Spring naar bijdragen
openocean

Eten is voelen

Aanbevolen berichten

openocean

Hoi hoi, 

Ik ben heel dapper meer gaan eten de afgelopen 2 weken en logischerwijze iets aangekomen. Ik voel me alleen nu zo verschrikkelijk slecht. Mega dik uiteraard, maar telkens als ik iets eet wil ik eigenlijk de haren uit m'n hoofd trekken en raak ik vreselijk in paniek. Ik kan hier zo moeilijk mee omgaan, want aan de buitenkant lijkt het beter te gaan, ik eet namelijk weer iets, maar van binnen is het hel en zie ik het allemaal niet meer zitten. Ik weet niet hoe ik er mee om moet gaan. Ik heb het verteld aan vriendinnen maar dan nog is het moeilijk te begrijpen dat als iemand meer eet die zich zoveel slechter voelt. Ik sta nog op een wachtlijst (nog ongeveer 4 weken) en heb nu bedacht toch maar weer te minderen met eten om het psychisch vol te houden. Ik heb echt hulp nodig bij het 'dikker' worden, want voel me echt zo naar. Denken jullie dat dit voor deze laatste vier weken een juiste keuze is? Ik probeer wel genoeg binnen te krijgen om niet extreem af te vallen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
PeggyV

Hee @openocean,

Wat kan het zwaar zijn hé? 😔 

Ik voel heel erg met je mee want ik kan me deze periode in mijn eigen proces nog heel goed herinneren. Zoals je zelf al zegt is het heel dapper dat je al een eerste stapje hebt gezet door iets meer te gaan eten. Daar mag je heel trots op zijn, ook al voelt dat nu misschien even niet zo. Ik denk dat het op dit punt vooral belangrijk is om vol te houden en letterlijk die vier weken af te tellen. Heel fijn dat je bijna terecht kunt. Probeer zo min mogelijk toe te geven aan de eetstoornis en zijn compensatie rondom eten. Mij werd altijd verteld als ik was afgevallen dat ik het mezelf alleen maar moeilijker maakte, omdat dat gewicht er weer opnieuw bij moest en je dan dus nóg harder moet werken en nóg een keer dat gevoel door moet. Zou dat een helpende gedachte voor je kunnen zijn? Uiteindelijk draait het natuurlijk niet om eten en gewicht dus hoe sneller dat ‘achter de rug is’, hoe sneller en beter je je kunt concentreren op het onderliggende.

Heel veel succes! Als je graag even wilt praten dan mag je me altijd een privéberichtje sturen. Ik geloof in jou 🌸

Liefs, Peggy.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

Wat je straks in je behandeling als het goed is gaat leren, is het uitdagen en ombuigen van eetgestoorde gedachten. Ik zie er wel een paar in wat je schrijft ;)

Bv 'iets aangekomen' zijn en 'uiteraard mega dik zijn': dat kan ik niet rijmen, want het eerste suggereert dat het maar een klein beetje was, maar het tweede maakt jou haast een tientonner.

Voor jou (en velen met een ES zullen dat herkennen) is aankomen ook automatisch dikker worden. Ergens is dat natuurlijk niet helemaal onwaar, maar die bewoording is niet helpend. Je moet eigenlijk eerst minder dun en daarna weer normaal worden voordat je uiteindelijk ooit een keer dik zou kúnnen worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
openocean
Op 21-2-2019 om 03:57 zei PeggyV:

Mij werd altijd verteld als ik was afgevallen dat ik het mezelf alleen maar moeilijker maakte, omdat dat gewicht er weer opnieuw bij moest en je dan dus nóg harder moet werken en nóg een keer dat gevoel door moet. Zou dat een helpende gedachte voor je kunnen zijn?

Ja dit is wel een helpende gedachte. Nog verder aankomen lukt me nu alleen niet, maar ik ga wel proberen niet meer, iig niet heel veel, af te vallen, want het moet er idd uiteindelijk toch weer aan en ik wil dat het zsm over is. 

Op 21-2-2019 om 07:13 zei Jessie:

Je moet eigenlijk eerst minder dun en daarna weer normaal worden voordat je uiteindelijk ooit een keer dik zou kúnnen worden.

Zo had ik 't nog niet bekeken eigenlijk, die tussenstapjes, 👍

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites