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

@Anne H.Dat ik mijn ouders niet alles vertel, zoals de omvang van de eetbuien en met name het overgeven, heb ik me zelf al wel eens afgevraagd. Enerzijds is het denk ik omdat ik bang ben dat ze dan erg bezorgd raken, immers het is best heftig om te horen denk ik. Ikzelf ben er aan gewend, maar zelfs dan realiseer ik me dat het niet goed is. Gisteren had ik zelfs een eetbui (of eigenlijk 2 eetbuien) van bijna

Spoiler

18000 kcal

Niet normaal toch!?! Meestal tel ik de kcal overigens niet. Misschien kan ik het beter niet meer doen.

Ook denk ik dat meespeelt dat wanneer ik open alles vertel, ik een achterdeurtje dicht timmer en het misschien niet meer kan doen? Terwijl ik er op heel veel dagen toch alles aan doe om de eetbuien te voorkomen. Op dit moment heb ik er een afkeer van, maar er zijn ook momenten dat een eetbui het enige is wat ik wil.

Wat betreft je tweede vraag. Ik weet dat ik de meeste dagen zonder eetbui iets te weinig eet. Maar het is niet drastisch weinig. Ik tel de kcal op die dagen, dus dat is gewoon luisteren naar de feiten (wetende dat je er 2000 op een dag nodig hebt). Niet zozeer luisteren naar de eetstoornis denk ik. De eetstoornis zegt dat ik niet meer mag, of wanneer ik de lat lager heb gelegd, ik de volgende keer er niet boven mag komen (wat soms lukt maar vaak ook niet, omdat het niet realistisch is voor mij).

@david91Bedankt. Ik kan inderdaad wat met je reactie. Eigenlijk zijn de dingen die je schrijft niet nieuw voor mij, maar ik had er even niet aan gedacht, maar het is fijn dat je me helpt herinneren. Ik vind het inderdaad (aan de ene kant wel, aan de andere kant niet voor de ander natuurlijk) fijn om te lezen dat ik er niet alleen in sta. Je hebt gelijk dat de grootte er eigenlijk niet toe doet, maar dat het belangrijker is dat je weet hoe het komt. En nog belangrijker: wat je er aan kan doen! Ik voel me ook weer een klein beetje hoopvoller, omdat deze dag moeizaam ging maar ik hem toch goed heb geëindigd. (En geen objectieve eetbui gehad. Sterker nog: een subjectieve eetbui kunnen stoppen/voorkomen dat het een objectieve eetbui werd).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
david91

@illy: fijn om te lezen dat je er wat mee kan en dat je je hoopvoller voelt. En dat je een eetbui hebt weten te stoppen. Ik hoop en gun je dat je snel ergens terechtkan of op een andere manier aan de onderliggende emoties kan werken. Mocht je daar klaar voor zijn en daar open voor staan natuurlijk. Veel succes iig en ik ben benieuwd hoe het je vergaat!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@illy mooie reactie van @david91. Hij benoemt wat ook in mijn ervaring veel belangrijker is dan de uitingsvorm (in jouw geval die grote eetbuien): het onderliggende emotionele probleem. Je vertelde dat je in het verleden veel hulp gehad hebt. Was daarbij ook aandacht voor het onderliggende?

Ik denk net als David dat je vooral bezighouden met het symptoomgedrag vooral gaat leiden tot frustratie en zelfverwijt als niet ook de oorzaak (de onderliggende problematiek) wordt verwerkt. Je schreef hierboven al ergens dat de eetbuien je eigen schuld zijn. Maar dat vind ik behoorlijk hard naar jezelf toe. Ik denk niet dat jij erom gevraagd hebt om je geen raad te weten met je gevoelens en geen andere coping te hebben dan je eetgedrag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Ik sluit me volledig aan bij de berichten van @david91 en @Jessie

17 uur geleden zei illy:

Wat betreft je tweede vraag: i weet dat ik de meeste dagen zonder eetbui iets te weinig eet. Maar het is niet drastisch weinig. Ik tel de kcal op die dagen, dus dat is gewoon luisteren naar de feiten (wetende dat je er 2000 op een dag nodig hebt). Niet zozeer luisteren naar de eetstoornis, denk ik. De eetstoornis zegt dat ik niet meer mag, of wanneer ik de lat lager heb gelegd, ik de volgende keer er niet boven mag komen (wat soms lukt maar vaak ook niet, omdat het niet realistisch is voor mij).

Hier ontkracht je naar mijn idee volledig het feit dat je wel degelijk problemen hebt met eten. Al zouden je gewicht en eetpatroon perfect zijn, zodra je hier voortdurend mee bezig bent, heb je wel degelijk een probleem. En dat probleem is niet minder omdat je gewicht en eetpatroon 'oké' zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
david91

@illy: ik ben benieuwd hoe het nu met je gaat en of er wellicht iets veranderd is in je situatie. Kan je daar iets over zeggen? 

Groet, David

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Megan

@illy ik ben nieuw op het forum en deze topic trok mijn aandacht. Met name omdat ik je heel dapper vind! Hoe je over je eetbuien durft te delen , ik ben daar nog niet. Je hebt veel lieve berichtjes gehad zie ik, ik hoop dat dat je goed gedaan  heeft en misschien ook wel echt geholpen! Ben benieuwd hoe het nu met je gaat xx

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Bedankt @david91 en @Megan

Het gaat een stuk beter, ik heb veel minder eetbuien en ook niet zo groot meer. Het lijkt wel of er een wonder is gebeurd?

Verder heb ik (op dit moment) niet zo'n behoefte om er over te delen, maar wilde dit jullie laten weten gezien jullie de moeite hebben genomen om op mij te reageren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Megan

Wat fijn dat het beter met je gaat @illy, echt super en verdiend ook ☺️Ik snap dat je er niet teveel over wilt praten nu, lief dat je nog even terug reageert tho😊 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy
Citaat

ja, men zegt dat je iets 21 dagen moet volhouden om er aan gewend te zijn. Maar het kost inderdaad ongeveer 100 dagen om het ook te internaliseren.

Dus met een nieuwe baan ben je na 21 dagen wel gewend, maar pas na 100 dagen voelt het als normaal en kost het geen moeite meer. (3 weken / 3 maanden regel)

Het is niet zo dat je er dan nooit meer aan hoeft te werken. Een terugval ligt, zeker in het begin, op de loer. Maar dat is niet erg; zodra je weet dat je het kán, weet je ook dat je het op elk moment weer kunt terughalen.

Bovenstaande is een citaat van @LucyDit geeft mij moed... zou ik voor de 21 dagen kunnen gaan? Sinds ik eetbuien heb is dit nog nooit gelukt, maar je moet toch ergens beginnen? Ik heb nu twee goede dagen achter een rug na een slechte week. Ik weet wel waardoor die slechte week kwam, namelijk een uitje/dagje weg wat me uit balans heeft gehaald. Nu hopelijk weer in rustiger vaarwater.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Megan
2 uur geleden zei illy:

Maar dat is niet erg; zodra je weet dat je het kán, weet je ook dat je het op elk moment weer kunt terughalen.

Zo mooi gezegd dit! Lukt het je nu om na 2 goede dagen je succes gevoel vast te houden? Mij helpt het altijd om een rijtje te maken van de dingen die mij op een goede dag geholpen hebben. Dit doe ik meestal in mijn telefoon, dan kan ik er altijd weer een even naar kijken/ teruggrijpen. 

Succes 💜

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites