Spring naar bijdragen
Yms

Hoe te antwoorden op vraag over gewicht?

Aanbevolen berichten

Yms

Mijn vriendin vindt zichzelf te dik en vraagt me ook om de zoveel tijd of ik haar te dik vind. Vaak is daarvoor al duidelijk dat ze een moment heeft dat ze in de knoop zit met dr gevoel.

Maar ik kan er eigenlijk geen goed antwoord op geven in haar ogen. Een eerlijk antwoord dat ik haar niet dik vind wordt dan niet geloofd en iets anders werkt eigenlijk sowieso niet. Ook het van onderwerp veranderen (geleidelijk of snel) wordt dan als wantrouwend opgevat helaas.

Hiermee heb ik redelijk het gevoel dat ik onmogelijk een goed antwoord kan geven. Wat is voor mij in zo'n situatie hetgeen waarmee ik haar het beste help qua antwoord? Of wat is jullie ervaring hiermee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Rebekka

Hoi Yms goed dat je je vraag hier stelt. 

Bij je vraag is het misschien goed om te weten of je vriendin objectief gezien te dik is of dat zij zichzelf te dik vindt. Wat is te dik? Heeft ze overgewicht of denk je dat ze een vertekend lichaamsbeeld heeft en zichzelf als dik ziet maar dit niet is? (Ik zelf zie mezelf bv ook als dik maar heb ondergewicht dus objectief gezien.. kan ik niet dik zijn, dat kan bij een eetstoornis echt vertekend zijn en het kan dus dat je vriendin het zelf echt niet ziet en ze vanuit haar onzekerheid over haar lichaam bevestiging zoekt).

Ik ben altijd voor een gesprek zo open en eerlijk mogelijk te houden en ook te confronteren (in en uit liefde) waar datnodig is. Jij mag aangeven wat je er zelf van vindt dat zij steeds over haar gewicht begint en jouw onzekerheid dat je niet goed weet hoe je er nu op moet reageren. Zou je dit durven te bespreken met haar? Nog los van dat je dus antwoord geeft op haar vraag. Wellicht ook interessant om eens aan haar te vragen wat maakt dat ze het zo belangrijk vindt antwoord te krijgen op de vraag hoe de ander haar ziet. 

Succes ermee! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie

In jouw plaats zou ik denk ik wel eerlijk blijven antwoorden dat je haar niet te dik vindt en zeggen dat het niet uitmaakt hoe vaak ze het vraagt, jouw mening verandert niet. Maar daarbij zou ik ook benoemen wat je hier schrijft, dat je het gevoel hebt het niet goed te kunnen doen, omdat ze je niet gelooft. En dan vragen wat ze van je nodig heeft. Hoe je haar kan steunen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jolijnxx

Heei, 

Ik vind het heel mooi wat je al zegt. Je ziet dat ze in de knoop zit met haar gevoel. Ik zou dst benoemen en haar daarop doorvragen en kijken of het daar vandaan komt. En ook benoemen dat je dit lastig vind, je hoeft niet overal een antwoord op te hebben. 

Succes. 

Liefs 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites