Spring naar bijdragen
L_izzy

Boulimia en Burn-out

Aanbevolen berichten

L_izzy

Lieve dames,

Ik kamp al bijna 12 jaar (vanaf mijn 15e) met boulimia. Ik voel mij daardoor zeer ontregeld en lichamelijk slecht. Mijn menstruatie is hierdoor zelfs bijna 2 jaar uitgebleven.

Door de eetbuien en de braakbuien, raakt mijn lichaam zo van slag dat ik het idee heb dat het doorwerkt. Mijn hormonale systeem en neurotransmittersysteem zijn niet erg in balans, want ik slaap erg slecht en voel me continu onrustig, mistig hoofd, zwak, raar, ziek en brak. Ik voel helemaal niet meer wanneer ik 'echt' honger heb en wanneer ik vol zit. Naar mijn idee heb ik altijd honger (maar komt dat meer uit mijn mind)--> ik voel me kut, en wil me beter voelen dus ga ik maar eten. Mijn buik is elke dag flink opgezet en mijn vertering wordt steeds erger. Ik ben bang dat dit voor altijd blijft, dat mijn darmen nooit meer normaal kunnen functioneren en het honger-verzadigingsmechanisme nooit meer goed zou werken. Zou mijn buik 'blijvend' kunnen uitrekken door mijn darmen die altijd zo vol zitten en maag die te veel overuren maakt en voller zit dan die aan kan? Ook heb ik een flinke burnout, en heb ik sterk het idee dat mijn boulimia mijn herstel belemmerd en vind ik het o zo moeilijk uit die vicieuze cirkel te stappen. Niemand die mij begrijpt en niemand die ik het echt uit kan leggen, waardoor die tunnel en het gevoel van eenzaamheid eindeloos lijken. Zou ik die eetstoornis ooit de baas kunnen zijn en blijven? Ik neem mijzelf elke dag voor het anders te doen, maar het lukt me gewoonweg niet. Ik heb niet meer de discipline, de energie, de motivatie om mijzelf aan te pakken, terwijl ik ZO GRAAG die verandering blijvend wil maken! Het lukt me in de praktijk gewoonweg niet. Dat idee, blijft slechts een idee die ik niet uitvoer en dat voelt sterk als falen. Het idee dat ik voor de rest van mijn leven hiermee nog moet dealen, is ondraaglijk!! Ik wil een gezonde relatie hebben met eten, er niet altijd mee bezig zijn en ook echt weten wanneer ik echte honger voel i.p.v. fake honger en dat die dikke pijnlijke opgezette buik eens een keer plat is. Ik kan mij niet eens meer herinneren dat die plat was, het zit altijd vol met eten door de slechte vertering. Daardoor ga ik me ook slechter voelen, zowel lichamelijk als mentaal en de pijn van mijn buik straalt zelfs uit naar mijn rug.

Spoiler

Ik voel me ook vet lelijk, want ben in een jaar tijd maar liefst 10 kg aangekomen.

Kan iemand mij alsjeblieft tips/advies geven en mogelijk wat van mijn vragen beantwoorden? Ik voel me hier erg alleen in en maak me veel zorgen. Ik heb behoefte aan begrip, support en iemand die hier zich mogelijk (al dan niet gedeeltelijk) in herkent en vanuit ervaring kan spreken.

Ik hoop het. Ben zo bang dat de gevolgen blijvend zijn. Ik wil niet als bijna 27-jarige dame in eeuwige strijd met mijzelf, energieniveau en eten zijn en straks als uitgezakte vrouw eindigen, omdat mijn darmen zo uitgerekt zijn. Kan dit? Ik hoop dat het lichaam sterk genoeg is zich in loop van tijd te herstellen en mijn darmen weer normaal gezond kunnen functioneren en de boel kan verteren.

Alvast enorm bedankt!

Veel liefs,

Lizzy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka
1 uur geleden zei L_izzy:

mijn darmen nooit meer normaal kunnen functioneren en het honger-verzadigingsmechanisme nooit meer goed zou werken. Zou mijn buik 'blijvend' kunnen uitrekken door mijn darmen die altijd zo vol zitten en maag die te veel overuren maakt en voller zit dan die aan kan?

Gelukkig is het lichaam tot heel veel zelfherstellend vermogen in staat! Wanneer jij weer een normaal eetpatroon ontwikkeld, zullen je darmen ook weer kunnen herstellen. Momenteel lees ik een boek over pijn en schade in je lichaam en hoe (snel!!) het hersteld. Echt ongelooflijk waar je lichaam toe in staat is! 

Je honger en verzadiging is verstoord, evenals waarschijnlijk je maaglediging die trager is (waardoor t lijkt dat ie altijd vol is), maar ook dat hersteld bij een gezond eetpatroon. 

Ik heb ook met tijd en wijle last van  darmen die stil liggen (bij onderzoek is er dan zelfs geen geluid te horen) en een maag die traag leegt. Daardoor ontstaan ook opgezette en pijnlijke buiken. Denk trouwens dat vele dat hier op het forum kennen + bv bij ondergewicht je buik altijd relatief dikker lijkt/is. Maar kan ook zeggen dat het snel verbeterde wanneer ik gezond, gevarieerd en voldoende at. 

Heb je hulp bij je eetstoornis, gehad of nu en anders zou je dit willen? 

Ik lees veel motivatie mbt dat je hier vanaf wil; de eetstoornis en je lichamelijke klachten. 

Wat zou je eerste stap zijn? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

Ik sluit me helemaal aan bij Rebekka! Het lijkt me heel lastig om zowel tegen een burn-out als eetstoornis te moeten vechten. Dapper dat je ondanks dat tóch gemotiveerd klinkt om het aan te pakken. 

Je kan altijd een berichtje sturen naar één van de HC-therapeuten via het daarvoor geopende topic. Zij kunnen wellicht ook antwoord geven op de vragen die je jezelf stelt. 

Liefs,

Anne

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lolliefantje

Hallo Lizzy,

Ik heb helaas niet echt tips voor je over hoe je uit de vicieuze cirkel moet komen. Maar ik herken wel heel veel in je verhaal. Zelf heb ik ook al sinds mijn jeugd boulimia en heb de uitweg uit de cirkels ook nog niet gevonden. Ik heb wekelijks een budget voor standaard boodschappen en een apart vast budget voor eetbuivoedsel. Hierdoor heb ik de frequentie van mijn eetbuien in de loop der jaren al wel kunnen verminderen. Verder probeer ik ze zolang mogelijk uit te stellen door veel afleiding te zoeken.

Ik zou graag tegen je willen zeggen dat je geen blijvende klachten/schade overhoudt, maar dat kan ik niet elk lichaam is weer anders. Ik zit nog midden in mijn es, maar heb al onomkeerbare schade opgelopen. Ik hoop dat jou dit bespaart blijft en je lichaam helemaal hersteld.

Zijn er mensen in je omgeving die van je es afweten en durf je aan hen steun te vragen?

Weet je ook de functie van je eetbuien?

Heb je hulp/ondersteuning van hulpverlening?

Wens je heel veel sterkte toe!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @L_izzy,

Wat naar dat je zo vastzit in deze cirkel. Voor mij is het erg herkenbaar, een aantal jaar terug voelde ik me ook zo (behalve dat ik de eetbuien niet compenseerde). 12 jaar is een lange tijd. Heb je hier al eens hulp bij gehad? Want het lijkt me heel naar om dit allemaal alleen te moeten doorstaan zonder uitzicht op beter.

Sterkte en liefs!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites