Spring naar bijdragen
illy

Eetbuien

Aanbevolen berichten

Linsey
1 uur geleden zei Jansje:

Dankjewel @Linsey Hoe heb jij die aanpak ervaren? 

Nou het rigoureuze was voor mij persoonlijk te overweldigend.

De 12 stappen vond ik heel inspirerend. De eerste 2 stappen vooral. Een hele andere benadering van herstellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jansje
1 uur geleden zei Linsey:

Nou het rigoureuze was voor mij persoonlijk te overweldigend.

De 12 stappen vond ik heel inspirerend. De eerste 2 stappen vooral. Een hele andere benadering van herstellen.

Kan ik me heel goed voorstellen! 

Het beangstigd mij ook... Maar ik heb geen keus meer denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
2 uur geleden zei Jansje:

Kan ik me heel goed voorstellen! 

Het beangstigd mij ook... Maar ik heb geen keus meer denk ik.

Ik snap het.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Jansje,  begrijp je angst heel goed, maar een stukje vrijheid bereiken, zou dat niet zo fantastisch zijn dat het belangrijker wordt dan de angst ? Heel veel sterkte meis, we denken aan je 🍀

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Wat houden die 12 stappen in?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Lieke98:

Wat houden die 12 stappen in?

Stap 1 – Erken je verslaving en de gevolgen
Stap 2 – Geef toe dat je hulp nodig hebt
Stap 3 – Aanvaard de hulp
Stap 4 – Maak de balans op van je leven
Stap 5 – Ga aan de slag. Allereerst door je uit te spreken naar een vertrouwenspersoon
Stap 6 – Onderzoek je zwakheden en tekortkomingen
Stap 7 – Uit je bereidheid om te werken aan je gedrag
Stap 8 – Ga na wie je schade hebt berokkend
Stap 9 – Maak het goed met deze mensen
Stap 10 – Hou door zelfonderzoek voortdurend een vinger aan de pols
Stap 11 – Creëer stilte in je leven door gebed of meditatie
Stap 12 – Geef je ervaringen door aan lotgenoten

(Ik kende ze al wel maar niet uit mijn hoofd; heb dit van een site gekopieerd ;) )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Maar dit gaat over verslaving? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
1 uur geleden zei Lieke98:

Maar dit gaat over verslaving? 

Ja, klopt. Het is oorspronkelijk iets waar men bij de AA (anonieme alcoholisten) mee werkt. Ik denk zelf wel dat er veel raakvlakken zijn tussen verslaving en een ES, dus dat de stappen voor een groot deel ook toepasbaar zijn op eetstoornissen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Hahaha. Dacht al! Heb toch geen 12 stappen alcoholistenplan nodig voor mijn chocola "verslaving"! 🤭

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

Er is een AA voor eetstoornissen op meerdere plekken in NL 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Oh dat wist ik niet. Heet het dan ook AA? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
7 uur geleden zei Jessie:

Stap 1 – Erken je verslaving en de gevolgen
Stap 2 – Geef toe dat je hulp nodig hebt
Stap 3 – Aanvaard de hulp
Stap 4 – Maak de balans op van je leven
Stap 5 – Ga aan de slag. Allereerst door je uit te spreken naar een vertrouwenspersoon
Stap 6 – Onderzoek je zwakheden en tekortkomingen
Stap 7 – Uit je bereidheid om te werken aan je gedrag
Stap 8 – Ga na wie je schade hebt berokkend
Stap 9 – Maak het goed met deze mensen
Stap 10 – Hou door zelfonderzoek voortdurend een vinger aan de pols
Stap 11 – Creëer stilte in je leven door gebed of meditatie
Stap 12 – Geef je ervaringen door aan lotgenoten

(Ik kende ze al wel maar niet uit mijn hoofd; heb dit van een site gekopieerd ;) )

Ik vind dat hier wel een beetje gerommeld is met de oorspronkelijke tekst van de 12 stappen. Wel heel erg ingekort.

Ik ken hem zoals op de Jellinek pagina staat:

1. Ik erken dat ik machteloos sta tegenover alcohol en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.
  2. Ik geloof dat er een Macht is, groter dan ikzelf, die mij weer gezond kan maken.
  3. Ik besluit mezelf over te geven aan de hoede van God, zoals ik God ervaar.
  4. Ik zet mijn tekortkomingen en misstappen op een rij.
  5. Ik vertel aan anderen welke mijn tekortkomingen en misstappen zijn.
  6. Ik ben bereid om met behulp van God of de groep aan mijn gebreken te werken.
  7. Ik vraag aan God of aan de groep om mij te helpen bij het wegnemen van mijn gebreken.
  8. Ik maak een lijst met namen van alle mensen die ik heb benadeeld en ben bereid om het met hen weer goed te maken.
  9. Ik ga daadwerkelijk contact zoeken met deze mensen en probeer het goed te maken, behalve als ik hen of anderen daarmee kwets.
  10. Ik maak er een gewoonte van om kritisch te zijn naar mezelf en erken onmiddellijk de fouten die ik maak.
  11. Ik probeer het contact met God, zoals ik hem ervaar, of met de groep te verdiepen en vraag God of de groep om mij te inspireren en de kracht te geven op deze weg door te gaan.
  12. Ik probeer om datgene wat ik geleerd heb aan andere alcoholisten door te geven en probeer voortaan volgens deze stappen te leven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lieke98

Is de AA of AO van een kerk?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey
17 minuten geleden zei Lieke98:

Is de AA of AO van een kerk?

Nee, maar de 12 stappen heeft wel zijn oorsprong in het christelijke geloof. Nu wordt voor 'God', een hogere macht etc ook bv de kracht van een groep gezien. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Ik kan wel wat hulp gebruiken. De afgelopen periode heb ik vaak 's ochtends tussen 8 en 9 al een eetbui. Dit gebeurt steeds vaker. Ik heb het idee dat dit komt doordat ik overspoeld word met mijn gedachten en hoe ik de dag moet opstarten. Het breekt mij op dat ik steeds eetbuien heb, temeer omdat ik steeds weer de draad oppak, een plan voor de volgende dag bedenk...maar dan gaat het toch weer mis.

Zelf heb ik wel veel ideeën die mij mogelijk zouden kunnen helpen, denk bijvoorbeeld aan:

- de eetbui proberen uit te stellen tot na 10 u, omdat ik vermoed dat ik dan door een barrière/tijdsgrens ben en het mogelijk beter/makkelijker gaat

- woensdag ging ik douchen en haren wassen

- vanochtend ben ik een uurtje gaan wandelen

- intussen heb ik ook bedacht om te proberen de lading er af te halen en proberen te denken: oké, is gebeurd, volgende keer beter (i.p.v. dat ik het als intens naar ervaar) (het idee van de bal die je onder water duwt (de eetbui die je niet wil hebben) en die een stuk harder terugkomt)

- ik wil graag naar de lion king en zou 's ochtends kunnen reserveren voor later op de dag

In de afgelopen periode heb ik nog tig andere ideeën bedacht, maar niks lijkt te helpen :( Hebben jullie nog tips voor mij?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Je schreef eerder dat het schrijven je hielp om de gedachtenstroom wat te ordenen. Hoe zou het zijn als je in de ochtend een eindje wandelt of fietst en dan alles van je af schrijft voordat je aan de dag begint?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Dat is een heel goed idee. Soms moet je ook niet te ingewikkeld denken en allerlei ideeën hebben, maar gewoon 1 of 2 dingen toepassen.

Intussen heb ik wel weer een nieuwe eetbui gehad. Ik voelde me er zo doorheen zitten dat ik heb gevraagd of ik bij mijn ouders mag komen. Dat was goed en ga ik morgen naar toe. Hoop dat het me goed doet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@illy dat hoop ik ook!

Het lastige van veel ideeën hebben is dat dat op zijn beurt ook weer spanning kan creëren. Het kan al gauw heel veel 'moeten' worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Daar heb je gelijk in.

Ik twijfel wat ik moet doen. Gisteren ging ik me beter voelen doordat ik twee leuke tv programma's had gekeken. Daarop heb ik mijn moeder geappt dat ik misschien toch niet kom. Ook heb ik het idee dat ik nog veel dingen in het huishouden moet doen, waardoor ik beter niet kan gaan. Eerst stond ik ook positief op, maar nu zie ik mezelf om 8 u alweer naar de supermarkt gaan... misschien moet ik dus toch naar mijn ouders gaan? Ik weet het niet. Ik bedenk me nu wel dat besluiteloosheid nooit goed uitpakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Ik moet voor ogen houden dat ik me gisteren echt heel naar voelde, dat wil ik niet meer! Mijn lichaam is ook in de war: veel dorst, weinig plassen en donkere urine, vannacht werd ik misselijk wakker, bijv. Ik moet mijn lichaam ook laten herstellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
illy

Aan MarcoH heb ik gevraagd op mijn account opgezegd/opgeheven kan worden. Ik heb het idee dat dit forum geen positieve invloed op mij heeft. Desondanks heb ik zeker wat gehad aan het mijn verhaal delen en feedback krijgen! Dank daarvoor.

Omdat ik, zolang ik nog kan inloggen, (denk ik) toch steeds blijven kijken, wil ik dat mijn account niet meer toegankelijk is.

Aan iedereen: het allerbeste en bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
IV93

@illy Wat onverwacht ! Ga je missen hier, vond je een heel fijn lid om erbij te hebben. Heel veel liefde, succes en herstel in de toekomst ❤️ 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Linsey

Hee @illy, knap dat je dan je account op laat heffen. Zo doet wat het beste is voor jouw herstel!

Heel veel sterkte en alle goeds😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites