Spring naar bijdragen
Gast

Eetbuien

Aanbevolen berichten

Jessie

@illy als je op zulke dagen jezelf pas rust gunt rond 19.30 u snap ik dat je dan al aardig op bent! En dat je op lege dagen naar een eetbui grijpt. Hoe zou je je bezigheden gelijkmatiger over de week kunnen verdelen, zodat geen enkele dag overvol of juist leeg is en je energie beter op peil blijft?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@JessieIk weet dat ik dat moet doen, maar ik weet niet hoe. Ik heb nu even niet zo veel te schrijven, voel mij niet goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@illy dan mag je zeker even rust pakken. Hoop dat je snel weer opknapt. Sterkte, meis!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@illy ps wat betreft het niet weten hoe.. Een idee voor wanneer je je weer beter voelt:

Je zou bv een weekschema kunnen maken met daarin de 'vaste' zaken aangegeven. Werk ligt bv vast middels een rooster en koken is ook iets vasts, want je moet elke dag eten. Voor de zorg voor je huisdier zou je ook een vast moment per dag of per week kunnen kiezen. Maar veel dingen hoeven niet perse direct. Een besteld pakketje ophalen moet natuurlijk wel gebeuren maar dat zou bv best 1 dagje kunnen wachten als je het al druk hebt. Het huishouden hoeft ook niet allemaal in 1 keer. Als de vaste dingen opgeschreven zijn, zie je vanzelf op welke dagen er nog veel tijd is om bv huishoudelijke taken in te plannen.

En je mag ook fijne en ontspannende zaken in je schema opnemen. Even echt zitten als je wat eet en bv in de avond wat lezen of een leuke serie kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@illy Heb je hulp? Of zou je dat willen overwegen? Het klinkt alsof je namelijk helemaal vastzit in bepaalde patronen...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Nog bedankt voor jullie berichtjes. Van zaterdag t/m gisteren zat ik in de penarie; ik zal er maar niet meer over uitweiden want misschien ga ik me dan weer slecht voelen. Maar dat was de reden dat ik nog niet geschreven had. Ik hoop ontzettend dat het vanaf vandaag weer goed gaat.

@JessieZo een plan is precies wat ik denk nodig te hebben en ik ben hier (in gedachten) ook veel mee bezig. Ik maak wel kleine plannen, maar een groot weekplan heb ik nog niet af. Ik heb het in het verleden al enkele keren geprobeerd te maken en de afgelopen 2 maanden wil ik het ook al steeds doen. Maar het is mij tot op heden niet gelukt. Ik weet niet wat ik moet doen: proberen toch vaste weekplanning te maken of het op z'n beloop laten. Want aan de ene kant denk ik dat ik er niet zonder kan (het mij houvast geeft), aan de andere kant lukt het mij niet om te maken en als het wel lukt lukt het mij niet om uit te voeren: ik verander zo vaak van gedachten (plannen) en mijn plannen werken ook vaak niet, en dat zorgt alleen maar voor een teleurstelling (zo ook de afgelopen dagen). Die teleurstelling dat het niet lukt maakt dat ik flink in de put ga zitten, omdat het keer op keer gebeurt. Aan de andere kant, als ik geen plan maak dan weet ik bijna zeker dat het niet goed gaat... dus nu neig ik er naar om het toch weer te doen.

@IV93Binnenkort heb ik voor het eerst een afspraak bij de praktijkondersteuner. Ik zit inderdaad helemaal klem.

Vannacht droomde ik (o.a.) dat ik in een klaslokaal zat met een klas, en dat we het resultaat terugkregen van het biologie examen. Dus iedereen kreeg zijn geschreven examen terug met wat opmerkingen er bij. (Weet niet meer of dit exact zo gaat maar in mijn droom wel). In de loop van het uur dacht ik: ik heb helemaal geen biologie examen gedaan, dus wat doe ik hier? Ik zei dit tegen de leraar, en ook dat ik mijn tijd wel beter kon besteden. Toen vroeg hij wat ik wilde doen dan. In mijn droom kwam in mij op om eten te gaan kopen, maar dat is niet 'beter besteden'. Ik zei toen dat ik een stuk wilde gaan fietsen en de leraar zei: 'ok je mag gaan, als je de tijd maar goed (of leuk) besteed'. Ik onthield de uitspraak van de leraar en uiteindelijk ging ik niet fietsen maar zwemmen.

Misschien moet ik dit onthouden... weet niet exact wat ik er mee moet (ben nog een beetje slaperig) maar het lijkt me een goed motto. Meestal onthoud ik dromen niet, maar ik had zelfs nog twee andere (of misschien een zeer lange) droom onthouden. Één daarvan heb ik naar mijn zusje geappt omdat zij er in voor kwam en de andere ben ik intussen wel vergeten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Er schiet me nu ook wat anders te binnen (ik probeer gedachten te bedenken die me beter laten voelen). Een collega zei gisteren dat de geur van sinaasappelplant heerlijk is en dat je van de blaadjes heerlijke thee kan zetten. Die collega heeft het vaak over lekker eten en drinken en ik zei: jij houdt wel van lekker eten en drinken he. Hij zei: ja ik houd van genieten van het leven 😊
Nu zit ik de denken om op zoek te gaan naar sinaasappelblaadjes om daar thee van te zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
22 minuten geleden zei illy:

Aan de andere kant, als ik geen plan maak dan weet ik bijna zeker dat het niet goed gaat... dus nu neig ik er naar om het toch weer te doen.

Je hebt weinig te verliezen, toch? Misschien hoeft je eerste doel met de planning ook niet verandering te zijn, maar inzicht verkrijgen. Registreren wat er gebeurt ipv het ook meteen anders te moeten doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
2 uur geleden zei illy:

Nu zit ik de denken om op zoek te gaan naar sinaasappelblaadjes om daar thee van te zetten.

Doen ! 
Als je jezelf verwend kan eten en drinken veel leuker worden :). Plus hoe meer tijd je besteed aan het prepareren van je eten, des te minder kans dat je in een eetbui terecht komt is mijn ervaring omdat het dan geen "schrokken" meer word. Ook neemt het ruimte en tijd weg om te compenseren dus een sinaasappelplant is een goede eerste start maar hoe leuk als gezonde, lekkere dingen voor jezelf bereiden een hobby word?! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@JessieIk weet dat ik eigenlijk zo een planning nodig heb maar ik vind de rust niet om hem te maken. Ik vind het ook zo'n moeilijke opgave, eerder kwam ik er ook niet uit, en daarom zie ik er tegenop om te maken. Maar ik hoop dat het me binnenkort toch lukt. Misschien komt het ook wel doordat ik de planning zo gedetailleerd wil maken, tot en met de keukenhanddoeken verwisselen aan toe.

@IV93Daar heb je helemaal gelijk in. Maar later heb ik me bedacht het voor me uit te schuiven. Anders dan ga ik weer uren googlelen naar thee van sinaasappelblaadjes en dan voelt het alsof ik mijn tijd nutteloos besteed en dat geeft een akelig gevoel. Bovendien heb ik misschien nog wel 20 doosjes thee in mijn theekastje liggen, geen slecht idee om die eerst op de maken of in ieder geval de voorraad wat te laten slinken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
59 minuten geleden zei illy:

Misschien komt het ook wel doordat ik de planning zo gedetailleerd wil maken, tot en met de keukenhanddoeken verwisselen aan toe.

Dat kan zeker een valkuil zijn! Misschien kun je dan beter niet alle huishoudelijke taken apart vermelden maar eerder hier en daar een blokje tijd (bv 15 of 30 min) inplannen onder de noemer 'huishouden'.

Is het huishouden trouwens iets waar je veel over nadenkt / waarin je streng bent voor jezelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93
6 uur geleden zei illy:

en dan voelt het alsof ik mijn tijd nutteloos besteed

Wat is er mis met je tijd "nutteloos" besteden. Een nieuwe hobby zoeken? Ipv continue maar moeten wandelen? En andere dingen te moeten van jezelf? Het hoeft niet per se een sinaasappelboompje te zijn natuurlijk, maar iets niet nuttig klinkt best goed en juist nuttig denk ik ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@JessieIk denk inderdaad veel over het huishouden na.

@IV93Misschien maar daar ben ik nog niet klaar voor. Ik had wel besloten om gisteren wat minder te wandelen omdat ik het meer wil doseren (dus niet een paar dagen 20 km per dag en vervolgens weer niks omdat ik voor pampus lig). Aan het eind van de middag (gisteren) sprak ik met mijn moeder af om een broek te gaan kopen. Vervolgens vroeg mijn moeder wat te gaan drinken. Ik vond dit een erg moeilijk oefening omdat ik even snel de winkel in en uit wilde (wist wat ik wilde) maar het natuurlijk altijd langer duurt dan verwacht. Ik ben toen ook nog met mijn moeder meegegaan voor een kopje thee. Ik vond dit erg moeilijk omdat ik eigenlijk wilde wandelen :( maar ik hield in mijn achterhoofd dat ik er vandaag genoeg tijd voor heb. De enige reden dat ik mee ging met mijn moeder was uit beleefdheid en dat het dan voorlopig niet meer hoeft (oei dit klinkt onaardig, maar zitten en praten over koetjes en kalfjes vind ik nutteloos).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske
4 uur geleden zei illy:

De enige reden dat ik mee ging met mijn moeder was uit beleefdheid en dat het dan voorlopig niet meer hoeft (oei dit klinkt onaardig, maar zitten en praten over koetjes en kalfjes vind ik nutteloos).

Vind je het nutteloos, of vind je er gewoon ook niks aan? Ik hou daar namelijk ook niet van en het kost me veel energie. Soms doe ik het wel, omdat het nou eenmaal een manier is om sociale contacten te onderhouden. Dat vind ik belangrijk, dus dan is het ook niet nutteloos. Zo nu en dan is het wel gezellig of zijn gesprekken wat diepgaander, maar vaak verveel ik me tijdens dat soort afspraken. 

Zijn er dingen waar jij blij van wordt en waarbij het 'moeten' even naar de achtergrond verdwijnt? Want het lijkt alsof je vooral op zoek bent naar iets dat zorgt dat je je prettig/fijn voelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

@ElskeAllebei, zowel nutteloos als (meestal) niks aan. Het is ook gewoon een opgave voor me. Ik stel bijv. ook uit om naar een zieke collega en mijn oma te gaan, terwijl ik weet dat ik hen daar plezier mee doe. Dat vind ik dan wel vervelend. Maar ik vind het gewoon erg moeilijk.

Voetbal kijken geeft mij plezier :) Dus ik kan mijn hart ophalen nu zo tegen het einde van de competities.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Het is trouwens niet helemaal waar wat ik schreef. Ik overweeg woensdag mijn ouders uit te nodigen om voetbal te komen kijken en dit vind ik dan wel leuk. Alleen het vraagt wel veel van mij, bijv. ik ben nu al een tijd aan het googlelen wat voor hapjes ik op tafel kan zetten. Daar baal ik zo van, dat kan ik uren doen. Misschien moet ik het als volgt doen: ik heb drinken in huis en zij zorgen voor de hapjes?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
11 uur geleden zei illy:

Misschien moet ik het als volgt doen: ik heb drinken in huis en zij zorgen voor de hapjes?

Dat is een prima oplossing idd! 

Je kan ook aan mensen vragen wat voor hapjes ze lekker vinden en dat dan in huis halen. Of (dit doe ik zelf altijd) gewoon wat hapjes halen die je zelf erg lekker vindt 😛 (dan zit ik als er wat overblijft niet met dingen die ik zelf nooit eet).

Het zijn maar hapjes, he :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ik heb mijn vader uitgenodigd en hij zorgt voor een hapje. Ik vind dit toch de makkelijkste oplossing, want als ik er zelf voor moet zorgen dan denk ik er veel te lang over na omdat het 'perfect' moet zijn. En eigenlijk wil ik helemaal niks, want ik eet na het avondeten nooit meer. Ik heb wel wat speciale biertjes in huis, dus ik zit niet met lege handen.

Hopelijk wordt het een gezellige avond, spannende wedstrijd en goede uitslag :) Veel belangrijker dan wat er op tafel staat! ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Met mijn vader was het leuk en de wedstrijd was erg spannend, maar wat een teleurstelling dat ze in de laatste seconden worden verslagen :( Ben het nog niet te boven :(

Evengoed kan ik later wel bedenken dat het genieten van was Ajax deze Champions League en dat het een superprestatie is om de halve finale te bereiken en dat Tottenham het ook verdiende. Maar toch... ONTZETTEND jammer!!! :(

Nog wel iets leuks. Onlangs vertelde ik over de sinaasappelblaadjes die je door je thee kan doen. Gisteren had die collega zomaar spontaan wat voor mijn meegenomen! Super attent! Het was ook wel bijzonder om te proeven, niet overheersend maar iets zoetig. Van die kleine dingetjes/gebaren doen je vrolijk voelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Jammer hè! Ik heb geen tv, maar gister was de eerste keer dat ik dat hem miste. Ik had natuurlijk ergens anders kunnen kijken, maar dat bedacht ik me pas gisteravond ;) 

Wat de hapjes betreft, goed dat je door hebt dat je zo lang twijfelt omdat het perfect moet. Zou het een volgende keer een optie zijn ermee te oefenen je perfectionisme aan de kant te zetten en bijvoorbeeld twee simpele hapjes te kiezen? Bezoek is vaak niet zo kritisch/kieskeurig. Want zoals je al zegt, het gaat om de gezelligheid!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Jammer dat je het gemist had Elske, het was namelijk ontzettend spannend!! En ook wel historisch natuurlijk, want zo vaak komt Ajax of een andere Nederlandse club niet zo dicht bij de finale van de Champions League.

Mijn vader had trouwens chips, nootjes en toastjes met gerookte zalm meegenomen. Ik had het laatste genomen.

Het gaat op zich wel goed. Van de afgelopen negen dagen heb ik slechts één dag een eetbui gehad (dinsdag). Wel merk ik dat ik erg onrustig ben, ik denk omdat ik zoveel moet van mijzelf. Gisteren heb ik met mijn moeder weekboodschappen gedaan en daarna zijn we naar een andere stad gaan fietsen. 's Ochtends had ik al gewandeld dus mijn totale beweging kwam op ongeveer 10 km wandelen en 29 km fietsen. Om voorbeelden van het onrustige te noemen: ik had een broodje voor  tussen de middag gekocht en die eet ik dan op het laatste moment pas, omdat ik direct na het eten er van wil bewegen. Ook eet ik hem staand. Mijn moeder zegt: 'ga eens even zitten' maar dan reageer ik boos. Ook onderweg wilde mijn moeder even stoppen omdat ze iets zag wat ze beter wil bekijken. Ik word dan ook nors en wil doorfietsen (geen geduld voor), en volgens mij heeft mijn moeder dat in de gaten want uiteindelijk stopten we niet... voel me dan ook wel een beetje egoïstisch eigenlijk dat ik mijn zin door drijf. Halverwege gingen we ergens wat drinken. Ik vind dat zonde van mijn tijd, want ik moest thuis nog afwassen, was opvouwen en schoenen poetsen. Terwijl mijn moeder tijdens het drinken wat dingen vertelt die ze heeft meegemaakt moet ik mezelf een halt toeroepen om het niet af te kappen maar juist wel te luisteren. Nou goed... ik moet ook niet klagen, ik doe het allemaal zelf. Maar dit zijn voorbeelden dat ik geen rust vind. Dus of het 100 % goed gaat weet ik niet. Ik wil vandaag proberen het rustiger aan te doen. En zondagmiddag ook, want dan wil ik voetbal kijken ;)

Ik weet dat ik heb beloofd dat ik nog zou reageren in het topic 'samen aan ons eetritme werken' maar ik heb nu wel genoeg geschreven... dus dat volgt nog.

PS. Ik heb trouwens bedacht dat ik mezelf 1 x p.w. een eetbui toesta. Namelijk op maandag. Het is een experiment om te kijken of het werkt dat ik dan het de andere dagen uit mijn hoofd kant zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ik merk trouwens ook dat als ik samen met anderen ben ik vaker onrustiger ben dan wanneer ik alleen ben. Dan wil ik dus meer bewegen. Ik heb hier minder last van als ik alleen ben en geheel mijn eigen gang kan gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
38 minuten geleden zei illy:

Ik merk trouwens ook dat als ik samen met anderen ben ik vaker onrustiger ben dan wanneer ik alleen ben. Dan wil ik dus meer bewegen. Ik heb hier minder last van als ik alleen ben en geheel mijn eigen gang kan gaan.

Misschien ben je iemand die juist ontspanning haalt uit alleen-tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Ik voel mij niet echt goed. De afgelopen vier dagen heb ik weer eetbuien gehad. Verder heb ik weinig gedaan. Gisteren heb ik bijvoorbeeld na de eetbui zo'n 3 uur geslapen. Vannacht heb ik ook zo'n 11 uur geslapen. Enerzijds denk ik dat het komt doordat ik op goede dagen zoveel moet van mijzelf. Geen eetbui, wandelen, werken, huishouden...en 's avonds bekaf. Zoals ik vaker geschreven heb wandel ik op goede dagen zo'n 20 km, maar er nu alleen al aan denkend zie ik er tegenop dat ik dat vandaag weer moet doen (dat terwijl het zonnetje schijnt en het eigenlijk lekker wandelweer is). Daarbij komt ook dat er nu extra bezigheden op mijn vrijwilligerswerk zijn. Je wordt niet verplicht om mee te helpen, maar ik voel mij wel verplicht. Tegelijkertijd kan ik het er niet bij hebben; ik kan mijn gewone werkdiensten al niet eens nakomen... Ik zag er eigenlijk al tegenop voor de werkzaamheden waren begonnen, en nu duurt het nog enkele weken. Ook heb ik een zieke collega die ik graag wil bezoeken omdat ik weet dat het haar goed doet. En zo zijn er ook enkele familiebezoekjes die toch eigenlijk wel op de agenda staan. Een grote doorn in het oog is het huishouden: ik wil al enkele maanden een vaste weekplanning voor mij zelf maken zodat ik houvast in de week heb. Gisteravond was ik er voor gaan zitten, maar het lukte niet om te maken. Ik denk omdat er zoveel details zijn waar ik ook aan moet denken. Ik heb namelijk de taken die ik moet doen opgeschreven, wat ik nog moet doen is het over de week verdelen.

Kortom: dit alles is mij gewoon veel te veel, ik zie door de bomen het bos niet meer, het duizelt mij, of wat voor bewoordingen je er ook maar aan kan geven. En 'dus'? verval ik in eetbuien, waar ik me alleen nog maar slechter door ga voelen...

Dit schrijven helpt mij eigenlijk ook niet echt. Ja, ik kan even mijn klaagzang kwijt, maar door de negatieve gedachten ga ik me eigenlijk niet beter maar juist slechter voelen. Misschien moet ik mijn positieve boekje er eens bij pakken. Ik weet op zich al wel iets:

Deze ochtend komen katten op mijn pad. Mijn ouders waren bij een oude vriend van hen geweest (ik ken hem ook wel) en het schijnt dat hij een kat heeft met mijn naam. Naar mij vernoemd of gewoon toeval? Het zal wel het laatste zijn, maar toch grappig. Ten tweede kreeg ik een liedje toegestuurd over poezen, omdat die persoon dat liedje bij mij vond passen. Eigenlijk toch wel grappig allebei... Misschien kan ik nog meer positieve dingen bedenken om me beter te doen voelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites