Spring naar bijdragen
illy

Eetbuien

Aanbevolen berichten

Linsey

Heb vandaag zelf vrij vlot nog van de bank af kunnen komen. Het wordt een mooie dag voorspelden ze en voor het te warm werd wilde ik weer een stukje onkuid wieden. Dat groeit zo hard! Denk je dat je het gehad hebt kun je weer opnieuw beginnen. Daarvoor nog gedweild in huis. Ik voelde me fysiek lamlendig. Maar toch.. 

Doel tuin behaald. Afgebakend stukje klaar. Achter het huis tussen de tegels nog wat onkruid weggehaald en wat plekken begonnen met schoonmaakazijn. Toen was ik wel echt moe. Mn rug. Benen. Armen. 

En toch ...

Spoiler

Ik hou het niet uit. De dag met mezelf en het verdriet en pijn. Ik denk nog steeds veel aan destructieve handelingen en ben bang dat als er iets voorvalt dat ik in een impuls dat tot uitvoering breng. Maar ik ben sterk. En heb hulp. Ik moet volhouden. Het kan beter worden. Geloof niet verliezen. Hoop houden.

Vanmiddag de middag doorgekomen met eten en braken. Lig nu uitgeput in bed. Wat ik ook wel fijn vind. Hoop op een goede lange nacht. 

Overall voel ik me ellendig over hoe het gaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Dankjewel voor je fijne reactie Linsey. Ik reageer later uitgebreider vanaf de pc, maar wil laten weten dat ik mijn dag gedurende de middag een positieve wending heb kunnen geven. Na het appen van mijn vader. Ik heb toch nog wel wat nuttige dingen kunnen dien:

Nagels knippen

Afwas

Vuilnis in de schuur gezet (morgen weggooien)

Tafels afnemen

Wc schoonmaken

Stofzuigen

Kalkaanslag keuken en badkamer (morgen nog de douchekop uit de schoonmaakazijn halen)

Vriendin geappt

Filter droger en wasmachine schoongemaakt

Eigenlijk vind ik dat ik nog meer moet doen maar ik denk dat ik het hier bij laat. Het is immers bijna zeven uur.

Ik heb ook gekookt, zei het een bijzondere combinatie.

Wel meer gegeten dan ik zou willen maar het belangrijkste: geen objectieve eetbui gehad! En dat was maandag voor het laatst.

En ook twee dagen niet gedoucht... gatver. Zelfs niet een washandje door mijn gezicht. Voel me best vies. Maar vooral mijn lichaam wassen zie ik tegenop...zag mijn buik in de spiegel en die is echt dik geworden.

Nou ik laat het hierbij en nog even positief afsluiten: GEEN EETBUI en morgen ga ik hopelijk al wandelend genieten van de zon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

He Linsey... Dat klinkt zwaar... Ik kan me voorstellen dat je je nu heel ellendig voelt :( Is op bed gaan liggen en slapen nu iets waar je het meest behoefte aan hebt? De dag afsluiten en hopen op een betere dag morgen? Houd moed...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

@illy Zoo hee, had je de voorjaarsschoonmaak gister? Hihi 

Ja goed dat je op een gegeven moment de stop knop hebt ingedrukt en tevreden wilde zijn. Lukte dat ook? 

Heel knap dat je ook gekookt hebt en superfijn dat je geen eetbui hebt gehad. 

Moeilijk hè, de confrontatie aangaan met je lichaam door het te verzorgen. Ik hoop dat het vandaag lukt. En dat het je een beetje meevalt. Ik denk dat het ontwijken hoort bij de cirkel van de eetstoornis. En het aangaan en proberen te laten zijn zoals het nu eenmaal is, hoort bij de cirkel van herstel. Je zal je erna weer lekker fris voelen.

---------

Dankjewel voor je reactie op mijn stukje. Ik ben met extra medicatie in slaap gevallen. Vandaag weer een nieuwe dag. Helaas begonnen met een weeg moment. Stel dat ik net als jij naar mijn mening te hoog was aangekomen had dat zeker consequenties gehad.. echt niet slim dus.

Vandaag wordt het weer een mooie voorjaarsdag. 

Jij gaat wandelen?

Ik misschien ook wel. 

Mijn lijf doet nog pijn van het werken in de tuin. Maar straks eerst gesprek met mijn hulpverlener.

Sterkte en succes vandaag. En Geniet momentjes gewenst!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

@Linsey, ik wens je een goede dag toe. Doe rustig aan he... zeker gezien je lijf nog pijn doet van het werken in de tuin. In de tuin zitten en zon opvangen i.p.v. wandelen is misschien ook een idee? Ook heel veel succes met het gesprek met je hulpverlener.

Ik voel mij niet goed. Weer op de weegschaal gestaan en verder aangekomen :(

Spoiler

T.o.v. afgelopen woensdag ben ik 4.6 kg aangekomen. Dus in 5 dagen tijd.

IK VOEL MIJ VERSCHRIKKELIJK!!! :(:(:(

Moet en wil vandaag ook weer werken. Maar durf me niet te vertonen zo. What to do :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Lieve @illy, thuis blijven is geen goed idee. Probeer je werk juist aan te grijpen om niet te 'verdrinken' in je paniek. 

Blijf vol houden. Zoveel gewicht in zo'n korte tijd.. ik weet het niet maar het zal niet doorgaan. Ik begrijp je gevoel....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Ik voel mij een tikkie beter dan toenstraks. Heb (lang) gedoucht en mijn haren gewassen. Van te voren moest ik dus nog het laatste schoonmaakazijn wegpoetsen/wegspoelen. Het was fijn dat de kranen en douchekop minder kalkaanslag hadden want dat is iets waar ik mij een stoorde. Ook stroomde het water heel wat 'rustiger' uit de douchekop gezien die niet vol zat met kalk. Dit gaf mij toch een fijn gevoel :) En ook dat ik zelf weer opgefrist ben, want zoals ik al had geschreven had ik vrijdagochtend voor het laatst gedoucht 😩

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

Wat een herkenbaar verhaal, ik ben vanaf vandaag lid, maar kamp al 18 jaar met eetbuien. Inmiddels al bijna 2 jaar thuis met een burnout/ angsstoornis/ depressie. Ik heb vandaag na een jaar therapie voor t eerst verteld aan mn therapeut dat ik eetbuien  heb, ben er een jaar afgeweest, heel koolhydraatarm gegeten en 35 kg afgevallen, en nu begint het weer opnieuw, ik voel me zo waardeloos. Kan niet meer werken , niet volledig voor mn kinderen zorgen en als ze wel thuis zijn dan ben ik psychisch eigenlijk  onbereikbaar want alleen bezig wanneer ik kan eten dat de kinderen het niet zien. Ik kan me inhouden om spul voor mezelf te kopen, maar we hebben altijd spul (chocola, snoep, koekjes, pasta, hagelslag etc ) in huis voor de kids. 

Ik hoop voor je dat het snel beter gaat! Ik vind het fijn om te lezen dat ik niet alleen ben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

@AllegondaMoedig dat je hier schrijft, en ook dat je het met je therapeut hebt gedeeld over de eetbuien. Ik vind het ook fijn om te lezen dat je wat aan mijn verhaal hebt. Je mag hier altijd komen schrijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@illy dank je wel, ik merk dat ik erg onrustig wordt nu ik t verteld heb aan mn therapeut. Vannacht amper geslapen omdat ik dus niet kon vertellen wat ik dan allemaal eet, schaam me zo, en nu moet ik weer even wachten tot ik een afspraak heb. Denk dat ik maar een mailtje ga sturen wat ik allemaal eet, want nu maakt dit me juist onrustiger. Vandaag maar wandelen en proberen niet aan eten te denken, maar wel eten meenemen natuurlijk en vanavond is mn man weer thuis dus kan ik me inhouden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

@AllegondaIk begrijp dat het veel met je doet nu je openheid hebt gegeven aan je therapeut. Het is niet niks om zo'n geheim te vertellen. Heb je wat afleiding kunnen vinden?

In dit topic is al naar voren gekomen geloof ik dat ik de ene dag of langer eetbuien heb en de andere momenten niet maar dan veel wandel. Ik heb het idee of weet bijna wel zeker dat wanneer ik niet wandel, de kans op een eetbui zeer groot is. Ik bedenk dan wel andere dingen om te doen, sterker nog, ik moet ook veel achterstallige dingen doen op die momenten. Maar dat lukt vaak niet, zo ook vandaag, m.a.w. ik krijg weer een eetbui :( Ik ging vandaag niet wandelen omdat ik vermoeide benen heb. Voorheen had ik hier nooit last van, maar de afgelopen weken met regelmaat als ik veel dagen achter elkaar heb gewandeld of andere beweging heb gehad.

Hoe zou ik er mee om kunnen gaan en mijn dag laten slagen zonder eetbui, als ik niet wandel? 🤔

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@illy

Dat snap ik zo goed, het grappige is dat ik ook ga wandelen, gisteren 33 km om maar niet te eten! En maandag dus weer want mn man heeft extra boodschappengedaanen precies de 'verkeerde' dingen in huis gehaald... en dan blijft de was etc dus liggen... moet ik nog wat op bedenken. Op di en woe is mn zoontje thuis en dan gaan we ook weg, maar dat is geen leven voor mn mannetje! 

Ik heb gister mn therapeut gemaild hoe een eetbui eruit ziet, nu dus zenuwachtig hoe en of hij gaat reageren... pfff

Veel sterkte ermee! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@Allegonda Als ik lees wat voor afstanden jullie wandelen, denk ik serieus: hoe krijg je het voor elkaar? Dan is wandelen min of meer een dagtaak. Geen wonder dat het huishouden dan blijft liggen.

Weet je man van je eetbuien? Lijkt me lastig als hij precies datgene koopt wat jou triggert. Zou je dat bespreekbaar durven maken?

Dapper dat je je therapeut gemaild hebt over je eetbuien! Ik snap je schaamte wel. Een eetstoornis kan een mens soms rare dingen laten doen. Maar door erover te praten creëer je ook een ingang om het (mettertijd) te leren veranderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@Jessie

Bedankt voor je reactie, ik vertel via de app de laatste maanden wat ik eet als ik een eetbui heb, daar is hij wel van geschrokken. Daarom ook gestimuleerd dat ik het bij therapie ging delen. Hij weet wat voor moeite ik heb maar zegt dan dat hij ook wel eens wat wil... dat snap ik ook, maar nu roept t me zegmaar de hele dag. En nu, nu ik het gedeeld heb, krijg ik dus geen hap meer door mn keel, straks heeft mn gezin allemaal iets bij de koffie en ik 'weer' niet, krijg daar ook opmerkingen over van mn kinderen,  van 'mam, wanneer ga jij weer normaal eten?' Dan kan ik wel door de grond zakken  en sluit ik me liever af van ze. T is echt een gedoetje op t moment. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

33 km vind ik ook wel heel veel! Overigens geen (negatief) oordeel hoor!

Ik voel mij best wel klem zitten. Gisteren ben ik bij een vriendin van vroeger (peuterspeelzaal t/m middelbare school) geweest maar de laatste plusminus 13 (?) jaar spreken we elkaar zelden en en de laatste keer dat we elkaar hadden gezien was ook meerdere jaren geleden. Maar ik ben haar natuurlijk niet vergeten. Het heeft best veel bij mij losgemaakt op de een of andere manier. Bijv. hoe onze levens verschillen (zij heeft een heel goede baan bijv., relatie). Ik merkte dat ik me ook minderwaardig voelde, niet door wat ze zei of deed maar het was mijn eigen invulling. Ook voelde ik me bezwaard dat zij haar vrije middag opofferde om aan mij te besteden terwijl ze een druk leven heeft en bijv. met haar vriend iets had kunnen doen.

Verder zag ik in een winkel een boek liggen die ik voor mijn verjaardag enkele maanden geleden had gekregen. Ik heb er 1 hoofdstuk in gelezen maar verder kom ik er gewoon niet toe, omdat ik zo vast zit in mijn gewoontes zoals wandelen, eten wat me op allerlei manieren bezighoudt, huishouden. Ook wil ik al een hele tijd een vaste weekplanning voor mijzelf maken maar ik kom er gewoon niet toe waardoor het onrustig blijft in mijn hoofd :( En ik wil ook heel veel andere dingen doen, zoals films kijken waar ik 's avonds vaak te moe voor ben, muziek luisteren... allemaal dingen waar ik niet toe kom. Ook werk (al is het vrijwilligerswerk) is mij vaak te veel. Hoe kan dit toch, terwijl ik eigenlijk maar weinig verplichtingen heb? Ja, het komt door mijn gewoontes natuurlijk die zoveel tijd kosten. Ik heb ook nagedacht over het wandelen en ik zit te denken om dit te minderen, of er voor in de plaats een uur te gaan zwemmen omdat dit minder belastend is voor je lichaam (zwemmen is gezonder). En niet onbelangrijk, de dag voor de afspraak met de vriendin van vroeger had ik 'natuurlijk' een eetbui en gisteren ook weer :( Door wat het losmaakte? Door alle winkels die ik tegenkwam? Gisteren had ik in de trein al een eetbui en kwam ik om 20.00 u thuis waarna ik nog naar de AH XL ben gefietst en weer had ingeslagen. Daardoor werd het (voor mijn doen) heel laat terwijl ik meerdere nachten slecht had geslapen en vroeg op was gestaan. Ik vind het ook heel vervelend dat dit zoveel geld kost (zeker terwijl ik geen ruim inkomen heb). Ik laat het hier even bij... hoop niet dat ik klagerig overkom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@illy als je het wandelen vermindert of zelfs helemaal afbouwt, zul je ineens veel meer tijd hebben om die dingen te doen waar je nu niet aan toe komt. Hoe vind je het idee om het wandelen af te bouwen?

Misschien een leuke uitdaging om op je volgende wandeling dat boek mee te nemen en minder ver te gaan dan normaal, maar in plaats daarvan onderweg op een bankje een hoofdstuk te lezen.

Het lijkt alsof je met het wandelen bijna letterlijk weg probeert te lopen van je problemen, maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat je niet toekomt aan allerlei dingen die een fijne, ontspannende invloed op je gemoed zouden kunnen hebben. Een eetbui is meestal een teken dat de spanning te ver opgelopen is, dus het is eigenlijk heel jammer dat het wandelen zoveel tijd opslokt.

Ik snap de neiging om jezelf met je vriendin te vergelijken natuurlijk wel, maar het is niet eerlijk om jezelf dan a.h.w. als 'de mindere' te bestempelen. Een bepaalde baan of het hebben van een relatie is geen randvoorwaarde om een waardevol mens te zijn. Plus dat jouw werk niet minder belangrijk is omdat het toevallig vrijwilligerswerk is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@@illy ik herken er zo veel in! Ook het gevoel om de 'mindere' te zijn, heb ik zelfs tegenover mn eigen man, die me gelukkig keer op keer er liefdevol op wijst dat ie anders echt niet met me had willen trouwen, dat ie bij me wil zijn en dat de kinderen ook heus van me houden, maar helaas voelt t niet zo. Bij vriendinnen ook, alleen gelukkig niet bij mn beste vriendin, maar die woont aan de andere kant van het land. En de zenuwachtigheid en eetbuien rondom afspraken vind ik zo verschrikkelijk! Ik wil wel graag contacten, maar ontloopt het om eetbuien te voorkomen. Maar dan voel ik me  weer alleen... lekker dubbel dus.

Ik heb vandaag dus weer 31 km gelopen in 6 uur, en ik gun mezelf niet eens een pauze, nu natuurlijk helemaal stram en een eetbui gehad... want we kregen opeens een logee en ik kan de onverwachtse dingen momenteel niet zo goed aan. 

Deze week ga ik beginnen met vrijwilligerswerk, ben benieuwd of ik dat trek. Hopelijk geeft het wat afleiding... Ik was eerst juf, maar trek dat niet meer,veel te onzeker, en nu weet ik even helemaal niet meer wat ik dan wel ben, waar ik mn eigenwaarde aan kan ophangen, en daardoor is, denk ik, het eetproblem nu zo aanwezig... 

Ik hoop dat je snel iets vind wat je zelfvertrouwen en rust kan geven! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

@JessieDankjewel! Je hebt helemaal gelijk! Door minder te wandelen heb ik meer tijd voor andere dingen. Ik weet het zelf ook wel, maar het is zo lastig. Sommige dagen wandel ik ook niet (zaterdag t/m gisteren bijv. omdat ik eetbuien had en/of een dagje weg was) maar als ik dan weer eenmaal begin dan kan ik geen maat houden. Daarbij komt dat ik heel vaak ook in een eetbui verval als ik niet ga wandelen: niet wetende hoe ik mijn tijd moet besteden ondanks dat ik allerlei dingen bedacht had, dus eigenlijk lukt het uitvoeren niet. Maar waarom niet?

Ik vind het een erg leuk idee van je om tijdens het wandelen het boek mee te nemen en onderweg, in een parkje ofzo, wat te gaan lezen. Ik weet niet of het er daadwerkelijk van gaat komen of misschien pas tegen het eind van de zomer, maar ik wil het wel graag gaan doen! Ik zou het boek ook mee kunnen nemen als ik naar mijn ouders ga bedenk ik mij nu, zij hebben een mooie en rustige tuin waar je ook lekker kan zitten. En dan inderdaad gewoon 10 bladzijdes of 1 hoofdstuk per keer o.i.d., niet van mezelf eisen dat het in een keer uit moet. Al doe ik er de hele zomer over... Het lijkt me overigens wel een mooi boek en toen ik het eerste hoofdstuk een tijd geleden las was het makkelijk leesbaar.

(Even later)

Ergens vind ik het ook lastig dat mensen mij dingen geven of dingen van mij vragen. Dus dat boek, wat ik dan 'verplicht' ben om te lezen en te laten weten wat ik er van vond. Ook heb ik een half jaar geleden saffraan gekregen van een collega en ik voel druk op mij staan dat ik daar iets van moet koken (ik werd weer op het idee gebracht omdat Keuringsdienst van Waarde over saffraan ging) en een foto van het gerecht te appen. Dus ik ben gisteren lang bezig geweest met recepten zoeken maar recepten met saffraan zijn vaak ingewikkeld omdat je niet iets simpels van zo'n duur kruid maakt :(Evenzo heeft mijn vader mij gevraagd voor een wandeling maar zelfs dat vind ik lastig. Hij heeft het afgelopen woensdag gevraagd en ik ben er nog steeds over aan het nadenken. Ik zou een knoop door moeten hakken... Ook appte ik met mijn moeder over de notre dame, en ik schreef dat ik nog foto's had van toen wij er ooit waren. Dan vraagt ze of ik die op wil sturen en dan moet ik dat weer bij elkaar gaan zoeken terwijl ik veel andere dingen aan mijn hoofd heb. Ook heeft ze gevraagd om begin mei samen naar de film te gaan maar dat is me ook teveel. Kijk, dit zijn allemaal leuke dingen feitelijk maar ik denk dan: laat me toch met rust :( Hoe oneerbiedig ook.

@AllegondaVervelend dat je het herkent de mindere te zijn :( Wat Jessie schreef aan mij is helemaal waar. Kun jij dit ook zo zien? Aan de ene kant vind en voel ik dit zelf ook zo, maar soms komt het minderwaardige gevoel toch nog de kop op steken.

Zou het ook kunnen dat je een eetbui kreeg na het wandelen omdat je gedurende de wandeling/overdag niet voldoende had gegeten? Je hebt dan echt (extra) energie nodig. Ik merk het zelf dat ik denk dat ik voor/gedurende het wandelen denk voldoende te eten maar de nacht of ochtend daaropvolgend merk ik toch dat het te weinig was. Hoe zou dit bij jou kunnen zijn?

Wat knap dat je gaat beginnen met het vrijwilligerswerk! Wat ga je doen (als je dat wilt vertellen, hoeft niet)? Ik hoop van harte dat het je goed doet en afleiding geeft! Om mijn ervaring maar weer te vertellen: mijn vrijwilligerswerk geeft mij erg veel goeds!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Ik overweeg om grotere maaltijden te eten en minder/kleiner tussendoor. Ook om minder te wandelen. Dit alles om eetbuien te voorkomen. Weet echter niet waar ik goed aan doe, hoe te beginnen etc...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

@@illy bedankt voor je lieve berichtje, ik heb al van alles geprobeerd om.me niet minderwaardig te voelen, nu ook veel mee bezig bij therapie, maar het blijft in mijn hoofd een dingetje. Eerst was ik dik en hing ik mn zelfbeeld daaraan op (niet zo positief dus) en nu ben ik dun maar geen beter zelfbeeld. Mn omgeving had gehoopt dat mn zelfvertrouwen zou groeien met het verliezen van de kilo's. Maar zo gaat dat niet, want diep van binnen vind ik dat je nooit iemand mag beoordelen op een lichaam! Dan mag ik dat ook niet bij mezelf doen. 

Ik had Gisteren s morgens een stevig ontbijt genomen, en een halve paprika, tomaat en 2 plakjes roggebrood gegeten, tijdens de eetbui heb ik zoveel gegeten dat ik nu 1,5 kg zwaarder ben dan t weekend! Ik had gewoon thuis een gezonde maaltijd willen nemen en klaar... 

Ik ga in het ziekenhuis werken, mensen vervoeren in hun bed naar afspraken. Ik wil onderzoeken of de ziekenhuisomgeving een plek is waar ik kan werken als ik hersteld ben, dan zal ik wel een opleiding moeten volgen, een uitdaging met faalangst. Snap niet hoe ik ooit de PABO gehaald heb. 

Ik probeer ook 3 grotere maaltijden te eten, maar mijn trigger is ook als ik een beetje vol zit, dat ik dan door wil eten. Maar na een tussendoortje wil ik sowieso door eten... het makkelijkst is als er mensen om me heen zijn, dan kan ik t eten heel goed laten staan. Maar als ik alleen ben... voel me dan zo hypocriet. 

Is het misschien een idee om de wandeling eerst te verkorten, even buiten en wandelen is nml wel goed voor je gezondheid! Zwemmen vond ik ook een goed idee van je! Heb je weleens contact gezocht met een diëtist voor tips? 

Succes vandaag!  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Sorry dat ik niet op jou reageer Allegonda, ik probeer het later.

De afgelopen dagen stonden in het teken van eetbuien, dikke ellende :( Maar nu lijkt het tij zich te keren (hoop ik dan) en ik voel me vast zitten in mijn gewoontes, dwang etc. Ik vind het heel naar, word zo gek van mijn gedachten :(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Ik kan de dingen die ik moet van mezelf gewoon niet volhouden/bijbenen :( Zou het liefst weer in bed gaan liggen (maar dat gaat ook niet)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Allegonda

Ik snap het Illy, je hoeft je zeker niet te verantwoorden waarom je niet reageert! Ik probeer me vandaag (weer) de hele dag te weerhouden om te gaan eten, en schrijf elke x op wat ik denk, doe om t te voorkomen, heb al een a4tje vol... Maar de gedachten / gevoelens gaan niet weg. Dus wordt t een lange dag. Dan belt uitgerekend va daag mn moeder ook nog, we gaan zeg maar niet zo goed samen, wat dan weet triggert. Maar ik wil zo graag ergens balans vinden!  

Heb je iemand om je verhaal kwijt te kunnen? Of om je afleiding te geven? Ik heb mn zoontje thuis, maar die heb ik, tegen mn eigen principes, voor de tv gezet... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites