Spring naar bijdragen
Saar.

Recente ervaringen Be-Leef!

Aanbevolen berichten

Saar.

Hi allemaal!

Ik was benieuwd of er mensen recent het beleef traject hebben gevolgd?
Ik zou heel graag wat meer informatie krijgen en vooral jullie ervaringen horen! 

- Hoe ziet het voorprogramma er uit? En de nazorg? ( TIP-dagen )

- Hoe ziet een dag er uit in Portugal? ( dag indeling ) 
- Is er veel vrije tijd/ wat zijn de mogelijkheden qua vrije tijd indeling? 
- Hoe zien de groepen er uit?

- Slaap je alleen op een kamer of met anderen?

- Is er keuze in eten/drinken of is het eten wat er is op dat moment?

- Kan je daar heen met drinkvoeding of is het de bedoeling dat je volwaardig eet?

- Hoe wordt er omgegaan met triggers?

- Heeft iedereen dezelfde eet afspraken?

- Wordt er rekening gehouden met veganisten?

Ook ben ik heel benieuwd wat het jullie heeft gebracht!

Liefs!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

Hoi @Saar.

Ben je al in behandeling bij HC en van plan om naar Beleef te gaan? Ik ben naar Beleef geweest en heb er vooral heel veel inzicht gekregen in de functies van mijn eetstoornis en in de angst die eronder zat. Je kunt er in korte tijd echt ontzettend veel leren over jezelf en over je eetstoornis. Daarnaast ben ik door het gevarieerde eetpatroon veel angsten rondom eten en gewicht kwijtgeraakt. Ik ben niet heel recent naar Beleef geweest (november 2016), maar zal proberen je vragen te beantwoorden.

- Hoe ziet het voorprogramma er uit? En de nazorg? ( TIP-dagen )

De voorbereiding bestond voor mij uit een informatieavond en een kennismakingsavond met de groep. Inhoudelijk was de voorbereiding met mijn eigen therapeute en diëtiste. Ik wist pas kort van tevoren dat ik meeging, dus ik heb niet zo'n lange voorbereiding gehad. Na Beleef en de dagbehandeling in Amsterdam daarna ging ik terug naar mijn ambulante therapeut en had ik eens in de twee weken de TIP-dag.

- Hoe ziet een dag er uit in Portugal? ( dag indeling ) 

De dagen zien er niet allemaal hetzelfde uit. Er is vaak een dagopening en per dag heb je verschillende therapie-onderdelen. Daarnaast zijn er zes eetmomenten per dag met begeleiding.  

- Is er veel vrije tijd/ wat zijn de mogelijkheden qua vrije tijd indeling? 

Ik vond dat er weinig vrije tijd was. De vrije tijd die ik had was ik vooral aan het uitrusten, even wandelen op het terrein, verwerken wat er allemaal besproken was en creatieve bezigheden. In het weekend gingen we vaak wel even winkelen, naar het strand o.i.d., maar dat was wel allemaal vooraf afgesproken. Van mensen die later nog naar Beleef zijn geweest heb ik begrepen dat er inmiddels iets meer vrije tijd is ingebouwd.

- Hoe zien de groepen er uit?

Mijn groep was gevarieerd qua leeftijd, soort eetstoornis en fase van herstel. Wel waren het allemaal vrouwen.

- Slaap je alleen op een kamer of met anderen?

Er zijn gedeelde kamers, variërend van tweepersoons- tot vierpersoonskamers.

- Is er keuze in eten/drinken of is het eten wat er is op dat moment?

Soms is er keuze, soms is het gewoon wat er op dat moment is.

- Kan je daar heen met drinkvoeding of is het de bedoeling dat je volwaardig eet?

Voor zover ik weet is het de bedoeling dat je alle eetmomenten volwaardig mee-eet. Maar misschien dat daar uitzonderingen op zijn, dat weet ik niet.

- Hoe wordt er omgegaan met triggers?

Wat voor soort triggers bedoel je? Het is vooral de bedoeling dat je bespreekt wat er in je omgaat, dus ook als je getriggerd wordt door bepaalde dingen.

- Heeft iedereen dezelfde eet afspraken?

In principe wel. Als je merkt dat je niet genoeg hebt aan wat er standaard op het menu staat (of als je afvalt) kan het zijn dat er afspraken over worden gemaakt over extra eetmomenten/grotere porties.

- Wordt er rekening gehouden met veganisten?

In mijn groep zaten geen veganisten, dus dat weet ik niet. Vegetarisch eten kan wel, maar dan wordt er wel goed met je gekeken of dat echt uit principe is, of dat het voortkomt uit je eetstoornis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Saar.

@Elske 

Ik ben echt heel blij met je reactie, dankjewel!! En wat fijn om te horen dat je zoveel inzichten hebt gekregen door Beleef. 
Ja ik ben al in behandeling bij HC, er is laatst een paar keer aangedragen dat Beleef wellicht wat voor mij zou zijn.

Vandaar dat ik stiekem nieuwsgierig ben geworden!

Met de triggers doelde ik vooral op lastige momenten rondom de eetmomenten. Ik vind het zelf heel moeilijk om überhaupt in een groep vol eetstoornissen te eten en helemaal als mensen weglopen oid. Ik vroeg me af hoe daar mee wordt omgegaan en of daar dan ruimte voor is om dat te bespreken etc. Ook ben ik benieuwd naar hoe de tip-dagen er uit zien? 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Elske

@Saar. Ik kan me voorstellen dat je het lastig vindt om in een groep vol eetstoornissen te eten. Soms geeft dat ook gewoon veel spanning aan tafel. Maar er is wel altijd ruimte om dat te bespreken en in mijn groep was iedereen elkaar ook echt aan het steunen. Tenminste, zo heb ik het wel ervaren. Er wordt ook echt wel geprobeerd om het een zo gewoon mogelijke maaltijd te maken. Gezellige eetkamer, tafel mooi gedekt, etc. 

De TIP-dagen gingen vooral over het in praktijk oefenen van dingen die je lastig vindt, bijvoorbeeld tussendoortjes die je moeilijk vindt, boodschappen doen, etc. Daarnaast deden we oefeningen en stelden we doelen voor de weken na de TIP-dag. Mijn laatste TIP-dag is ook alweer een tijd geleden, dus het kan zijn dat de invulling nu iets anders is.

Hoe sta je zelf tegenover Beleef (los van de dingen die je spannend vindt)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Saar.

@Elske

Dankjewel voor je reactie! Dat klinkt wel fijn! 

Ik weet echt nog niet hoe ik er in sta haha. Ik wil eerst graag ervaringen horen van anderen en meer over het programma etc. 
Ik vind een maand van huis wel echt heftig namelijk, maar wellicht is het ook wel heel goed om juist even patronen te doorbreken...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites