Spring naar bijdragen
stuck_in_a_fantasy

geen alcohol tijdens therapie

Aanbevolen berichten

stuck_in_a_fantasy

he ik had even een vraagje, 

ik heb gister na anderhalve maand peinzen eindelijk de moed gehad om naar de huisarts te gaan nu heeft zij mij goed geholpen en doorverwezen. vandaag werd ik al meteen gebeld door de kliniek en had een telefonische intake wat ik erg onprettig vond. nauw noemde ze daar een aantal dingen wat ik onprettig vond over hun manier van werken, waarvan ik me afvroeg of dit bij elke kliniek zo is. tijdens mijn behandeling zou ik totaal geen alcohol mogen drinken en waren er 3 contacturen per week wat ik erg veel vond in verband met een drukke studie. kunnen jullie mij helpen is dit altijd zo? of is dat bij iedere kliniek anders? 

even wat achtergrond info ik heel erg veel als van eetbuien, doe niet aan compensatie waardoor ik lijdt aan ernstig overgewicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Drie contacturen is inderdaad intensief! Maar het lijkt me de investering zeker waard als het je helpt met je eetstoornis. Een eetstoornis kost ook hartstikke veel tijd.

Wat betreft geen alcohol drinken: denk je dat je dat gaat lukken? Ik denk dat ze vanuit de kliniek élk destructief gedrag aan willen pakken ipv alleen je eetstoornis. Ze willen denk ik voorkomen dat er een kans is dat je eetprobleem niet opgelost wordt maar a.h.w. verschuift naar een andere uitingsvorm, bv een verslaving.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
stuck_in_a_fantasy

@Jessie dat is inderdaad wat ze zeiden dat ze niet wilden dat ze de verslaving veranderde, van een verslaving aan eten naar alcohol, maar ik ben net beginnend student en bij feesten waar wordt gedronken maak je juist de meeste vrienden daarnaast zit ik in een commissie die die feesten organiseert, en daarbij van 22 tot 3 achter de bar moet staan. als ik moet stoppen met drinken heb ik heel erg het idee dat ik een groot deel van de activiteiten niet kan doen en een groot sociaal aspect verlies. daarom denk ik niet dat 12 weken drinken niet drinken niet perse gaat lukken, zonder dat ik daar heel eenzaam van wordt. daarnaast weet ik niet of ik het met mijn drukke studie red om 3 uur hier ook nog in te investeren moet namelijk al 50 uur per week aan studie zitten. ik weet niet wat ik moet doen want er zijn niet zo veel klinieken bij mij in de buurt die me kunnen helpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

@stuck_in_a_fantasy het zal zeker anders zijn, als je een van de weinigen bent die niet drinkt, maar ik vind het vrij zwartwit om te zeggen dat je bepaalde dingen dan niet kan doen. Je kan toch gewoon achter de bar staan zonder zelf alcohol te drinken? Mss is het bij jouw vereniging anders, maar barpersoneel mág meestal niet eens drinken onder werktijd :) En om nieuwe mensen te leren kennen is ook geen alcohol nodig. Daarnaast is het een periode van maar 12 weken. Ik denk dat het voorbij is voor je het weet.

Het is uiteindelijk natuurlijk een afweging die jij zelf moet maken. 'De ideale oplossing' is er niet, want je hebt het druk en je wil het studentenleven leven. Aan de andere kant heb je ook een eetstoornis waar je vanaf zou willen. Dan moet er toch ergens ruimte gemaakt worden :)

Hoe zou je het vinden om bv pas na je studententijd in behandeling te gaan? Niet dat ik vind dat je dat zo moet doen, maar tegen die tijd zijn de bezwaren die je nu hebt er niet meer. Hoe vind je het vooruitzicht om nog 4 (?) jaar door te gaan zoals je leven nu is?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
lizz

Hey,

Ik herken heel erg wat je schrijft. Ik zit ook in m'n eerste studentenjaar en ben met de studie alleen al een volle werkweek kwijt. Daarnaast de feestjes en het sociale aspect. Je wil nu zo veel mogelijk mensen leren kennen, het liefst wil ik dan ook dat ik op m'n leukst ben. Ik moet zelf ook af en toe tappen maar het kan ook heel leuk zijn als je nuchter bent en 12 weken gaan denk ik zo voorbij.

Als je bang bent dat andere mensen het raar vinden ofzo, kun je zeggen dat je medicijnen hebt waardoor je niet mag drinken maar misschien is het beter als je je niks aantrekt van wat anderen denken.

Zoals Jessie al zegt, ik denk dat je goed moet nadenken over of je nu voor herstel wil gaan of er mee wil wachten maar dus je studententijd doorbrengt met een zware last.

Veel succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
maartje1

@stuck_in_a_fantasy feestjes zonder drank zijn hartstikke prima! Het voelt misschien een beetje gek als jij heel de avond aan de cola zit en de rest drinkt en daardoor wat losser wordt, maar als je je daar vanaf kunt zetten kan het heel leuk worden.

Ikzelf heb een darmaandoening waardoor ik drank heel slecht verdraag. 

Ik heb mezelf toegesproken dat als iedereen gek doet dat het ook niet zoveel meer uitmaakt wat jij doet (dat gevoel wat je ook hebt als je in het buitenland bent en niemand spreekt Nederlands behalve jij en je gezelschap) en dat je eigenlijk de grootste sociale vrijheid ooit hebt haha :D

(hoezo overdrijven?) 

Zo stond ik laatst hartstikke nuchter met pre-carnaval op de bar te dansen, wat ik eigenlijk nooit doe, maar ik zat zooo in de carnavalsflow haha (het feest waar bier zo ongeveer centraal staat) en ik durf te wedden dat niemand het nog weet. 

En eigenlijk is er niemand van mijn vrienden die zich ermee bezig houdt dat ik niks drink, of op een goede dag (nacht) tot max 3 wijntjes. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet gevoelig ben voor groepsdruk en dat ik er niet mee zit als iemand er wel iets van zegt of gaat pushen. 

Het gaat meer om de gezelligheid van zo'n avond, en dat kan met en zonder drank. Bovendien is het niet zo dat je het nooit meer aan mag raken. Een soort maand niet drinken -challenge, maar dan voor een enorm goed doel (en iets langer)! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mamalou

Buiten de drank moet je ook de behandeling niet onderschatten.

Behandeling doe je niet even tussen de bedrijven door.

Buiten die 3 uur per week therapie zul je het ook in de praktijk moeten toepassen, je kunt het niet tussen de muren van de kliniek laten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
stuck_in_a_fantasy

@Jessie @lizz en @maartje1 het probleem zit hem niet zo in het feit dat ik dan niet mag drinken als ik op de feestjes ben het is meer dat ik dan niet naar feestjes zal gaan omdat ik mezelf ken, daarnaast als ik zou gaan houd ik het dan niet zo lang vol, ik zou rond een uur of half 1 dan wel afhaken. hierdoor zou ik het sociale aspect missen. daarnaast ben ik het wel eens met wat jullie zeggen ik kan niet wacht tot na me studie want die duurt nog zn 6 a 7 jaar en me eetstoornis maakt me ook ongelukkig door hoe ik eruit zie, ik weet niet of dat nog zo lang volhoud. @Mamalou dat is ook een deel van het probleem ik weet niet wanneer ik dit kan doen want, ik heb niet nog tijd voor een soort van parttime iets naast , dat gaat me dan zowel fysiek als mentaal opbreken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
Op 1-3-2019 om 13:08 zei stuck_in_a_fantasy:

het is meer dat ik dan niet naar feestjes zal gaan omdat ik mezelf ken, daarnaast als ik zou gaan houd ik het dan niet zo lang vol, ik zou rond een uur of half 1 dan wel afhaken. hierdoor zou ik het sociale aspect missen.

Dat lijkt me wel iets waar de behandeling je bij kan helpen, om stappen te durven gaan zetten op dit gebied. Mooie uitdaging om aan te gaan, lijkt me :) 

Het was anders geweest als je had gezegd dat je wel tot na je studie kon wachten, maar je bent er heel duidelijk over dat dat echt geen optie voor je is. Dan moet er toch ergens ruimte gemaakt worden. Je kan niet alles precies zo blijven doen als nu en dan van je ES afkomen, want vaak speelt hoe ons leven ingericht is juist een rol in het in stand houden van onze ES. Die 12 weken waarin het sociale aspect tijdelijk op een lager pitje moet, lijken me dan nog een relatief kleine investering, eerlijk gezegd.

Ik krijg de indruk dat je denkt dat wat je dan mist, nooit meer recht te trekken zal zijn. Dat lijkt mij geen realistische uitkomst. Sociale contacten, zeker bij zoiets als een studentenvereniging, zijn echt niet zo eenkennig en rigide dat je binnen x weken je hele netwerk moet hebben omdat het anders nooit meer lukt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites